respublika.lt

2018 rugpjūčio 22, trečiadienis

Šeši imuniteto priešainuotraukos (1)

2018 vasario mėn. 09 d. 08:59:17
Milda KUNSKAITĖ

Stiprus imunitetas - geriausia motinėlės gamtos ir tėvų dovana. Bet net didelį palikimą galima iššvaistyti, jeigu nemoki juo naudotis... Šiandien manoma, kad paslėpta imunopatogenezė yra 90 proc. susirgimų priežastis. Juk stiprus imunitetas nesunkiai susidoroja su beveik bet kuria liga.

 

Kitas dalykas, kad mūsų apsauginę sistemą puola pernelyg daug įvairių priešų ir ją silpnina. Žinoma, imuniteto būklė priklauso nuo amžiaus. Naujagimių imuninė sistema yra maksimaliai aktyvi, bet kartu dar nebrandi. Ją sudaro vadinamieji naivieji limfocitai, bet kol kas yra dar labai mažai atminties ląstelių. Juk būtent ankstyvojoje vaikystėje aktyviai formuojasi būsimasis antigenų fondas. Antrasis laikotarpis prasideda paauglystėje ir trunka visus aktyvius žmogaus gyvenimo metus. Jam būdingas nors ir mažesnis imuninės sistemos aktyvumas, palyginti su vaikyste, bet jau didesnis antigenų rinkinys. Todėl žmonės greitai susidoroja su infekcijomis. Trečiasis laikotarpis - senatvė. Senyvi žmonės turi sukaupę daug atminties ląstelių, bet sunyksta naiviųjų ląstelių atsargos, todėl senukai gali sėkmingai atremti infekcijas, su kuriomis susidūrė jau ne kartą, bet sunkiai kovoja su anksčiau nesirgtomis ligomis. Be to, oda ir gleivinė metams bėgant tampa pralaidesnės, o tai didina neatsparumą šalutiniam poveikiui.

Kas gali silpninti imunitetą?

1. Prasta mityba


Griežtos dietos kenkia lygiai taip pat kaip persivalgymas. O gal net labiau. Jeigu organizmui chroniškai trūksta maisto medžiagų, pažeidžiami barjeriniai audiniai. Kadangi pusė visų imuninių ląstelių yra odoje ir gleivinėje, dengiančiose virškinimo, kvėpavimo, šlapimo ir lyties organus, jų pažeidimai baigiasi ligomis net tuomet, kai centrinis imunitetas (kaulų čiulpuose) yra daugmaž geras. Todėl mitybai reikia skirti didelį dėmesį.

2. Stresai


Gyventi visai be streso negalima - kitaip nebus ir imuniteto. Tiesa, gynybines jėgas treniruoja tik trumpi emociniai ir fiziniai sukrėtimai. O štai užsitęsęs chroniškas stresas, kai ilgą laiką išsiskiria didelės streso hormonų gliukokortikosteroidų dozės, priešingai, imuninę sistemą alina. Išsiderinus nervų sistemai gali atsirasti chroniško nuovargio sindromas su imunine disfunkcija. Jo požymiai: išsiblaškymas, nervingumas, greitas nuovargis. Visa tai galima ištaisyti laiku ėmusis priemonių - pailsėti, pakeisti gyvenseną ir mąstyseną (į sveikesnę). Sekinant nervų sistemą sutriks kitos dvi apsauginės sistemos - endokrininė ir imuninė. Tuomet sveikata tikrai pašlis.

3. Vaistai


Žinoma, imunitetui kenkia ne bet kurie vaistai, o neteisingai parinkti, geriami nekontroliuojamai arba ne pagal paskirtį. Ypač pavojinga savarankiškai vartoti gliukokortikosteroidus, antibiotikus, vaistus nuo grybelio, antidepresantus, sulfanilamidus. Be to, yra atskira preparatų grupė - imunosupresantai, kurie specialiai slopina imunitetą, jie yra skiriami po organų transplantacijos arba sergant autoimuninėmis ligomis.

4. Alergenai


Alergija - klasikinis imuninės sistemos darbo sutrikimo pavyzdys. Bet kuris alergenas veikia kaip antigenas. Jei jis patenka į sveiką organizmą, imuninė sistema reaguoja adekvačiai, jei į alergiko organizmą - atsakas būna iškreiptas. Patologija pasireiškia per tas sistemas, kuriose yra daugiausia vadinamųjų putliųjų ląstelių. Jei žarnyne - sutrinka virškinamojo trakto veikla, jei odoje - pasireiškia dermatitas, kvėpavimo sistemoje - bronchitas. Tokių problemų turintiems žmonėms reikia kreiptis ne tik į gastroenterologą, dermatologą ir pulmonologą, bet ir alergologą-imunologą.

5. Infekcijos

Yra žinoma, kad ligos treniruoja imuninę sistemą. Todėl be nors minimalių infekcijų nebus stipraus imuniteto. Bet liga ligai nelygu. Mat bet kuris infekcinis procesas eikvoja imuninės sistemos rezervą, todėl jei žmogus serga dažnai, ilgai ir sunkiai, jam būtina imunologo konsultacija.

6. Nutukimas


Nors antsvoris apskritai kenkia sveikatai, jo įtaka imunitetui nėra įrodyta. Juk būna storulių su stipria imunine sistema. Kita vertus, nutukimas gali būti susijęs ne tik su neteisinga mityba. Mat riebalinės ląstelės gali išskirti medžiagas, provokuojančias uždegimą. Todėl dažnai pats nutukimas būna uždegiminis procesas, susijęs su imuninės sistemos pažeidimais. Jo išgydyti dietomis nepavyks, prireiks imunologo pagalbos.

Kaip atsilaikyti prieš virusus?


Naujausiais tyrimais nustatyta: imunomoduliatoriai, t.y. imunitetą stiprinantys preparatai, būna aktyvūs tik tada, kai imunitetas yra „pažeistas“. Vadinasi, „avansu“, sveikame organizme jie neveikia. O kaip tuomet prieš persišaldymo ligų sezoną sustiprinti imuninę sistemą? Pirmiausia - rūpintis kraujo apytaka, gera nuotaika ir nervų, imuninės ir endokrininės sistemų pusiausvyra. Paprasčiau tariant, kad mažiau sirgtume, turime būti saikingai aktyvūs, optimistiškai nusiteikę ir tinkamai maitintis.

Kovojame su sąstoviu


Kraujo ir energijos sąstovis - pagrindinis imuniteto priešas. Jeigu nėra galimybių sportuoti arba eiti į baseiną - taisyklingai kvėpuokite ir kuo daugiau vaikščiokite. Ilgas vaikštinėjimas apsaugos nuo rudeninės nuotaikų kaitos, depresijos ir didelio potraukio saldumynams. Pagal Rytų mediciną, blauzdų raumenys yra tiesiogiai susiję su blužnimi, taip pat padedančia saugoti „organizmo gyvybinę jėgą“, kitaip - imunitetą. Fizinis aktyvumas imunitetą gali tiek sustiprinti, tiek „nužudyti“. Kai nesinori lipti laiptais aukštyn - leiskitės, kai tingisi ryte mankštintis - uoliai ir su malonumu rąžykitės lovoje. Kiekviena pasitaikiusia proga (nesvarbu - gulėdami, stovėdami, sėdėdami) kvėpuokite „pilvu“ ir greitai tai taps įpročiu. Toks diafragminis kvėpavimas padeda visiems organams ir audiniams gauti gerokai daugiau deguonies ir energijos negu įprastai kvėpuojant viršutine krūtinės ląstos dalimi. Šio tipo kvėpavimą įdiegė pati gamta (įsižiūrėkite į miegančius kūdikius) - jis užtikrina optimalų deguonies ir anglies dvideginio santykį organizme ir padeda kovoti su sąstoviu, tapusiu šiuolaikinės išsivysčiusios visuomenės rykšte. Norint stiprinti imunitetą nebūtina, o kai kada net žalinga versti save per jėgą sportuoti iki devinto prakaito. Užtat yra labai naudingas nors ir minimalus, bet kasdieninis fizinis aktyvumas. Kovoti su bloga nuotaika ir kraujo bei energijos sąstoviu organizme puikiai padeda pirtis.

Keliame temperatūrą

Du pavojingi imuniteto priešai - netinkama mityba ir antsvoris. Rudenį visi gamtiniai procesai sulėtėja ir, nors sezoninis svorio padidėjimas yra laikomas natūraliu fiziologiniu reiškiniu, jis labai gadina nuotaiką. Pradėkite maitintis pagal sezoną: mažiau vartokite skystų pieno produktų ir šviežių daržovių, pasižyminčių „vėsinančiomis“ savybėmis. Virtas ir keptas daržoves gausiai gardinkite prieskoniais, svogūnais, česnakais ir prieskoninėmis žolėmis, kurios be „šildančių“ savybių yra eterinių aliejų šaltinis. Į racioną būtina įtraukti riebios žuvies. Kiaulieną keiskite jautiena ir aviena. Spanguolės ir bruknės mažina kraujo klampumą ir pasižymi priešuždegiminiu poveikiu. Gausu vitaminų ir šermukšnio bei putino uogose. Praturtinkite racioną jodo šaltiniais (tai jūros kopūstai, jūros gėrybės, feichoa vaisiai), daug ląstelienos ir karotinoidų turinčiais produktais (vandenyje virtos kruopų, moliūgo košės be cukraus ir sviesto, morkų ir varškės apkepai, sėlenos, jūros dumbliai).

Modeliuojame nuotaiką

Stresas, depresija, nuovargis ir prislėgta nuotaika visada kenkia imunitetui. Be fizinio aktyvumo ir teisingos mitybos sumažinti nervingumą ir nerimą, padidinti darbingumą, pasitikėjimą savo jėgomis ir net skatinti išsiskirti „laimės hormonus“ - serotoniną ir dopaminą - padeda vaistiniai augalai: ženšenis, eleuterokokas, rausvoji rodiolė, melisa, lanksva, jonažolė. Jeigu neturite laiko ruošti antpilus, vartokite gatavus preparatus. O dar nepamirškite - kai tik įmanoma - kuo ilgiau mėgautis rudens ir žiemos saule bei gerai išsimiegoti!

Parengta pagal dienraštį „Vakaro žinios“


Pasidalink:
Pasidalink: Facebook Pasidalink: Frype
Straipsnio komentarai
 
  Skaityti komentarus (1)

Respublika.lt pasilieka teisę pašalinti nekultūringus, keiksmažodžiais pagardintus, su tema nesusijusius, kito asmens vardu pasirašytus, įstatymus pažeidžiančius, šlamštą reklamuojančius ar nusikalsti kurstančius komentarus. Jei kurstysite smurtą, rasinę, tautinę, religinę ar kitokio pobūdžio neapykantą, žvirbliu išskridę jūsų žodžiai grįždami gali virsti toną sveriančiu jaučiu - specialiosioms Lietuvos tarnyboms pareikalavus suteiksime jūsų duomenis.
  • GINKLAI: Izraelio vyriausybė leis šimtams tūkstančių piliečių įsigyti ginklus. Remiantis naujomis taisyklėmis, leidimo laikyti ginklą galės prašyti iki 600 000 izraeliečių - iki šiol šis skaičius buvo 140 000.
  • TAIFŪNAI: Japonijos link artėja iš karto du taifūnai; nacionalinė meteorologijos tarnyba perspėjo dėl smarkių liūčių, stipraus vėjo ir didelio bangavimo.
Daugiau

Respublika
rekomenduoja

Labiausiai
skaitomi
(per 72 val.)

Daugiausiai komentuoti
(per 72 val.)

Ar jums teko kreiptis į Valstybinę vartotojų teisių apsaugos tarnybą?

balsuoti rezultatai

Ar dalyvaujate klasės susitikimuose?

balsuoti rezultatai
Šiandien Rytoj   Poryt

 

   

  +13   +17 C

   +6  +13 C

 

   +11  +15 C

  +20  +23 C

   +21  +23 C

 

   +25  +27 C

  7-11 m/s

  1-2 m/s

 

    2-4 m/s

 

reklama
Ukis 2018