respublika.lt

2018 rugsėjo 20, ketvirtadienis

Svarbi šikšnosparnių buveinėnuotraukos

2018 rugpjūčio mėn. 05 d. 10:17:11
VŽ, Valstybinės saugomų teritorijų tarnybos informacija

Ar žinojote, kur galima sutikti, vienus gąsdinančius, kitus žavinčius, naktinius padarus - šikšnosparnius? Sakysite, pamiškėse. Taip, galima ten tykoti ir laukti keistųjų žvėrelių, tačiau Lietuvoje yra unikali vieta, kur šikšnosparnių - tūkstančiai.

 

Aukštųjų Panerių tunelis paskelbtas kūdrinio pelėausio (Myotis dasycneme) buveinių apsaugai svarbia teritorija (BAST). Jis tapo Europos ekologinio tinklo „Natura 2000“ dalimi.

Šios saugomos teritorijos svarbą liudija ir skaičiai - per 14 metų BAST „Aukštųjų Panerių tunelis“ žiemojančių šikšnosparnių padaugėjo 10 kartų. 2018 m. suskaičiuota beveik 2000 žiemojančių šikšnosparnių, iš kurių du trečdalius sudarė kūdriniai pelėausiai. Kitos tokios gausos šikšnosparnių žiemavietės Lietuvoje nėra.

Aukštųjų Panerių geležinkelio tunelis - unikalus senosios geležinkelio istorijos paminklas, liudijantis ambicingus XIX a. Rusijos planus ir ne visuomet racionalius jų sprendimus. 1851 m. carinės Rusijos vyriausybė pri-ėmė nutarimą dėl geležinkelio linijos Sankt Peterburgas - Varšuva tiesimo. Pasakojama, kad Rusijos imperatorius Aleksandras II, labai mėgęs ilsėtis Šveicarijoje, susižavėjo Alpių kalnuose iškirstais ilgais tuneliais ir norėjo ką nors panašaus turėti savo krašte. Tai žinodami, caro kanceliarijos klerkai ėmė įnirtingai ieškoti vietos, kur būtų galima įrengti statomo geležinkelio tunelius. Ir rado būtent Lietuvoje - Kaune, Aukštuosiuose Šančiuose ir, šalia Vilniaus, Aukštuosiuose Paneriuose. Aukštųjų Panerių tunelio statybos darbai buvo pradėti 1859 m., o 1861 m. Rusijos caras Aleksandras II į 427 metrų ilgio, 8 metrų pločio ir 6,4 metrų aukščio tunelio sieną įmūrijo paskutinę simbolinę plytą.

Ir nors tebesiginčijama, ar Aukštuosiuose Paneriuose tunelis buvo suprojektuotas siekiant išvengti dviejų tiltų per Nerį statybos, ar tai buvo geležinkelio statytojų noras parodyti savo inžinerinį meistriškumą, ar caro valdininkų siekis įsiteikti savo valdovui, traukiniai tuneliu riedėjo ištisą šimtmetį. Tačiau ilgainiui plytų mūras ėmė smarkiai irti, byrėti, iškilo jo skliautų griūties grėsmė. Atlikus tyrimus buvo nuspręsta neremontuoti tunelio, bet įrengti apvažiavimą. 1960 metais tunelyje geležinkelio bėgiai buvo demontuoti, tunelis uždarytas.

Šiuo metu Aukštųjų Panerių tunelis trijose vietose užgriuvęs, o įgriuvų atskirtose dalyse net žiemą išlieka nedidelė pliusinė temperatūra ir labai drėgna. Tai įvertino šikšnosparniai, o jų pasirinkimą - aplinkosaugininkai.


Pasidalink:
Pasidalink: Facebook Pasidalink: Frype
Straipsnio komentarai
 
 

Respublika.lt pasilieka teisę pašalinti nekultūringus, keiksmažodžiais pagardintus, su tema nesusijusius, kito asmens vardu pasirašytus, įstatymus pažeidžiančius, šlamštą reklamuojančius ar nusikalsti kurstančius komentarus. Jei kurstysite smurtą, rasinę, tautinę, religinę ar kitokio pobūdžio neapykantą, žvirbliu išskridę jūsų žodžiai grįždami gali virsti toną sveriančiu jaučiu - specialiosioms Lietuvos tarnyboms pareikalavus suteiksime jūsų duomenis.
  • PERKELS: apie 2 tūkstančius prieglobsčio besitikinčių migrantų bus perkelti iš labai perpildytos Morijos stovyklos Graikijai priklausančioje Lesbo saloje.
  • PAUKŠČIAI: Tailando valdžia nusprendė uždrausti lesinti balandžius Bankoko gatvėse.
Daugiau

Respublika
rekomenduoja

Labiausiai
skaitomi
(per 72 val.)

Daugiausiai komentuoti
(per 72 val.)
reklama
darbas vadyb

Ar P. Gražulis turėtų trauktis iš Seimo Žmogaus teisių komiteto?

balsuoti rezultatai

Ar pažįstate šimtamečių žmonių?

balsuoti rezultatai
Šiandien Rytoj   Poryt

 

   

  +9 +11 C

   +8  +10 C

 

   +12  +14 C

  +22  +26 C

   +21  +24 C

 

   +21  +25 C

  3-5 m/s

 2-3 m/s

 

    3-4 m/s

 

reklama
Sveikata Grožis