Nuotaika ir mityba: ar tai susiję?nuotraukos (1)

2018 birželio mėn. 09 d. 11:55:22 Perskaitė 1532

Pastaruoju metu vis dažniau skundžiamės užplūdusia depresija, darančia nemenką įtaką savijautai ir darbingumui. Bėgant laikui ši liga tik stiprėja ir paveikia daugelį mūsų gyvenimo sričių. Pasak Pasaulio sveikatos organizacijos, pasaulyje depresija vargina per 300 milijonų skirtingo amžiaus žmonių. Gera žinia ta, jog ši liga pagydoma, o ligos eigai ir gydymui didelės įtakos gali turėti pokyčiai mityboje.



Koks maistas gadina nuotaiką?

Dietistė, Misurio valstijos universitete konsultuojanti biomedicinos studentus, Daniela Novony įsitikinusi, jog svarbu atrasti pusiausvyrą - ir pernelyg chaotiška bei nesubalansuota mityba, ir itin griežta dieta gali turėti neigiamų pasekmių prastėjančiai nuotaikai ir sveikatai. Pasak mokslininkės, sveikatos ir psichologines problemas dažniausiai sukelia sutrikusi gerųjų ir blogųjų žarnyno bakterijų pusiausvyra, nepilnavertė mityba ir per didelis perdirbtų (šaldytų, keptų, virtų, pasterizuotų, konservuotų ir pan.) produktų kiekis racione. „Galbūt naivu tikėtis, jog daugeliui pavyktų iš raciono išbraukti perdirbtus maisto produktus, tačiau jei bent 80% mitybos sudarytų sveiki ir kuo mažiau perdirbti produktai, sveikatai nepalankių produktų poveikis sumažėtų. Vitaminų D ir B12 trūkumas, taip pat ir perdirbtų maisto produktų vartojimas yra pagrindiniai dalykai, lemiantys depresijos atsiradimą bei vystymąsi “, - sakė ji.

D.Novony ne vienintelė mokslininkė, mananti, jog mityba ir psichologinė sveikata yra glaudžiai susijusios. Psichologė Neti Samer (Netti Summer), dirbanti su žmonėmis, turinčiais valgymo sutrikimų, pastebi, jog depresija sergančių žmonių nuotaika ženkliai pagerėja, kai jie pradeda sveikiau maitintis. „Maistas yra tarsi degalai kūnui ir smegenims. Jei negauname pakankamai maistingų medžiagų, mūsų smegenys veikia neišnaudodamos visų savo galimybių“, - pabrėžia N.Samer.

Australijos Deakin universitete buvo atliktas tyrimas, kuriame dalyvavo 67 depresija sergantys asmenys. Daliai jau buvo skirti medikamentai, daliai kovoti su depresija padėjo psichologai. Tyrimo metu pusei pacientų buvo skirtas dietistas, padėjęs subalansuoti mitybą ir maitintis sveikiau. 12 savaičių trukusio tyrimo rezultatai parodė, jog pradėjusieji sveikiau maitintis buvo kur kas geresnės nuotaikos ir darbingumo. Tie, kurie labiausiai pagerino mitybą, pasiekė geriausių rezultatų. Panašų tyrimą, tik didesnės apimties, atliko ir Pietų Australijos universitetas. Abiejų tyrimų išvados buvo panašios.

Ispanų mokslininkai ištyrė 11-os tūkstančių žmonių duomenis ir nustatė, kad tiems, kurių maitinimasis buvo artimiausias Viduržemio jūros dietai, rizika susirgti depresija buvo trečdaliu mažesnė nei tų, kurių mityba buvo labiausiai nutolusi nuo šios dietos.

Kokia mityba gali padėti?


Taigi, kaip turėtume maitintis, norėdami išvengti depresijos? Remiantis įvairių tyrimų rezultatais, sveikiausiai maitinasi šalys, esančios prie Viduržemio jūros. 2010 metais UNESCO Viduržemio jūros regiono dietą netgi pripažino kultūriniu paveldu Italijoje, Ispanijoje, Graikijoje, Maroke. Šiuose kraštuose gyvenantys žmonės valgo daug vaisių, daržovių, ankštinių augalų, žuvies bei jūros gėrybių, pirmo spaudimo (angl. Extra-virgin) alyvuogių aliejaus, riešutų, pilno grūdo gaminių ir jogurto. Kitų pieno produktų ir riebios mėsos tokioje mityboje labai nedaug. Viduržemio regiono dieta yra tokia įvairiapusiška, jog valgant minėtus produktus mūsų smegenys aprūpinamos daugybe naudingų medžiagų, taip pat palaikomas tinkamas gerųjų bakterijų santykis žarnyne.





"Respublikos" leidiniai", Smetonos g. 2, Vilnius, Tel. , Faks. , El. paštas info@respublika.net