respublika.lt

2018 rugsėjo 23, sekmadienis

Nuosavų automobilių greitai nebeliksnuotraukos (8)

2016 rugsėjo mėn. 03 d. 08:41:07
Justina GAFUROVA, zinios@vakarozinios.lt

Sakoma, kad ateitis dabartimi tampa kartais visai netikėtai. Ir iš tiesų kasdien pasaulį išvysta nauji technikos stebuklai. Pastaruoju metu ypač dirbama transporto srityje. Kinija neseniai išbandė spūstis praryjantį ateities autobusą, o Norvegija ketina gyventojams leisti važinėti tik elektromobiliais. Apie tai, kada ir kokios transporto permainos pasieks Lietuvą, „Vakaro žinios“ kalbėjosi su Kauno technologijos universiteto Elektros ir elektronikos fakulteto dekanu profesoriumi Algimantu VALINEVIČIUMI.

 

- Viena Norvegijos partija, siekdama aktyvesnės kovos su tarša, iškėlė idėją, kad nuo 2030 m. šalyje būtų parduodami tik elektromobiliai ir vandeniliu varomi automobiliai, o už vidaus degimo varikliu varomus automobilius tektų mokėti milžiniškus mokesčius. Kada Lietuvoje galima tikėtis tokių idėjų?

- Įvertinant ekonominį pajėgumą, ko gero, pas mus tokie dalykai turėtų atkeliauti vėliau, nes tai nemažai kainuoja. Bet brangiai kainuoja vertinant tik iš šios dienos perspektyvos, nes šiuo metu tiek elektromobiliai, tiek vandeniliu varomi automobiliai yra akivaizdžiai brangesni.

Per penkmetį, ko gero, situacija kardinaliai nepasikeis. Bet technologijų pažanga yra tokia sparti ir kartais tokia netikėta, kad rezultatas pasiekiamas daug anksčiau, nei kitados buvo tikėtasi. Tad Lietuvoje gali būti kažkas panašaus gal ir gerokai anksčiau, nei tikisi Norvegija. Pokyčiai gali būti netikėti, nes pagrindas revoliucijai jau yra.

Dėl vandenilinių automobilių kiek kebliau. Vandenilį galima deginti kaip kurą tame pačiame vidaus degimo variklyje. Tuomet jis degdamas jungiasi su deguonimi, o kaip išmetimo dujas išmeta vandenį - garus. Puiku, nes neteršiama aplinka. Tačiau vandeniliui išskirti reikalinga energija, ir tai kol kas brangiai kainuoja. Be to, vandenilis labai nepatogus vežioti, nes nesileidžia suslegiamas, yra nesaugus. Yra technologijų absorbuoti vandenilį, tačiau tuomet gali būti sukaupta per mažai galios tokiame tūryje, koks tilptų į lengvąjį automobilį. Tad tiesiogiai deginti vandenilį nelabai verta.

Bet yra kitas būdas - naudoti kuro celes. Čia vandenilis naudojamas elektros energijai gaminti. Tuomet elektromobiliui reikalinga energija būtų kaupiama ne akumuliatoriuje, o vežiojamas vandenilio bakas.

- Pokyčiai transporto srityje gali būti tarsi netikėtas sprogimas rinkoje?


- Tikrai gali būti. Štai plokščiųjų televizorių pavyzdys tai įrodo. Turbūt daugelis dar prisimena, kaip visai neseniai atrodė televizoriai. Tuomet kineskopus sėkmingai pusei pasaulio gamino „Panevėžio ekranas“, džiaugėsi didžiuliais pelnais ir planavo sėkmingą įmonės veiklą dar 15-ai metų į priekį. Tačiau staiga po penkerių metų įmonė ėmė bankrutuoti, nes plokščiųjų kineskopų ir skystųjų kristalų ekranų technologija taip greitai ir sėkmingai žengė, kad žaibu išstūmė konkurenciją. Taip gali nutikti ir su vidaus degimo varikliais.

Elektromobilių visa elektrinė dalis ir valdymas jau dabar yra gerokai aukštesnio lygio nei vidaus degimo variklių. Tiek ekonomiškumo, tiek efektyvumo požiūriu. Tačiau pagrindinė kliūtis šiuo metu - akumuliatorinės baterijos. Bet ir jų pažanga šiuo metu labai sparti. Per pastarąjį dešimtmetį daugelį kartų išaugo akumuliatorių talpa ir sumažėjo svoris, smarkiai išaugo pasikrovimų ciklo skaičius. Krinta ir kaina. Visa tai sudaro prielaidas tikrai revoliucijai. Praktiškai visi automobilių gamintojai, dabar gaminantys automobilius su vidaus degimo varikliais, jau tyliai ar garsiai apie tai kalbėdami, kuria elektromobilius.

- Šiandien elektromobiliai  - prabanga, tačiau ateityje viskas apsivers ir vairuoti vidaus degimo variklį bus prabanga?

- Labai gali būti. Dabar kuriami save vairuojantys automobiliai gali būti panaudoti dar vienai kitai revoliucinei idėjai, ir dėl to individualūs automobiliai iš viso išnyktų. Jie taptų daugiau bendro naudojimo, ir sistema veiktų panašiai kaip dabar geltonieji dviračiai sostinėje, bet viskas būtų dar paprasčiau. Juk dabar jei žmogus turi automobilį, tai jis jam reikalingas pusvalandžiui nuvažiuoti į darbą ryte, tuomet 8 valandas jis stovi nenaudojamas. Vakare jis reikalingas pusvalandžiui nuvažiuoti po darbo namo, o tada naktį jis vėl stovi nenaudojamas.

O ateityje, jei iš ryto atsikeltumėte ir mobiliuoju telefonu iškviestumėte automobilį, jis pats privažiuotų prie jūsų ir nuvežtų jus į darbą ar kitą reikalingą vietą. Automobilis jus išleidžia ir važiuoja pas kitą žmogų, netoliese išsikvietusį automobiliuką. Viskas gerokai supaprastėja ir atpinga. Be to, išsprendžiamos automobilių statymo, spūsčių, garažų kiekio problemos.

- Kai kuriose pasaulio šalyse gatvėje jau galima pamatyti ir autonominius, save vairuojančius automobilius. Kada reikėtų tikėtis, kad tai taps kasdienybe?

- Manau, kad per 10 metų, labiau išsivysčiusiose šalyse tokie automobiliai jau bus kasdienybė. Jau ir „Google“, ir „Tesla“ bando tokius savo automobilius, ir labai sėkmingai. Žinoma, jei įvyksta avarija, ji pateikiama kaip didelė sensacija, nors statistika akivaizdžiai rodo, kad šie automobiliai avariją padaro daug kartų rečiau, nei jas padaro vairuotojai. Taigi šioje srityje trukdančių technologinių problemų jau nėra, liko daugiau juridiniai dalykai. Kyla klausimas, kas būtų atsakingas už avariją.

Tiek „Google“, tiek „Tesla“ automobiliuose dabar paliekama galimybė perimti vairavimą ir vairuotojui, jei jam tapo nuobodu ar iškilo avarinė situacija. Tuo metu įmonė „Ford“ skelbia išsikėlusi tikslą per penkerius metus sukurti automobilį, kuriame nebus nei vairo, nei jokių valdymo organų. Tai bus visiškai autonomiškas automobilis. Iš pradžių, matyt, tai bus komerciniais tikslais naudojama transporto priemonė, o paskui, žinoma, bus taikoma ir kasdienai.

Lietuvoje taip pat jau atliekami moksliniai darbai. Mūsų universitete Elektronikos inžinerijos katedros doktorantas yra vienas iš tų, kurie kuria hibridinius automobilius. Tai automobiliai, turintys vidaus degimo variklius ir elektros variklius. Toks automobilis tarp miestų važiuoja benzininiu varikliu, o įvažiavęs į miestą ar panašias teritorijas automobilis pats persijungia į elektros pavarą. Vairuotojui dėl to galvoti jau nereikia.

- Kinijoje jau išbandytas „ateities autobusas“, galintis per viršų apvažiuoti gatvėse susidariusias spūstis. Ar tokia idėja prigis Kinijoje, o gal pasklis ir kitose pasaulio šalyse?

- Tikrai puikus sprendimas ten, kur yra dideli miestai. Kinijoje yra daug vietos ir ten yra dideli miestai, tad ten ši idėja tikrai aktuali. Žinoma, pas mus tai nebūtų lengvai pritaikoma, nors Vilniuje stebint eismą ir atrodo, kad panaši idėja nepakenktų. (Juokiasi.)

Parengta pagal dienraštį „Vakaro žinios"


Pasidalink:
Pasidalink: Facebook Pasidalink: Frype
Straipsnio komentarai
 
  Skaityti komentarus (8)

  • Tai seiminiai 2016 rugsėjo mėn. 06 d. 19:29:21

    eis pėsti?

  • sandra 2016 rugsėjo mėn. 05 d. 13:55:01

    Jums reikia pinigų skolinimo tarp individų susidoroti su finansiniais
    sunkumais, kad pagaliau išeiti iš aklavietės, kad sukelti bankai. Miss
    sandrana įmonė gali padaryti paskolą suma, kurią reikia ir su
    sąlygomis, kad padarys jūsų gyvenimą lengviau.
    Mes siūlome € 10.000 5.000.000 € už kurios grąžinimo terminas yra 5
    metus 25 metų, esant 2% per metus greičiu. Jūs galite susisiekti su
    manimi:
    sandrana_credito@hotmail.com

  • automobilis GERA SAVIRAISKOS PRIEMONE,kai neturi JO gerai ir DVIRATIS... 2016 rugsėjo mėn. 04 d. 15:18:56

    TASKAS

  • Automobilis nuveža jus į darbą ir važiuoja vežti kito 2016 rugsėjo mėn. 04 d. 08:22:05

    Problema tame, kad visiems vienu metu t.y. 8.00 reikia būti darbe,
    profesoriau. Todėl vien dėl to teiginys, kad nuosavų automobilių
    neliks, yra visiška utopija. Nors logiškai turėtų būti, kad bendri
    automobiliai, jų naudojimas yra pigiau, tačiau, kai įsikiša verslas,
    viskas apsiverčia. Pažiūrėkim į mūsų daugiabučių apšildymą.
    Atrodytų bendrai šildytis pigiau, tačiau privačių namų savininkai
    sugeba tą patį plotą šildytis žymiai pigiau. Automobiliai bus
    elektriniai, tačiau privatūs.

  • O ką gi mums siūlo TS-LKD-istai? 2016 rugsėjo mėn. 04 d. 08:20:33

    Didžiausia bėda Kauno švietimo įstaigose yra visiškai praradę
    sąžinę, patalogiškai įpratę vogti (ir iš vaikų!!!???) šių
    įstaigų veidmainystės ekspertės, sovietinės direktorės. Vežama
    mašinomis! Puikus pavyzdys Kauno Žaliakalnio lopšelis darželis. Buvome
    teisėsaugai ir savivaldybei nurodę kada ir kaip vežama. Jokios
    reakcijos! Už direktorės nugaros „šlovingoji“ TS-LKD! Savivaldybėje
    aukštas "činas", sužinojęs, kad kyšininkė ona danutė gricienė yra
    TS-LKD-istė, taip ir pasakė: " O tai jau tikrai bus, kas užtaria"!! Ir
    iš tiesų-teko bendrauti su minėto darželio dirbančiosiomis: viskas po
    senovei - kaip vilko taip ir velka - jokių pasikeitimų!! Valytoja ar
    virėja viską mato, - atvažiuoja teisėsauga: "pažeidimų nerasta"!! O
    kaipgi, - juk visa tai virsta pinigais, kurie kyšių pagalba keliauja
    švietimo skyriaus ir savivaldybės niekšams! Kokio lygio direktorės yra
    galit susipažinti straipsnyje: "Skandalingas susitarimas Kauno
    darželiuose..." 15 min. Na, viskas kaip pas onytę! Tad - būk TS-LKD-

  • Laidininkas 2016 rugsėjo mėn. 03 d. 14:30:54

    Kai sužeisto autoavarijoje žmogaus kraujas pasilies ant laidų, ar
    akumuliatoriaus įtampa tą sužeistąjį pribaigs? Į šį klausimą man
    niekas negalėjo atsakyti. ES Direktyvų kūrėjai net nežino, kokia yra
    to akumuliatoriaus įtampa.
    Pramoninių keltuvų ar elektrokarų įtampa yra 80 voltų.

  • ** 2016 rugsėjo mėn. 03 d. 13:21:33

    Manau, kad bus elekrtomobilių 5-10 metų daugiau ir LT po 20 metų bus
    nemažai.

  • ---------- 2016 rugsėjo mėn. 03 d. 12:45:16

    Elektromobiliai ir hibridiniai automobiliai pradėti gaminti daugiau kaip
    prieš 100 metų, bet viskas greitai nugeso, dėl masyvių ir trumpaamžių
    akumuliatorių. Be to, visi žino, kaip šaltyje greitai nusėda
    akumuliatoriai ir kiek jie kainuoja.
    Nebus jokios elektro revoliucijos, nes nėra našių akumuliatorių,
    išliks vidaus degimo varikliai, kurie naudos kokį nors pigesnį
    augalinės kilmės kurą.

Respublika.lt pasilieka teisę pašalinti nekultūringus, keiksmažodžiais pagardintus, su tema nesusijusius, kito asmens vardu pasirašytus, įstatymus pažeidžiančius, šlamštą reklamuojančius ar nusikalsti kurstančius komentarus. Jei kurstysite smurtą, rasinę, tautinę, religinę ar kitokio pobūdžio neapykantą, žvirbliu išskridę jūsų žodžiai grįždami gali virsti toną sveriančiu jaučiu - specialiosioms Lietuvos tarnyboms pareikalavus suteiksime jūsų duomenis.
  • PASIEKIMAS: sekmadienį Austrijoje prasidėjusio pasaulio dviračių plento čempionato moterų komandų atskiro starto lenktynėse Italijos „Ale Cipollini“ ekipa, kuriai atstovauja lietuvė Daiva Ragažinskienė, užėmė devintąją vietą.
  • VYRIAUSYBĖ: Žemės ūkio ministras Giedrius Surplys sekmadienį prasidedančioje neformalioje Žemės ūkio taryboje Austrijoje aptars priemones, kurios galėtų padidinti regiono žemdirbių konkurencingumą, skatinti aukštos kokybės produkcijos gamybą ir pan.
Daugiau

Respublika
rekomenduoja

Labiausiai
skaitomi
(per 72 val.)

Daugiausiai komentuoti
(per 72 val.)
reklama
darbas vadyb

Ar jums yra tekę gauti padirbtų pinigų?

balsuoti rezultatai

Ar pažįstate šimtamečių žmonių?

balsuoti rezultatai
Šiandien Rytoj   Poryt

 

   

  +6 +9 C

   +6  +9 C

 

   +5  +8 C

  +11  +15 C

   +12  +11 C

 

   +10  +12 C

  1-6 m/s

 0-4 m/s

 

    1-6 m/s

 

USD - 1.1759 PLN - 4.2946
RUB - 78.5108 CHF - 1.1228
GBP - 0.8940 NOK - 9.5793
reklama
Ukis 2018