respublika.lt

Pardavėjai vis tiek neleis savęs apgauti

(0)
Publikuota: 2020 gegužės 24 14:42:11, Odeta KAUNAITĖ
×
nuotr. 5 nuotr.
Verta įsidėmėti: jei prekė parduodama net su didele nuolaida, vadinasi, jos reali vertė yra dar mažesnė. Juk pardavėjui bet kokiu atveju turi apsimokėti prekiauti. EPA-Eltos nuotr.

Birželio 30-ąją Seimas ketina svarstyti Socialdemokratų frakcijos seniūnės Rasos Budbergytės siūlomą Civilinio kodekso (CK) pataisą, kuri, kaip tikimasi, atbaidytų prekybininkus nuo prekių netikrų „atpiginimų“. Tačiau ar tikrai tokios pataisos duos naudos? Kaip atpratinti pirkėjus būti „nuolaidų medžiotojais“?

 

Vartotojų teises ginančios organizacijos pastebėjo, kad Lietuvoje prekybininkai sugeba sukurti ir ne visai tikras nuolaidas. Pavyzdžiui, prekę vieną dieną pabrangina, antrą pabrangina, o trečią dieną tą pačią prekę truputį atpigina. Jau nuo pabrangintos vertės. Ir skelbia, jog prekė pardavinėjama su nuolaida. Žmonės tikrai mato vakarykštės ir šiandienos kainų skirtumą ir džiaugiasi šiek tiek sutaupę. O R.Budbergytė siūlo, kad taikant nuolaidą, būtų nurodyta ne vakarykštė kaina, bet kiek prekė kainavo mažų mažiausiai prieš 30 dienų. Ir tokią nuostatą siūlo įtraukti į CK. 30 dienų „slenkstis“ nebūtų privalomas tik toms prekėms, kuriomis pradėta prekiauti trumpiau nei prieš 30 dienų.

Socialdemokratų frakcijos seniūnės siūlymui pritarė ir Seimo Teisės ir teisėtvarkos komiteto narys Julius Sabatauskas. Anot J.Sabatausko, vartotojai dėl užkeltų kainų tampa „nuolaidų medžiotojais“. Politikas pabrėžė, jog daugelyje Europos šalių uždrausta skelbti netikras nuolaidas.

Šis nuo netikrų nuolaidų atgrasantis CK pakeitimas bus iš pradžių apsvarstytas Seimo komitetuose. Jiems pritarus, prie nuolaidų klausimo bus sugrįžta birželio pabaigoje.

Prekių kainas skelbiančio portalo Pricer.lt įkūrėjas Arūnas Vizickas taip pat sutiko, jog dabar vartotojai dažnai klaidinami, kai nuolaida taikoma nuo jau padidintos kainos:

„Sakyčiau, visada yra galimybė manipuliuoti kainomis, todėl kainos turi būti viešos, matomos internete ir tada prekybininkams bus sunku su jomis žaisti. Internete ankstesnę informaciją galima atsekti. Vartotojų apsaugos organizacijos gali atsekti, ar tai manipuliacija, ar tikra nuolaida. Antra, už ankstesnę kainą, kuri per nuolaidą nubraukiama, turi būti kažkoks kiekis nupirktos prekės. Vadinasi, prekė rinkai tiko. O jei niekas tos prekės už ankstesnę kainą nepirko, jos pardavimas buvo nulinis, tai kaip galima taikyti nuolaidą virtualiam dalykui?

Kaina turi galioti ne trumpą laiką, bet mėnesį, pramoninių prekių net du, tris. Bet apeiti draudimus galima. Pramoninės prekės, ypač iš užsienio, važiuoja ilgai. Prekybininkai gali paskelbti tariamą nuolaidą prekei dar neatvykus. Pagrindinė priežastis - jei kainos neskelbiamos internete, visas manipuliacijas „nuolaidomis“ labai sunku atsekti. Vartotojai neturi laiko sekti visų kainų pokyčų, o kai kurie prekybininkai tuo naudojasi. Pavyzdžiui, į reklamą įveda laikroduką, kuris tiksi, kad nuolaida galioja tik 16 valandų, o iš tiesų galioja jau tris mėnesius, tik laikrodukas reklamoje restartuojamas.

Tie, kurie sąžiningai nurodo kainas, atsiduria silpnesnėje pozicijoje. Sąžiningai kaina pirkėjams atrodo ne tokia patraukli, kaip daug kartų perbraukyta (kabutėse). Sąžiningoji pusė tikrai daug laimėtų, jei Seimas CK pataisą priimtų. Tai teigiamai paveiktų rinką.“

A.Vizickas priminė, kad Konkurencijos taryba, kovodama su nesąžininga reklama, yra parengusi gaires, kurios pagerintų reklamos kontrolę. Gal tos gairės padėtų ir griežčiau kontroliuoti „nuolaidas“?

Psichologo, rašytojo  Vytauto ČEPO komentaras:

Nuolaidos pasako, kad jokių nuolaidų nėra. Tai gryna žmonių apgavystė, noras privilioti žmones prie prekės.

Pavyzdžiui, moteris iš draugių išgirsta, kad kitame miesto gale ta pati prekė keliais centais pigesnė. Sėda į automobilį, išdegina kuro už du eurus, bet jaučiasi lyg apgavusi tuos, kurie pirko prekę keliais centais brangiau.

Papasakosiu anekdotą. Kompiuterių paroda. Vokietis užrašė - mūsų kompiuteriai geriausi Europoje. Amerikietis užrašė - mūsų kompiuteriai geriausi pasaulyje. O žydas užrašė - mūsų kompiuteriai geriausi šitoje parodoje. Ir kieno tada kompiuteriai parodoje bus populiariausi?

Reklama dažniausiai skiriama žmonėms, kurie, sakyčiau, paprastesni, labiau imlesni, atraktyvesni. Niekas nepardavinės prekės į minusą. Geriau ją išmes. Per išpardavimus ir tai pasilieka sau pelno. Žmonės nuolaidomis priviliojami. Pavyzdžiui, atidarant parduotuvę paskelbia, kad vienai prekei taikoma didžiulė nuolaida. Žmonės ateis pirkti tos prekės, o parduotuvėje yra ir kitų prekių. Ir jų susigundys nusipirkti. Nuolaidos tikslas - suvilioti žmones, kad ateitų ir kitų prekių.

Patiko straipsnis? Leisk mums apie tai sužinoti. Nepamiršk pasidalinti Facebook!
L
0
F
Parašykite savo komentarą:
 
Komentuoti
Respublika.lt pasilieka teisę pašalinti nekultūringus, keiksmažodžiais pagardintus, su tema nesusijusius, kito asmens vardu pasirašytus, įstatymus pažeidžiančius, šlamštą reklamuojančius ar nusikalsti kurstančius komentarus. Jei kurstysite smurtą, rasinę, tautinę, religinę ar kitokio pobūdžio neapykantą, žvirbliu išskridę jūsų žodžiai grįždami gali virsti toną sveriančiu jaučiu - specialiosioms Lietuvos tarnyboms pareikalavus suteiksime jūsų duomenis.

Dienos klausimas

Kiek kiaušinių suvalgote per Velykas?

balsuoti rezultatai

Apklausa

Kokia kalba bendraujančių žmonių padaugėjo jūsų gyvenamojoje aplinkoje?

balsuoti rezultatai

Respublika
rekomenduoja

Labiausiai
skaitomi

Daugiausiai komentuoti

Orų prognozė

Šiandien Rytoj Poryt

+5 +11 C

+6 +11 C

+7 +12 C

+9 +13 C

+12 +19 C

+18 +20 C

0-7 m/s

0-6 m/s

0-5 m/s