respublika.lt

Kaip atsikratyti vasariškų nuodėmių

2018 rugsėjo mėn. 08 d. 13:21:23
Jurgita Gižaitė-Tulabienė

Vasarą lengva pasiduoti saldžioms pagundoms, tačiau ruduo - tinkamiausias metas grįžti prie sveikų mitybos principų. Atsikratyti įpročio valgyti saldumynus iš pirmo žvilgsnio gali atrodyti nemenkas iššūkis, tačiau Vilniaus „Kardiolitos“ klinikų Sveikos mitybos centro gydytoja dietologė Eugenija Repšienė sako, kad tam tereikia šiek tiek laiko ir - jokių dietų.

 

Vasarą dažnai gaivinamės ledais ir saldintais gėrimais, kuriuose gausu paprastųjų angliavandenių - greitai iki gliukozės suskylančių įvairios kilmės cukrų. Jie taip pat randami baltoje duonoje, bandelėse, sausuose pusryčiuose, uogienėse ir kituose saldumynuose. Gliukozė greitai patenka į kraują ir akimirksniu sukelia laukiamą efektą: smegenys pradeda geriau dirbti, tampame aktyvesni, lengviau susikaupti. Tačiau kaip greitai nuotaikos ir energijos antplūdis atsiranda, taip greitai jis ir praeina.

„Būtent todėl paprastuosius angliavandenius reikėtų keisti sudėtiniais angliavandeniais - krakmolu, kurio gausu rupių miltų kepiniuose, kruopose, bulvėse ir ankštinėse daržovėse. Jie pasisavinami kur kas lėčiau ir nors neturi tokio malonaus poveikio organizmui kaip paprastieji, sudėtiniai angliavandeniai organizmui daug naudingesni. Jie suteikia ilgesnį sotumo jausmą, gerina žarnyno veiklą ir palaiko vienodą gliukozės kiekį kraujyje. Sudėtiniai angliavandeniai turėtų sudaryti mūsų mitybos pagrindą“, - teigia dietologė.

Specialistės teigimu, norą valgyti saldumynus mažina reguliari mityba, atsižvelgiant į individualų alkio ir sotumo pojūtį.

„Angliavandenius vartoti skatina mūsų smegenyse gaminama cheminė medžiaga - neuropeptidas Y (NPY). Natūraliai didžiausias NPY kiekis būna ryte - po trumpalaikio badavimo naktį. Štai todėl labai svarbu pavalgyti pusryčius“, - pabrėžia E.Repšienė.

Saldumynai neturėtų pakeisti patiekalų - esant poreikiui, juos geriausia rinktis kaip užkandį pirmoje dienos pusėje.

Pasak dietologės, mityba yra neatsiejama nuo emocinės būsenos, o subalansuota mityba gali tapti puikiu vaistu nuo rudeninės depresijos, kai, mažėjant saulės šviesos kiekiui, žmogaus smegenyse sutrinka melatonino gamyba. Dėl to padidėja miego poreikis, apima bloga nuotaika, atsiranda didesnis potraukis saldumynams ir riebiam maistui.

„Melatonino gamybą sureguliuoti gali saulė ir šviesa, tačiau, tinkamai valgant, organizme gaminasi serotonino - hormono, kuris praskaidrina nuotaiką, o jo pirmtako - amino rūgšties triptofano yra ir sezoninėse rudens daržovėse - pupelėse, lęšiuose, ropėse, brokoliuose, kalafioruose, Briuselio kopūstuose, taip pat ir sūriuose, moliūgų sėklose, vištienoje, kalakutienoje, bananuose, tune ir krevetėse. Vieninteliai vitaminai, kurių rudens metu gali trūkti net ir tinkamai maitinantis - vitaminas D ir omega-3 riebalų rūgštys, čia gali prireikti maisto papildų“, - teigia E.Repšienė.


Pasidalink:
Pasidalink: Facebook
Parašykite savo komentarą:
 
Respublika.lt pasilieka teisę pašalinti nekultūringus, keiksmažodžiais pagardintus, su tema nesusijusius, kito asmens vardu pasirašytus, įstatymus pažeidžiančius, šlamštą reklamuojančius ar nusikalsti kurstančius komentarus. Jei kurstysite smurtą, rasinę, tautinę, religinę ar kitokio pobūdžio neapykantą, žvirbliu išskridę jūsų žodžiai grįždami gali virsti toną sveriančiu jaučiu - specialiosioms Lietuvos tarnyboms pareikalavus suteiksime jūsų duomenis.
  • PRALAIMĖJO: Minske (Baltarusija) vykstančių antrųjų Europos žaidynių vyrų trijulių (3x3) krepšinio turnyro ketvirtfinalyje pirmadienį Lietuvos rinktinė 16:19 pralaimėjo Lenkijos komandai ir liko be apdovanojimų.
  • SULAIKYTI: sekmadienį policijos pareigūnams įkliuvo neblaivūs kariai; vienas jų Vilniaus rajone sulaikytas prie vairo, o konfliktavę neblaivūs Didžiosios Britanijos kariuomenės kariai sulaikyti Palangoje.
Daugiau

Respublika
rekomenduoja

Labiausiai
skaitomi
(per 72 val.)

Daugiausiai komentuoti
(per 72 val.)
reklama
 Folk Band

Ar pritariate siūlymui, jog beviltiški pacientai nebūtų gaivinami?

balsuoti rezultatai

Ar reikalinga nedarbo diena per Jonines?

balsuoti rezultatai
Šiandien Rytoj   Poryt

 

   

+12 +13 C

 +13 +15 C

 

 +13 +15 C

+26 +28 C

 +27 +29 C

 

 +27 +29 C

 3-4 m/s

 2 m/s

 

 2-3 m/s

 

USD - 1.1316 PLN - 4.2584
RUB - 71.5191 CHF - 1.1107
GBP - 0.8943 NOK - 9.6860
reklama
Ūkis
reklama
Sveikata ir grožis