respublika.lt

Ar mokame vartoti vitaminus? (1)

2018 spalio mėn. 09 d. 14:28:11
„Laisvalaikio“ inf.

Vėstant orams, pradedame mąstyti apie artėjantį virusų ir peršalimų sezoną. Skubėdami sustiprinti organizmą, galime padaryti klaidų. O juk svarbu ne tik kokių vitaminų gauname, tačiau ir kaip juos vartojame.

 

Vitaminų priešai - žalingi įpročiai

BENU vaistininkės Audronės Žiemelytės teigimu, imunitetą stiprinti padeda vitaminai C, A, E, D, B6, taip pat selenas ir cinkas. Pastebima, kad tie, kurie turi žemą hemoglobino lygį kraujyje, yra imlesni infekcijoms. Tokiems žmonėms svarbūs vitaminas B12, folio rūgštis, geležis.

Tačiau šių vitaminų įsisavinimui ypač trukdo alkoholio vartojimas, kava, arbatoje esantys taninai, todėl maisto papildų užsigerti šiais skysčiais nerekomenduojama. Per didelis cukraus ir jo produktų vartojimas itin slopina vitamino C įsisavinimą. Nederėtų pamiršti ir tokio žalingo įpročio kaip rūkymas, taip pat sėslaus gyvenimo būdo arba nuolatos patiriamo didelio streso - tai ne tik blogina naudingųjų medžiagų patekimą į ląsteles, bet ir bendrą savijautą bei organizmo būklę. Kartais tam tikri vaistai - antibiotikai, ciprofloksacinas ar norfloksacinas - blokuoja vitaminų ar mineralų, ypač kalcio, magnio, geležies ir cinko, įsisavinimą.

„Diuretikai pašalina ne tik kalį, magnį, bet ir cinką, greičiau eliminuoja iš organizmo vandenyje tirpius vitaminus, t.y. visus B grupės vitaminus ir vitaminą C, tad kartu su diuretikais nevartokite šių papildų. Protonų siurblio inhibitoriai omeprazolas, pantoprazolas slopina vitamino B12 įsisavinimą, tai gali tapti anemijos priežastimi. O jei šie vaistai vartojami ilgą laiką, pastebėta, kad slopina kalcio, magnio, geležies, cinko ir vitamino D įsisavinimą. Hormoniniai kontraceptikai slopina vitaminų B6 ir B12 įsisavinimą.“

Vitaminams A, E ir D - riebalai

Geriausiai vitaminai ir mineralai paprastai yra įsisavinami iš natūralių šaltinių. Kad ir kaip būtų, ne visada iš maisto pavyksta surinkti reikiamą naudingų medžiagų paros normą, ypač kai nėra reguliariai bei taisyklingai maitinamasi. O tam tikrais atvejais patariama vartoti ir didesnes vitaminų ir mineralų dozes. Pavyzdžiui, sergant rekomenduojama vartoti didesnes vitamino C dozes. „Norint pagerinti vitamino C įsisavinimą, patariama jį užsigerti apelsinų, morkų, obuolių arba spanguolių sultimis“, - pataria A.Žiemelytė.

Vitaminai A, E ir D yra riebaluose tirpūs vitaminai, tad jų nerekomenduojama vartoti tuščiu skrandžiu. Šių vitaminų formos turi būti aliejinės kapsulės arba aliejiniai lašiukai. Visi šie svarbūs vitaminai yra žuvies taukuose. „Rekomenduoju rinktis skystus žuvų taukus, nes juose yra reikalingas kiekis omega 3 rūgščių ir vitaminų. Tačiau ne visada vaikams ir suaugusiems malonu juos nuryti arba kai kurie yra užmaršūs ir nespėja buteliuko suvartoti per 2-3 mėnesius.“

Vitaminų formos - svarbus veiksnys

Cinko preparatų nerekomenduojama vartoti su geležies papildais. Jų galima rasti tablečių arba miltelių pavidalu vienoje formoje su kalciu bei magniu. Jei pastarieji mineralai nėra reikalingi, rekomenduojama po valgio vartoti gryną cinką, siekiant sumažinti dirginantį poveikį skrandžiui. Miltelių pavidalu labiau patiks tiems žmonėms, kurie nori gauti tik gryną medžiagą be gamyboje naudojamų papildomų medžiagų, taip pat jie pradeda greičiau įsisavinti organizme, lyginant su tabletėmis.

„Skystos, kramtomos vitaminų ir mineralų formos yra sukurtos tam, kad palengvintų nurijimą. Saldžios vitaminų formos yra patrauklios vaikams, nes primena saldainius ir kai kuriais atvejais paslepia natūralų medžiagų kartumą. Kad ir kaip būtų, taip yra suvartojamas papildomas cukraus kiekis, todėl netiks sergantiems diabetu. Kalbant apie sirupus, juose taip pat yra įdėta konservantų, dažiklių, kas ne visiems yra priimtina.“

Labiausiai imunitetą stiprina viskas kartu - sveika ir subalansuota mityba, judėjimas, stresinių situacijų ir alkoholio vengimas, geras miegas, grūdinimasis po kontrastiniu dušu ir rankų plovimas, o peršalimo sezonu - papildomas vitaminų ir mineralų vartojimas.


Pasidalink:
Pasidalink: Facebook
Parašykite savo komentarą:
  Skaityti komentarus (1)
Respublika.lt pasilieka teisę pašalinti nekultūringus, keiksmažodžiais pagardintus, su tema nesusijusius, kito asmens vardu pasirašytus, įstatymus pažeidžiančius, šlamštą reklamuojančius ar nusikalsti kurstančius komentarus. Jei kurstysite smurtą, rasinę, tautinę, religinę ar kitokio pobūdžio neapykantą, žvirbliu išskridę jūsų žodžiai grįždami gali virsti toną sveriančiu jaučiu - specialiosioms Lietuvos tarnyboms pareikalavus suteiksime jūsų duomenis.
  • RUNGTYNĖS: Vyrų krepšinio klubų Eurolygos antrojo turo rungtynėse antradienį Stambulo „Darussafaka Tekfen“ (Turkija) komanda namuose 71:63 įveikė Podgoricos „Budučnost Voli“ (Juodkalnija) ekipą.
  • NELAIMĖ: dešimtmetis vaikas Berlyne prisipažino iš balkono paleidęs trinką, kuri užmušė aštuonmetį berniuką; incidentas įvyko praėjusį sekmadienį, kai vaikas iš daugiaaukščio namo išmetė sunkų medžio gabalą; pareigūnams kaltininką pavyko nustatyti peržiūrėjus vaizdo kamerų įrašus.
Daugiau

Respublika
rekomenduoja

Labiausiai
skaitomi
(per 72 val.)

Daugiausiai komentuoti
(per 72 val.)
reklama
DARBAS ADMINISTRATORIUS

Ar jūsų šeimą buvo palietusi nedarbo problema?

balsuoti rezultatai

Ar pritariate organų donorystei?

balsuoti rezultatai
reklama
darbas vadyb
Šiandien Rytoj   Poryt

 

   

  +3   +5 C

   0   +1 C

 

   0  +2 C

  +17 +19 C

   +13  +15 C

 

   +15  +18 C

 3–4 m/s

 1-2 m/s

 

    1-2 m/s

 

reklama
Sveikata Grožis