respublika.lt

2017 gegužės 24, trečiadienis

R.Ozolas kėlė baimę tiems, kurie bijo net jo šešėlionuotraukos (9)

2015 gegužės mėn. 16 d. 08:09:41
Vytautas RADŽVILAS, Sąjūdžio iniciatyvinės grupės narys, filosofas, profesorius

Praėjus mėnesiui po Sąjūdžio kūrėjo, Nepriklausomybės Atkūrimo Akto signataro ir Lietuvos vienytojo Romualdo Ozolo mirties, su juo bendravę ir dirbę bei už Lietuvos Nepriklausomybę kovoję akademikai ir visuomenininkai Lietuvos mokslų akademijoje prisiminė įvairiapusę R.Ozolo asmenybę ir jo atliktą žygį puoselėjant Lietuvos valstybę. Konferencijoje skambėjo pasvarstymai apie literatūrinį, politinį, kultūrinį jo, kaip lyderio ir Lietuvos Tautos žmogaus, gyvenimą. Susirinkę garbūs renginio dalyviai skaitė iškalbingus, jausmingus ir atvirus pranešimus apie ankstesnę Lietuvą, ją dabar ir R.Ozolo vaidmenį joje. Vieno iš Sajūdžio kūrėjų bendražygio filosofo Vytauto Radžvilo kalbą šiandien pateikiame „Respublikos“ skaitytojams.

 

Ilgai galvojau, kaip vis dėlto atskleisti, kas Lietuvai buvo Romualdas Ozolas, ir manau, kad nors turėjau tam tikrų minčių anksčiau, mes gavome raktą, leidžiantį į šį klausimą atsakyti. Šis raktas labai aiškus - kad mūsų renginys Lietuvos radijo ir televizijos paprasčiausiai nesudomino. Kai kas piktinasi, kad trūksta supratingumo, pagarbos iškiliam Tautos žmogui, aš vis dėlto drįsčiau teigti, kad tai visiškai nesusiję nei su supratingumo, nei su pagarbos stoka. Sprendimas netransliuoti šio renginio, be jokios abejonės, yra politinis sprendimas ir labai svarbu, kad išeitume iš šio renginio supratę, kad šiandieninėje Lietuvoje kitaip negali būti. Šioje Lietuvoje tokie žmonės kaip R.Ozolas neturi vietos ir daug kas iš jų nuoširdžiai, nors tyliai džiaugiasi, kad tokių žmonių yra vis mažiau.

Negalima R.Ozolo vaidmens suprasti, nesuvokiant, kad tai, apie ką šiandien užsimename kaip apie savotišką jo gyvenimo dramą, visgi yra visos Lietuvos drama. Ir ją suvokti įmanoma tik platesniame politiniame kontekste. Negailestingai ilgai mes gyvename iliuzijoje, kad visi, kurie kovojo ar siekė Lietuvos Nepriklausomybės, buvo vienminčiai. Savaime Nepriklausomybė, be abejo, yra siektinas dalykas, tačiau kas slypi už to žodžio? Toli gražu neakivaizdu. Nepriklausoma, kaip šiandien mėgstama sakyti, Šiaurės Korėja. Taigi mums reikėtų suprasti, kad tuo metu, kai mes siekėme Nepriklausomybės, kovotojų gretos toli gražu nebuvo vienalytės ir skirtingi žmonės, taip pat ir sąjūdininkai, su ta Nepriklausomybe siejo visiškai skirtingus tikslus. Labai simboliška, kad šio renginio netransliuoja žmonės, kurie ir šiandien mielai prisimena, jog jie buvo sąjūdininkai.

O galiausiai tai reiškia štai ką - kad vieniems nepriklausoma Lietuvos valstybė, bent jau formaliai nepriklausoma, buvo viso labo troškimas atsikratyti nuo įkyrėjusios Maskvos valdžios priežiūros, bet tai nereiškia, kad jiems rūpėjo Tauta ar mūsų valstybės interesai. Paprasčiausiai vaizduotėje tokia valstybė tebuvo savotiškas dvarelis, kur nekontroliuojamas gali elgtis kaip savo kieme ir daryti su tos šalies piliečiais ką nori.

Bet buvo žmonių, pirmiausiai tarp jų ir R.Ozolas, kurie Nepriklausomybę suvokė ne kaip abstraktų tikslą sau. Nepriklausoma Lietuvos valstybė jiems iš tiesų buvo kovos įrankis, skydas, kuriuo pasinaudodama mūsų Tauta turėjo išeiti į pasaulį kaip lygiavertė ir laisva ir būti kartu su kitomis pasaulio tautomis. Taigi reikia suprasti, kad tai, kas prieš 25 ar daugiau metų daug kam atrodė tik kaip menkos intrigos Sąjūdyje dėl valdžios, iš tiesų jau buvo kieta ir negailestinga kova dėl to, kokia bus būsimoji Lietuva.

Todėl pasakykime aiškiai, kad buvo vieni, kurie būsimą Lietuvą įsivaizdavo kaip laisvos Tautos visavertę valstybę tarptautinėje šalių bendrijoje. Ir buvo žmonių, kurie ją įsivaizdavo kaip savo dvarelį ir Nepriklausomybė jiems turėjo vienintelę reikšmę - Lietuva tebuvo teritorija, kurią administruoji, ir tą teritoriją jie buvo pasiruošę parduoti su viena sąlyga - jei išliks ir toliau tos teritorijos šeimininkai, jei šios teritorijos administravimas jiems duos pirmiausiai asmeninę naudą.

Taigi pirmoji linija, kuriai ir atstovauja R.Ozolas, nelaimei, pralaimėjo. Štai kodėl visiškai dėsninga, kad tuose kadruose, kuriuos mes šiandien matome, iš jo sklinda ne neviltis, bet negailestingai aiškus supratimas, kas įvyko. Labai aišku, kad tai, ką mes šiandien vadiname Lietuvos valstybe, yra Lietuvos valstybės šešėlis. Galbūt net blogiau - savotiška butaforija. Ir ši linija turbūt negalėjo nepralaimėti, nes R.Ozolas buvo vienas iš nedaugelio, kuris suprato, kad kitaip ir negalėjo būti. Kodėl? Jis suprato, kad tam tikra prasme Sąjūdis atėjo truputėlį pavėluotai, kai mūsų Tautos jau nebuvo. Tebuvo daugiau kaip trys milijonai lietuviškai kalbančių žmonių, bet tai, kas šiandien vadinama ištautinimu ar išvalstybinimu, jau buvo iš esmės įvykę. Kitaip tariant - dėl laimingai susiklosčiusių aplinkybių mums pavyko formaliai atkurti Nepriklausomybę, bet pajėgų ją įtvirtinti kaip visavertę valstybę jau nebuvo, nes tiesiog tam trūko žmonių.

Tačiau R.Ozolas net ir po tokios katastrofos nenuleido rankų ir vis kalbėjo. Štai kodėl po jo mirties vienas mūsų žurnalas galėjo ramiai pavadinti jį nepritapusiu. Manau, apibūdinimas, kad jis buvo nepritapęs, yra daugybės sąjūdininkų, kurie suprato ar bent jau intuityviai nujautė, kas įvyko, lemtis. Bet aš manyčiau, kad, viena vertus, mes matome tarsi pašaipą, o kita vertus, ką šiandien išgirdome ir ką parodė atsisakymas parodyti Tautai, ką mes manome apie R.Ozolą, - baimė. Tie, kurie priima tokius sprendimus, žino, kad vis dėlto esama dar gyvų žmonių, ir supranta, kad šitų žmonių įkvėpėjas, vadovas, tikras lyderis yra tas žmogus, kurio šiandien tarp mūsų lyg ir nėra, bet jo dvasia iš tikrųjų yra čia. Jis gyvesnis už gyvus. Ir todėl manau, kad R.Ozolas yra pralaiminčios mūšius, kartais puolančios į neviltį, pavargusios, bet pasiruošusios atsitiesti ir galiausiai laimėti karą Lietuvos simbolis.

Todėl R.Ozolas tegu kelia baimę tiems, kurie bijo net jo šešėlio, bet mums jis vis dėlto buvo, yra ir liks įkvėpimo šaltinis, nepamainomas dvasinis ramstis.


Pasidalink:
Pasidalink: Facebook Pasidalink: Frype
Straipsnio komentarai
 
  Skaityti komentarus (9)

  • Aistė 2015 gegužės mėn. 19 d. 11:51:39

    Velionis Romualdas Ozolas buvo filosofas.jis matė valstybės raidos
    viziją,bet ją konktrečiai įgyvendinti gabumų neužteko.Tą padarė
    kiti.Kaip sisiklostė dabartinė mūsų Lietuvos realybė tai ne vieno
    asmens kaltė.Tai partijos,kurios paiso tik savo, o ne tautos
    interesų.Paprastas žmogus ,jo kasdieniai rūpesčiai valdžiai nerūpi,o
    tai skatina žmonių nusivylimą valstybę,skaitina emigruoti,nes ten
    jaučiasi valstybės globoje.

  • Runkelė 2015 gegužės mėn. 18 d. 15:46:32

    Tik bukapročiai gali kaltinti Radžvilą, Juozaitį ir jų bendraminčius.
    Kalčiausia - didžioji žiniasklaidos dalis - NUPERKAMOJI.Tai įrodo ir
    šio renginio neviešinimas. Liūdna, kad ir radijas, ir televizija
    kapstosi niekalų-paistalų liūne, dominuoja tuštybės mugėje.

  • o, kaip mes 2015 gegužės mėn. 18 d. 13:26:15

    mylime ir gerbiame mirusius... Nieko naujo. Kol tikrai sąžiningas, doras
    žmogus gyvas, stengiamės jį sunaikinti.Kai miršta - keliam į padanges,
    nes ... nebetrukdo mums gyventi, kaip norime.

  • gilšė 2015 gegužės mėn. 16 d. 19:08:01

    Ozolas buvo filosofas,tačiau ne veiklos žmogus. Politinėje veikloje jam
    nesisekė ir ja monipoliuoti nesistengė. Užtat, kai ko Centro/?/ partija
    rinkimuose pralaimėjo, jis atsistatydino iš vadovo posto. tačiau, kaip
    dera garbingam žmogui, neperbėgiėjo kaip Mazūronis į kitas partijas, o
    atidavė visas kūrybines jėgas tiesos išsakymui, bet ne jos
    įgyvendinimui, ir memuarų rašymui.

  • Joe 2015 gegužės mėn. 16 d. 17:28:27

    Puikios V.Radžvilo mintys.

  • sutinku 2015 gegužės mėn. 16 d. 11:50:56

    Tai buvo didis Lietuvis. Tikrai.Jam reikėjo teikti Nobelio premija.Tik jam

  • Tai kur 2015 gegužės mėn. 16 d. 11:32:49

    jus buvot (ne) Gerbiami tautos sviesuoliai,tokie kaip
    Radzvilas,Juozaitis,etc...dori Lietuvos zmones stebejosi ir visa laika
    lauke,kada Jums atsivers akys,kurlink eina Lietuva,o jus isdavikiskai
    tylejote-sutikite,abejingumas -irgi nusikaltimas,jums buvo patogiau lindeti
    ir tyleti,...ka gali zmones,nors ir suvokiantys ta baisia tragedija,kai
    toe,kurie turejo buti vedliais,pasirinko tiktai sau patogia pozicija!!!
    Geda...

  • Pritariu Radzvilui. 2015 gegužės mėn. 16 d. 11:28:22

    butent taip ir yra. Tik kazkodel nuo to zinojimo, nei kiek nelengviau.

  • oo 2015 gegužės mėn. 16 d. 09:10:38

    buvo filosofas toks ir liko daugiau nieko nesugebejo tik filosofuoti

Respublika.lt pasilieka teisę pašalinti nekultūringus, keiksmažodžiais pagardintus, su tema nesusijusius, kito asmens vardu pasirašytus, įstatymus pažeidžiančius, šlamštą reklamuojančius ar nusikalsti kurstančius komentarus. Jei kurstysite smurtą, rasinę, tautinę, religinę ar kitokio pobūdžio neapykantą, žvirbliu išskridę jūsų žodžiai grįždami gali virsti toną sveriančiu jaučiu - specialiosioms Lietuvos tarnyboms pareikalavus suteiksime jūsų duomenis.
  • KELIAI: Lietuvoje trečiadienio rytą valstybinės reikšmės kelių dangos buvo sausos; Tauragės ir Marijampolės apskrityse eismo sąlygas rytą sunkino rūkas - matomumas vietomis buvo sumažėjęs iki 150 metrų.
  • MINĖJIMAS: Garliavoje esanti Kauno rajono savivaldybės viešoji biblioteka trečiadienį rengia Tarptautinės šeimos dienos minėjimą, kuriame aktyviai dalyvauti kviečia visus - vaikus su tėveliais ir senelius su anūkais.
Daugiau

Respublika
rekomenduoja

Labiausiai
skaitomi
(per 72 val.)

Daugiausiai komentuoti
(per 72 val.)
reklama
jogle rugsejis

Ar teroro išpuoliai pasaulyje atbaido Jus nuo kelionių?

balsuoti rezultatai

Ar skaitmenizuojamos paslaugos didina socialinę atskirtį?

balsuoti rezultatai
Šiandien Rytoj   Poryt

 

   

   +7    +10 C

   +6   +10 C

 

   +8   +11 C

   +16   +19 C

  +15  +19 C

 

   +14  +17 C

    3-8 m/s

     0-5 m/s

 

      0-5 m/s

USD - 1.1215 PLN - 4.1980
RUB - 63.3563 CHF - 1.0912
GBP - 0.8646 NOK - 9.3760
reklama
Respublikos spaustuvė 2014-12