2017 lapkričio 19, sekmadienis

koncertas3

VU mokslininkų straipsnis išspausdintas mokslo žurnale „Science“nuotraukos (4)

2017 birželio mėn. 30 d. 10:24:56
Laima Žemulienė, Elta

Viename prestižiškiausių pasaulyje mokslinių žurnalų „Science“ išspausdintas Vilniaus universiteto (VU) Gyvybės mokslų centro mokslininkų straipsnis „A cyclic oligonucleotide signaling pathway in Type III CRISPR-Cas systems“.

Pirmą kartą istorijoje visi tokio lygio žurnale paskelbto straipsnio autoriai yra lietuviai, VU Gyvybės mokslų centre veikiančio Biotechnologijos instituto mokslininkai: Miglė Kazlauskienė, Georgijus Kostiukas, Česlovas Venclovas, Gintautas Tamulaitis ir Virginijus Šikšnys.

Žurnale „Science“ išspausdinami tik maždaug 7 proc. iš visų teikiamų straipsnių, todėl šis Lietuvos mokslininkų pasiekimas dar kartą įrodo, kad Lietuvoje atliekami tyrimai yra aukščiausio pasaulinio lygio ir svarbūs viso pasaulio mokslo raidai.

VU mokslininkai parodė, kad kai kurios bakterijų apsaugos nuo virusų CRISPR-Cas sistemos, atpažinusios į ląstelę patekusias svetimas viruso nukleorūgštis, sintetina unikalias signalines molekules (ciklinius oligoadenilatus), kurios aktyvuoja nespecifinę ribonukleazę - visą ląstelės RNR sunaikinantį fermentą.

„Šis signalo perdavimo kelias veikiausiai ir nulemia, kad viruso užpulta bakterija altruistiškai susinaikina tam, kad virusas nepasidaugintų ir neužpultų kitų bakterijų“, - dėsto VU Gyvybės mokslų centro profesorius V. Šikšnys.

VU Gyvybės mokslų centro laboratorijose su CRISPR-Cas sistemomis dirbama jau daugelį metų. Plačiausiai žinomas yra Cas9 baltymas, kuris šiuo metu yra aktyviai naudojamas kaip genomo redagavimo įrankis. Šį baltymą VU mokslininkų komanda tyrinėja jau beveik dešimtmetį, o visai neseniai - šių metų gegužę - Jungtinių Amerikos Valstijų (JAV) įmonė „DuPont Pioneer“ ir VU pranešė apie gautą CRISPR-Cas sistemos JAV patentą.

„Science“ spausdintame straipsnyje aprašomos atrastos molekulės yra unikalios, nes apie jų egzistavimą gamtoje iki šiol nebuvo žinoma. „Šis atradimas yra labai svarbus žingsnis mokslui, siekiant suprasti bakterijų signalus ir komunikaciją. Šios žinios gali būti pritaikytos kuriant naujus molekulinius įrankius moksliniams tyrimams bei kuriant inovatyvius ligų diagnostikos metodus“, - sakė prof. V. Šikšnys.

• Na, ponai, 2017 liepos mėn. 03 d. 21:35:53

tai kažkoks kosmosas! Smagu, kad tai čia, tai ten, apie dar neseniai
    pasaulio užmirštą tautą, iškyla tokios žinios apie jų atradimus?
    Tokius, kokių nė fantastikos romanuose nerašoma!

• Geriau pasiriekim 2017 birželio mėn. 30 d. 23:57:33

Užsienis džiaugiasi o Lietuva? Tokio lygio žinutė?Ar normalioj
    valstybėj taip būtų?

• Toks planas 2017 birželio mėn. 30 d. 14:22:21

Sukurkite tokią bakteriją, kuri sugebėtų skaidyti vandenį į deguonį
    ir vandenilį. Tam reikalinga energija bakterija apsirūpintų iš
    augalinės kilmės dumblių, kurių pilna vandenyne. Toks išradimas
    pranoktų visus kitus išradimus kartu sudėtus.

• vejas 2017 birželio mėn. 30 d. 12:12:58

Lietuvos mokslinciai turetu i metus atspausdinti 15-20 tokiu straipsniu...
    pucia veja del vieno-du straipsniu...
    na, o Virginijus vertas Nobelio.

• STIPRINA: Klaipėdos „Dragūno“ rankinio klubas sustiprino savo gretas legionieriumi iš Kamerūno.; šią savaitę su komanda jau treniruojasi 23-ejų metų Alenas Romeo Ejebė.
  • UŽĖMĖ: šeštadienį Singapūre prasidėjusio paskutinio - devintojo - pasaulio plaukimo taurės varžybų etapo vyrų 100 m plaukimo nugara atrankos varžybose Lietuvos atstovas Arijus Pavlidis užėmė 20-ąją vietą; 15-metis plaukikas finišavo per 57,46 sek.

darbas

Kaip vertinate, kad Seime tiek daug apkaltų politikams?

Ar prenumeruojate laikraščius ar žurnalus?

0  +1 C