respublika.lt
 

Prof. R.Stukas: rūpinkitės savimi, kol esate sveiki (4)

2019 gegužės mėn. 26 d. 11:55:09
Edita SIAVRIS

Norėdami pagerinti savo sveikatą, turėtume prisiminti iki skausmo atsibodusią sveikos mitybos piramidę. Jos principus kiekvienas žinome, tačiau, pasak ekspertų, toli gražu ne visi paisome. Kalbamės su Vilniaus universiteto Medicinos fakulteto Visuomenės sveikatos instituto direktoriumi prof. Rimantu STUKU.

×
nuotr. 1 nuotr.
Stasio Žumbio nuotr.

 

- Ar geras pasirinkimas atsisakyti tam tikrų produktų?

- Nėra sveikų ar nesveikų maisto produktų, yra sveika arba nesveika mityba. Maisto produktas turi būti saugus, neužterštas chemiškai, bakteriologiškai. Jeigu riebaus produkto suvalgysite vieną kąsnį, sveikatai tai neturės reikšmingos įtakos. Viskas priklauso nuo maisto kiekio, o įvairovė visada turi būti. Atlikdami įvairius tyrimus matome, kad žmonės labai linkę į kraštutinumus. Priimdami informaciją neįvertina bendro konteksto. Pavyzdžiui, girdi, kad riebūs maisto produktai didina cholesterolį, didėja kraujagyslių ir širdies ligų rizika, vadinasi, padaro išvadą, kad riebių produktų jokiu būdu negalima valgyti. Tačiau tokį maistą tiesiog reikia apriboti, įvertinti, kaip dažnai jį valgome. Pastebime, kad dalis žmonių labai imlūs įvairioms naujovėms, kurios ne visada turi mokslinį pagrindą.

Norėdami stiprinti ir saugoti sveikatą maitinkitės įvairiai, valgykite įvairių spalvų daržovių ir vaisių, valgykite grūdinių kultūrų, kad gautumėte skaidulinių medžiagų, ribokite gyvulinio maisto vartojimą, tačiau jokiu būdu jo neatsisakykite. Maisto pasirinkimo piramidė visiems nusibodusi, tačiau ji yra tas rodiklis, kaip reikia maitintis. Mityboje stebuklų nėra.

- Kokia turėtų būti svarbiausio organo - širdies - mityba?

- Mažinkite gyvūninės kilmės riebalų. Gyvūniniai riebalai keičiami augaliniais aliejais, reikia polinesočiųjų riebalų rūgščių, aišku, omega 3, tačiau reikia ir omega 6 ir omega 9. Mažinkite transriebalų vartojimą, nes jie turi įtakos cholesterolio susidarymui, net onkologinių ligų vystymuisi. Transriebalai yra labai blogai.

Taip pat reikia gauti gana daug antioksidaciniu poveikiu pasižyminčių medžiagų, kad organizme nevyktų oksidacijos procesai. Taigi valgykite daržoves, vaisius ir uogas. Širdžiai reikia mineralinių medžiagų, pavyzdžiui, kalio, jo daug yra džiovintose slyvose, razinose, bananuose, netgi garuose virtose bulvėse. Labai svarbu širdies sveikatai mažinti stresą, vartoti magnio, jo yra žalialapėse daržovėse.

Labai daug tyrimų yra apie žarnyne gyvenančių bakterijų naudingumą, kad tos bakterijos būtų gyvybingos, reikia skaidulinių medžiagų. Jų yra daržovėse, kruopose. Taigi valgykite įvairių rūšių kruopų.

- Ar širdžiai gana vien tinkamos mitybos?

- Būtinai reikia fizinio aktyvumo, nes jis reikalingas ne tik kūno svoriui reguliuoti, bet ir širdies veiklai. Vadinasi, turi būti mityba, fizinis aktyvumas, negali būti žalingų įpročių.

Pirmoji prevencijos priemonė - kūdikio žindymas motinos pienu. Kartais ir studentų klausiame: nuo kada reikia užsiimti aterosklerozės, širdies-kraujagyslių ligų prevencija? Nuo gimimo.

Jeigu žmogus nesirūpina sveikata, nėra jokios profilaktikos, atsiranda antsvoris, gali padidėti cholesterolis, gliukozės koncentracija kraujyje. Vystosi vadinamasis metabolinis sindromas. Kai organizme sutrinka medžiagų apykaitiniai fiziologiniai procesai, tai jau labai blogai. Tuomet reikia stengtis, kad procesai dar labiau „negilėtų“. Gerai tai, kad pas mus auga žmonių supratimas, jog sveikata rūpintis reikia tada, kai ji labai gera. Labai svarbu, kad sveiko gyvenimo metai būtų ilgesni, juk kas iš to, jei žmogus 10 metų ilgiau gyvens, bet gulės lovoje negalėdamas atsikelti. Kokia tai gyvenimo kokybė... Siekis - kad net paskutiniai žmogaus gyvenimo metai būtų kokybiški.

Todėl sveikatą stiprinkite nuolat, iki gyvenimo pabaigos.

- Ar pakanka sergančiam tik gydytis?

- Tikrai ne. Dar reikia stiprinti sveikatą. Liga tai liga, bet yra ir sveikata. Džiugu tai, kad vaikai per pamokas ugdomi sveikatos klausimais. Vaikai, grįžę į namus, ir tėvus pamoko. Keisti supratimą apie sveikatą reikia pradedant nuo jaunosios kartos. Mūsų tyrimai rodo, kad jaunesnio amžiaus žmonių supratimas apie sveikatą ir jos stiprinimą yra žymiai geresnis nei vyresnių žmonių.

Mūsų visuomenė vis dar per daug vartoja riebalų ir per mažai daržovių, vaisių, žuvies, per mažai geriame tyro vandens.

- Ir per daug kavos, kiek jos gerti?

- Pagal Pasaulio sveikatos organizaciją, du puodeliai kavos per dieną nekelia jokios rizikos sveikatai. Tačiau jei asmuo turi sveikatos sutrikimų, jo padidėjęs kraujospūdis, žinoma, kavą reikia riboti.

Pasidalink: Pasidalink: Facebook
Parašykite savo komentarą:
  Skaityti komentarus (4)
Respublika.lt pasilieka teisę pašalinti nekultūringus, keiksmažodžiais pagardintus, su tema nesusijusius, kito asmens vardu pasirašytus, įstatymus pažeidžiančius, šlamštą reklamuojančius ar nusikalsti kurstančius komentarus. Jei kurstysite smurtą, rasinę, tautinę, religinę ar kitokio pobūdžio neapykantą, žvirbliu išskridę jūsų žodžiai grįždami gali virsti toną sveriančiu jaučiu - specialiosioms Lietuvos tarnyboms pareikalavus suteiksime jūsų duomenis.
  • SPROGIMAS: Afganistano Zabulo provincijoje, netoli vyriausybinės ligoninės, anksti ketvirtadienį sprogo sunkvežimyje padėta bomba.
  • MAŽINS: Italijos energetikos milžinė „Enel“ trečiadienį pranešė mažinsianti šiltnamio efektą sukeliančių dujų išmetimą 70 procentų iki 2030-ųjų.
Daugiau

Respublika
rekomenduoja

Labiausiai
skaitomi
(per 72 val.)

Daugiausiai komentuoti
(per 72 val.)
reklama
Tobago Anthony Joseph.

Ar visuomenė turi žinoti apie Seimo narius, kuriems negalima dirbti su slapta informacija?

balsuoti rezultatai

Kaip vertinate tai, kad Vilniuje stadionas „statomas“ jau 30 metų?

balsuoti rezultatai
Šiandien Rytoj   Poryt

 

   

+5 +7 C

 +3 +5 C

 

 +1 +2 C

+11 +12 C

+8 +10 C

 

 +11 +13 C

3 m/s

 4 m/s

 

3-5 m/s

 

USD - 1.1053 PLN - 4.3370
RUB - 70.9405 CHF - 1.0999
GBP - 0.8872 NOK - 9.8905
reklama
Ūkis