respublika.lt

2017 lapkričio 23, ketvirtadienis

akordeon festiv kaire

Svarbu! Pasitikrinkite, ar nesate priklausomas nuo maistonuotraukos (2)

2017 spalio mėn. 21 d. 08:37:32
Milda KUNSKAITĖ

Jeigu negalite gyventi be greitojo maisto, nekantriai laukiate apsilankymo restorane, o parduotuvėje nuolat perkate kokius nors skanėstus, medikai rekomenduoja sunerimti: gali būti, kad tapote priklausomi nuo maisto. Priklausomybė nuo maisto kaip tik ir atsiranda nuolatos valgant sūrų, saldų ir riebų maistą. Kaip atpažinti priklausomybę nuo maisto ir kaip su ja kovoti?

 

Šiuolaikinėje visuomenėje maistas pernelyg dažnai tampa priemone patirti malonumą, įveikti stresą ir net padeda užmegzti asmeninius ryšius. Maistas išsprendžia psichologines ir fiziologines problemas - tai paprastas ir prieinamas būdas. Ryškus produktų skonis skatina išsiskirti endorfinus, gerina nuotaiką. Kai kuriems jautriems, pažeidžiamiems žmonėms valgis suteikia saugumo jausmą ir padeda laikinai atsiriboti nuo problemų.

Bet visada yra ir antroji medalio pusė: norime vis daugiau ir daugiau skanaus mėgstamo maisto, porcijos vis didėja, skonis vis aštrėja. Priklausomybė nuo maisto anaiptol nėra nepavojinga, nes neišvengiamai auga svoris, vėliau gresia nutukimas ir visos su juo susijusios ligos. Sistemingai griebiantis tokio būdo teigiamoms emocijoms gauti išsivysto priklausomybė nuo maisto. Signalas, kad formuojasi tokia priklausomybė, yra įprasto elgesio ir gyvenimo būdo pasikeitimas. Visos žmogaus mintys ir veiksmai tampa susiję su maistu. Dažniausiai tokia priklausomybė išsivysto dėl saldumynų, „greitojo“ ir kitokio „kenksmingo“ maisto vartojimo. Daugeliu atvejų priklausomybės veiksniu tampa ne alkis ir maisto poreikis, o noras palepinti save skanėstais. Mes renkamės maistą, turintį tam tikrų skoninių savybių, kurias vertina mūsų receptoriai, esantys burnos ertmėje, siųsdami signalus į pasisotinimo centrą, ir taip yra sukuriamas nuolatinis malonumo pojūtis. Skonio receptoriai adaptuojasi ir „pripranta“ prie šokolado, gazuotų gėrimų, aštraus, rūkyto, greitojo maisto, neleisdami pajusti natūralaus kitų naudingų produktų skonio, slopindami pasisotinimo jausmą. Polinkis į priklausomybę nuo maisto atsiranda ankstyvoje vaikystėje ir yra susijęs su neteisingais auklėjimo metodais, kai vaikas skatinamas maistu, dažniausia saldžiu. Taip, be psichologinės, formuojama ir fiziologinė priklausomybė.

Priklausomybės nuo maisto požymiai


Dauguma žmonių, susidūrusių su šia problema, tai slepia ir ją taip paaštrina, kad apsieiti be kvalifikuotos gydytojų pagalbos tampa jau neįmanoma. Todėl yra svarbu žinoti priklausomybės nuo maisto požymius, kad būtų galima ją laiku atpažinti ir spėti artimam žmogui padėti.

Būdingi priklausomybės nuo maisto požymiai:

Nekontroliuojamas potraukis maistui arba tam tikriems produktams.

Greitas valgymas ir nekantravimas, jeigu maistas patiekiamas per lėtai.

Mėgstamų produktų trūkumas namuose sukelia nerimą.

Savikontrolės praradimas: negebėjimas susivaldyti ir iš pilnos dėžutės suvalgyti vieną ar du saldainius.

Sąžinės graužimas po kiekvieno apsirijimo epizodo.

Kaltės jausmas pavalgius, žema savivertė.

Valgio kaip kompensacijos už patirtą stresą arba kaip skatinimo būdo suvokimas.

Negebėjimas realiai įvertinti kūno masės trūkumą arba perteklių.

Spontaniškas noras ko nors konkretaus (pavyzdžiui, po pietų būtinai suvalgyti pyragaitį).

Dažnas lankymasis maisto parduotuvėse, pilnas šaldytuvas.

Kovos būdai


1 žingsnis - motyvacija. Žmogus turi suvokti ir pripažinti, kad iškilo problema. Žmonės, priklausantys nuo maisto, viską neigia ir net patys sau neprisipažįsta, kad kankinasi. Todėl yra svarbu, kad artimieji padėtų jiems suprasti, kad jie serga ir kad ligos atsikratyti reikia pirmiausia dėl savęs, kad kūnas būtų sveikas, o gyvenimas - įdomus.

2 žingsnis - tinkamo valgiaraščio sudarymas. Geriausia, aišku, konsultuotis su gydytoju dietologu. Kai žmogus susiranda tikslą, dėl kurio verta gyventi ir tobulėti, ateina laikas rinktis naują mitybos sistemą.

3 žingsnis - savirealizacija. Priklausomybė nuo maisto atsiranda, kai žmogus nejaučia kitų teigiamų emocijų, todėl būtinai reikia ko nors, kas padėtų save realizuoti ir suteiktų pasitenkinimą. Būtina prisiminti, kuo norėjote užsiimti kadaise. Būtina išmokti įvairiais būdais pajusti pasitenkinimą gyvenimu. Galima pradėti sportuoti: atliekant fizinius pratimus išsiskiria hormonai, kurie veikia galvos smegenų centrus, atsakingus už apetitą ir malonumą.

4 žingsnis - ugdyti savivertę. Dauguma žmonių, kurie yra priklausomi nuo maisto, kenčia dėl žemos savivertės. Jie nemyli savo kūno ir stengiasi, kad jis būtų liesas. Jie nemyli savęs, savo gyvenimo ir paguodos ieško maiste. Net už nedidelius laimėjimus save reikia pagirti, skatinti, bet tik ne maistu.

Parengta pagal dienraštį „Vakaro žinios“


Pasidalink:
Pasidalink: Facebook Pasidalink: Frype
Straipsnio komentarai
 
  Skaityti komentarus (2)

Respublika.lt pasilieka teisę pašalinti nekultūringus, keiksmažodžiais pagardintus, su tema nesusijusius, kito asmens vardu pasirašytus, įstatymus pažeidžiančius, šlamštą reklamuojančius ar nusikalsti kurstančius komentarus. Jei kurstysite smurtą, rasinę, tautinę, religinę ar kitokio pobūdžio neapykantą, žvirbliu išskridę jūsų žodžiai grįždami gali virsti toną sveriančiu jaučiu - specialiosioms Lietuvos tarnyboms pareikalavus suteiksime jūsų duomenis.
  • KULTŪRIZMAS: Rygoje vykusiame tarptautiniame kultūrizmo ir fitneso turnyre „Riga Pearl“ Lietuvos sportininkai iškovojo devynis medalius - tris aukso, penkis sidabro ir vieną bronzos.
  • KELIAI: ankstų ketvirtadienio rytą šalyje oro temperatūra nuo 0 iki 2 laipsnių šalčio; Telšių, Šiaulių ir Kauno apskrityse ant valstybinės reikšmės kelių dangų susiformavo plikledis, šiuose keliuose dirba žiemos priežiūros mechanizmai; likusioje šalies dalyje kelių dangos daugiausia drėgnos, vietomis yra sausų kelio ruožų, informuoja Lietuvos automobilių kelių direkcija.
Daugiau

Respublika
rekomenduoja

Labiausiai
skaitomi
(per 72 val.)

Daugiausiai komentuoti
(per 72 val.)
1. Tik Seimui gėda dėl tualetinių sveikinimų
2. Valdžia galanda kirvį nuomininkams
3. Kalbos komisija nešoks pagal politikų dūdelę
4. Rolandas Paksas. Kitų metų biudžetas - duoklė vis labiau atgyjančiam „karo demonui“
5. Tautos išlikimas - jos pačios savigarbos reikalas
6. Jam tik metai. Kartais prireikia sauskelnių
7. Seimūnai darbo bijo kaip velnio
8. Valstybės pagalba jaunoms šeimoms - sukišti visus į plačią bankų kišenę
9. Seimas metus dirbo ar pridirbo?
10. Nemylintis Dzūkijos dzūkas - nemyli ir Lietuvos
11. Nežabota valdžia. Galią ir įtaką pajutę seimūnai gali sunaikinti bet ką
12. Naujas tolerancijos vardas - liberalizmas
13. Lietuvos gyventojų laimės indeksas - išvykusiųjų skaičius
14. Būti kultūringam R.Karbauskiui nepavyko, labiau jį traukia prie žemės
15. Pirmieji Seimo metai - prisvilę
16. Seimo narys P.Urbšys: Jaučiuosi, kad esu kaip svetimas
17. Yra knyga, skirta ir tautinę nesantaiką kurstančiai R.Vanagaitei. Baudžiamasis kodeksas
18. „Lidlui“ - nauda, žmonėms - kančia
19. Užsienio investicijos, kurios kenkia
20. Premjere, žmonės ir nuo jūsų bėga
21. I.N.Lingienės Lietuvoje visada tvyro meilė ir pagarba
22. Alumi ir milteliais aprūpins R.Karbauskis
23. Signataras Z.Vaišvila į teismą padavė ir Rusiją, ir Lietuvą
24. Ar „Rokiškio sūrio“ vadovas D.Trumpa ir JAV prezidentas D.Trampas yra tikri giminės?
25. D.Grybauskaitė įtakingiausia taptų, jei teroristu išvadintų D.Trampą
reklama
meile desne

Ką reikėtų daryti, kad pareigūnų darbas motyvuotų gerai dirbti?

balsuoti rezultatai

Ar pritartumėte savo daugiabučio namo renovacijai?

balsuoti rezultatai
Šiandien Rytoj   Poryt

 

   

   -2  +2 C

   +2  +7 C

 

   +3  +7 C

   +2  +6 C

  +5  +8 C

 

   +7  +8 C

    7-12 m/s

    1-6 m/s

 

      1-6 m/s

 

USD - 1.1749 PLN - 4.2155
RUB - 68.9476 CHF - 1.1609
GBP - 0.8881 NOK - 9.6723
reklama
Velyke2017