2018 balandžio 20, penktadienis

Paprasti klausimai be atsakymųnuotraukos (7)

2018 balandžio mėn. 05 d. 09:28:11
Milda KUNSKAITĖ

Daug kam atrodo, kad XXI a. mokslas žino viską. Žmonija daro nuostabius atradimus. Žmonės ketina artimiausiu metu skristi į Marsą. Mokslininkai kuria robotus, kurie daug kur gali pakeisti žmogų. Kasdien išmanesni tampa ne tik žmonės, bet ir mus supantys daiktai - apranga, šaldytuvai, telefonai. Nepaisant to, mokslininkai iki šiol nepajėgia atsakyti į kai kuriuos visiškai paprastus klausimus...

Kas yra turbulentiškumas?

Tikriausiai visi yra girdėję, kaip lėktuvo pilotas prašo užsisegti diržus, nes lėktuvas gali patekti į didelio turbulentiškumo zoną. Skirdami tiek dėmesio saugumui ore, mes net nepasivarginame pagaliau išsiaiškinti, kas yra tas turbulentiškumas.

Turbulentiškumas - toks nesuprantamas reiškinys, kad net A.Einšteinas kartą sakė: „Noriu, kad prieš mirtį man kas nors išaiškintų kvantinę fiziką. Na, o po mirties, tikiuosi, Dievas papasakos man, kaip veikia turbulentiškumas“.

Problemą komplikuoja tai, kad norint išsiaiškinti, kaip susidaro šis mįslingas reiškinys, reikia specialaus įrenginio, kuriame būtų galima pastatyti milžinišką reaktyvinį variklį. Tai padaryti yra keblu, ir net jeigu pavyks, niekas negarantuoja, kad dirbtinis turbulentiškumas bus toks pat, kaip gamtoje.

Kodėl katės murkia?

Mes seniai išsiaiškinome, kad katės murkia ne tik kai jaučiasi gerai. Ir ne tai yra įdomiausia. Pagrindinis klausimas: kaip jos tai daro, nes neturi atskiro organo tokiems garsams ir vibracijoms generuoti? Tai yra, tikslus murkimo mechanizmas iki šiol nėra žinomas. Spėjama, kad kačių murkimo garsus galima paaiškinti ypatinga gerklų sandara, jų gebėjimu išsitempti, bet jokių įrodymų nėra. Mokslininkams pavyko tik nustatyti, kad murkimo garsų dažnis atitinka tą dažnį, kuriuo aktyviai regeneruojasi kaulinis audinys ir gyja žaizdos. Taigi, tikriausiai tai yra jų slapta galia, kaip nepaprasta ryklių uoslė arba stebėtinas gepardų greitis.

Kas yra sapnas?

Ir vėl daugybė tyrimų, eksperimentų, apklausų nedavė jokių rezultatų. Paprastai manoma, kad sapnas - tai nugyventos dienos rezultatas. Bet to neįmanoma įrodyti. O kaip paaiškinti, kad kai kada sapnuojasi seniai pamiršti prisiminimai? Pavyzdžiui, vaikystės draugas, apie kurį seniai negalvojote?

Teorijų yra daugybė, ir visos jos sunkiai pagrindžiamos. Vienintelis dalykas, dėl ko sutaria mokslininkai - kad sapnas yra sudėtingas smegenyse vykstantis procesas, kuriame dalyvauja visos jų sritys. Visa kita - mįslė, kurią padėti įminti gali tik magija! Tiesa, šiandien ji nėra populiari, žmonės reikalauja mokslinių įrodymų...

Kodėl sapne krentame?

Ko gero, visiems tai yra tekę patirti: grimztate į miegą ir jau pradedate „skristi“, jau nekontroliuojate savo minčių, jos pradeda generuoti sapną ir staiga... Netikėtai „nukrentate“ ir prabundate. Net neaišku, kaip tokį reiškinį pavadinti. Yra sunkiai išverčiamas šio reiškinio pavadinimas „hypnic jerk“, bet klausimas „Kodėl tai vyksta?“ vis tiek lieka neatsakytas.

Yra keletas teorijų. Pagal vieną, organizmas išsiugdė tokią reakciją todėl, kad senovėje žmonėms prisieidavo miegoti ant šakų, skardžių ir kitokių „patogių“ aukštumų. Tai vyksta būtent tada, kai žmogus vos prisnūsta, kitaip tariant, kūnas visiškai atsipalaiduoja. Vadinasi, tai yra tiesioginis mechanizmas, gelbstintis nuo kritimo miegant. Bet žmogus ne taip dažnai miegodavo medžiuose, kad įgytų tokį aiškų refleksą. Kiti mokslininkai spėja, kai tai yra susiję su visų procesų organizme sulėtėjimu, bet... Ir vėl jokių įrodymų.

Kaip veikia magnetas?

Magnetizmas - labiausiai paplitęs reiškinys mūsų Visatoje. Jis yra glaudžiai susijęs su elektra. Įelektrintos dalelės, veikiant magnetiniam laukui, gali judinti daiktus per didelį atstumą. Jos būna teigiamo ir neigiamo krūvio. Magnetizmo paaiškinimo pasaulyje tiesiog nėra, tai - fundamentalusis fizikos reiškinys, priimamas kaip duotybė. Masačūsetso technikos universitete atskira laboratorija tiria vien tik magnetizmą. Yra žinoma, kas vyksta, bet niekas nesupranta, kaip tai vyksta.

Kodėl žirafos ilgas kaklas?

Daugelis mano, kad tokia ilga kūno dalis šiems žolėdžiams suteikia tam tikrą pranašumą, ir kad tai yra evoliucijos pasekmė. Bet tai nėra tiesa, nes jos ėda tam tikrus lapus, o ne tam tikrame aukštyje, tai yra joms nebūtina ieškoti maisto aukštai, kai kada tenka pasilenkti ir ilgai vaikščioti susilenkus. Keista, bet mokslas iki šiol nepaaiškino jų evoliucijos ypatumų. Yra teorija, kad ilgas kaklas - tai pranašumas varžantis dėl poros, t.y. patelė rinkdavosi patiną su ilgiausiu kaklu, bet šiandien tokio žirafų elgesio nepastebima. Pagal kitą teoriją kaklas ilgėjo vystantis galūnėms, kad kūnas išliktų proporcingas.

Kodėl paukščiai migruoja?

Žinome, kad paukščiai migruoja į pietus peržiemoti. Bet nežinome, kaip jie tai daro. Migracija - vienas mistiškiausių reiškinių gyvūnijos pasaulyje. Atrodytų - kas čia sudėtingo, pritvirtinai daviklį ir stebėk. Bet ne viskas yra taip paprasta.

Pavyzdžiui, gegutės deda kiaušinius į kitų paukščių lizdus, o po to nuskrenda savo keliais. Paaugę jauni gegužiukai išskrenda į Afriką žiemoti, o paskui be jokios pagalbos iš šalies grįžta į savo gimtuosius kraštus. Mokslininkai spėja, kad tai galima paaiškinti žvaigždžių padėtimi arba Žemės magnetiniu lauku, kuriuos jie įsimena išsirisdami. Vadinasi, paukščių mažytėse galvutėse slypi nepaprasta atmintis ir ideali rega, bet tai jau panašu į visišką absurdą.

Kas sukelia gravitaciją?

I.Niutonas - „gravitacijos pionierius“, daugiau kaip prieš 350 metų atradęs Žemės trauką. Per tą laiką mokslas pasistūmėjo toli į priekį, bet žinių šioje srityje ne itin padaugėjo. Ką sužinojote apie gravitaciją po to, kai vaikystėje jums buvo papasakota apie šį reiškinį? Geriausiu atveju - kaip ją paskaičiuoti pagal formulę.

Gravitaciją labai sunku tirti, nes ji - visa persmelkianti. Ji ne tik laiko mus Žemės paviršiuje, bet ir yra tarsi visos Visatos klijai. Kartu ji yra tokia silpna, kad ją tirti laboratorijoje yra tiesiog beprasmiška. Bet būtent dėl jos žmonės ir karvės neskraido.

Kaip mes įsimename?

Ar žinote, kur yra jūsų inkstai arba plaučiai? O juk vos prieš 100 metų tokie klausimai žmones suglumindavo. O šiandien kiekvienas kultūristas žino, kur yra koks raumuo ar raištis. Bet paslaptingiausi organai - širdis ir smegenys. Smegenis žmogus gan gerai ištyrinėjo: žinome, kur yra kokia sritis ir už ką ji yra atsakinga. Net žinome, kaip atskirais atvejais elgiasi neuronai, bet nesugebame išsiaiškinti atminties mechanizmo. Per 100 metų sužinojome, kad atmintis yra susijusi su neuronais ir tarp jų vykstančiais procesais.

Parengta pagal dienraštį „Vakaro žinios“

• Tokios tokelės 2018 balandžio mėn. 08 d. 15:29:03

Dar vienas klausimėlis- kodėl žmogui reikia milijonų, kurie
    dažniausiai virsta moliu, o nesidomi kad ir aukščiau išsakytais ir
    neatsakytais klausimais...o dar kad ir kaip šeimininkiškai tvarkytis
    mūsų vieninteliuose namuose- ŽEMĖJE ..

• Pamirso 2018 balandžio mėn. 08 d. 10:55:37

Kamuolini zaiba

• senis 2018 balandžio mėn. 06 d. 18:13:21

senas karkvabalis suprato, kad tokiam storuliui skraidyti imanoma tik
    isjungus gravitacija.

• joo :) 2018 balandžio mėn. 06 d. 12:58:39

O dar ar žinot, kas yra Dievas ir kaip veikia? Aha...

• Kodėl sapne krentame ? 2018 balandžio mėn. 06 d. 10:19:27

Jeigu krentate sapne, po kurio laiko pradėsite kristi ir eidami ar
    stovėdami. Ši problema yra stuburo kaklo srityje. Osteochondrozės
    "ataugos" spaudžia nervus.

• Stebėtojas 2018 balandžio mėn. 05 d. 15:47:59

Ačiū,sužinojom,kad nei apie Žemę,nei apie gamtą ar apie save nieko
    nežinome.Todėl visas ligas ir gydome kaip vėžį,ištiesų nežinodami
    net koks organas sugedęs.

• Nesamoniu nerasykit 2018 balandžio mėn. 05 d. 13:00:04

Gravitacija atrado Kepleris su Galilejumi o niutonas tik ivede konstanta

• ŠIMTMEČIAI: Lietuvos ambasados Rumunijoje iniciatyva Bukarešte atidarytas 100 ąžuoliukų parkas, skirtas įamžinti Lietuvos valstybės atkūrimo ir Didžiojo Rumunijos susivienijimo šimtmečius.
  • PATEKO: Brazilijoje vykstančių „Maria Lenk Trophy“ plaukimo varžybų moterų 50 m plaukimo krūtine atrankoje ketvirtadienį lietuvė Rūta Meilutytė užėmė antrąją vietą ir pateko į finalą.

Malta 2 proc

Ką manote apie premjero ir prezidentės nesutarimus?

Ką manote apie kultūros padėtį Lietuvoje?

+6   +7 C