respublika.lt

2018 birželio 23, šeštadienis

Penki klausimai apie vitaminusnuotraukos (2)

2017 liepos mėn. 09 d. 08:32:19
Milda KUNSKAITĖ

 

 

1. Ar tiesa, kad pavasarį visiems trūksta vitaminų ir todėl jų reikia gerti papildomai?

Ne, taip nėra. Vitaminai dalyvauja svarbiausiose cheminėse reakcijose, kurios vyksta žmogaus organizme, todėl jų būtina gauti visus metus kartu su maistu. Organizmas negali pakankamai pats pasigaminti tų medžiagų, o kai kurių atsargos yra tokios mažos, kad pirmieji hipovitaminozės požymiai pajuntami jau po savaitės. Norint išvengti problemų, dažniausiai užtenka maitintis įvairiai, valgyti daugiau daržovių ir vaisių, juolab dabar jų parduotuvėse būna ir žiemą, ir vasarą. Tikriausiai taip ir darote, juk apie vitaminų pirkimą dažniau susimąsto tie, kas ir šiaip sveikai gyvena ir subalansuotai maitinasi.

2. Kam papildai yra būtini?

Papildomai vartoti kai kurių vitaminų rekomenduojama:

1) moterims, kurios planuoja pastoti, yra nėščios arba maitina krūtimi;

2) moterims postmenopauzės laikotarpiu (kalcio preparatai su vitaminu D);

3) vegetarams ir veganams;

4) priklausomiems nuo alkoholio (B grupės vitaminai), esant maisto medžiagų įsiurbimo plonojoje žarnoje sutrikimams, po skrandžio operacijų ir sergant kai kuriomis ligomis.

3. Ar vitaminai padės maitinantis netinkamai?


Vartoti papildus yra tikslinga ir gali būti naudinga, jeigu jūsų racionui taikomi rimti apribojimai. Pavyzdžiui, žmogus gyvena skurdžiai arba daugelio produktų atsisako dėl didelio kaloringumo, laikydamasis vegetariškos arba veganiškos dietos. Kitais atvejais gydytojai rekomenduoja keisti įpročius. Vitaminų galima gauti iš jais praturtintų produktų, jų dedama į sausuosius pusryčius, sultis, batonėlius ir apie tai būtinai rašoma etiketėje, tačiau čia yra vienas esminis trūkumas. Pagrindinė priežastis, dėl kurios mitybos specialistai taip atkakliai propaguoja vitaminus, natūraliai gaunamus su maistu, yra ne ta, kad sintetiniai vitaminai yra blogi, o ta, kad natūraliuose produktuose be vitaminų yra nesuskaičiuojama daugybė kitokių komponentų, labai naudingų jūsų sveikatai. Ir toli gražu ne visada šių komponentų būna dirbtinai vitaminizuotuose produktuose arba maisto papilduose.

4. Kas vyksta su vitaminais maisto produktus perdirbant, laikant ir gaminant?

Yra 13 medžiagų, kurias priimta laikyti vitaminais, o išlieka jie skirtingai. Pavyzdžiui, vandenyje tirpstantys vitaminai (C, B grupės) apdorojimą ir ilgą laikymą pakelia blogiau už riebaluose tirpstančiuosius (K, A, D ir E). Maisto medžiagos gali būti prarandamos veikiant šviesai, deguoniui, aukštoms temperatūroms. Išsaugoti vitaminus padeda konservavimas, bet dar geriau - produktus šaldyti. Šaldytose daržovėse ir vaisiuose gali būti net daugiau vitaminų negu šviežiuose, nes jie yra iškart perdirbami ir neguli kelias dienas parduotuvėje arba namuose. Tiesa, ir prieš šaldant, ir prieš konservuojant produktai gali būti greitai pakaitinti, o dėl to suyra vandenyje tirpstantys vitaminai. Norint gauti maksimalios naudos, visai nebūtina valgyti žalius produktus. Pakepti su nedideliu kiekiu aliejaus bus naudinga, jei ketinate gaminti produktus, kuriuose yra riebaluose tirpstančių vitaminų (lašiša, skumbrė arba jaučio kepenys). Kai kuriems vitaminams kenkia ilgas kaitinimas, tuomet juos galima išsaugoti maistą pašildžius mikrobangų krosnelėje. Verdant daržoves, vandenyje tirpstantys vitaminai patenka į vandenį, bet jais vis dar galima pasinaudoti, pavyzdžiui, išsivirus sriubos.

5. Ar ekologiškuose produktuose yra daugiau vitaminų?


Daug kas mano, kad ekologiški produktai sveikatai yra naudingesni, bet mokslininkai kol kas yra nusiteikę skeptiškai: trūksta patikimų tyrimų, patvirtinančių šį požiūrį. Be to, neretai pasirodo, kad vitaminų absoliutus kiekis ekologiškuose ir paprastuose produktuose yra maždaug vienodas. Neverta rimtai nerimauti dėl to, kad mūsų laikais maiste vitaminų trūksta. Šiuolaikinis maistas tapo nebe toks naudingas - tai mėgsta teigti tie, kas pardavinėja vitaminų papildus. Iš tiesų jis, ko gera, tampa naudingesnis, nes valgome daugiau šviežių ir šaldytų vaisių ir daržovių, mažiau konservuoto ir džiovinto maisto; produktai į parduotuves patenka greičiau ir todėl išlaiko daugiau maisto medžiagų (tiesa, žalos aplinkai sąskaita).

Parengta pagal dienraštį „Vakaro žinios“


Pasidalink:
Pasidalink: Facebook Pasidalink: Frype
Straipsnio komentarai
 
  Skaityti komentarus (2)

Respublika.lt pasilieka teisę pašalinti nekultūringus, keiksmažodžiais pagardintus, su tema nesusijusius, kito asmens vardu pasirašytus, įstatymus pažeidžiančius, šlamštą reklamuojančius ar nusikalsti kurstančius komentarus. Jei kurstysite smurtą, rasinę, tautinę, religinę ar kitokio pobūdžio neapykantą, žvirbliu išskridę jūsų žodžiai grįždami gali virsti toną sveriančiu jaučiu - specialiosioms Lietuvos tarnyboms pareikalavus suteiksime jūsų duomenis.
  • GORILA KOKO: Kalifornijoje ketvirtadienį nugaišo ženklų kalbą mokėjusi ir milijonų žmonių širdis pavergusi gorila Koko; 1973 metais San Francisko zoologijos sode gimusi Koko tapo vienu žymiausių tyrimų subjektų apie tai, kaip beždžionės vartoja kalbą; Koko nugaišo sulaukusi 46 metų.
  • TERORAS: Turkijos institucijos penktadienį sostinėje Ankaroje sulaikė 14 įtariamų „Islamo valstybės“ grupuotės narių, kaltinamų planavus surengti išpuolius prieš šį sekmadienį vyksiančius šalies prezidento ir parlamento rinkimus.
Daugiau

Respublika
rekomenduoja

Labiausiai
skaitomi
(per 72 val.)

Daugiausiai komentuoti
(per 72 val.)
reklama
darbas spaudoj

Ar švenčiate Jonines?

balsuoti rezultatai

Ar kada buvote apgauti, kai nuomojotės būstą?

balsuoti rezultatai
Šiandien Rytoj   Poryt

 

   

  +11   +13 C

   +9  +10 C

 

   +10  +12 C

  +15   +23 C

   +18  +20 C

 

   +16   +17 C

    8-13 m/s

   1-2 m/s

 

    1-3 m/s

 

reklama
Sveikata Grožis