2017 spalio 17, antradienis

Ko nežinojome apie mūsų visatąnuotraukos (5)

2017 birželio mėn. 09 d. 08:50:32
Milda KUNSKAITĖ

Ar pažįstate bent vieną žmogų, kuris būtų visiškai įsitikinęs, kad žmonija užkariavo kosmosą? Jei taip, žinokite, kad šis žmogus - retas optimistas. Kosmosas mums atskleidė toli gražu ne visas paslaptis. Ir net tai, ką jau žinome, kartais veikiau gąsdina, o ne džiugina. Ko vertos vien prielaidos apie mums nežinomų planetų, galinčių netikėtai atsitrenkti į Žemę ir sukelti pasaulio pabaigą, egzistavimą. NASA rimtai svarsto tokią galimybę. Bet, be baimę keliančios tamsos ir nežinomybės, kosmose esama ir tikrų stebuklų. Tiesa, neaišku, ar mums pavyks juos pamatyti savo akimis.

Supažindiname su neįtikėtinais faktais apie mūsų visatą, kurie gali nustebinti, priblokšti ir net išgąsdinti.

Juodosios skylės

Šis žodžių junginys skamba gana grėsmingai, ir ne veltui. Kaip žinoma, juodosios skylės susidaro kolapsuojant žvaigždėms, kai susiformuoja tikras „sūkurys“, įtraukiantis viską, kas pasitaiko jo kelyje. O žodis „kelias“ čia visiškai tinka: juodosios skylės išties juda visata, o jų trajektorijų neįmanoma numatyti. Kai kada jos įsirėžia į masyvius objektus, kurių nepajėgia praryti, todėl tada keičia judėjimo kryptį. Visa tai lydi žemiausias garsas, kokį iki šiol yra pavykę užfiksuoti. Muzikantams paaiškiname: šis garsas - si bemol, 57 oktavomis žemesnis už pirmosios oktavos do.

„Deimantinės“ planetos

Planeta su deimantiniais ledkalniais, plaukiojančiais anglies vandenyne. Ne, tai ne eilutė iš kokio nors poeto, pamišusio dėl kosmoso, eilėraščio. Būtent taip mokslininkai įsivaizduoja Neptūno ir Urano gelmes. Dėl ypatingų sąlygų Jupiteryje ir Saturne net gali lyti deimantais.

Tamsioji medžiaga ir tamsioji energija

Šis derinys sudaro daugiau kaip 90 proc. visos visatos, o mes negalime jo nei pamatyti, nei ištirti. Kaip energija, taip ir medžiaga žmogui yra visiškai nematoma ir niekaip negali būti išmatuota. Bet visas pasaulis (įskaitant mus) yra sudarytas beveik vien iš tamsiosios energijos ir medžiagos. Netvirtiname, kad egzistuoja kažkokios būtybės iš kitų dimensijų, kurių taip pat nepajėgiame pastebėti... Tiesiog nesame tikri, kad jų nėra.

Planetų palydovai įdomesni už planetas

Pavyzdžiui, Titane, Saturno palydove, gravitacija yra tokia silpna, kad ten galėtume skraidyti kaip paukščiai. Ir pleventume virš nuostabiai gražaus žalsvo paviršiaus... kol mus nužudytų benzino lietus.

Miglotas pavojus

Be milžiniškų asteroidų, nežinomų planetų ir klajojančių juodųjų skylių, mūsų planetai grasina dar ir didžiulis dujų debesis. Sveria jis kaip milijonas žvaigždžių ir lėtai juda tiesiai į mus. Tiesa, kol jis pasieks mūsų planetą, praeis milijonai metų. Užtat kai tai įvyks, tai tikrai bus pasaulio pabaiga ir naujo gyvybės ciklo pradžia.

Karšta planeta

Dar viena nepaprasta planeta mus galėtų nustebinti lydyto stiklo lietumi, nes ji yra labai arti savo „saulės“, ir temperatūra jos paviršiuje siekia daugiau nei 4000 laipsnių. Taip, ten atsidūrę, iškart mirtume. Sprendžiant iš visko, visa, kas kosmose yra gražu, žmogui yra mirtina.

Žvaigždžių keistenybės

Žvaigždės - vienas iš nedaugelio kosmoso stebuklų, kuriuos galime reguliariai stebėti plika akimi. Apie jų grožį žino visi, bet ar daug kas yra girdėjęs apie jų skambėjimą? Taip, žvaigždės moka „dainuoti“. Tiesa, jų dainavimo negirdime, nes jo dažnis yra apie trilijoną hercų. Tačiau šie dangaus žiburiai yra ne tokie mieli, kaip atrodo iš pirmo žvilgsnio. Tarp jų yra tikrų vampyrų ir zombių. Mirusi žvaigždė, baltoji nykštukė, gali traukti „gyvų“ kaimynių medžiagą. Galop šios meilutės išsiurbia visą kaimynių energiją, o tai, kas lieka iš tų kaimynių, vėliau plaukioja visatoje kaip kosminės šiukšlės.

Žemiška ne iš Žemės

Ar kada nors esate pagalvoję, kad daugelis mums įprastų daiktų iš tiesų yra kilę ne iš Žemės? Pavyzdžiui, auksas. Visas auksas mūsų planetoje atsirado čia po daugybės susidūrimų su asteroidais. Kas dar? Taip, net gyvybė! Yra hipotezė, kad gyvybė mikroorganizmų forma pateko į mūsų planetą iš Marso. Kodėl gi jos dabar ten nėra? Kas žino... Nežinia, kokią baisią visos gyvybės žūties paslaptį slepia „Raudonoji planeta“.

Žmonių fenomenas

Būtent taip: esame vienas iš mūsų visatos stebuklų. Ir ne tik pats mūsų egzistavimas (kuris, aišku, yra nuostabus), bet ir mūsų elgesys. Jis tai jau tikrai stebina: mes nepavargdami teršiame savo planetą ir esame pasirengę dėl menkiausio nieko nužudyti vienas kitą. Kažkokia stebėtina trauka naikinti save visais įmanomais būdais!

Kontaktai su nežemišku protu... ar ne?

Istorijoje užfiksuoti mažiausiai du galimo kontakto su nežemiškos kilmės gyvybe atvejai. 1977 m. rugpjūtį radioteleskopas „Big ear“ („Didžioji ausis“), esantis Ohajo valstijos universiteto observatorijoje, užfiksavo radijo signalą, kuris vėliau išgarsėjo kaip „Wow!“ Mat teleskopas parodė būtent tokį bangų dažnį ir periodiškumą, kuris, kaip manoma, būtų būdingas nežemiškos kilmės šaltiniams. Tuo metu budintis mokslininkas taip ir parašė po atspausdintais duomenimis - „Wow!“ Pastarasis įdomus fenomenas buvo pastebėtas 2016 m. spalį. Tai buvo paslaptingas žvaigždžių mirksėjimas. Atrodytų, kas čia keisto? Tačiau tokia ryški pulsacija žvaigždėms yra visiškai nebūdinga. Taigi visai tikėtina, kad mums signalus siuntė nežemiškos gyvybės atstovai. O gal ir ne.

Nauji namai

Žmonija jau seniai svarsto būtinybę ieškotis naujos planetos, nes, kaip jau išsiaiškinome, anksčiau ar vėliau mūsų laukia nauja pasaulio pabaiga. Tai štai, panašiausia pagal sąlygas planeta yra Gliese 581 g, iki kurios mums tektų skristi apie 20 šviesmečių. Tiesa, yra vienas „bet“: planeta yra tokioje padėtyje, kad jeigu joje esantis žmogus išeitų į „saulės“ šviesą, išsilydytų jo oda, o šešėlyje jis iškart sušaltų. Taigi abejotina alternatyva...

Parengta pagal dienraštį „Vakaro žinios“

• Romas Zubinas-Tęsėjas 2017 birželio mėn. 10 d. 20:18:15

Gerbiamieji,pradžioje pažinkime Žemę o po to galima bus studijuoti ir
    Visatą. Štai jau šios Žemės galingieji susipliekė dėl Klimato kaitos
    Žemėje. Ar kas nors paaiškiejo Žemės gyventojams ir "galingiesiems" -
    kodėl Žemėje klimatas kinta? Ne! Tad kuriems galams mes skverbiamės į
    kitas planetas,ir kam jos mums - astronomijos pirmokams reikalingos, jeigu
    nesugebėjome ir nesugebame išlaikyti pirmokų egzamino pačioje
    Žemėje?! jau 10 metų kaip esu atradęs mokslininkams dar nežinomus
    Trečiąjį ir Ketvirtąjį Žemės ašies fizinius judėjimus! Ar nors
    vienas mokslininkas susipažino su mano pasaulinio lygio atradimais?! NE! O
    juk be jų pažinimo, PASAULIS AKLAS!!! Juk kartojasi tai kas prieš 500
    metų vyko ir su M.Koperniko atradimais! Kas iš tų 1000 apie Žęmę
    skraidančių palydovų, jeigu jie tiktai stebi tai kas Žemėje vyksta,
    bet patys išvadų nedaro! O jų "užsakovai" nesugeba padaryti tikamas
    išvadas, kadangi nepažįsta Trečiojo ir Ketvirtojo Žemės ašies
    fizinių judėjimų vyksmo technologijos!

• Su šitais biologiniais 2017 birželio mėn. 09 d. 21:54:58

skafandrais toli nenukeliausit , galit būti ramūs. Tas kas mus pasėjo
    šitoje planetoje gerai pasirūpino, kad niekur neišrepliotume, tai ledo
    siena ir termosfera, o gal dar ir kupolas taip, kad visos šitos
    sapAlionės skirtos tik atitraukti dėmesį nuo žmonijos problemų.

• kailis 2017 birželio mėn. 09 d. 18:38:01

pievos,garsas turi daznuma,cia straipsnis muzikantams.

• kailis 2017 birželio mėn. 09 d. 18:34:16

Pievos,garsas turi daznuma.Cia mokslinis straipsnis,ar muzikantams skirtas.

• Jonas 2017 birželio mėn. 09 d. 16:29:43

Milda Kunskaitė gera žurnalistė.

• PRATYBOS: tvyrant įtampai dėl Šiaurės Korėjos branduolinės programos, JAV ir Pietų Korėja pradėjo dideles jūrines pratybas prie Korėjos pusiasalio krantų.
  • AUKSAS: Estijoje vykusiame tarptautiniame graikų-romėnų imtynių turnyre visi trys varžybose dalyvavę mūsų šalies atletai iškovojo aukso medalius. Turnyro nugalėtojais tapo Joniškio visuomeninio imtynių sporto klubo „Kova“ auklėtiniai Benas Keršys, Martynas Muižys ir Ignas Paulavičius.

Kodėl įstatymai galioja ne visiems?

Ar kultūros paveldą, vardan verslo, galima paaukoti?

+8   +12 C