respublika.lt

2018 rugsėjo 18, antradienis

Nuosavų automobilių greitai nebeliksnuotraukos (8)

2016 rugsėjo mėn. 03 d. 08:41:07
Justina GAFUROVA, zinios@vakarozinios.lt

Sakoma, kad ateitis dabartimi tampa kartais visai netikėtai. Ir iš tiesų kasdien pasaulį išvysta nauji technikos stebuklai. Pastaruoju metu ypač dirbama transporto srityje. Kinija neseniai išbandė spūstis praryjantį ateities autobusą, o Norvegija ketina gyventojams leisti važinėti tik elektromobiliais. Apie tai, kada ir kokios transporto permainos pasieks Lietuvą, „Vakaro žinios“ kalbėjosi su Kauno technologijos universiteto Elektros ir elektronikos fakulteto dekanu profesoriumi Algimantu VALINEVIČIUMI.

 

- Viena Norvegijos partija, siekdama aktyvesnės kovos su tarša, iškėlė idėją, kad nuo 2030 m. šalyje būtų parduodami tik elektromobiliai ir vandeniliu varomi automobiliai, o už vidaus degimo varikliu varomus automobilius tektų mokėti milžiniškus mokesčius. Kada Lietuvoje galima tikėtis tokių idėjų?

- Įvertinant ekonominį pajėgumą, ko gero, pas mus tokie dalykai turėtų atkeliauti vėliau, nes tai nemažai kainuoja. Bet brangiai kainuoja vertinant tik iš šios dienos perspektyvos, nes šiuo metu tiek elektromobiliai, tiek vandeniliu varomi automobiliai yra akivaizdžiai brangesni.

Per penkmetį, ko gero, situacija kardinaliai nepasikeis. Bet technologijų pažanga yra tokia sparti ir kartais tokia netikėta, kad rezultatas pasiekiamas daug anksčiau, nei kitados buvo tikėtasi. Tad Lietuvoje gali būti kažkas panašaus gal ir gerokai anksčiau, nei tikisi Norvegija. Pokyčiai gali būti netikėti, nes pagrindas revoliucijai jau yra.

Dėl vandenilinių automobilių kiek kebliau. Vandenilį galima deginti kaip kurą tame pačiame vidaus degimo variklyje. Tuomet jis degdamas jungiasi su deguonimi, o kaip išmetimo dujas išmeta vandenį - garus. Puiku, nes neteršiama aplinka. Tačiau vandeniliui išskirti reikalinga energija, ir tai kol kas brangiai kainuoja. Be to, vandenilis labai nepatogus vežioti, nes nesileidžia suslegiamas, yra nesaugus. Yra technologijų absorbuoti vandenilį, tačiau tuomet gali būti sukaupta per mažai galios tokiame tūryje, koks tilptų į lengvąjį automobilį. Tad tiesiogiai deginti vandenilį nelabai verta.

Bet yra kitas būdas - naudoti kuro celes. Čia vandenilis naudojamas elektros energijai gaminti. Tuomet elektromobiliui reikalinga energija būtų kaupiama ne akumuliatoriuje, o vežiojamas vandenilio bakas.

- Pokyčiai transporto srityje gali būti tarsi netikėtas sprogimas rinkoje?


- Tikrai gali būti. Štai plokščiųjų televizorių pavyzdys tai įrodo. Turbūt daugelis dar prisimena, kaip visai neseniai atrodė televizoriai. Tuomet kineskopus sėkmingai pusei pasaulio gamino „Panevėžio ekranas“, džiaugėsi didžiuliais pelnais ir planavo sėkmingą įmonės veiklą dar 15-ai metų į priekį. Tačiau staiga po penkerių metų įmonė ėmė bankrutuoti, nes plokščiųjų kineskopų ir skystųjų kristalų ekranų technologija taip greitai ir sėkmingai žengė, kad žaibu išstūmė konkurenciją. Taip gali nutikti ir su vidaus degimo varikliais.

Elektromobilių visa elektrinė dalis ir valdymas jau dabar yra gerokai aukštesnio lygio nei vidaus degimo variklių. Tiek ekonomiškumo, tiek efektyvumo požiūriu. Tačiau pagrindinė kliūtis šiuo metu - akumuliatorinės baterijos. Bet ir jų pažanga šiuo metu labai sparti. Per pastarąjį dešimtmetį daugelį kartų išaugo akumuliatorių talpa ir sumažėjo svoris, smarkiai išaugo pasikrovimų ciklo skaičius. Krinta ir kaina. Visa tai sudaro prielaidas tikrai revoliucijai. Praktiškai visi automobilių gamintojai, dabar gaminantys automobilius su vidaus degimo varikliais, jau tyliai ar garsiai apie tai kalbėdami, kuria elektromobilius.

- Šiandien elektromobiliai  - prabanga, tačiau ateityje viskas apsivers ir vairuoti vidaus degimo variklį bus prabanga?

- Labai gali būti. Dabar kuriami save vairuojantys automobiliai gali būti panaudoti dar vienai kitai revoliucinei idėjai, ir dėl to individualūs automobiliai iš viso išnyktų. Jie taptų daugiau bendro naudojimo, ir sistema veiktų panašiai kaip dabar geltonieji dviračiai sostinėje, bet viskas būtų dar paprasčiau. Juk dabar jei žmogus turi automobilį, tai jis jam reikalingas pusvalandžiui nuvažiuoti į darbą ryte, tuomet 8 valandas jis stovi nenaudojamas. Vakare jis reikalingas pusvalandžiui nuvažiuoti po darbo namo, o tada naktį jis vėl stovi nenaudojamas.

O ateityje, jei iš ryto atsikeltumėte ir mobiliuoju telefonu iškviestumėte automobilį, jis pats privažiuotų prie jūsų ir nuvežtų jus į darbą ar kitą reikalingą vietą. Automobilis jus išleidžia ir važiuoja pas kitą žmogų, netoliese išsikvietusį automobiliuką. Viskas gerokai supaprastėja ir atpinga. Be to, išsprendžiamos automobilių statymo, spūsčių, garažų kiekio problemos.

- Kai kuriose pasaulio šalyse gatvėje jau galima pamatyti ir autonominius, save vairuojančius automobilius. Kada reikėtų tikėtis, kad tai taps kasdienybe?

- Manau, kad per 10 metų, labiau išsivysčiusiose šalyse tokie automobiliai jau bus kasdienybė. Jau ir „Google“, ir „Tesla“ bando tokius savo automobilius, ir labai sėkmingai. Žinoma, jei įvyksta avarija, ji pateikiama kaip didelė sensacija, nors statistika akivaizdžiai rodo, kad šie automobiliai avariją padaro daug kartų rečiau, nei jas padaro vairuotojai. Taigi šioje srityje trukdančių technologinių problemų jau nėra, liko daugiau juridiniai dalykai. Kyla klausimas, kas būtų atsakingas už avariją.

Tiek „Google“, tiek „Tesla“ automobiliuose dabar paliekama galimybė perimti vairavimą ir vairuotojui, jei jam tapo nuobodu ar iškilo avarinė situacija. Tuo metu įmonė „Ford“ skelbia išsikėlusi tikslą per penkerius metus sukurti automobilį, kuriame nebus nei vairo, nei jokių valdymo organų. Tai bus visiškai autonomiškas automobilis. Iš pradžių, matyt, tai bus komerciniais tikslais naudojama transporto priemonė, o paskui, žinoma, bus taikoma ir kasdienai.

Lietuvoje taip pat jau atliekami moksliniai darbai. Mūsų universitete Elektronikos inžinerijos katedros doktorantas yra vienas iš tų, kurie kuria hibridinius automobilius. Tai automobiliai, turintys vidaus degimo variklius ir elektros variklius. Toks automobilis tarp miestų važiuoja benzininiu varikliu, o įvažiavęs į miestą ar panašias teritorijas automobilis pats persijungia į elektros pavarą. Vairuotojui dėl to galvoti jau nereikia.

- Kinijoje jau išbandytas „ateities autobusas“, galintis per viršų apvažiuoti gatvėse susidariusias spūstis. Ar tokia idėja prigis Kinijoje, o gal pasklis ir kitose pasaulio šalyse?

- Tikrai puikus sprendimas ten, kur yra dideli miestai. Kinijoje yra daug vietos ir ten yra dideli miestai, tad ten ši idėja tikrai aktuali. Žinoma, pas mus tai nebūtų lengvai pritaikoma, nors Vilniuje stebint eismą ir atrodo, kad panaši idėja nepakenktų. (Juokiasi.)

Parengta pagal dienraštį „Vakaro žinios"


Pasidalink:
Pasidalink: Facebook Pasidalink: Frype
Straipsnio komentarai
 
  Skaityti komentarus (8)

Respublika.lt pasilieka teisę pašalinti nekultūringus, keiksmažodžiais pagardintus, su tema nesusijusius, kito asmens vardu pasirašytus, įstatymus pažeidžiančius, šlamštą reklamuojančius ar nusikalsti kurstančius komentarus. Jei kurstysite smurtą, rasinę, tautinę, religinę ar kitokio pobūdžio neapykantą, žvirbliu išskridę jūsų žodžiai grįždami gali virsti toną sveriančiu jaučiu - specialiosioms Lietuvos tarnyboms pareikalavus suteiksime jūsų duomenis.
  • PABĖGO: antradienį Pietų Korėjos Tedžono mieste, kuris yra už 160 kilometrų į pietus nuo Seulo, iš zoologijos sodo pabėgo puma.
  • NELAIMĖ: Austrijos Graco mieste traukiniui susidūrus su autobusu, vienas žmogus žuvo, o dar 11 buvo sužeista.
Daugiau

Respublika
rekomenduoja

Labiausiai
skaitomi
(per 72 val.)

Daugiausiai komentuoti
(per 72 val.)
reklama
DARBAS ADMIN

Ar vizitai pas gydytojus ir tyrimai turėtų būti apmokestinti?

balsuoti rezultatai

Ar pažįstate šimtamečių žmonių?

balsuoti rezultatai
Šiandien Rytoj   Poryt

 

   

  +8 +11 C

   +9  +11 C

 

   +8  +10 C

  +11  +24 C

   +22  +26 C

 

   +21  +24 C

  2-3 m/s

 3-5 m/s

 

    2-3 m/s

 

USD - 1.1671 PLN - 4.2955
RUB - 79.4113 CHF - 1.1236
GBP - 0.8888 NOK - 9.5620
reklama
Ukis 2018