respublika.lt

2017 gruodžio 17, sekmadienis

Šventės vis dar tampa išbandymu skrandžiuinuotraukos (1)

2017 balandžio mėn. 19 d. 08:26:58
Angelė Sederevičienė

Apie savaitgalį praūžusias Velykas daugeliui dar primena ne tik likę dažyti kiaušiniai, bet ir sunkumo jausmas skrandyje. Kad ir kiek sau buvome kartoję šįkart suvalgyti mažiau, dažnam šio pažado ištesėti nepavyko. Na, šv.Velykos jau praėjo, bet klaidų dar galime išvengti per Atvelykio pusryčius.

 

Pasak Nacionalinio maisto ir veterinarijos rizikos vertinimo instituto specialistų, ir per šventes, ir ne tik reikėtų laikytis sveikatai palankios mitybos principų. Juk kiekvienas mūsų norime būti ne tik sotus, bet ir sveikas, gražus dvasia ir kūnu. Verta prisiminti ir kai kurias senovines maisto ruošimo tradicijas - galbūt atsisakyti majonezo, kepiniuose vietoj cukraus naudoti džiovintus vaisius ir uogas.

Paanalizuokime, ką tradiciškai suvalgėme per šv.Velykų pusryčius: 2 virti kiaušiniai, pagardinti 2 šaukštais majonezo, užkandami 2 riekelėmis juodos duonos su sviestu. Ir, žinoma, žiupsnelis druskos. Vidutiniam suaugusiam žmogui tai sudaro maždaug 40 procentų paros energinės vertės (kalorijų), per 70 procentų paros riebalų (nelygu kiek sviesto užtepsime ant duonos) ir pusė paros druskos normos. O jei dar užkąstume rūkytu kumpiu ar dešra? Beje, šis valgis - tik vienas iš daugelio, kuriuos valgėme šv.Velykų dieną. Iš pateikto pavyzdžio matome, kad paros druskos ir riebalų „normą“ surenkame labai greitai.

Riebalai yra būtini mūsų organizmui, jie yra svarbi mitybos dalis. Jie - ne tik energijos šaltinis, taip pat naudingi organizmui, nes padeda pasisavinti riebaluose tirpstančius vitaminus (A, D, E, K), suteikia maisto produktams struktūrą ir skonį, riebalai yra kai kurių biologiškai aktyvių medžiagų pirmtakai. Tačiau nesaikingas riebalų vartojimas, ypač sočiųjų riebalų, gali padidinti cholesterolio kiekį kraujyje, o tai yra vienas iš kraujotakos sistemos ligų išsivystymo rizikos veiksnių. Lietuvos, kaip ir daugelio kitų šalių, gyventojai riebalinės kilmės kalorijų, ypač kalorijų, gaunamų iš sočiųjų riebalų rūgščių, su maistu suvartoja per daug. Todėl būtina ne tik gyvūninės kilmės riebalus keisti augaliniais, bet ir mažinti bendrą riebalų suvartojimą. Sočiųjų riebalų gausu riebioje mėsoje, pieno produktuose, padažuose, o kepiniuose ir konditerijos gaminiuose, kuriuose naudojami iš dalies hidrinti riebalai, dar gali būti ir sveikatai žalingų transriebalų, todėl net ir šventiniu laikotarpiu reikia atsisakyti ar labai saikingai vartoti riebios mėsos patiekalus, riebius pieno produktus (sūrį, grietinę), majonezą ir kitokius riebius padažus. Daug sočiųjų riebalų rūgščių turinčius produktus reikėtų keisti tais, kurių sudėtyje yra mononesočiųjų ar polinesočiųjų riebalų rūgščių, pvz., sviestą pakeisti augaliniais aliejais, vietoj mėsos dažniau rinktis žuvį. Kodėl gi majoneze mirkstančios mišrainės nepakeitus šviežių daržovių salotomis su alyvuogių aliejumi ar apskrudusios kiaulienos sprandinės - paukštienos krūtinėle?

Didelis druskos vartojimas - viena aktualiausių mitybos problemų. Pasaulio sveikatos organizacija pataria per dieną suvartoti ne daugiau kaip 5 g druskos, įskaitant ir jau pagamintuose maisto produktuose (pvz., duonoje, dešroje, padažuose ir t.t.) bei patiekaluose esančią druską. Didelis druskos suvartojimas yra svarbus padidėjusio kraujospūdžio išsivystymo veiksnys.

Šiandien visoje Europos Sąjungoje ne tik mokslininkai, bet ir medikai skatina maisto gamintojus keisti maisto produktų sudėtį taip, kad jie būtų palankesni vartotojų sveikatai, - mažinti juose druskos, cukrų ir riebalų (ypač sočiųjų ir transriebalų) kiekį. Tačiau nerimą kelia pačių vartotojų požiūris į mitybą: šalyje atliktų mokslinių tyrimų duomenimis, beveik 7 procentai žmonių papildomai sūdo patiekalus jų net neragavę.

Pavyzdžiui, šaltai rūkytuose mėsos gaminiuose yra per 4 procentus druskos.

Nacionaliniame maisto ir veterinarijos rizikos vertinimo institute 2015-2016 metais atlikti tyrimai rodo, kad šaltai rūkyti mėsos gaminiai, tarp jų ir šaltai rūkytos dešros - sūriausi iš visų mėsos gaminių. Juose nustatyta per 4 procentus druskos, o tai reiškia, kad suvalgę 100 gramų šaltai rūkyto kumpio ar dešros (maždaug 6 griežinėlius) gausime net 4 gramus druskos.


Specialistai pataria

Saikingai valgykite majonezo - jame yra daugiau nei 35 procentai riebalų.

Sviestas - sočiųjų riebalų „koncentratas“. Jei tepate jį ant duonos - stenkitės, kad sluoksnis būtų kuo plonesnis.

Kad nebūtų pagundos papildomai sūdyti jau paruoštus maisto produktus, nedėkite ant stalo druskinės.

Gamindami maistą tikslingai mažinkite druskos - ją pakeiskite prieskoninėmis žolelėmis, pratinkitės prie mažiau sūraus maisto.

Venkite riebių, saldžių ir sūrių maisto produktų, daugiau valgykite visų grūdo dalių produktų, daržovių ir vaisių.

Parengta pagal dienraštį „Vakaro žinios“


Pasidalink:
Pasidalink: Facebook Pasidalink: Frype
Straipsnio komentarai
 
  Skaityti komentarus (1)

  • O prie ko 2017 balandžio mėn. 20 d. 21:06:40

    čia dabar tos pusnuogės moteriškės? Ar čia jos gundo daugiau vaisių
    valgyti, ar čia jos uždraustą vaisių įsiūlyti bando, ar čia jos kaip
    nuodemę prakišti nori...ir ar ne per ilgai užsibuvo niekinis straipsnis,
    nebeturit ko rašyti...

Respublika.lt pasilieka teisę pašalinti nekultūringus, keiksmažodžiais pagardintus, su tema nesusijusius, kito asmens vardu pasirašytus, įstatymus pažeidžiančius, šlamštą reklamuojančius ar nusikalsti kurstančius komentarus. Jei kurstysite smurtą, rasinę, tautinę, religinę ar kitokio pobūdžio neapykantą, žvirbliu išskridę jūsų žodžiai grįždami gali virsti toną sveriančiu jaučiu - specialiosioms Lietuvos tarnyboms pareikalavus suteiksime jūsų duomenis.
  • KELIAI: šeštadienio pavakarę rytų, pietryčių Lietuvoje ir Klaipėdos apskrityje magistraliniai keliai buvo šlapi, krašto keliai - su šlapio sniego provėžomis, o rajoniniai keliai padengti šlapio sniego sluoksniu, slidūs.
  • FINALAS: Lietuvos paplūdimio tinklininkės Urtė Andriukaitytė ir Irina Zobnina pateko į Maskvoje vykstančio Rytų Europos zoninės tinklinio asociacijos finalinio etapo pusfinalį.
Daugiau

Respublika
rekomenduoja

Labiausiai
skaitomi
(per 72 val.)

Daugiausiai komentuoti
(per 72 val.)
reklama
DARBAS ADMIN

Ar reikėjo nušalinti A.Verygą?

balsuoti rezultatai

Ar pritariate donorystei?

balsuoti rezultatai
Šiandien Rytoj   Poryt

 

   

   -4  +1 C

   -4   0 C

 

   -1  0 C

    -1  +4 C

   -1  +3 C

 

   0 +4 C

    1-5 m/s

    1-4 m/s

 

      2-4 m/s

 

USD - 1.1806 PLN - 4.2167
RUB - 69.5043 CHF - 1.1669
GBP - 0.8825 NOK - 9.7828
reklama
Prenumerat 2018