respublika.lt
 

Kaip atgauti formą po švenčių neaalinant organizmo?

2015 sausio mėn. 04 d. 08:09:19
Ringailė STULPINAITĖ

Natūralu, kad šventiniu laikotarpiu visi pamirštame sau duotus pažadus gyventi sveikai, maitintis reguliariai ir subalansuotai, sportuoti. Patiekalais nukrauti stalai, sočios mūsų tradicijos pakerta net ir stipriausius. Tad kaip atgauti formą po švenčių? Kaip išsivalyti organizmą ir ko reikėtų vengti? Apie tai „Laisvalaikis“ kalbėjosi su projekto „Kilo.lt“ komandos nare dietologe ir mitybos specialiste Egle Šinkevičiūte.

×
nuotr. 1 nuotr.
Kaip atgauti formą po švenčių neaalinant organizmo?

 

- Po didžiųjų švenčių neretas mūsų skundžiasi persivalgymu ir apsunkimu. Tai kodėl gi neatsispiriame toms pagundoms ir perkrauname organizmą? Kaip to išvengti?

- Kadangi šventinis periodas dažnai mums būna tarsi užburtas ratas, tai kad ir kokie tie patarimai būtų, jie dažniausiai ir lieka tik patarimais. Savaime suprantama, kad visi nuvažiuojame pas giminaičius, tėvus, kurie būna šventėms paruošę gausius stalus ir vis ragina laikantis tradicijos išragauti visus 12 patiekalų, o kartais ir dar daugiau. Žinoma, dietologai tikrai patartų bet kuriuo atveju laikytis savo mitybos režimo ir nuo jo nenukrypti, bet retas atsilaiko prieš tas skanias pagundas. Taip pat čia yra mūsų tradicijų suvokimo spragos, juk turėtume sėsti prie stalo ne tik dėl to, kad prisivalgytume su visais, bet ir tam, kad pabendrautume, pasikalbėtume, praleistume laiką kartu.

- Bet juk šventiniai stalai tiesiog lūžta nuo visokiausių mišrainių, silkių, grybų. Sunku neparagauti visko, beje, po kelis kartus...

- Čia ir yra didžiausia problema, lietuviška mišrainių ir kitų patiekalų gaminimo tradicija – viskas turi skendėti majonezuose, padažuose ir kituose pagarduose, pasiteisinant tuo, kad nebūtų prėska. Tai yra didžiausia klaida. Nes tokie patiekalai yra per sotūs, per riebūs, jie pirmiausia nėra sveiki. Būtų sunku apsunkti nuo maisto, jeigu ant stalo būtų vien sveikai pagaminti patiekalai. O dabar dažnas lietuvis šventinio stalo neįsivaizduoja be baltos mišrainės. Bet kuriuo atveju, turime nepamiršti, kad ir tuos 12 patiekalų turime paragauti, po truputį, o ne prisikimšti tiek, kad nebepasikeltumė nuo kėdės. O tuomet kas belieka, sėdime ir toliau valgome. (Šypsosi.)

- Kaip išsivalyti organizmą ir bendrai atgauti sveikatą bei jėgas po visų šventinių nuodėmių?

- Po švenčių viso labo reikėtų tiesiog stengtis kaip įmanoma greičiau grįžti prie savo įprasto mitybos režimo ar jums sudaryto mitybos plano, jei tokį turite. Nors mitybos režimas, kaip jau minėjau, net ir per šventes turėtų būti išlaikomas, norint neapsunkti ir išvengti tos persisotinimo viskuo depresijos. Taip pat ant šventinio stalo irgi būtų galima patiekti kokybišką, subalansuotą maistą, kuris neapsunkintų organizmo. O jau po švenčių valyti organizmą galima, tačiau atsargiai, po truputį. Dieną po švenčių reikėtų pradėti nuo pusryčių, nes visgi per dieną turėtų tilpti penki valgymai: pusryčiai, priešpiečiai, pietūs, pavakariai ir vakarienė. Tai reikalinga, kad organizmas žinotų tikslų grafiką, kada gaus valgyti, ir medžiagų apykaita veiktų nepriekaištingai. Tiesa, valant organizmą, per pusryčius galima suvalgyti kiek mažiau, kad ir tos pačios košės nei įprasta. Bet atsisakyti jos visiškai – būtų klaida. Norėdami pavalyti organizmą, verčiau pietums rinkitės trintas sriubas, jos bus kur kas lengviau virškinamos, nors kalorijų atžvilgiu toks maistas bus artimas įprastiniams pietų patiekalams. Kur kas naudingiau grįžti prie mitybos plano mažais žingsneliais nei  save kankinant.

- Ar nepersistengiant su dietomis ir badavimu, o tiesiog reguliariai ir sveikai valgant organizmas valysis savaime?

- Taip. Iš esmės valgant švarų ir tinkamai subalansuotą maistą organizmas valosi pats, nesukeldamas šoko medžiagų apykaitai. Juk organizmas, negaudamas maisto reguliariai, kaupia viską, ką gauna, o ne šalina. Jis taip užsitikrina, kad neliks be atsargų.

- Ko daryti nevertėtų? Kokios dažniausios organizmo valymo klaidos?

- Kalbant apie organizmo valymą po šventinio laikotarpio, nereikėtų imtis jokių drastiškų būdų. Ypač tarp moterų pasitaiko tokių, kurios mano, kad po švenčių reikia kelias dienas valyti organizmą alinant save badavimu ar griežtomis dietomis. Renkasi gerti tik skysčius arba tiesiog valgyti kokius obuolius. To daryti nederėtų, juo labiau tokių organizmo valymo būdų neturėtų patarti dietologai ar mitybos specialistai. Badavimas yra visiškas medžiagų apykaitos sujaukimas ir papildomas stresas organizmui. Juk greičiausiai per Kalėdas ir Naujuosius organizmui davėte gerokai daugiau kalorijų, nei jis įpratęs gauti eilinę darbo dieną. Jei atvirai, tai yra pati didžiausia įmanoma klaida, kokią tik galite padaryti, norėdami savo organizmui gero. Jeigu badausite ir rinksitės drastiškus organizmo valymo būdus, jis tikrai nesivalys, o kaip tik kaups viską, ką gauna, ką jūs valgote. O tokia iškrovos diena, kai geriamas tik vanduo yra pats didžiausias blogis, tuomet organizmas apskritai blokuoja medžiagų apykaitą ir tai, ką suvalgėte šventiniu laikotarpiu suguls į vidinę šlaunų pusę, strėnų srityje ir rankų žąsto zonoje, ypač moterims.

- O per kiek laiko realiausia visiškai grįžti prie savo įprasto mitybos plano?

- Na, tiesą sakant, tai labai priklauso nuo paties žmogaus, jo motyvų, noro jaustis gerai ir sveikai. Yra žmonių, kuriems šventinis laikas visai neprimena iššūkio, nes jie moka atsispirti pagundoms ir nenukrypti nuo mitybos plano. Net ir neturintis valios žmogus į įprastą mitybos grafiką jau turėtų grįžti per daugiausia pusantros savaitės. O jeigu iki švenčių laikėtės dietos, greičiausiai nenorėsite prarasti gerų pasiektų rezultatų ir nerizikuosite viską sugadinti.

- Kaip atgauti sportinę formą? Juk per šventes greičiausiai ne vienas apleidžia ir šią sritį.

- Na, be to, kad nereikia apkrauti organizmo maistu, dar nereikia to maisto miksuoti kartu su gėrimais. Tai reiškia, kad gerti reikėtų ne anksčiau kaip po pusvalandžio nuo paskutinio valgymo. O grįžti į sporto programą, atgauti formas irgi gali nebūti taip paprasta. Bet yra viena taisyklė. Tarkime, jeigu sportuojate kilnodami svarelius, geriau naudokite mažesnius, bet pratimus darytkite tiek kartų, kiek ir seniau. Turi būti išlaikyta atlikimo technika nemažinant pratimų skaičiaus. Kad ir koks sportas būtų, svarbu pabaigti pratimą. Jokių sukčiavimų ir nuolaidžiavimų sau.

- Gal yra dar kokių nors būdų tiesiog atgauti jėgas po šventinio maratono?

- Žinoma, tam tinka paprasčiausia pirtis. Labai gerai yra išsikaitinti pirtyje, tuo pat metu gerti kuo daugiau vandens, kad išprakaituotumėte, o po to nerti į vėsų baseiną ar upę, ežerą, sniegą. Tas šalto ir karšto kontrastas labai tinka organizmui, padeda atgauti jėgas ir išsivalyti ne tik fiziškai. Tai būtų puikus pirmas žingsnis grįžtant į jums įprastą mitybos ir sporto planą.

- Ką manote apie tuos pažadukus, kurie sako, kad prižiūrėti savo mitybą ar laikytis dietos pradės nuo pirmadienio arba nuo naujų metų?


- Kiek praktika leido susidurti, galiu pastebėti, kad tokie pažadukai laukia vis kitos sausio pirmosios. (Šypsosi.) Ir vis tiek, tai nereiškia, kad ateis nauji metai ir toks žmogus jau imsis derinti mitybą ar sportuoti. Jeigu mes ieškome tam tikros ypatingos datos, kada būtų geriau pradėti, tai yra vienas didžiausių rodiklių, kad tam mes dar nesame pasiruošę ir tas tikslas nėra toks svarbus. Jeigu mums tas tikslas bus svarbus, mes to imsimės tuojau pat, o ne kada nors. Tam nereikia progos.


Klaida


Po kelių dienų persivalgymo daryti iškrovos dienas ir badauti. Tai organizmui sukelia streą ir blokuoja medžiagų apykaitą, skatina kauptis riebalus.

Patarimas

Po švenčių kaip įmanoma greičiau grįžkite į įprastą mitybos režimą. Tą galite daryti po truputį, tačiau režimas padės stabilizuoti medžiagų apykaitą ir valyti organizmą.

Parengta pagal priedą „Laisvalaikis“

Pasidalink: Pasidalink: Facebook
Parašykite savo komentarą:
 
Respublika.lt pasilieka teisę pašalinti nekultūringus, keiksmažodžiais pagardintus, su tema nesusijusius, kito asmens vardu pasirašytus, įstatymus pažeidžiančius, šlamštą reklamuojančius ar nusikalsti kurstančius komentarus. Jei kurstysite smurtą, rasinę, tautinę, religinę ar kitokio pobūdžio neapykantą, žvirbliu išskridę jūsų žodžiai grįždami gali virsti toną sveriančiu jaučiu - specialiosioms Lietuvos tarnyboms pareikalavus suteiksime jūsų duomenis.

Respublika
rekomenduoja

Labiausiai
skaitomi
(per 72 val.)

Daugiausiai komentuoti
(per 72 val.)

Ar tikite, jog Punios šilą reikia kirsti?

balsuoti rezultatai

Ar žinotumėte, kaip elgtis atominės avarijos atveju?

balsuoti rezultatai
Šiandien Rytoj   Poryt

 

   

+8 +10 C

 +10 +11 C

 

 +12 +14 C

+22 +24 C

 +24 +25 C

 

 +23 +25 C

0-2 m/s

 0-3 m/s

 

0-5 m/s

 

reklama
Ūkis
reklama
Sveikata ir grožis