respublika.lt

Japoniškos filosofijos principai (4)

2018 rugpjūčio mėn. 28 d. 08:07:11
„Vagos“ inf.

Daugybė tyrimų įrodė, kaip svarbu žmogui pabūti apsuptam gamtos ir medžių, o japoniška sąmoningo įsiliejimo į miško aplinką praktika shinrin yoku (gydymo(-si) praktika, kuomet pasineriama į gamtos vaizdus, kvapus ir garsus; laisvai verčiant reiškia „maudynės miške“) laikoma turinčia gydomąją naudą. Nors pasivaikščiojimai padeda gerinti sveikatą ir savijautą, būtent mąstysena, su kuria išeiname vaikščioti, ir padaro shinrin yoku praktiką veiksmingą.

 

Erinos Nijimi Longharst (Erin Niimi Longhurst) knygoje „Japonizmas: menas džiaugtis gyvenimu“ dalijamasi lengvai įgyvendinamais patarimais, kaip kasdien jaustis laimingesniems, sveikesniems ir išmokti gyventi sąmoningai. Ši knyga - tai maloni pažintis su japonų filosofija, kultūra ir papročiais, kuriuos galime pritaikyti sau, nesvarbu, kur gyvename. Taigi, kaip pasisemti sveikatos iš gamtos, remiantis japoniška filosofija?

Nesvarbu, gyvename miesto centre ar rajone, atrasti vietų pasivaikščiojimams galime visur. Pasivaikščiojimas iki darbo - einant per parką, kertant tiltą per upę ar pėdinant šaligatviais - sukuria galvoje reikalingos erdvės ir dažnai yra geriausia ryto dalis. Pajusti saulę, šviečiančią veidan, ar vėją plaukuose, net jei vos akimirkai - atgaiva. Šio jausmo ir siekiama - būti gydomam gamtos. O ji daro stebuklus.

Japonai turi frazę - dar vieną, rodos, neišverčiamą aforizmą - kacho fūgecu. Atskirai paėmus šie žodžiai reiškia „gėlė, paukštis, vėjas ir mėnulis“, tačiau sudėti kartu jie įvardija kai ką stipresnio ir emociškai paveikaus. Kacho fūgecu dažniausiai verčiama kaip mokymasis pažinti save, išgyvenant gamtos grožį. Šiame įsitikinime galime atrasti daug žavesio, jis turi kone atkuriamąją galią: supratęs savo vietą pasaulyje, grįžti prie ištakų. Įsivaizduokite, kad buvimas gamtoje - toks pat svarbus, kaip kasdieniai vaisiai ir daržovės jūsų mitybos racione: jie maitina ir gydo, atsveria skubrią kasdienybę.

Šešių žingsnių shinrin yoku gidas

Shinrin yoku nėra koks nors naujojo amžiaus paistalas. Šios praktikos teikiama nauda turi nemažai mokslinių faktų. Be to, kad pasivaikščiojimai teigiamai veikia širdį ir kraujagysles, mokslininkai aptiko ir kitų privalumų. Įrodyta, jog shinrin yoku mažina kortizolio (streso hormono) kiekį organizme, taip pat pulsą ir kraujospūdį.

Iš dalies tai gali būti susiję su medžių išskiriamomis biologiškai aktyviomis medžiagomis - fitoncidais, kurių prisikvėpuojame vaikščiodami po miškus. 2009 m. atliktas tyrimas parodė, jog fitoncidai didina ir skatina limfocitų, dar vadinamų ląstelėmis-natūraliosiomis žudikėmis, aktyvumą. Šios ląstelės padeda kovoti su infekcijomis ir yra gyvybiškai svarbios sveikai imuninei sistemai. Kedrų kvapas, greičiausiai, irgi daro teigiamą poveikį.

Taigi pateikiame šešis žingsnius, kaip vadovautis šia japoniška pasivaikščiojimų praktika:

1. Prietaisus palikite namie. Norėdami įsijausti į gamtą, kaip pridera, ir patirti visą jos teikiamą naudą, turite išjungti visus prietaisus (atsijungti ir nuo „Facebook“, „Instagram“) - nuo išmaniojo telefono iki išmaniųjų apyrankių - viską, kas gali siųsti priminimus ir atitraukti dėmesį nuo akimirkos, kurioje esate, viliodami protą nuklysti kitur. Likite miške ir kūnu, ir mintimis. Kad ir kas jums motų iš šalies, gali palaukti, kol sugrįšite.

2. Neikite pramintu keliu. Sugerti aplinką - vaizdus, garsus, kvapus - dalis gydymo. Juk nenorite jausti streso, blaškytis, jaudintis ar lyg apsėsti laikytis iš anksto nustatyto tako ar būtinai atsirasti tam tikroje privalomoje pamatyti vietoje. Tikslius žemėlapius palikite namie. Jei pakeliui netyčiomis užklysite į tą visų norimą pamatyti vietą - puiku, tačiau ji nėra esminė jūsų išvykos dalis.

3. Įsijauskite į aplinką. Pasinerkite į kraštovaizdį, nežvilgčiokite į laikrodį. Įvardykite augalų ar medžių pavadinimus, skaičiuokite medžių kamienų rieves... Shinrin yoku - tai ne kelionė nuo taško A iki taško B, o akimirkos džiaugsmas ir ramybė; tai klajonės be tikslo. Tik nesupainiokite: neturėti kelionės tikslo nėra tas pats, kas neturėti tikslo apskritai - jį turite. Tikslas - nešti jūsų mintis, o ne kūną.

4. Prašom tylos! Jei į kelią išsiruošėte su kitais, sutarkite kurį laiką eiti tylomis - leisti visiems pamąstyti ir susitelkti. Klausykite proto ir kūno, tuomet susijunkite su gamta. Nesinaudokite proga pabendrauti su kitais, jei ilgiau nesimatėte. (Tai galėsite padaryti vėliau, kad ir gerdami arbatą).

5. Praktikuokite dėmesingą įsisąmoninimą. Visas emocijas palikite namie. Jei negalite, vienu metu galvokite tik apie vieną rūpimą dalyką. „Maudynių miške“ tikslas yra pasiekti kuo didesnį minčių skaidrumą, išnaudoti šį laiką kaip pabėgimą. Po tokios proto pertraukėlės viską matysite aiškiau.

6. Kad ir penkias arba dešimt, arba dvidešimt... Tai ne žygis ir ne ištvermės išbandymas. Dažnai darykite pertraukėles, stabčiokite, įsiklausykite.

Gydymosi praktika mieste


Jei gyvenate mieste, kuriame gausu žalių plotų - naudokitės jų teikiamais privalumais. Ištrūkite iš biuro ir papietaukite lauke arba trumpam išeikite pasivaikščioti. Net jei lauke pabūsite dešimt minučių, naudos bus.

Shinrin yoku - tai laikas, praleistas gamtoje ir žalumoje, tačiau ne visiems taip paprasta ištrūkti į gamtą. Vis dėlto yra būdų senąją japonišką „maudynių miške“ praktiką pritaikyti gyvenime: pavyzdžiui, per metus bent kelis kartus susiplanuoti išvykas iš miesto arba pavaikštinėti žmogaus rankų sukurtose žaliosiose erdvėse - oranžerijose, japoniškuose soduose ar botanikos soduose - kad ir valandą ar dvi.


Pasidalink:
Pasidalink: Facebook
Parašykite savo komentarą:
  Skaityti komentarus (4)
Respublika.lt pasilieka teisę pašalinti nekultūringus, keiksmažodžiais pagardintus, su tema nesusijusius, kito asmens vardu pasirašytus, įstatymus pažeidžiančius, šlamštą reklamuojančius ar nusikalsti kurstančius komentarus. Jei kurstysite smurtą, rasinę, tautinę, religinę ar kitokio pobūdžio neapykantą, žvirbliu išskridę jūsų žodžiai grįždami gali virsti toną sveriančiu jaučiu - specialiosioms Lietuvos tarnyboms pareikalavus suteiksime jūsų duomenis.
  • BALSAVO: penktadienį Jungtinės Amerikos Valstijos pirmą kartą balsavo prieš Jungtinių Tautų rezoliuciją, smerkiančią Izraelio įvykdytą Golano aukštumų okupaciją.
  • ŽUVO: nepaisant paskelbtų paliaubų, Saudo Arabijos vadovaujamas sunitų valstybių aljansas penktadienį surengė oro smūgius Jemeno Hudaidos uostamiestyje; jį kontroliuojantys šiitų husių sukilėliai pranešė, kad per juos bei panašias atakas ketvirtadienį žuvo mažiausiai dešimt civilių.
Daugiau

Respublika
rekomenduoja

Labiausiai
skaitomi
(per 72 val.)

Daugiausiai komentuoti
(per 72 val.)
reklama
darbas vadyb

Ar gerai, kad privatūs darželiai ima didelius mokesčius, bet nesirūpina vaikų gerove?

balsuoti rezultatai

Kaip vertinate savo finansinę padėtį?

balsuoti rezultatai
reklama
liu desertine 2
Šiandien Rytoj   Poryt

 

   

  -1   +3 C

    -4   +2 C

 

   -1  +5 C

  +3   +6 C

   +3  +7 C

 

   +4  +6 C

 3-8 m/s

 1-2 m/s

 

   3-5 m/s

 

reklama
Sveikata Grožis