respublika.lt

2017 lapkričio 20, pirmadienis

akordeon festiv kaire

Užtikrinti būdai įveikti depresijąnuotraukos (3)

2017 rugsėjo mėn. 07 d. 09:18:45
Milda KUNSKAITĖ

Dienos vis trumpėja, vasaros atostogos seniai pamirštos, laukia ilga žiema, šaltis, darganos... Dėl šviesos trūkumo ir blogo oro daugybė žmonių rudenį ir žiemą jaučia energijos stygių, juos apima nuovargis ir tingulys. Ir tokia būsena gali tęstis iki pavasario! Moksliškai ji vadinama sezoniniu afektiniu sutrikimu (SAS). Tūkstančiai žmonių visame pasaulyje kovoja su juo, kaip gali. Jūs neabejotinai girdėjote apie daugybę būdų, kaip įveikti šį nemalonų reiškinį. Supažindiname jus su veiksmingiausiais.

 

Geras miegas - sėkmės laidas

Sveikas miegas išties padeda visą dieną jaustis gerai ir žvaliai. Ne be reikalo manoma, kad miegoti reikia ne mažiau kaip 8 valandas per parą, o rudenį pasivartyti lovoje galima ir ilgiau. Kai kuriems žmonėms, kuriuos ypač veikia SAS, reikia 2,5 val. papildomo miego, kad atgautų jėgas. Paprastai nuo rudens miego trukmė pailgėja 0,7-1,7 val. per parą. Miegui labai svarbu patogus čiužinys ir patalynė. Nusipirkite ryškių spalvų patalynės komplektą ir atsibuskite su šypsena.

Mėgaukitės muzika

Muzika vadinama sielos maistu. Skambant maloniai muzikai, smegenyse vyksta tam tikros cheminės reakcijos, padedančios pakelti nuotaiką. Tik venkite liūdnų baladžių, kurios jūsų nuotaiką gali paveikti priešingai.

Pripildykite gyvenimą šviesos

Jei tamsiaisiais mėnesiais jums neužtenka šviesos, saulės spindulius „pakeiskite“ dirbtiniais. Nusipirkite 100 W lemputę, skleidžiančią šiltą baltą šviesą ir įjunkite ją ne rečiau kaip tris kartus per dieną po 20 minučių. Puikus variantas - šviesos diodų lempos. Kitaip nei energiją taupančios lemputės, jis iškart šviečia visu galingumu, neperkaista, tarnauja gerokai ilgiau ir sunaudoja mažiau energijos.

Tinkamai maitinkitės

Dėl saulės šviesos trūkumo organizme mažėja serotonino. O dėl to keičiasi skonis - žmonės pradeda valgyti daugiau kepinių, saldumynų, makaronų gaminių, bulvių ir ryžių. Kraštutiniu atveju žmogus per sezoną gali priaugti 20 kg. Todėl stenkitės ir rudenį maitintis teisingai. Vartokite daugiau baltymų, kurių gausu mėsoje ir pieno produktuose, daržovių ir produktų, turtingų ląstelienos ir antioksidantų, tokių kaip ropės, saldžiosios bulvės ir moliūgai. Atsikratyti nemalonių minčių, liūdesio, blogos nuotaikos padės riebiosios rūgštys omega-3. Jų yra graikiniuose riešutuose, linų sėmenyse, riebioje žuvyje, tokioje kaip lašiša arba tunas. Galima kasdien išgerti šaukštelį žuvų taukų.

Neatsisakykite sekso

Rudenį ir žiemą partnerių santykiai išyra dažniau negu kitu metų laiku. To priežastis kaip tik yra partnerių bendravimo trūkumas, bloga nuotaika, depresija, apatija, seksualinio potraukio sumažėjimas. Puoselėkite savo santykius!

Dažniau būkite žmonėse

Rudenį ir žiemą neverta likti vieniems. Susiraskite naujų pažįstamų, paskambinkite seniems draugams. Organizuokite kultūrinį renginį arba tiesiog nueikite į artimiausią kavinę. Daugiau laiko leiskite su šeima. Deja, veikiant SAS, dažnai dingsta bendravimo potraukis. Kovokite su tuo iš visų jėgų! Galų gale imkitės savanoriauti, padėkite tiems, kuriems yra blogiau.

Eikite pasivaikščioti

Gamtoje bet kokiu oru malonu prasivėdinti ir surikiuoti mintis. Svarbiausia, nepamirškite šilto apavo ir tinkamų drabužių, kad vaikštinėdami neperšaltumėte. Vaikštinėkite kasdien, net jei gyvenate mieste.

Prisilietimai padės

Moksliškai įrodyta, kad prisilietimai padeda įveikti depresiją ir liūdesį, nes mažina streso hormono kortizolio kiekį ir didina oksitocino kiekį, o šis hormonas ramina, sukelia meilės, pasitikėjimo pojūtį. Oksitocinas išsiskiria glostant arba apkabinant, žmogaus gyvenime jis yra nepakeičiamas. Pasikrauti teigiamos energijos padeda akupunktūra, akupresūra, masažas.

Planuokite renginius

Visada malonu nekantriai ko nors laukti. Psichologai mano, kad geriausias būdas kovoti su depresija - planuoti ir siekti užsibrėžto tikslo. Iš pradžių suplanuokite kokį nors renginį. Pradėkite ruoštis slidinėjimo sezonui arba net kitoms vasaros atostogoms. Arba tiesiog susiplanuokite artimiausią savaitgalį. Žiemos sezonu vyksta daugybė kultūrinių, lavinamųjų ir sportinių renginių. Tad planuokite!

Dažniau mankštinkitės

Fizinis aktyvumas ir judėjimas - dar vienas būdas apsiginti nuo liūdesio ir depresijos. Išsirinkite tinkamą sporto šaką ir skirkite jai laiko kartą ar du per savaitę. Ir negalvokite vien apie svorio mažinimą arba naujus rekordus. Vienintelis jūsų tikslas - gera nuotaika. Net jei priklausote amžinai užsiėmusių žmonių kategorijai, mankštai skirkite bent 20 minučių per dieną.

Mąstykite pozityviai

Svarbiausia - suprasti, kad gyvenimas tęsiasi ir šaltuoju metų laiku. Ir jis bus toks, kokį patys susikursite. Stumkite nuo savęs visą negatyvumą ir gyvenkite visavertį gyvenimą. Galų gale kreipkitės į gydytoją, jei jau kitaip neišeina!

Parengta pagal dienraštį „Vakaro žinios“


Pasidalink:
Pasidalink: Facebook Pasidalink: Frype
Straipsnio komentarai
 
  Skaityti komentarus (3)

Respublika.lt pasilieka teisę pašalinti nekultūringus, keiksmažodžiais pagardintus, su tema nesusijusius, kito asmens vardu pasirašytus, įstatymus pažeidžiančius, šlamštą reklamuojančius ar nusikalsti kurstančius komentarus. Jei kurstysite smurtą, rasinę, tautinę, religinę ar kitokio pobūdžio neapykantą, žvirbliu išskridę jūsų žodžiai grįždami gali virsti toną sveriančiu jaučiu - specialiosioms Lietuvos tarnyboms pareikalavus suteiksime jūsų duomenis.
  • KILO: praėjusią savaitę, lapkričio 13-19 dienomis, NATO oro policijos funkcijas Baltijos šalyse vykdantys naikintuvai 3 kartus kilo atpažinti ir lydėti tarptautinėje oro erdvėje virš Baltijos jūros skridusių Rusijos Federacijos karinių orlaivių.
  • APDOVANOJIMAS: už indėlį į lietuvių tautos bei kultūros puoselėjimą „Metų žmogaus“ apdovanojimas šeštadienį Čikagoje įteiktas lietuvių meno ansamblio „Dainava“ vadovui Dariui Polikaičiui.
Daugiau

Respublika
rekomenduoja

Labiausiai
skaitomi
(per 72 val.)

Daugiausiai komentuoti
(per 72 val.)
1. Rolandas Paksas. Kitų metų biudžetas - duoklė vis labiau atgyjančiam „karo demonui“
2. Tautos išlikimas - jos pačios savigarbos reikalas
3. Jam tik metai. Kartais prireikia sauskelnių
4. Seimūnai darbo bijo kaip velnio
5. Valstybės pagalba jaunoms šeimoms - sukišti visus į plačią bankų kišenę
6. Seimas metus dirbo ar pridirbo?
7. Nemylintis Dzūkijos dzūkas - nemyli ir Lietuvos
8. Nežabota valdžia. Galią ir įtaką pajutę seimūnai gali sunaikinti bet ką
9. Naujas tolerancijos vardas - liberalizmas
10. Lietuvos gyventojų laimės indeksas - išvykusiųjų skaičius
11. Būti kultūringam R.Karbauskiui nepavyko, labiau jį traukia prie žemės
12. Pirmieji Seimo metai - prisvilę
13. Seimo narys P.Urbšys: Jaučiuosi, kad esu kaip svetimas
14. Yra knyga, skirta ir tautinę nesantaiką kurstančiai R.Vanagaitei. Baudžiamasis kodeksas
15. „Lidlui“ - nauda, žmonėms - kančia
16. Užsienio investicijos, kurios kenkia
17. Premjere, žmonės ir nuo jūsų bėga
18. I.N.Lingienės Lietuvoje visada tvyro meilė ir pagarba
19. Alumi ir milteliais aprūpins R.Karbauskis
20. Signataras Z.Vaišvila į teismą padavė ir Rusiją, ir Lietuvą
21. Ar „Rokiškio sūrio“ vadovas D.Trumpa ir JAV prezidentas D.Trampas yra tikri giminės?
22. D.Grybauskaitė įtakingiausia taptų, jei teroristu išvadintų D.Trampą
23. Prašymai čigonų tabore: baikite sėti mirtį
24. Nereikia nukloti kapų žvakėmis
25. Prabanga. S.Skvernelis skrido į Suomiją pasikalbėti apie orą
reklama
darbas

Ar ne per daug Lietuvoje ministerijų?

balsuoti rezultatai

Ar pritartumėte savo daugiabučio namo renovacijai?

balsuoti rezultatai
Šiandien Rytoj   Poryt

 

   

   0  +2 C

   0  +1 C

 

   -1  0 C

   +2  +4 C

  +1  +3 C

 

   0  +1 C

    4-6 m/s

    2-3 m/s

 

      1-2 m/s

 

USD - 1.1795 PLN - 4.2342
RUB - 70.0461 CHF - 1.1696
GBP - 0.8939 NOK - 9.7163
reklama
Respublikos spaustuvė 2014-12