respublika.lt

2018 vasario 22, ketvirtadienis

Užtikrinti būdai įveikti depresijąnuotraukos (3)

2017 rugsėjo mėn. 07 d. 09:18:45
Milda KUNSKAITĖ

Dienos vis trumpėja, vasaros atostogos seniai pamirštos, laukia ilga žiema, šaltis, darganos... Dėl šviesos trūkumo ir blogo oro daugybė žmonių rudenį ir žiemą jaučia energijos stygių, juos apima nuovargis ir tingulys. Ir tokia būsena gali tęstis iki pavasario! Moksliškai ji vadinama sezoniniu afektiniu sutrikimu (SAS). Tūkstančiai žmonių visame pasaulyje kovoja su juo, kaip gali. Jūs neabejotinai girdėjote apie daugybę būdų, kaip įveikti šį nemalonų reiškinį. Supažindiname jus su veiksmingiausiais.

 

Geras miegas - sėkmės laidas

Sveikas miegas išties padeda visą dieną jaustis gerai ir žvaliai. Ne be reikalo manoma, kad miegoti reikia ne mažiau kaip 8 valandas per parą, o rudenį pasivartyti lovoje galima ir ilgiau. Kai kuriems žmonėms, kuriuos ypač veikia SAS, reikia 2,5 val. papildomo miego, kad atgautų jėgas. Paprastai nuo rudens miego trukmė pailgėja 0,7-1,7 val. per parą. Miegui labai svarbu patogus čiužinys ir patalynė. Nusipirkite ryškių spalvų patalynės komplektą ir atsibuskite su šypsena.

Mėgaukitės muzika

Muzika vadinama sielos maistu. Skambant maloniai muzikai, smegenyse vyksta tam tikros cheminės reakcijos, padedančios pakelti nuotaiką. Tik venkite liūdnų baladžių, kurios jūsų nuotaiką gali paveikti priešingai.

Pripildykite gyvenimą šviesos

Jei tamsiaisiais mėnesiais jums neužtenka šviesos, saulės spindulius „pakeiskite“ dirbtiniais. Nusipirkite 100 W lemputę, skleidžiančią šiltą baltą šviesą ir įjunkite ją ne rečiau kaip tris kartus per dieną po 20 minučių. Puikus variantas - šviesos diodų lempos. Kitaip nei energiją taupančios lemputės, jis iškart šviečia visu galingumu, neperkaista, tarnauja gerokai ilgiau ir sunaudoja mažiau energijos.

Tinkamai maitinkitės

Dėl saulės šviesos trūkumo organizme mažėja serotonino. O dėl to keičiasi skonis - žmonės pradeda valgyti daugiau kepinių, saldumynų, makaronų gaminių, bulvių ir ryžių. Kraštutiniu atveju žmogus per sezoną gali priaugti 20 kg. Todėl stenkitės ir rudenį maitintis teisingai. Vartokite daugiau baltymų, kurių gausu mėsoje ir pieno produktuose, daržovių ir produktų, turtingų ląstelienos ir antioksidantų, tokių kaip ropės, saldžiosios bulvės ir moliūgai. Atsikratyti nemalonių minčių, liūdesio, blogos nuotaikos padės riebiosios rūgštys omega-3. Jų yra graikiniuose riešutuose, linų sėmenyse, riebioje žuvyje, tokioje kaip lašiša arba tunas. Galima kasdien išgerti šaukštelį žuvų taukų.

Neatsisakykite sekso

Rudenį ir žiemą partnerių santykiai išyra dažniau negu kitu metų laiku. To priežastis kaip tik yra partnerių bendravimo trūkumas, bloga nuotaika, depresija, apatija, seksualinio potraukio sumažėjimas. Puoselėkite savo santykius!

Dažniau būkite žmonėse

Rudenį ir žiemą neverta likti vieniems. Susiraskite naujų pažįstamų, paskambinkite seniems draugams. Organizuokite kultūrinį renginį arba tiesiog nueikite į artimiausią kavinę. Daugiau laiko leiskite su šeima. Deja, veikiant SAS, dažnai dingsta bendravimo potraukis. Kovokite su tuo iš visų jėgų! Galų gale imkitės savanoriauti, padėkite tiems, kuriems yra blogiau.

Eikite pasivaikščioti

Gamtoje bet kokiu oru malonu prasivėdinti ir surikiuoti mintis. Svarbiausia, nepamirškite šilto apavo ir tinkamų drabužių, kad vaikštinėdami neperšaltumėte. Vaikštinėkite kasdien, net jei gyvenate mieste.

Prisilietimai padės

Moksliškai įrodyta, kad prisilietimai padeda įveikti depresiją ir liūdesį, nes mažina streso hormono kortizolio kiekį ir didina oksitocino kiekį, o šis hormonas ramina, sukelia meilės, pasitikėjimo pojūtį. Oksitocinas išsiskiria glostant arba apkabinant, žmogaus gyvenime jis yra nepakeičiamas. Pasikrauti teigiamos energijos padeda akupunktūra, akupresūra, masažas.

Planuokite renginius

Visada malonu nekantriai ko nors laukti. Psichologai mano, kad geriausias būdas kovoti su depresija - planuoti ir siekti užsibrėžto tikslo. Iš pradžių suplanuokite kokį nors renginį. Pradėkite ruoštis slidinėjimo sezonui arba net kitoms vasaros atostogoms. Arba tiesiog susiplanuokite artimiausią savaitgalį. Žiemos sezonu vyksta daugybė kultūrinių, lavinamųjų ir sportinių renginių. Tad planuokite!

Dažniau mankštinkitės

Fizinis aktyvumas ir judėjimas - dar vienas būdas apsiginti nuo liūdesio ir depresijos. Išsirinkite tinkamą sporto šaką ir skirkite jai laiko kartą ar du per savaitę. Ir negalvokite vien apie svorio mažinimą arba naujus rekordus. Vienintelis jūsų tikslas - gera nuotaika. Net jei priklausote amžinai užsiėmusių žmonių kategorijai, mankštai skirkite bent 20 minučių per dieną.

Mąstykite pozityviai

Svarbiausia - suprasti, kad gyvenimas tęsiasi ir šaltuoju metų laiku. Ir jis bus toks, kokį patys susikursite. Stumkite nuo savęs visą negatyvumą ir gyvenkite visavertį gyvenimą. Galų gale kreipkitės į gydytoją, jei jau kitaip neišeina!

Parengta pagal dienraštį „Vakaro žinios“


Pasidalink:
Pasidalink: Facebook Pasidalink: Frype
Straipsnio komentarai
 
  Skaityti komentarus (3)

  • vaje 2017 rugsėjo mėn. 07 d. 20:44:18

    ne sviesos trukumas,o artejantis kurenimo sezonas ivaro depresija

  • pasiusk 2017 rugsėjo mėn. 07 d. 17:03:47

    nuo tokių "inteaktualumu ir naudingumu" persunktų staripsniukų,turbūt
    kokia apvarvėjusia nosimi 20-keliametė parašė,internete per naktį
    pasiknisus ,taip jau dvelkia profanizmu ir dešovka,kaip kad pas rusus
    sakoma.Man ir daugeliui depresija puola,kai matai kainas prekybos centruose
    kylančias kas savaitę,o malakasosės patartas vienas iš būdų-
    kruštis,tai mat: kas kam galvoje,tas tą į patarimus įtraukia.Dvasios
    ubagai

  • sasas 2017 rugsėjo mėn. 07 d. 15:45:35

    ...kartais išgerkit.

Respublika.lt pasilieka teisę pašalinti nekultūringus, keiksmažodžiais pagardintus, su tema nesusijusius, kito asmens vardu pasirašytus, įstatymus pažeidžiančius, šlamštą reklamuojančius ar nusikalsti kurstančius komentarus. Jei kurstysite smurtą, rasinę, tautinę, religinę ar kitokio pobūdžio neapykantą, žvirbliu išskridę jūsų žodžiai grįždami gali virsti toną sveriančiu jaučiu - specialiosioms Lietuvos tarnyboms pareikalavus suteiksime jūsų duomenis.
  • MEDALIAI: Pjongčango žiemos olimpinių žaidynių medalių įskaitoje po trečiadienį varžybų lyderių poziciją sustiprino norvegai; jie turi 13 aukso, 11 sidabro ir 9 bronzos medalius.
  • NERIMAUJA: „Boko Haram“ islamistams užpuolus kaimą Nigerijoje, didėja nerimas, kad jie vėl pagrobė dešimtis moksleivių; antradienį pamokose nepasirodė 91 mergaitė.
Daugiau

Respublika
rekomenduoja

Labiausiai
skaitomi
(per 72 val.)

Daugiausiai komentuoti
(per 72 val.)
1. NUO ATGIMIMO IKI IŠSIGIMIMO
2. ŠVENTINIS VITO TOMKAUS REPORTAŽAS IŠ DAR ŠVENTIŠKESNIŲ SEIMO RŪMŲ
3. PATRIARCHAI
4. „Vakaro žinių“ ir „Respublikos“ auditorija sparčiai auga
5. Regimanto Adomaičio laiškas tėvynainiams: Kviečiu į susitaikymą
6. Skulptorius R.Vilčiauskas apie tobulinamą jo kurtą „Kiaušinį“: jaučiuosi, lyg sapnuočiau košmarą
7. Rolandas Paksas: Apie alternatyvą Lietuvai bijoma net prasižioti
8. Olava Strikulienė: Penki lietuvio stebuklai, saugoję valstybę
9. Euras ir toliau plaunamas
10. Prezidentas V.Adamkus: Augau Lietuvos trispalvės šešėlyje
11. Disidentas, buvęs VSD vadovas P.Plumpa: Teisėsauga tarnauja politikams
12. F.Kauzonas: Už Vasario 16-osios šviesą! (beveik tostas, tik ne itin linksmas)
13. Kritikuoti valdžią uždrausta ir provincijoje
14. Akcija „Apšmeižk žinomą asmenybę“. Valomės ar purvinamės?
15. Prižiūrėtojai su kaliniais jau susikeitė vietomis
16. Skandinavai stumia šnipą į prezidentūrą
17. Slaptas skandinavų planas jau vykdomas
18. Buvęs Valstybinės maisto ir veterinarijos tarnybos vadas J.Milius: Išteisinkite arba pasodinkite
19. „Ką jūs padarėte su Lietuvos dvasia“?.. (Dviejų patriarchų performansas)
20. „TELESKYDINĖJE“ - Artūro Račo iškrova
21. Gintautas Kėvišas mokys serbus, kaip tratinti pinigus
22. N.Mačiulis ves laidą „Labanakt, vaikučiai“nuotraukos
23. Briuselis imituoja rūpinimąsi žmonėmis
24. Uostamiestyje įsiplieskė gaisras: žmonės evakuoti iš „Philip Morris Lietuva“ fabriko
25. Paskutiniai 19-mečio širdies dūžiai: netikėtai miręs kovotojas A.Klemas manė turįs visą gyvenimą prieš akis

Ar Latvijos bankų krizė gali persikelti ir į Lietuvą?

balsuoti rezultatai

Ar sau leidžiate valgyti restoranuose ar kavinėse?

balsuoti rezultatai
Šiandien Rytoj   Poryt

 

   

   -15   -5 C

   -16  -12 C

 

   -23  -16 C

    -6   -2 C

   -9  -5 C

 

   -10  -2 C

    1-3 m/s

    1-3 m/s

 

      1-2 m/s

 

reklama
Kaleda 2017