respublika.lt
 

Kad maistas būtų naudingas (1)

2019 balandžio mėn. 03 d. 08:44:11
Simona Krasauskienė

Net sutrikusio miego priežastimi gali būti prasta kepenų veikla. Ką valgyti, kad kepenys būtų sveikos? Atsakymas į šį klausimą yra svarbus daugeliui, nes kepenų neskauda, jose nėra skausmo receptorių, o lėtinės kepenų ligos prasideda nejučia.

×
nuotr. 1 nuotr.
Redakcijos archyvo nuotr.

 

Pastaruoju metu medikai vis dažniau diagnozuoja kepenų ligą, siejamą su mitybos ir gyvensenos ypatumais, kuri gali turėti negrįžtamų pasekmių žmogaus sveikatai - tai nealkoholinė kepenų suriebėjimo liga. Šiai ligai progresuojant vystosi kepenų uždegimas bei kepenų cirozė.

Gydytojos gastroenterologės Aidos Žvirblienės teigimu, norint kuo ilgiau išsaugoti sveikas kepenis, reikėtų peržvelgti valgymo įpročius. Ar žmogus valgo tik tada, kai iš tiesų jaučia alkį? Ar valgymu bandoma slopinti neatpažintas emocijas, nerimą? Ar sugebame valgyti, įsisąmonindami patį valgymo procesą: neskubėdami, pamąstydami, kaip iki parduotuvių, mūsų namų atkeliavo maistas, kaip jis buvo ruošiamas, ir pasimėgaudami bei atskleisdami įvairiapusę skonių paletę?

Valgymo įpročiai pasikeičia ne per dieną, todėl siekiant pokyčių svarbu tvirta motyvacija. Griežti dietos planai ilgalaikių pokyčių neatneš, tik dar labiau įstums į užburtą ratą.

- Nusprendus keisti mitybos įpročius neretai atrodo, kad nebeliko produktų, kuriuos galima valgyti. Ką patartumėte?

- Pastebėjau, kad Lietuvoje žmonės labai linkę eksperimentuoti su savimi, puola į įvairiausius maitinimosi kraštutinumus, apriboja maitinimosi racioną iki absurdo, konsultuojasi su mitybos specialistais, neturinčiais jokio medicininio išsilavinimo. Juk šiais laikais einame operuotis pas chirurgą, o ne pas mėsininką. Tai kodėl nesikonsultuojame su gydytojais dietologais?

- Kaip ruošti, kad maistas teiktų daugiau naudos nei žalos?

- Maisto vertė priklauso ne tik nuo jo kokybės, bet ir nuo indų bei paruošimo būdo. Pavyzdžiui, garuose troškintas ar virtas maistas yra sveikesnis kepenims, nei keptas riebaluose ar daug kartų termiškai apdorotas. Subraižytose tefloninėse keptuvėse kenksminga ruošti maistą dėl vėžio rizikos. Svarbu, kad maistas būtų įvairus, subalansuotas, paskanintas įvairiomis prieskoninėmis žolelėmis. Vertėtų neužmiršti daržovių, vengti sūrių, perdirbtų, mažos maistinės vertės produktų.

- Kokios turėtų būti baltymų, riebalų ir angliavandenių proporcijos, kad išsaugotume sveikas kepenis ir gerai jaustumės?

- Nustatyta, kad per parą baltymai turi sudaryti apie 15-20 proc. suvalgomo maisto. Kepenyse vyksta pagrindinė baltymų sintezė, todėl baltymai labai svarbūs maitinimosi racione, jei sergama kepenų ligomis. Tačiau ir čia svarbus saikas - baltymų perteklius blogina inkstų veiklą ir skatina inkstų nepakankamumą, tad eksperimentuoti su baltymine dieta pavojinga.

Skaičiuojant dienos kalorijas negalima atsisakyti riebalų. Jei žmogus per parą suvartoja riebalų mažiau nei 20 procentų viso raciono, kyla pavojus, kad jo organizmui pritrūks riebaluose tirpių vitaminų. Sumažinus riebalų vartojimą, organizmas stengiasi kompensuoti energijos trūkumą, todėl nejučia racione vis daugiau atsiranda beverčių saldumynų, kurių perteklius organizme virsta riebiosiomis rūgštimis, o šios trigliceridų pavidalu nešamos į kepenų ląsteles. Taip riebėja kepenys. Verta mitybą praturtinti polinesočiosiomis rūgštimis, kurios pasižymi antiuždegiminiu poveikiu, gausios antioksidantų.

Reiktų nepamiršti ir vaistinių augalų. Mokslu pagrįstas yra augalinis derinys iš ciberžolės šaknų (kurkumino), tikrojo margainio sėklų (silimarino) ir juodųjų pipirų ekstraktų (piperino). Šių augalų sudėtyje esančios veikliosios medžiagos padeda greičiau atstatyti pažeistas kepenų ląsteles, skatina kepenų veiklą - savotiškai valo organizmą, neleidžia kepenims suriebėti ir tirpdo jau susidariusius riebalus.

- Koks maistinių skaidulų vaidmuo virškinimo procese?

- Be maistinių skaidulų virškinimas nebus geras, sutriks ir kepenų veikla. Per parą maistinių skaidulų reikėtų suvalgyti bent 25 gramus. Skaidulos sudaro gerųjų bakterijų terpę, gerina šių bakterijų darbą.

- Ką dar svarbu žinoti?

- Kepenų veiklos sutrikimai dažniausiai klaidingai siejami tik su alkoholio, vaistų vartojimu, net nesusimąstoma apie tai, kokią įtaką joms gali padaryti mitybos įpročiai. Įpročius pakeisti nėra lengva, tačiau verta pradėti. O pirmas žingsnis į palankią kepenims mitybą gali būti klausimas sau prieš kiekvieną kąsnį - ar tikrai noriu, kad šis maistas taptų mano kūnu?

Pasidalink: Pasidalink: Facebook
Parašykite savo komentarą:
  Skaityti komentarus (1)
Respublika.lt pasilieka teisę pašalinti nekultūringus, keiksmažodžiais pagardintus, su tema nesusijusius, kito asmens vardu pasirašytus, įstatymus pažeidžiančius, šlamštą reklamuojančius ar nusikalsti kurstančius komentarus. Jei kurstysite smurtą, rasinę, tautinę, religinę ar kitokio pobūdžio neapykantą, žvirbliu išskridę jūsų žodžiai grįždami gali virsti toną sveriančiu jaučiu - specialiosioms Lietuvos tarnyboms pareikalavus suteiksime jūsų duomenis.
  • PROTRŪKIS: dėl listeriozės protrūkio Pietų Ispanijoje į ligoninę paguldyti 53 asmenys, tarp jų – 18 nėščiųjų ir du naujagimiai.
  • „DYZELGEITAS“: Pietų Korėja skirs baudas bei kels baudžiamąsias bylas prieš „Volkswagen“ ir „Porsche“ dėl jų vaidmens „dyzelgeito“ skandale, kuomet daugybėje dyzelinių automobilių buvo įdiegta programinė įranga, padedanti sukčiauti dėl taršos emisijų.
Daugiau

Respublika
rekomenduoja

Labiausiai
skaitomi
(per 72 val.)

Daugiausiai komentuoti
(per 72 val.)

Ar nustebtumėte, jeigu V.Pranckietis dėl posto taptų „socialdarbiečiu“?

balsuoti rezultatai

Ar šiandieną pavyktų atkartoti Baltijos kelią?

balsuoti rezultatai
Šiandien Rytoj   Poryt

 

   

+15 +18 C

 +11 +12 C

 

 +10 +12 C

+16 +18 C

 +19 +21 C

 

 +21 +23 C

0-4 m/s

 0-3 m/s

 

0-3 m/s

 

USD - 1.1076 PLN - 4.3552
RUB - 73.8360 CHF - 1.0860
GBP - 0.9162 NOK - 9.9638
reklama
Ūkis
reklama
Sveikata ir grožis