respublika.lt

2018 birželio 21, ketvirtadienis

Kovai su antsvoriu - protingai parinktos maisto porcijosnuotraukos (2)

2018 birželio mėn. 10 d. 09:42:22

Visame pasaulyje žmonės vis daugiau dėmesio skiria savo mitybai, domisi, kaip pagamintas jų valgomas maistas, ir kokį poveikį jis gali turėti sveikatai. Nepaisant to, dažnai pamirštama, kad, siekiant palaikyti normalią kūno masę, svarbu ne tik ką, bet ir kiek, ir kada valgome. Pasak gydytojos dietologės Ievos Laukytės-Gaulės, siekiant maitinis sveikai visi šie aspektai yra neatskiriami vienas nuo kito.

 

Didėjančios maisto porcijos

Pastaruosius kelis dešimtmečius maisto porcijos didėja, todėl suvartojamų kalorijų skaičius auga. Pasak dietologės, kai kurių patiekalų porcijos per 30 metų išaugo kone perpus, o kartu su jų augimu prasidėjo ir nerimą keliantis nutukimo lygio augimas.

Sveikatos mokymo ir ligų prevencijos centro bei Vilniaus universiteto Medicinos fakulteto darbuotojų atlikto Lietuvos gyventojų maitinimosi įpročių tyrimo duomenimis, 2013-2014 metais net 35,7 proc. suaugusių ir 40,7 proc. pagyvenusių lietuvių turėjo antsvorio, o nutukęs buvo kas penktas suaugęs ir beveik kas trečias pagyvenęs žmogus. Tyrimą atlikę mokslininkai pastebėjo, kad didžiosios dalies tiek suaugusių, tiek pagyvenusių Lietuvos gyventojų mityba nėra palanki sveikatai ir neatitinka sveikos mitybos rekomendacijų.

Kodėl žmonės renkasi dideles porcijas?

Moksliniai tyrimai rodo, kad žmonės yra linkę priimti numatytus pasiūlymus kaip normą. Tad jei greito maisto restoranas siūlo milžinišką maisto porciją, žmogui atrodo, kad ji yra normali - kitaip restoranas tokios porcijos nebūtų įtraukęs į meniu.

Bandant spręsti šią problemą klasikinės intervencijos priemonės padeda menkai. Tiek švietimas, tiek svorio priežiūros programos daro minimalią įtaką maisto porcijų mažinimui bei kovai prieš nutukimą. „Svarbu, kad informacija būtų aiškiai pateikta ir lengvai pamatuojama. Pavyzdžiui, parašyta, kad rekomenduojama dribsnių porcija - 30 g, jei namuose nėra virtuvinių svarstyklių, bus sunku nustatyti, kiek tų dribsnių įsidėti. Be abejonės, daug priklauso ir nuo paties vartotojo - rekomenduojamų porcijų kiekio išlaikymas, nekartojant patiekalo porcijos, galų gale lieka jo asmeninės motyvacijos reikalu“, - teigė I.Laukytė-Gaulė.

Patarimai, kaip patiems pasirinkti teisingas porcijas

Galiausiai tinkamu porcijos dydžiu galite pasirūpinti ir patys. Dietologė įvardina vieną iš būdų tinkamai pasirinkti pietų porcijas - „sveiko maitinimosi lėkštę“, dar vadinamą Aidaho (Idaho lėkšte).

„22,5 cm skersmens lėkštę reikėtų padalinti į dvi dalis. Pusę lėkštės skirti įvairioms daržovėms ir vaisiams. Jeigu prie pietų stalo valgote ir vaisius, vaisiams palikite šiek tiek mažesnę dalį nei daržovėms. Tačiau reikia pastebėti, kad bulvės turėtų būti priskirtos ne prie daržovių, o prie garnyro, kuriam reikėtų skirti ketvirtį lėkštės. Paskutinis lėkštės ketvirtadalis lieka baltyminiams maisto produktams: raudonai mėsai, paukštienai, žuviai ar mėsos patiekalams“, - pasakojo dietologė.

Mažinant porcijas svarbu naudoti atitinkamo dydžio lėkštes, dubenėlius ir kitus indus. Kuo didesnė lėkštė, tuo daugiau maisto esame linkę į ją įsidėti.

Atkreipkite dėmesį į virtuvėje esančių indų dydį - galbūt galima milžiniškas, 35 cm skersmens, lėkštes pakeisti mažesnėmis, salotoms ar desertams skirtomis lėkštėmis. Jei jūsų dubenys ar puodeliai yra labai dideli, apsvarstykite galimybę įsigyti mažesnių.

Nesate tikri dėl porcijos dydžio? Pamatuokite!

Tyrimais įrodyta, kad žmonės yra linkę klaidingai įvertinti lėkštėje esantį kalorijų skaičių. Tiksliai pasakyti, kiek kalorijų bei riebalų turi priešais padėtas patiekalas sunku netgi specialistams. Todėl norėdami tiksliai žinoti, kiek suvalgote, naudokitės virtuvinėmis svarstyklėmis bei matavimo indais. Tokiu būdu netgi galite išmatuoti kiek maisto telpa į jūsų turimus puodelius bei indus.

Paprasti sprendimai valgant ne namuose

Šiandien net ir dienos pietų porcija restorane gali viršyti rekomenduojamą kalorijų normą. Todėl norimu patiekalu galite pasidalinti su kolega ar draugu arba jei valgote vienas - likučius paprašyti supakuoti išsinešti. Taip ne tik išvengsite persivalgymo, bet ir sutaupysite. Be to, visuomet galima paklausti, ar restoranas nesiūlo mažesnių porcijų, nesančių valgiaraštyje.

Be to, reikėtų nepamiršti, kad kai kurie restoranai savo meniu arba internetiniuose puslapiuose skelbia patiekaluose esantį kalorijų skaičių. Naudokitės šia informacija rinkdamiesi norimą patiekalą ar restoraną, į kurį eisite pavalgyti.


Pasidalink:
Pasidalink: Facebook Pasidalink: Frype
Straipsnio komentarai
 
  Skaityti komentarus (2)

Respublika.lt pasilieka teisę pašalinti nekultūringus, keiksmažodžiais pagardintus, su tema nesusijusius, kito asmens vardu pasirašytus, įstatymus pažeidžiančius, šlamštą reklamuojančius ar nusikalsti kurstančius komentarus. Jei kurstysite smurtą, rasinę, tautinę, religinę ar kitokio pobūdžio neapykantą, žvirbliu išskridę jūsų žodžiai grįždami gali virsti toną sveriančiu jaučiu - specialiosioms Lietuvos tarnyboms pareikalavus suteiksime jūsų duomenis.
  • PAREIGOS: buvęs žemės ūkio ministras, Lietuvos valstiečių ir žaliųjų sąjungos frakcijos narys Bronius Markauskas vadovaus Seimo Migracijos komisijai.
  • GRĖSMĖ: Vokietijos vidaus žvalgybos agentūros vadovas įspėjo dėl padidėjusios Rusijos, Kinijos ir Irano kibernetinių atakų grėsmės; pažymima, kad kitos šalys turi atnaujinti savo kibernetinio saugumo priemones.
Daugiau

Respublika
rekomenduoja

Labiausiai
skaitomi
(per 72 val.)

Daugiausiai komentuoti
(per 72 val.)
reklama
darbas spaudoj

Ar Lietuvai reikia progresinių mokesčių?

balsuoti rezultatai

Ar kada buvote apgauti, kai nuomojotės būstą?

balsuoti rezultatai
Šiandien Rytoj   Poryt

 

   

  +12   +16 C

   +12  +14 C

 

   +10  +12 C

  +23   +28 C

   +17  +20 C

 

   +15   +17 C

    8-13 m/s

   1-6 m/s

 

    1-3 m/s

 

USD - 1.1578 PLN - 4.3152
RUB - 73.6225 CHF - 1.1537
GBP - 0.8788 NOK - 9.4693
reklama
Sveikata Grožis