Ūkininkų linkėjimai miestiečiams - parduotuvių lentynosenuotraukos (13)

2018 birželio mėn. 09 d. 15:39:33 Perskaitė 1416

Visais laikais lietuvių tauta garsėjo savo maisto tradicijomis, kurios įvairiose vietovėse saugomos iki šiol. Deja, dažnas nuolat skubantis miestietis jau neprisimena, kada ragavo kaimiško varškės sūrio ar pagal senąsias tradicijas gaminto rūkyto kumpio. Tačiau šiandien tai, kas ilgus metus buvo tik kaimo privilegija - miestiečius jau pasiekia ir didžiųjų prekybos tinklų parduotuvėse.

 

Aukšti kriterijai sau

Beveik dvidešimtmetį savo produkciją į „Maxima“ prekybos tinklą tiekiantis obuolių augintojas Rimantas Urbonavičius sako, kad bendradarbiavimas su didžiausiu šalies prekybos tinklu atvėrė smulkiam ūkiui plačias galimybes. Kadaise 17 hektarų užėmęs Rimanto šeimos ūkis šiandien išsiplėtė ir jau peržengė 40 hektarų ribas. Kalbėdamas apie tai, kaip pavyksta išsilaikyti konkurencingoje rinkoje, R.Urbonavičius pirmiausia įvardija pasitikėjimu grįstą bendradarbiavimą su prekybininkais. “Šį prekybos tinklą mes laikome savo mama ir tėčiu, nes jis padėjo įsitvirtinti ir nesitraukia į šoną iki šiol. Tai nėra paprasti verslo santykiai, tai atstovai, į kuriuos galime kreiptis pagalbos, patarimo. Juk tokioje veikloje kyla problemų dėl reklamos gamybos, finansinių nesklandumų. Visa tai kartu išsprendžiame. Mūsų ūkyje dažnai lankosi ir patys prekybos tinklo atstovai. Tai rodo, kad jiems nuoširdžiai rūpi ir gamintojas, ir savo pirkėjas“, - sako R.Urbonavičius.

Paklaustas, kokie didžiausi iššūkiai, pradedant dirbti su prekybos tinklais, R.Urbonavičius atviras - sėkmę lemia pasitikėjimas ir atsakingas požiūris į darbą. Ūkininkas įsitikinęs, kad, norint pelnyti pirkėjų įvertinimą, kokybės standartus sau turi kelti pats gamintojas: „Svarbiausia sąžiningai dirbti, tuomet nereikės jaudintis dėl standartų ar reikalavimų. Jeigu norėsi „prakišti“ supuvusius obuolius, visos prekybos vietos bus blogos. O jei nori rūpintis savo produkcija ir stengiesi, kad ji būtų be priekaištų, niekas negąsdina.“

Pirkėjų įvertinimas lietuviškos produkcijos tiekėjams - itin svarbus. Todėl R.Urbonavičius atskleidžia, kad ant obuolių įpakavimų skelbiamas kokybės telefono numeris, kuriuo paskambinę pirkėjai gali pabendrauti su ūkininku ar jo žmona. „Išgirstame labai daug gerų atsiliepimų. Jie padeda įvertinti darbą, planuoti tolimesnę plėtrą. Atsižvelgiame į pastabas, jei kažkas klientui nepatiko ar kilo nesusipratimų“, - sako ūkininkas.

Užaugo kartu


„Ustukių malūno“ pardavimų vadovas Kipras Uždavinys pripažįsta, kad per ilgus veiklos metus šiandien galbūt negalėtų džiaugtis išsiplėtusiu verslu, jei ne bendradarbiavimas su didžiaisiais Lietuvos prekybos tinklais. Verslininkas įsitikinęs, kad smulkiam ūkininkui įžengti į rinką Lietuvoje nėra paprasta, o be didžiųjų paramos gali būti ir visai neįmanoma. „Didelis užsakovas įpareigoja pagaminti didesnius kiekius produkcijos, o kai esi mažas gamintojas, tai puiki galimybė. Be to, visus šiuos metus, kiek dirbame su didžiaisiais prekybininkais, ne tik patys siūlome naują produkciją, bet dažnai gauname idėjų ar užsakymų sukurti kažką naujo prekybos tinklo iniciatyva. Tai skatina nuolat tobulėti, keistis, saugant šį bendradarbiavimą.

Per daug metų Lietuvos pirkėjas ir jo požiūris į prekes nuolat keitėsi. Anksčiau sveikesni produktai tikrai nebuvo tokie pageidaujami parduotuvėse kaip šiandien. Šiandien daugelis pirkėjų ieško sveikesnių alternatyvų savo įprastiems produktams. Nuolat stebime šias tendencijas ir taikomės prie klientų poreikių. Neseniai pirkėjams pristatėme ekologiškus „Milipop“ trapukus iš bulvių, kurie yra sveikesnė visų pamėgto bulvių traškučių užkandžio alternatyva“, - sako K.Uždavinys.

Verslininkas įsitikinęs, smulkiam verslui veikiant vienam, perpildytoje rinkoje įsitvirtinti - itin sudėtinga: „Mažas gamintojas turi būti išskirtinis, jeigu nori būti pastebėtas. Čia didelis vaidmuo tenka produkto pakuotei. Parduotuvėje produktų įvairovė labai didelė. Jeigu produktas yra rankų darbo, apie tai turi kalbėti ir jo pakuotė, kuri skleistų šilumą, kuri įdėta gaminant kiekvieną iš šių produktų. Net ir mažiems gamintojams tenka išmokti, kad pirkėjai perka akimis. Produktas gali būti nuostabaus skonio ir išskirtinės kokybės, tačiau jeigu pakuotė bus eilinė, mažai tikėtina, kad šis gaminys sulauks sėkmės“, - sako verslininkas.

Iš šeimų ūkių - ant pirkėjų stalo

Kooperatyvo „Lietuviško ūkio kokybė“ direktoriaus pavaduotoja Vilma Eimutienė „Vakaro žinioms“ pasakojo, kad lietuviška produkcija, išsiskirianti savo kokybe, - kasmet tik populiarėja. Ir vis dažniau atsiduria pirkėjų krepšeliuose. Pasak jos, smulkūs ūkininkai Lietuvoje - išskirtinė verslo šaka. Gal net verslu ją sunku pavadinti: „Tai labai nuoširdi veikla, kupina tradicijų ir savos kultūros puoselėjimo. Mobiliuosiuose turguose užsimezga draugiški ryšiai tarp pirkėjo ir pardavėjo, grįsti pasitikėjimu. Pirkėjai ilgainiui atranda savo mėgstamus ūkininkus, kurių laukia, žino, kada jie prekiauja. Čia svarbu ne tik prekė, bet ir bendravimas. Susikuria savotiška bendruomenė.“

Betarpiškas bendravimas su klientu leidžia perteikti produkcijos išskirtinumą. Deja, skubančioje visuomenėje retas randa laiko užsukti į turgų savaitgaliai, todėl mažieji ūkininkai ieško naujų kelių pasiekti klientus. Be mobilių turgelių, dabar jie savo produkciją pristato ir prekybos tinkle „Maxima“. Skyriuose, pažymėtuose „Linkėjimai iš kaimo“, - su atsidavimu ir meile pagaminta produkcija iš Lietuvos ūkių. „Pirkėjai, pamatę prekybos tinkle gaminius su prierašu, jog tai produkcija iš kaimo, gal nepagalvoja, tačiau tai gaminiai, sukurti dažniausiai pačių gamintojų rankų. Nesvarbu, tai bus daržovių ar vaisių augintojų ūkis, jame dažniausiai darbuojasi visa šeima. Kiekvienas šeimos narys turi savo atsakomybes, kiekvienas įneša indėlį, kad būtų sukurtas išskirtinis produktas. Mažieji ūkiai kartais net stebina savo atsidavimu, savo didžiuliu noru puoselėti ir saugoti kultūros tradicijas. Pirkėjai turėtų žinoti, kad juos pasiekianti produkcija atkeliauja iš šių savo veiklą mylinčių šeimų ūkių“, - sako V.Eimutienė.

Ji skaičiuoja, kad šiuo metu per 40 ūkininkų savo produkciją pristato didžiausio prekybos tinklo „Maxima“ parduotuvėse. Bendradarbiavimas leidžia mažiesiems ūkiams tobulėti ir plėstis. „Džiaugiamės puikiu bendradarbiavimo ryšiu. Ypač todėl, kad produkcija iš mažųjų ūkių - nuolat veikiama natūralių veiksnių. Pavyzdžiui, sezoniškumo. Tai iš karto labai gąsdina smulkiuosius. Juk gali nutikti taip, kad ūkyje pieno karvės davė mažiau, tad pavyko pagaminti mažiau sūrių pristatymui nei anksčiau. Arba anksčiau pasibaigė uogų sezonas ir sumažėjo pagaminamų sirupų kiekis. Tačiau į šį natūralų procesą „Maximos“ atstovai žiūri labai lanksčiai. Tai padrąsina gamintojus, leidžia jiems suprasti, kad yra vertinami“, - pastebi smulkiųjų ūkininkų atstovė V.Eimutienė. Ir priduria, kad iki šiol populiariausia iš smulkiųjų Lietuvos ūkių atkeliaujanti produkcija - duonos ir mėsos gaminiai.

„Maximos“ komercijos vadovė Vilma Drulienė pasakoja, kad bendradarbiavimo su Lietuvos ūkininkais idėja kilo stebint pirkėjų poreikius. Šiandien daugelis pirkėjų linkę rinktis lietuvišką produkciją: „Vietos produkcija visada buvo populiari ir yra paklausi tarp pirkėjų, o šiandien, kai vis dažniau žmonės prioritetą teikia sveikiems ir ekologiškiems produktams, specializuotame skyriuje „Linkėjimai iš kaimo“ pristatoma ūkininkų produkcija yra kaip niekad paklausi.

Nepamirškime ir to, kad šiandienos pirkėjas yra skubantis žmogus, todėl jam itin aktualu, kad vienoje vietoje galėtų įsigyti mėgstamą naminį varškės sūrį, skilandį, kurį skanaudavo tik pas močiutę kaime, naminių kiaušinių ar tikros ruginės rankų darbo duonos. Taupydami pirkėjų laiką ir sutelkdami vietos ūkininkus, savo parduotuvėse siūlome platų lietuviškuose ūkiuose užaugintų ir pagamintų produktų pasirinkimą.“

Toks bendradarbiavimas naudingas visoms trims pusėms: pardavėjui, gamintojui ir pirkėjui. „Ieškome būdų, kaip padėti ūkininkams parduoti daugiau savo pagamintos produkcijos, o pirkėjams - ekologiškus ir pamėgtus lietuviškus produktus įsigyti ne tik turguose, bet ir bet kada - patogiu sau laiku - užsukus į šalia namų esantį prekybos centrą.

Atsakingai žiūrime į bendradarbiavimą su ūkininkais ir Lietuvos gamintojais, todėl ir toliau stengsimės lietuviškų produktų gamintojams sudaryti kuo didesnes galimybes savo produkciją realizuoti mūsų tinklo parduotuvėse“, - sako V.Drulienė.

Parengta bendradarbiaujant su „Maxima“





"Respublikos" leidiniai", Smetonos g. 2, Vilnius, Tel. , Faks. , El. paštas info@respublika.net