respublika.lt

Dujų lokomotyvu - į šviesų rytojųnuotraukos (9)

2019 kovo mėn. 24 d. 13:03:29
Gediminas JAKAVONIS

Kažkada V.Leninas yra pasakęs, kad „Komunizmas - tai tarybų valdžia, plius visos šalies elektrifikavimas!“ Pabėgusi nuo sovietų, Lietuva metėsi į „dešinę“, todėl iki šiol taip ir neturėjome tikrų socialdemokratų. Jau skaičiuojame savo valstybės trisdešimtmetį, o visas valdžioje buvusias partijas, kad ir kaip jos save įvardino, ekonomine prasme galima drąsiai vadinti tik neoliberalais. Lietuvoje tradicinė kairė arba dešinė priklausė ne ekonominiam, o politiniam žodynui, kur kairysis - Rusijos draugas, o dešinysis - Vakarų politikai atstovaujantis veikėjas. Visus juos vienijo šūkis: „Laisva Lietuva - tai liberalizmas, plius viso valstybinio turto privatizavimas!“.

 

Atrodė, kad pradinio laukinio kapitalizmo klaidas turėjome išmokti ir valdžioje esantys pradės užsiiminėti socialinių problemų sprendimu, darbo vietų kūrimu, emigracijos mažinimu, Tautos kultūros išsaugojimu... Neišsigydėm. Kažką sukurti, išsaugoti, gaminti nesugebam, o ką nors dar likusio kam nors, be naudos sau, parduoti - galime.

Prieš trejus metus Lietuva Europoje garsėjo kaip geriausiai savo miškus ir geležinkelius tvarkanti valstybė. Ir sutapk tu man taip! Kai kas nors paklausdavo, kur gyvenu, atsakydavau, kad miške, vienkiemyje prie išardyto buvusio Alytus-Varėna geležinkelio pylimo. Na, geležinkelį čia išardė po Pirmojo pasaulinio karo, bet mano namai stovėjo viduryje miško. Dabar, po Seimo priimtos urėdijų reformos, aš gyvenu miško kirtimo viduryje. Net pradėjau galvoti, kad mano kaimas su iškirstu aplink mišku ir neveikiančiu geležinkeliu - tai Lietuvos ateities simbolis.

Apie miškus ir geležinkelius, kur šeimininkauja „Klaipėdos naftos“ mokyklas praėjusi trijulė (M.Pulkauninkas, R.Masiulis, M.Bartuška) esu rašęs ne kartą. Veiksmo algoritmas visais atvejais būdavo vienodas. Pirmiausiai, sukeliamas tariamas skandalas, sukompromituojama buvusi „korumpuota“, „neskaidri“ sistemos vadovybė ir tada Seimo dauguma imasi „išmintingų“ reformų, už kurių klaidas niekas neatsako, o pasekmes jaučia likę Lietuvoje gyventi mūsų tautiečiai.

Skaudu, kai Lietuvoje atleidinėjami iš darbo specialistai, o priiminėjami giminės, partiečiai, artimieji. Bet pikčiausia kartais būna, kad plunksnos broliai, įvairūs piaro ar įvaizdžio specialistai, rašo ir rodo netiesą. Lietuvoje trūkstant darbo, baimė jį prarasti žmones padarė vergais. Už gaunamą skatiką jie pasiruošę girti savo poną už bet kokią jo kvailystę.

Nežinau, kas užsiima viešaisiais ryšiais „Lietuvos geležinkeliuose“, bet labai dažnai man norisi paklausti, ar tie žmonės patys tiki tuo, ką sako, rašo ir daro. Studijuodamas universitete ekonomiką, savo diplominį darbą rašiau apie geležinkelių transportą. Nuo to laiko visada pasidomėdavau, kas ten vyksta. Kai per televiziją pamačiau, kaip visas Lietuvos susisiekimo ministerijos ir „Lietuvos geležinkelių“ elitas, įskaitant R.Masiulį ir M.Bartušką, iškilmingai pristatinėja pradėtą kurti manevrinio lokomotyvo dujinį šilumvežio variklį, kilo noras skambinti psichiatrams.

Teatrališkai nufilmuota, kaip nupjaunamas seno šilumvežio viršus, iškeliamas dyzelinis variklis, į kurio vietą bus įtvirtinamas pirmasis pasaulyje lietuvių sukurtas dujinis šilumvežio variklis. Šlovė Lietuvai! Pasakoje apie Buratiną yra vieta, kurioje lapė ir katinas įtikinėja minėtą personažą pasodinti pinigėlius Kvailių šalyje, iš kurių išaugs pinigų medis. Man šis reportažas asocijuojasi su šia pasakos apie išdrožtą iš medžio žmogeliuką dalimi.

Pradėkim nuo to, kad 2012 metais Rusijoje, Riazanės gamykloje, toks eksperimentinis šilumvežis buvo pagamintas, išbandytas, tačiau jo tolesnės gamybos bei eksploatacijos buvo atsisakyta. Bet kurgi tiems V.Putino Rusijos ivanams, kad ir turintiems milžiniškus technikos darbuotojų ir dujų išteklius, iki mūsų išminčių... Mes viską galim, nors niekas kitas to pasaulyje nedaro.

Bet kuris nors kažkiek technikoje ar mechanikoje nusimanantis specialistas mano paklaustas apie dujinio šilumvežio perspektyvas tik kreivai šypteldavo. Jeigu kalbėtumėme paprasta, žmogui suprantama, kalba, tai renkantis automobilį, pirmiausia žiūri į jo per kelias sekundes pasiekiamą maksimalų greitį. Dujinio lokomotyvo atveju, nuspaudus akceleratorių, gali eiti pasivaikščioti, nes net judėdamas jis reaguoja į apsukų didinimą iki 40 sekundžių. Priminsiu, kad mes kalbame apie manevrinį lokomotyvą.

Antra, niekas neklausė specialistų apie ekipiruotės vietų, sertifikavimo sistemos įdiegimo tikslingumą ir kainą. Trečia, kalbant apie dujinio manevrinio lokomotyvo sistemos saugumą, vėl nesitarta su specialistais. Pakanka kibirkšties, atsiradusios nuo sistemų susidūrimo manevruojant, ir toks lokomotyvas taps bomba, nepalyginama su jokiu buitiniu dujų balionu, kuriam sprogus griūva namai ir žūsta žmonės.

Galvoju, iš kur tokios „genialios“ mintys gimsta buvusių „Klaipėdos naftos“ vyrų galvose. Gal jas vėjas atpučia iš jūros? Šiaip Klaipėdoje yra uostas, kuriame esantys laivai naudoja dujinių technologijų variklius. Bet tiems laivams nereikalingas trumpas reagavimo laikas...O gal viskas daug paprasčiau? Gal pačios prezidentės užkabinti medaliai už SGD terminalą įpareigoja neužmigti ant abejotinų laurų?

Tad net nežinau, ko šiems vyrams palinkėti. Ar „Duok, Dieve, jiems sėkmės!“, ar „Atleisk jiems, Viešpatie, nes jie nežino, ką daro.“


Pasidalink:
Pasidalink: Facebook
Parašykite savo komentarą:
  Skaityti komentarus (9)
Respublika.lt pasilieka teisę pašalinti nekultūringus, keiksmažodžiais pagardintus, su tema nesusijusius, kito asmens vardu pasirašytus, įstatymus pažeidžiančius, šlamštą reklamuojančius ar nusikalsti kurstančius komentarus. Jei kurstysite smurtą, rasinę, tautinę, religinę ar kitokio pobūdžio neapykantą, žvirbliu išskridę jūsų žodžiai grįždami gali virsti toną sveriančiu jaučiu - specialiosioms Lietuvos tarnyboms pareikalavus suteiksime jūsų duomenis.
  • NAUJOVĖS: Lietuvos ledo ritulio rinktinė artėja prie lemiamos pasiruošimo stovyklos fazės; iki šiol mūsų šalyje neregėtas technines naujoves taikanti rinktinė jau kitą savaitę turės nuspręsti dėl 22 žaidėjų, kurie vyks į pasaulio čempionato I diviziono A grupės kovas Kazachstane, o pastarosiomis dienomis rinktinės stovyklą paliko pirmieji žaidėjai.
  • RINKIMAI: sekmadienį vyksta balsavimas naujojo Šiaurės Makedonijos prezidento rinkimuose.
Daugiau

Respublika
rekomenduoja

Labiausiai
skaitomi
(per 72 val.)

Daugiausiai komentuoti
(per 72 val.)
reklama
baneris Big Daddy Wilson

Ar kelia grėsmes užsieniečių antplūdis Lietuvos darbo rinkoje?

balsuoti rezultatai

Ar dirbsite per Velykas?

balsuoti rezultatai
Šiandien Rytoj   Poryt

 

   

 +3  +5 C

   +2   +3 C

 

 +2   +4 C

+8 +10C

 +14  +16 C

 

+12   +14 C

2-4 m/s

 2 m/s

 

 4 m/s

 

USD - 1.1250 PLN - 4.2786
RUB - 71.9719 CHF - 1.1383
GBP - 0.8647 NOK - 9.5978
reklama
Ūkis
reklama
Sveikata ir grožis