respublika.lt

2018 vasario 26, pirmadienis

Vartotojai už dyzeliną permoka kelis milijonus eurųnuotraukos

2017 rugpjūčio mėn. 29 d. 09:10:05
Eleonora Budzinauskienė, Elta

Dyzelinių automobilių savininkai dėl klaidinamos reklamos išleidžia maždaug 3 mln. eurų daugiau pirkdami brangesnius degalus, kurių savybės niekuo ne geresnės už kitų ir jų naudojimas nesuteikia jokios bent kiek apčiuopiamos naudos. Tokią vartotojų permoką apskaičiavo Biodegalų asociacija, neseniai pateikusi skundą Konkurencijos tarybai, kuriame prašoma pradėti tyrimą ir įpareigoti bendrovę „Neste Lietuva“ nutraukti teisės aktų neatitinkančios dyzelino „Pro Diesel“ reklamos skleidimą.

 

„Svarbu suprasti, kad tai yra ne šiaip sau vartotojus klaidinanti reklama, bet visam šalies ūkiui įtaką darantis procesas, reikalaujantis atsakingo valstybės institucijų požiūrio. Lietuvoje per metus parduodama apie 1,34 mln. tonų dyzelino, todėl įvertinus „Neste“ užimamą maždaug 20 proc. rinkos dalį ir 7 centais už litrą didesnę „Pro Diesel“ kainą, apskaičiavome, kad vartotojai už jį paprasčiausiai permoka apie 2,7-3 mln. eurų kasmet“, - teigia Biodegalų asociacijos prezidentas Mindaugas Palijanskas.

Asociacija į Konkurencijos tarybą kreipėsi gavusi Vilniaus Gedimino technikos universiteto (VGTU) Automobilių inžinerijos katedros mokslininkų atliktų tyrimų rezultatus, kurių išvadose teigiama, kad „Neste“, „Viada“ (buvęs „Lukoil”) ir „Circle K“ (buvęs „Statoil“) degalinių tinkluose parduodamų dyzelinių degalų savybės iš esmės nesiskiria.

Išvada, kurią padarė VGTU mokslininkai, atlikę dyzelinio variklio energetinių ir ekologinių rodiklių tyrimus varikliui veikiant įvairiais sūkiais ir apkrovomis bei naudojant „Viados” parduodamus „Ecto“, „Circle K” - „Miles“ ir „Neste Lietuva” - „Futura“ ir „Pro Diesel“ degalus, patvirtino, kad isų tirtų degalų sąnaudų litrais skirtumas neviršija matavimo paklaidos (1,25 proc.), todėl negalima teigti, kad vienų ar kitų degalų sąnaudos yra didesnės ar mažesnės.

Pateiktame skunde Biodegalų asociacija prašo Konkurencijos tarybos pradėti tyrimą dėl „Neste Lietuva“ skleidžiamos klaidinamos ir draudžiamos lyginamosios reklamos, o vadovaujantis Reklamos įstatymo 24 str., paskirti bendrovei baudą už šio įstatymo nustatytų reikalavimų nesilaikymą bei įpareigoti nutraukti teisės aktų neatitinkančios reklamos skleidimą.

„Pagal mūsų šalyje galiojantį Reklamos įstatymą, klaidinama pripažįstama tokia reklama, kuri bet kokiu būdu klaidina arba gali suklaidinti asmenis ir gali paveikti jų ekonominį elgesį. Iš išdėstytų aplinkybių matyti, kad „Neste Lietuva“ naudojami reklaminiai teiginiai ir informacija ne tik nepatvirtinti jokiais objektyviais duomenimis ar įrodymais, bet ir neatitinka tikrovės, be to, kai kurios lyginamosios savybės pasirinktos ir palygintos neobjektyviai“, - tvirtina M.Palijanskas.

Asociacijos prašymu mokslininkai vertino ir ekologines degalų savybes: dūmingumą, azoto oksidų (NOx) koncentraciją išmetamosiose dujose bei triukšmą. Palyginus gautus rezultatus, padarytos išvados, kad, pavyzdžiui, „Ecto“ degalų dūmingumas yra net 6,7 proc. mažesnis nei „Futura“, o varikliui veikiant „Miles“ degalais, NOx koncentracijos išmetamosiose dujose, dūmingumo ir keliamo triukšmo pokytis yra labai mažas. Tai reiškia, kad „Miles“ degalų rezultatai neviršija matavimo paklaidų, todėl visomis šiomis lyginamosiomis savybėmis nė kiek nenusileidžia „Futura“ degalams.

„Be kita ko, neaišku, kuo remiantis „Neste Lietuva“ savo reklamoje pasirinko lyginamąsias savybes, nes triukšmas ar azoto oksidų koncentracija nėra objektyvūs ar svarbūs kriterijai“, - mano M. Palijanskas.

Pasak jo, vidaus degimo variklio darbo metu išmetama daug skirtingų dujinių medžiagų ir cheminių elementų. NOx dalis dyzeliniuose varikliuose sudaro mažiau nei 0,3 proc. visų išmetamųjų dujų, kai tuo tarpu anglies dvideginis - 12 proc., todėl nesuprantama, kodėl palyginimui buvo pasirinktas būtent NOx, o ne CO2 ar kita medžiaga. Netgi Europos Sąjungos teisės aktuose pabrėžiama būtinybė sumažinti būtent CO2, o ne NOx kiekį. Todėl ši lyginamoji savybė negali būti laikoma reikšminga ir svarbia.

Lygiai kaip ir triukšmo savybė pasirinkta ir palyginta neobjektyviai. Reklamoje teigiama, kad naudojant „Neste“ dyzeliną su NEXBTL biokuro priedais automobilio variklis skleidžia mažesnį triukšmą nei dyzelinas, kuriame naudojami iš rapsų pagaminti RRME priedai. Toks teiginys yra niekuo nepagrįstas, nes visas dyzelinas, kuriuo prekiaujama Lietuvoje, turi atitikti ES reikalavimus ir priedų maišymas niekaip negali lemti triukšmo lygio automobilio salone. Didžiausią įtaką triukšmo lygiui salone daro priemonės, susijusios su variklio ir salono garso izoliacija.

Biodegalų asociacijos kreipimasis į Konkurencijos tarybą jau sulaukė pirmosios reakcijos - gavusi degalų pirkėjų skundų ir įvertinusi viešojoje erdvėje pasirodžiusią informaciją Lietuvos vartotojų asociacija kreipėsi į Valstybinę vartotojų teisių apsaugos tarnybą ir Ūkio ministeriją. Vartotojų gynėjai reikalauja sudaryti komisiją, kuri ištirtų informaciją dėl skirtingų rūšių dyzelino savybių palyginimo. Tyrimo tikslas būtų išsiaiškinti ir pateikti vartotojams objektyvią, nešališką informaciją apie šiuos produktus bei ekonominę naudą naudojant vieną ar kitą produktą.


Pasidalink:
Pasidalink: Facebook Pasidalink: Frype
Straipsnio komentarai
 
 

Respublika.lt pasilieka teisę pašalinti nekultūringus, keiksmažodžiais pagardintus, su tema nesusijusius, kito asmens vardu pasirašytus, įstatymus pažeidžiančius, šlamštą reklamuojančius ar nusikalsti kurstančius komentarus. Jei kurstysite smurtą, rasinę, tautinę, religinę ar kitokio pobūdžio neapykantą, žvirbliu išskridę jūsų žodžiai grįždami gali virsti toną sveriančiu jaučiu - specialiosioms Lietuvos tarnyboms pareikalavus suteiksime jūsų duomenis.
Daugiau

Respublika
rekomenduoja

Labiausiai
skaitomi
(per 72 val.)

Daugiausiai komentuoti
(per 72 val.)
1. NUO ATGIMIMO IKI IŠSIGIMIMO
2. ŠVENTINIS VITO TOMKAUS REPORTAŽAS IŠ DAR ŠVENTIŠKESNIŲ SEIMO RŪMŲ
3. PATRIARCHAI
4. Visą šalį sukrėtusios pedofilijos istorijos chronologija ir vertinimas
5. „Vakaro žinių“ ir „Respublikos“ auditorija sparčiai auga
6. Regimanto Adomaičio laiškas tėvynainiams: Kviečiu į susitaikymą
7. Skulptorius R.Vilčiauskas apie tobulinamą jo kurtą „Kiaušinį“: jaučiuosi, lyg sapnuočiau košmarą
8. Rolandas Paksas: Apie alternatyvą Lietuvai bijoma net prasižioti
9. Olava Strikulienė: Penki lietuvio stebuklai, saugoję valstybę
10. Euras ir toliau plaunamas
11. Prezidentas V.Adamkus: Augau Lietuvos trispalvės šešėlyje
12. Disidentas, buvęs VSD vadovas P.Plumpa: Teisėsauga tarnauja politikams
13. F.Kauzonas: Už Vasario 16-osios šviesą! (beveik tostas, tik ne itin linksmas)
14. Kritikuoti valdžią uždrausta ir provincijoje
15. Akcija „Apšmeižk žinomą asmenybę“. Valomės ar purvinamės?
16. Prižiūrėtojai su kaliniais jau susikeitė vietomis
17. Skandinavai stumia šnipą į prezidentūrą
18. Slaptas skandinavų planas jau vykdomas
19. Buvęs Valstybinės maisto ir veterinarijos tarnybos vadas J.Milius: Išteisinkite arba pasodinkite
20. „Ką jūs padarėte su Lietuvos dvasia“?.. (Dviejų patriarchų performansas)
21. „TELESKYDINĖJE“ - Artūro Račo iškrova
22. Gintautas Kėvišas mokys serbus, kaip tratinti pinigus
23. N.Mačiulis ves laidą „Labanakt, vaikučiai“nuotraukos
24. Briuselis imituoja rūpinimąsi žmonėmis
25. Uostamiestyje įsiplieskė gaisras: žmonės evakuoti iš „Philip Morris Lietuva“ fabriko

Kodėl ministrams sudaromos sąlygos kenkti valstybei nebaudžiamiems?

balsuoti rezultatai

Ar sau leidžiate valgyti restoranuose ar kavinėse?

balsuoti rezultatai
Šiandien Rytoj   Poryt

 

   

   -21   -19 C

   -19  -17 C

 

   -17  -15 C

    -11   -9 C

   -12  -11 C

 

   -14  -11 C

   1-2 m/s

    2-5 m/s

 

      8-7 m/s

 

USD - 1.2299 PLN - 4.1698
RUB - 69.4480 CHF - 1.1505
GBP - 0.8794 NOK - 9.6770
reklama
Kaleda 2017