respublika.lt

2018 rugsėjo 24, pirmadienis

Iš užmaršties iškyla dirižabliainuotraukos (6)

2016 rugpjūčio mėn. 25 d. 08:53:07
Edita SIAVRIS, zinios@vakarozinios.lt

Ilgiausias pasaulyje lėktuvas, orlaivio ir dirižablio hibridas „Airlander 10“ šį mėnesį atliko savo pirmąjį skrydį. Jis pakilo į dangų iš Kardingtono aerodromo Anglijos Bedfordšyro grafystėje.

 

92 metrų ilgio orlaivis-dirižablis yra 15 metrų ilgesnis už didžiausius keleivinius orlaivius. Jo svoris siekia 20 tonų. Orlaivio kūrėjai tvirtina, kad jis gali pakilti į šešių kilometrų aukštį ir pasiekti iki 148 km per valandą greitį.

Apie naujų dirižablių skrydžių reikšmę žmonijai kalbamės su habilituotu fizinių mokslų daktaru VU profesoriumi Jonu GRIGU.


- Dirižabliai varomi vandeniliu arba heliu, koks esminis skirtumas?

- Helis yra pačios lengviausios dujos, todėl dirižablis ar balionas, pripildytas helio, sparčiausiai kyla į viršų, kitaip tariant, sukuria didžiausią keliamąją galią. Vis dėlto helis yra labai retos dujos, jos atsiranda vykstant branduolinėms reakcijoms žemės gelmėse, jos skverbiasi iš žemės ir išlekia į kosmosą, todėl helį reikia mokėti ir suspėti pagauti, kai jis greitai išlekia į atmosferą. Beje, helis - ir labai brangios dujos.

Sunkesnės yra vandenilio dujos, bet vandenilis labai paplitęs visatoje, dabar fizikai moka vandenilį gaminti skaidydami vandenį. Tačiau bėda ta, kad tiek helis, tiek vandenilis yra labai degios dujos. Kalbant apie dabartinius oro balionus, tai jie skraido šildydami orą, šiltas oras lengvesnis, atvira liepsna pašildžius orą atsiranda keliamoji jėga.

Daugiau nei prieš šimtmetį atrodė, kad dirižabliais bus galima skraidyti per Atlantą. Pirmasis vokiečių dirižablis perskrido per Atlantą, tačiau Amerikoje trenkus žaibui užsidegė ir žuvo daugiau nei 100 keleivių, todėl skraidymai dirižabliais nutrūko.

- Prieš trejus metus viena amerikiečių bendrovė darė hibridinio lėktuvo-dirižablio „Aeroscraft“ bandymus. Be pagrindinio žvalgybinio tikslo, tai ir ilgesni skrydžiai, sunkesni kroviniai, mažiau sunaudojamų degalų. Dirižabliai turės naują ateitį?

- Būtų sunku vienareikšmiškai atsakyti, tačiau po aviacijos pradininkų brolių Raitų lėktuvų praėjo daug laiko, buvo sukurta įvairių skraidančių įrenginių, įvairių rūšių lėktuvų. Aviacijos srityje mokslininkai inžinieriai nuolat kuria įvairius variklius, jų prikurta ir kosmosui. Neatmetama, kad dirižabliai tam tikriems tikslams gali būti panaudoti. Juk dirižabliai nekelia jokio garso, jie nepagaunami radarų, - tai du labai dideli pranašumai, dirižabliai gali naktį kur nors priskristi nesukeldami jokių įtarimų. Beje, dabar yra visokiausių žaibui atsparių lengvų medžiagų, taigi, manau, perspektyvų yra. Žvalgybai panaudoti dirižablius perspektyvą matau. Dabar susitvarkyti, kad pats dirižablis būtų saugus, yra šimteriopai lengviau, nei tokios galimybės buvo prieš 100 metų.

- Jei dirižabliai taps visiškai saugūs, galėsime kalbėti ir apie jų pritaikymą visuomenės poreikiams?

- Žinoma, pavyzdžiui, dronai pirmiausia ir buvo kurti žvalgybai, dabar dronai naudojami beveik buityje, netoli tas laikas, kai dronai pristatys paštą. Iš pradžių visos technologijų naujovės dažniausiai pritaikomos gynybos arba karo reikalams, tik po 10-20 metų ateina į buitį.

- Šį mėnesį iš Anglijos į padangę pakilo ilgiausias pasaulyje orlaivis-dirižablis, įspūdinga tai, kad jis danguje gali išbūti 5 dienas, net nutūpti ant vandens. Kokią žinią pasauliui neša šis laimėjimas?

- Prieš daugiau nei 100 metų vokiečių dirižablis perskrido Atlantą. Jeigu ne ta nelaimė, tai yra žaibo uždegtas nutekėjęs helis, gal šiandien dirižabliais būtų skraidoma dažniau nei lėktuvais. Tačiau minėta nelaimė užkirto kelią skraidymui, kaip nutiko ir dabartiniais laikais prancūzų, anglų viršgarsiniams lėktuvams, kai jie sudužo. Įvykus nelaimei atsiranda naujų patobulinimų, taigi atsiranda ir nauja įrenginių karta.

Žmonijos mintys tobulėja, kuriami vis naujesni ir tobulesni skraidymo aparatai. Žmonijos progresas nesustoja ir jokia nelaimė to progreso nestabdo, atvirkščiai, veikiau skatina tobulėti ir tobulinti įrenginius.

Parengta pagal dienraštį „Vakaro žinios“


Pasidalink:
Pasidalink: Facebook Pasidalink: Frype
Straipsnio komentarai
 
  Skaityti komentarus (6)

  • Jonas G 2016 rugsėjo mėn. 29 d. 13:17:13

    Atsiprašau skaitytojų už apsirikimą. "Hindenburg" žinoma buvo
    pripildytas vandenilio.

  • UŽJAUČIU 2016 rugpjūčio mėn. 30 d. 16:26:22

    Užjaučiu VU studentus, jei toks "profesorius" juos moko.

  • Jn 2016 rugpjūčio mėn. 26 d. 23:57:26

    Dirižablių era galutinai baigėsi 30-taisiais, kai pasaulyje vienas po
    kito ėmė kristi ir degti eilė dirižablių, dabar JAV sumanė atsistoti
    ant to pačio grėblio. Dirižabliai neturi ateities, nes visiškai
    priklausomi nuo stipraus vėjo ir prasto oro.
    JAV savo militaristiniams tikslams eilinį kartą sudegino milijonus ir po
    to balioną pardavė pažaisti anglams. Likimas senai aiškus.

  • NEGRAŽU 2016 rugpjūčio mėn. 26 d. 15:23:22

    profesoriui taip meluoti. Melagystė pirma: helis nėra lengviausios dujos.
    Lengviausios- vandenilis, nes vandenilio m. masė apie vienetą, o helio-
    kiek daugiau 4. Melagystė antra: helis yra inertinės dujos, todėl
    nedegios. Vandenilis itin degus ir jo degimo produktas- vanduo. Vokiečių
    dirižablis "Hindenburg" užsidegė todėl , kad buvo pripildytas būtent
    vandenilio, kurio keliamoji galia didesnė už helio apie 4 kartus ir yra
    pigesnis nei helis.

  • prieš šarlatanus 2016 rugpjūčio mėn. 25 d. 23:12:29

    Kažin ar aš nusenau ar vadinamasis mokslų daktaras, bet iš Negi
    habilituotas mokslų daktaras suvaikėjo. Dar iš mokyklos laikų
    prisimenu, kad tai vandenilis (priešingai nei teigia autorius) lengvesnis
    už helį vos ne tris kartus, kad tai vandenilis yra itin degus, o helis -
    inertinės dujos ir nedega. Nuotraukoje dirižablio ilgis nepanašus į 92
    m., nes tada šalia esantys žmonės būtų mažesni. Čia jau redakcijos
    fotomontažo kliurka

  • butu GRAZU,kad SAVO SKRYDZIAIS JIE papuostu PADANGES... 2016 rugpjūčio mėn. 25 d. 11:20:50

    TASKAS

Respublika.lt pasilieka teisę pašalinti nekultūringus, keiksmažodžiais pagardintus, su tema nesusijusius, kito asmens vardu pasirašytus, įstatymus pažeidžiančius, šlamštą reklamuojančius ar nusikalsti kurstančius komentarus. Jei kurstysite smurtą, rasinę, tautinę, religinę ar kitokio pobūdžio neapykantą, žvirbliu išskridę jūsų žodžiai grįždami gali virsti toną sveriančiu jaučiu - specialiosioms Lietuvos tarnyboms pareikalavus suteiksime jūsų duomenis.
  • PATEKO: Didžiojoje Britanijoje vykstančio Tarptautinės teniso federacijos (ITF) „Futures“ serijos turnyro vienetų atrankoje lietuvis Simonas Žukauskas 2:6, 1:6 pralaimėjo atrankos favoritui 20-mečiui amerikiečiui Roy'ui Smithui (1378-oji pasaulio raketė), tačiau pateko į pagrindines varžybas kaip „laimingas pralaimėjusysis“ (lucky loser).
  • VADOVAUS: Vilniaus prekybos, pramonės ir amatų rūmų kuriamam Verslo kompetencijų ir paslaugų centrui nuo pirmadienio vadovauja ilgametę patirtį turinti Ramunė Vaičiūnienė.
Daugiau

Respublika
rekomenduoja

Labiausiai
skaitomi
(per 72 val.)

Daugiausiai komentuoti
(per 72 val.)
reklama
darbas vadyb

Ar savo akimis matėte popiežių Pranciškų?

balsuoti rezultatai

Ar jums su darbdaviu pavyksta susitarti dėl atostogų datos ir terminų?

balsuoti rezultatai
Šiandien Rytoj   Poryt

 

   

  +6   +9 C

   +3   +4 C

 

   0  +2 C

  +11  +12 C

   +8  +9 C

 

   +7  +9 C

  1-6 m/s

 4-5 m/s

 

    3-6 m/s

 

USD - 1.1759 PLN - 4.2946
RUB - 78.5108 CHF - 1.1228
GBP - 0.8940 NOK - 9.5793
reklama
Sveikata Grožis