respublika.lt

Mokslas: būdai, kaip tapti laimingesniems

2019 vasario mėn. 03 d. 09:41:40
Dalia DAŠKEVIČIŪTĖ

Šiuolaikinis žmogus vaikosi laimės vizijos. Tai bene svarbiausias gyvenimo siekis, į kurį telpa labai daug, o kartu tai - ir labai abstraktu bei individualu. Galima perskaityti begalę knygų apie laimę, apie ją nuolat galvoti ir nepasikeis niekas. O galima pasikliauti moksliniais tyrimais ir padaryti keletą paprastų dalykų, kurie gali padidinti laimės jausmą.

 

Mokslininkai jau seniai tyrinėja laimę ir ją skatinančius veiksnius, o, pvz., Danija netgi visą Laimės tyrimų institutą turi. Pasidomėkime, kas iš tiesų mus gali padaryti laimingesnius. Svarbiausias veiksnys šiose situacijose, beje, esame mes patys.

Daugiau šypsokitės!

Galbūt teko girdėti, kad, daugiau šypsodamiesi, pasijuntame truputį laimingesni. Juk šypsena susijusi su laime, tad kai šypsomės, smegenys tai priima kaip laimės būseną (na nebent šypsotumėmės labai priverstinai). Kaip rašo „Psychology Today“, tai rodo tyrimai: pats šypsojimosi veiksmas aktyvuoja neuropeptidus, kurie kovoja su stresu. Mums šypsantis, gaminasi dopaminas, serotoninas ir endorfinai, dėl kurių jaučiamės laimingesni, labiau atsipalaidavę. Šypsojimasis netgi sumažina mūsų kraujo spaudimą, sulėtėja širdies susitraukimų dažnis, o tai naudinga sveikatai.

Pagalvokite, kas skatina jus šypsotis? Tiek namie, tiek darbe, tiek apskritai kasdienybėje. Kartais užtenka vien minties apie malonius dalykus, kad pasijustume geriau. Ir nusišypsotume.

Mankštinkitės


Mokslininkų daugybe tyrimų seniai įrodyta, kad fizinė veikla skatina gamintis laimės hormonus - endorfinus, todėl, jei treniruotė nėra labai alinanti, mes jaučiamės energingesni, laimingesni, netgi pakylėti. Juk, rodos, net jei nėra jėgų, bet išsiruošiame pasivaikščioti ar pasportuoti, po visko jaučiamės geriau, nors tų jėgų ir išeikvojome. Jausmas po fizinės veiklos toks, lyg galėtume kalnus nuversti.

Įtraukite į savo kasdienybę sporto, mankštos, pasivaikščiojimų ir tai neabejotinai padarys jus laimingesnius. Juk net su depresija patariama kovoti kaip vieną iš sudėtinių dalių pasitelkiant sportą.

Šviesos terapija

Nemažai tyrimų yra atlikta ir apie šviesą - ypač natūralią. Jei šviesos pakankamai, mes jaučiamės laimingesni ir esame geresnės sveikatos. Kaip skelbia, pvz., Džordžtauno universiteto mokslininkai, žiemą dėl prastų orų esame linkę praleisti daugiau laiko namuose, beveik nematome saulės šviesos, todėl tai atsiliepia mūsų bendrai savijautai.

Nors vakarai dar bent pora mėnesių bus tamsūs, bent savaitgaliais praleiskite daugiau laiko lauke dienos metu. Taip pat pasinaudokite galimybe pasivaikščioti per pietų pertrauką darbo dienomis.

Būkite malonūs kitiems

Jei esame malonūs kitiems, jei padarome ką nors gero kitų labui be jokių užmačių, be asmeninės naudos siekio, tos naudos iš tiesų gauname - pasijuntame geriau. Žmonės nėra geri ar blogi, tiesiog mūsų poelgiai tokie yra, tad visada galima rinktis gėrį. „Today“ rašo apie Kanados mokslininkų atradimą, jog jei esame geri, malonūs ir dosnūs kitiems, ir ne savanaudiškais tikslais, jaučiamės ir patys laimingesni. Ypač, jeigu padedame kam nors spontaniškai, tarkime, pamatome, kad kaimynui ar per gatvę einančiam žmogui reikia pagalbos, abu pasijuntame geriau ir tai apskritai gali pakeisti mūsų požiūrį - į gyvenimą, žmones, laimę ir prasmę.

Stiprinkite ryšius

Vienatvės jausmas yra naujasis rūkymas, alkoholizmas ar sėdėjimas - bent jau sveikatos specialistų teigimu, jis kenkia mūsų sveikatai labiau nei tie trys kartu sudėjus. Tad natūralu, jog net jei esate introvertai, kartais reikia pabendrauti su kitais žmonėmis, kad pasijustumėte geriau. Mokslininkė, psichologijos profesorė Elžbieta Dan (Elisabeth Dunn) teigia, kad žmonės yra sutverti palaikyti socialinius ryšius ir kad mes galime gauti emocinės naudos net iš pokalbių su nepažįstamais žmonėmis - tai nebūtinai turi būti mūsų draugai. Pats bendravimo, dalijimosi mintimis ir emocijomis faktas jau yra laimė kiekvienam žmogui. Tad nepabijokite užkalbinti nepažįstamųjų pirmieji, o jei jus užkalbina - pabendrauti. Kartais dviejų nepažįstamųjų pokalbis kavinėje užsisakant kavos gali virsti įdomios draugystės pradžia.

Būkite dėkingi

Dėkingumas, kaip kartais atrodo, tampa madingas žodis, tačiau šis reiškinys yra iš tikrųjų veiksmingas - todėl ir populiarus. Tačiau kalbame ne apie atsainų „ačiū“, o apie nuoširdų dėkingumą - tiek aplinkiniams, tiek sau. Harvarde atlikti tyrimai rodo, kad žmonės, praktikuojantys dėkingumą, yra laimingesni, optimistiškesni. Dėkingumas gali pagerinti tarpusavio santykius, nes mes atvirai parodome, kad vertiname kitus žmones. Taip pat dėkingumas gali padėti sukurti darnesnį santykį su savimi. Kiekvienas mūsų gali atrasti, kam ir už ką padėkoti. Psichologai pataria pildyti dėkingumo dienoraštį, kuriame kasdien įvardijama po kelis dalykus, už kuriuos tą dieną esame dėkingi. Tarkime, užuot skundęsi smarkia žiema, būtent ja ir galime pasidžiaugti - tiek sniego, baltų vaizdų seniai nematėme.


Pasidalink:
Pasidalink: Facebook
Parašykite savo komentarą:
 
Respublika.lt pasilieka teisę pašalinti nekultūringus, keiksmažodžiais pagardintus, su tema nesusijusius, kito asmens vardu pasirašytus, įstatymus pažeidžiančius, šlamštą reklamuojančius ar nusikalsti kurstančius komentarus. Jei kurstysite smurtą, rasinę, tautinę, religinę ar kitokio pobūdžio neapykantą, žvirbliu išskridę jūsų žodžiai grįždami gali virsti toną sveriančiu jaučiu - specialiosioms Lietuvos tarnyboms pareikalavus suteiksime jūsų duomenis.
  • FUTBOLAS: atsakomosiose Europos futbolo lygos pirmojo atrankos etapo rungtynėse ketvirtadienį „Kauno Žalgirio“ komanda svečiuose 0:4 (0:2) pralaimėjo Limasolio „Apollon“ (Kipras) ekipai ir pasitraukė iš tolimesnės kovos.
  • NUSMUKDĖ: ketvirtadienį geresni, nei tikėtasi, JAV duomenys nusmukdė aukso kainą.
Daugiau

Respublika
rekomenduoja

Labiausiai
skaitomi
(per 72 val.)

Daugiausiai komentuoti
(per 72 val.)

Ar rūkymas balkonuose turėtų būti draudžiamas?

balsuoti rezultatai

Ar džiaugiatės atvėsusia vasara?

balsuoti rezultatai
Šiandien Rytoj   Poryt

 

   

+12 +14 C

 +11 +13 C

 

 +1 +12 C

+20 +22 C

 +24 +25 C

 

 +23 +25 C

 0-4 m/s

 0-3 m/s

 

 0-2 m/s

 

reklama
Ūkis
reklama
Sveikata ir grožis