respublika.lt

Intriguojanti stalo žaidimų istorija

2019 sausio mėn. 05 d. 09:55:48
Milda KUNSKAITĖ

Stalo žaidimų industrija šiuo metu klesti, bet ši tendencija atsirado tikrai ne pastaraisiais dešimtmečiais ir net ne šimtmečiais. Seniausi stalo žaidimai atsirado prieš daugiau kaip penkis tūkstančius metų ir vystosi toliau.


Ką žaidė senovės žmonės

Pirmieji stalo žaidimai atsirado Indijoje, Kinijoje ir Mesopotamijoje. Žaidėjai, susėdę prie stalo, tiesiog mesdavo kauliukus, išpaišytus akmenukus ar kažką panašaus į kubelius, ant kieto paviršiaus ir laimėdavo tas, kas surinkdavo daugiausia taškų. Kai kurie žaidimai iki mūsų dienų neišliko, nors yra ne kartą minimi istoriniuose šaltiniuose. Pavyzdžiui, Senovės Egipto senetas, primenantis šiuolaikines šaškes. Jo rinkinių yra randama faraonų kapavietėse, matyt, jie būdavo paliekami tam, kad velionis mirusiųjų karalystėje nenuobodžiautų. O štai nardai, sugalvoti Artimuosiuose Rytuose, gyvuoja iki šiol. Senovės Kinijoje būta liubo - žaidimo, jungiančio azartinį žaidimą ir būrimą. O šiuolaikinio domino prototipas atsirado Indijoje 1-ojo tūkstantmečio pabaigoje: iš ten, matyt, yra kilę ir šachmatai.

Indiškas žaidimas čaupar minimas jau senoviniame epe „Mahabharata“; žaidimo finalas turi reikšmės valstybių ir jų valdovų likimams. Pasak legendos, vienas iš Indijos imperatorių taip mėgo šią pramogą, kad priešais savo rūmus iš raudono ir balto marmuro išklojo milžinišką žaidimo aikštę. Langeliais judėdavo gyvos figūros - gražuolės sugulovės iš haremo.

Jei kalbėsime apie domino, spalvotos plokštelės su taškais atsirado Rytuose, Azijoje, tačiau šiuolaikinį pavidalą žaidimas gavo Europoje, o ir pavadintas buvo pagal vienuolius dominikonus (jie, beje, vilkėdavo baltus apsiaustus su juodais gobtuvais). Lošti kortomis jiems buvo draudžiama, o domino katalikų vienuolynuose buvo leidžiamas.

Stalo žaidimai sparčiai išplito Azijoje, kiekvienoje šalyje įgydami konkrečių bruožų ir įvairių skirtumų. Kinijoje vien kauliukų žaidimų buvo sugalvota ne mažiau kaip pusšimtis. Neatsiliko ir Amerikos čiabuviai. Inkai ir majai taip pat mėgo žaisti kauliukais, be to, jie sugalvojo daug strateginių, įspūdingų siužetų žaidimų, daugiausia medžioklės, kai kada karo temomis. Žaidimų su kauliukais nebuvo bodimasi ir Europoje, tik žinių apie juos išliko visai mažai. Tyrinėtojai prisikasė iki originalaus skandinaviško žaidimo, vadinamo hnefatafl - tai ta pati „šaškių“ šeima, tik kvadratiniame lauke jos būdavo išdėliojamos ne simetriškai, todėl žaidimas buvo painesnis. Iš Islandijos, Grenlandijos ir Anglijos šis žaidimas vikingų dėka pateko net į Kijevo Rusią ir metraščiuose figūruoja tavlei pavadinimu.

Viduramžių žaidimai

Laikui bėgant žaidimai tapo sudėtingesni. Vienspalvė šachmatų lenta tapo juoda-balta, keitėsi žaidėjų ėjimai, atsirado naujų figūrų. Beje, klasikinių šachmatų taisyklės nuo XII a. praktiškai nesikeitė, maždaug tuo pačiu metu įsitvirtino ir šaškių taisyklės.

Posūkis įvyko XIII-XIV a., kai į Europą iš Egipto pateko lošimo kortos. Jų malkų įvairovė buvo stebėtina, bet įdomu tai, kad dvasiniai lyderiai iškart nusiteikė prieš kortas ir bandė jas uždrausti. Kaip, beje, ir kitus stalo žaidimus. Sankcijų nepatyrė tik šaškės, kažkodėl visi jas laikė nepavojingomis. O kortų personažai - damos, valetai, karaliai - vienu metu buvo vaizduojami kaip garsūs istoriniai personažai, tarkime, Julijus Cezaris ir Aleksandras Makedonietis. Pačių žaidimų buvo ne mažiau kaip pusšimtis.

Vėliau, XVIII-XIX a. madingi tapo kartonažiniai žaidimai. Čia kalbame ne apie klasikines kortas, o apie lauke vaizduojamą situaciją, tarkime, ėjimą sudėtinga vietove arba kartoninių kareivėlių tvirtovės apgultį. Taip po truputį vystėsi loto, gusek, taip pat tikri teminiai žaidimų meno kūriniai: „Izmajilo puolimas“ arba „Napoleono atsitraukimas iš Maskvos“. Tokios pramogos buvo populiarios ir tarp ponų, ir tarp damų, vienu metu apskritai buvo manoma, kad tokia garsių kautynių interpretacija padeda patriotiškai auklėti jaunimą.

Iš visiškai naujų žaidimų, atsiradusių XIX a., galima prisiminti reversi, atsiradusį D.Britanijoje, buvusį populiarų porą dešimtmečių, o paskui užmirštą ir vėl prisimintą jau XX a. XIX ir XX a. sandūroje nepaprastai išpopuliarėjo kinų madžongas. Iš pradžių jis buvo mėgstamas tik Pekino priemiesčiuose, bet iki 1920 m. tapo vos ne kinų kultūros nacionaliniu simboliu ne tik pačioje Kinijoje, bet ir Europoje bei Amerikoje.

XX a. bumas


XX a. stalo žaidimai tapo masiniu pomėgiu, o jie patys virto atskira pramogų industrijos šaka. 1934 m., Didžiosios depresijos metais, bedarbis iš Pensilvanijos Čarlzas Derou (Charles Darrow) sukūrė garsiojo „Monopolio“ (Monopoly) projektą. Leidėjai jo paraišką atmetė, bet Č.Derou nepasidavė ir žaidimą išleido savarankiškai, pagaminęs apie 5000 kopijų. Paklausa buvo milžiniška, jau kitais metais „Monopolis“ tapo perkamiausiu žaidimu Amerikoje, o šiandien jį žaidžia apie pusė milijardo Žemės gyventojų, taip pat ir komercinėse varžybose su įspūdingais prizų fondais. Scrabble - dar vienas žaidimas, atsiradęs Didžiosios depresijos metais. Jį 1938 m. sukūrė bedarbis architektas Alfredas Mošeras Batsas (Alfred Mosher Butts). Paskui į pasaulinę rinką kaip iš gausybės rago pasipylė vis nauji komerciniai žaidimai: „Požemiai ir drakonai“ (Dungeons&Dragons), „Talismanas“ (Talisman), Magic: The Gathering, „Kolonizatoriai“ (Catan), Prasidėjo tikras stalo žaidimų bumas - kuriasi gerbėjų klubai pagal interesus, tiražuojamos kolekcinės kortelės, kurios kainuoja pasakiškus pinigus. Būta ir visiškai beprotiškų variantų, pavyzdžiui, „Kampanija už Šiaurės Afriką“ (1979) - ko gera, sudėtingiausia strategija, iš visų kada nors sukurtų: dvi komandos po penkis žaidėjus kaunasi mažiausiai pusantro tūkstančio valandų ir naudoja 1800 figūrėlių!

Pagrindinė XX a. pabaigos tendencija - vadinamųjų vokiško stiliaus stalo žaidimų klasės formavimas. Kai kada trumpai jie vadinami vokiškais arba europietiškais žaidimais, nes jų ištakos yra Vokietijoje. Vokiško stiliaus žaidimų taisyklės yra gana paprastos, partijos trunka ne pernelyg ilgai, todėl šiai klasei priklauso didelė dalis žaidimų šeimai. Pagrindinė specifika - aukšta gamybos kokybė, gerai apgalvotas gražus dizainas, keistas apipavidalinimas, painus siužetas. Vokiškus žaidimus piešia profesionalūs dailininkai ir dizaineriai, ir tuo dažnai pelno pasaulinę šlovę. Pagrindinė informacija lauke ir kortelėse perteikiama paprastais aiškiais simboliais - piktogramomis - taip žaidimus lengviau platinti.

Visokiam skoniui

Stalo žaidimai neturi kokios nors bendros klasifikacijos. Juos galima jungti į grupes pagal įvairius požymius. Pavyzdžiui, pagal inventorių: kortas, kauliukus, miniatiūrinius daiktus, pilną kortelių ir žetonų rinkinį... Arba apskritai nieko, juk yra daugybė šnekamųjų žaidimų, taip pat santykinai priskiriamų prie stalo. Svarbus rodiklis - žaidėjų skaičius. Tiek pasjansą vienam, tiek dėlionių rinkimą visai galima priskirti prie stalo žaidimų. Būna žaidimų su fiksuotu dalyvių skaičiumi, o kai kuriuos gali žaisti visi norintys. Suprantama, yra individualūs žaidimai, kur kiekvienas kovoja už save, ir komandiniai, kur rezultatas priklauso nuo dalyvių bendradarbiavimo, jų gebėjimo susitarti.

Pagal pobūdį stalo žaidimai skirstomi į intelektinius ir azartinius. Pirmieji - loginiai, strateginiai, išanalizavus situaciją būtina nuodugniai apgalvoti ėjimus. Antruoju atveju daug lemia atsitiktinumas, nors dažnai ir žaidėjo gebėjimai, pavyzdžiui, jo reakcijos greitis. Bene įdomiausia šiuolaikinių žaidimų klasifikacija - pagal turinį į abstrakčius ir imitacinius. Pastarieji savo ruožtu skirstomi į ekonominius ir karinius.

Kas žaidžiama šiandien


Šaškės, nardai ir domino - nesenstanti klasika, šių žaidimų taisykles žino visi. Bet yra ir dar žaidimų, kurie užkariavo visą pasaulį ir yra nepaprastai mėgstami profesionalų ir mėgėjų.

Karkasonas (Carcassonne)


Žaidėjai kuria unikalų žaidimo lauką iš kvadratų, kuriuose vaizduojami miestai ir vienuolynai, keliai ir laukai. Veikėjai - riteriai, vienuoliai, plėšikai ir valstiečiai. Uždavinys - gauti kuo daugiau taškų ir išplėsti įtaką, tai yra, žaidimas yra strateginis ir įdomus net 8-9 metų vaikams, o jo taisyklės nėra labai sudėtingos. Karkasonas pelnė daugybę prestižinių apdovanojimų, yra daugybė jo alternatyvių versijų ir papildymų.

Kolonizatoriai (Catan)

Šis žaidimas buvo ir yra vienas populiariausių pasaulyje. Išmokti žaisti lengva net naujokui. Jo esmė: žaidėjai virsta narsiais kolonizatoriais, prieš juos plyti milžiniška sala, ir jie turi įsisavinti teritoriją, išgauti žaliavų, statyti miestus ir tiesti kelius, organizuoti prekybą ir gintis nuo plėšikų, kurdami stiprią ir nepriklausomą valstybę.

Citadelės (Citadels)


Šis žaidimas atsirado 2000 m. ir tapo tikru hitu, išleistu 25 kalbomis. Jo dalyviai varžosi dėl teisės vadintis pagrindiniu karalystės statytoju. Kiekvieno raundo pradžioje slapta renkamas personažas - padėjėjas - tai gali būti mokesčių rinkėjas arba šnipas, demaskuojantis konkurentus. Citadelės turi daugybę papildomų variantų su naujomis vietomis, personažais ir kortelėmis.

Arkhemo siaubas (Arkham Horror)

Žaidimas norintiems pakutenti nervus, juk baimė - seniausias ir stipriausias iš žmogaus jausmų, o seniausia ir stipriausia baimė - nežinomybės baimė. Žaidimo veiksmas vyksta apsnūdusiame Amerikos miestelyje Arkheme, kur grupė drąsių seklių bando išaiškinti ir sunaikinti grėsmę, pakibusią virš vietos gyventojų. Tyrėjai važinėja po miestą, kovoja su pabaisomis, renka įrodymus, gelbstisi nuo blogio jėgų, prasiskverbia į anapusinį pasaulį, kurio vartai žaidimo metu vis atsidaro. Baigtis gali būti labai netikėta, iki monstrų pergalės prieš seklius.


Pasidalink:
Pasidalink: Facebook
Parašykite savo komentarą:
 
Respublika.lt pasilieka teisę pašalinti nekultūringus, keiksmažodžiais pagardintus, su tema nesusijusius, kito asmens vardu pasirašytus, įstatymus pažeidžiančius, šlamštą reklamuojančius ar nusikalsti kurstančius komentarus. Jei kurstysite smurtą, rasinę, tautinę, religinę ar kitokio pobūdžio neapykantą, žvirbliu išskridę jūsų žodžiai grįždami gali virsti toną sveriančiu jaučiu - specialiosioms Lietuvos tarnyboms pareikalavus suteiksime jūsų duomenis.
  • GAISRAS: trečiadienį, apie 16.30 val., dėl gaisro Baltarusijos pusėje buvo visiškai sustabdytas transporto ir asmenų praleidimas per Raigardo punktą, esantį Druskininkų savivaldybėje, praneša Valstybės sienos apsaugos tarnyba (VSAT).
  • V.PUTINAS: Rusijos prezidentas Vladimiras Putinas trečiadienį pasirašė dekretą, kuris suteikia galimybę Ukrainos separatistinėse rytinėse teritorijose gyvenantiems žmonėms gauti Rusijos pilietybę pagal supaprastintą procedūrą.
Daugiau

Respublika
rekomenduoja

Labiausiai
skaitomi
(per 72 val.)

Daugiausiai komentuoti
(per 72 val.)
reklama
https://www.tiketa.lt/LT/Purchase/21041/101884

Kaip vertinate, jog pilietybės išsaugojimo referendumo viešinimui skirta apie 230 tūkst. eurų?

balsuoti rezultatai

Ar po teroro aktų Šri Lankoje planuojate atostogas egzotinėse šalyse?

balsuoti rezultatai
Šiandien Rytoj   Poryt

 

   

 +7  +11 C

   +10   +14 C

 

 +11   +12 C

+20 +22 C

 +20  +24 C

 

+21   +23 C

2-7 m/s

 1-5 m/s

 

 0-4 m/s

 

USD - 1.1245 PLN - 4.2864
RUB - 71.6763 CHF - 1.1470
GBP - 0.8645 NOK - 9.5845
reklama
Ūkis
reklama
Sveikata ir grožis