respublika.lt

Taksistai apsuka valstybę be problemų

2014 kovo mėn. 25 d. 09:44:15
Justina KABAKAITĖ, zinios@vakarozinios.lt

Prieš dvejus metus surengtas naktinis Vilniaus taksi įmonių šturmas kaip reikiant praretino taksi vežėjų gretas. Oficialiai buvo teigiama, jog buvo nubausti nuo valstybės mokesčius slėpę verslininkai. Deja, įstatymų leidėjai ir patys verslininkai nelinkę šios sferos paversti bent kiek skaidresne, todėl ir šiandien sostinėje taksi paslaugų legalumas labai miglotas.


Tvarka nesikeičia

„Vakaro žinios” nusprendė patikrinti, ar tikrai nelegalios taksi paslaugos vis dar lengvai prieinamos. Nuvykome į Vilniaus oro uostą patikrinti senų legendų apie ten galiojančias mistinio tarifo kainas. Prie oro uosto priėjus prie vieno iš laukiančių 11 taksi automobilių, vairuotojas mandagiai pasakė, jog norint kažkur važiuoti, reikia eiti prie eilėje stovinčio pirmojo vairuotojo. Šis pasakė, kad kelionė nuo oro uosto iki miesto centre esančios V.Kudirkos aikštės kainuotų 40 Lt. Paklausus, kodėl taip brangu, vairuotojas atsakė, jog toks tarifas - 3,5 Lt už kilometrą (važiuoti tektų apie 7 km) ir 5 Lt vienkartinis įsėdimo mokestis. Mūsų skaičiavimais, net pagal tokius tarifus mokėti reikėtų 30 Lt, tačiau ginčytis su vairuotoju yra bergždžias reikalas.

Tiesa, vairuotojas nusiteikęs geranoriškai, todėl pasiūlė taksi išsikviesti, jei jo siūlomos paslaugos yra per brangios. Be to, paaiškino, jog už kelionę nebūtų galima atsiskaityti banko kortele ar gauti čekį. Įdomu tai, kad nė ant vienos iš stovėjusių mašinų nebuvo įmonės pavadinimo ar telefono numerio, kuriuo būtų galima šį taksi išsikviesti.

Nusprendėme, kad kelionė per brangi, tačiau po kelių minučių sulaukėme dar vieno pasiūlymo.

Kitas vairuotojas siūlė 25 Lt kelionės kainą. Gal ir neblogas būtų pasirinkimas, bet vairuotojas, pasirodo, ne taksi įmonės darbuotojas, o tiesiog žmogelis, bandantis papildomai užsidirbti rinkdamas keleivius ir veždamas juos savo automobiliu. Apie mokėjimo kvitus ar kokius nors mokesčius šiuo atveju net nėra kalbos.

Taisyklėse pilna spragų

Visa tai Vežėjų profesinės sąjungos „Solidarumas” valdybos narys Gediminas Sabaitis paaiškino labai paprastai - šioje teritorijoje aukštas kainas yra nustatęs pats oro uostas: „Toje taksi zonoje gali stovėti automobiliai, ne senesni nei 8 metų, taip pat pasirašoma sutartis su Vilniaus oro uosto direkcija ir sumokamas apie 1500 Lt depozitinis mokestis. Iš šio mokesčio yra mokamas 6 Lt mokestis už kiekvieną išvažiavimą iš teritorijos. Todėl tokios kainos ten tampa legaliomis.” Pasak jo, tai tik vienas iš pavyzdžių, kaip neprižiūrima taksi vežėjų rinka sostinėje.

Vasario 20 d., neapsikentę valdžios abejingumo, Lietuvos profesinė sąjunga „Solidarumas” ir Vežėjų profesinė sąjunga „Solidarumas” organizavo taksi vairuotojų protesto akciją. 30 automobilių kolona lėtai važiavo Vilniaus miesto gatvėmis. Vėliau buvo pristatyta peticija, kurioje pateikti žingsniai, kaip reikėtų padėtį keisti.

Pasak G.Sabaičio, blogiausia tai, jog tokius vežėjus sunku sustabdyti, mat juos demaskuoti galima tik užfiksavus atvejį, kai vairuotojas paima pinigus už paslaugą, o mokesčių už tai nemoka. Viena iš priežasčių tai įtarti - keleiviams neįteikiamas čekis.

Nors ir šią sąlygą protingesni sukčiautojai apeina, mat šias sąskaitėles galima įsigyti bet kam kone kiekvienoje kanceliarinių prekių parduotuvėje. Be kita ko, šalyje nė nėra įstatymo, kuris reguliuotų taksi plafono naudojimą, todėl jį ant automobilio taip pat gali užsidėti kiekvienas, panorėjęs nelegaliai papildomai užsidirbti.

Nauji įstatymai paskatino sukčiauti

G.Sabaitis prisiminė ir garsiai nuskambėjusį Valstybinės mokesčių inspekcijos (VMI) vykdyto projekto „Taksi ir keleivių vežimas” tęsinį, kurį 2012 m. vykdė Lietuvos kriminalinės policijos biuro pareigūnai ir mokesčių inspektoriai, pasitelkę policijos pareigūnus. Tuomet be darbo buvo palikti net keli šimtai taksi vairuotojų.

„Labai panašu, kad tai galėjo būti užsakomasis projektas. Be to, paaiškino, kai tik buvo įvykdyta akcija, skubos tvarka buvo priimti nauji įstatymai, buvo kuriama įmonė „Vilnius veža”, kuriai reikėjo vairuotojų. Svarbiausia, kad nelegalių vežėjų tos akcijos metu niekas nė netikrino, tiesiog buvo sutrikdyta legaliai dirbančių įmonių veikla”, - pasakoja taksi paslaugų teikėjų atstovas.

Jis teigia, jog po šio projekto labai greitai buvo priimtas nutarimas, leidžiantis taksi paslaugomis užsiimti turint individualios veiklos pažymėjimą, o tai tik atvėrė dar didesnes galimybes slėpti mokesčius ir dirbti nelegaliai: „Dabar valstybė gauna mažiau mokesčių. Nelegalai masiškai pradėjo steigti nuomos firmas, prisidengdami tokia veikla pradėjo teikti taksi paslaugas. Net jei darbdaviai bandė laviruoti ir darbindavo darbuotojus trumpesniam darbo laikui, valstybė gaudavo gyventojų pajamų mokestį, įmokas į „Sodrą”, vairuotojai turėjo socialines garantijas.”

Pasak G.Sabaičio, tokius nelegalus turėtų prižiūrėti institucijos, kurios atsako už verslą ir klientų teises, kurios prižiūri mokesčius. Deja, reguliuojančios institucijos neturi tam priemonių, nes tam reikalinga įstatyminė bazė, kurios šiandien nėra.

Marius Žemgulis, Vilniaus AVMI Kontrolės departamento viršininkas:

2012 m. Vilniaus AVMI atliko 284 taksi įmonių ir fizinių asmenų, įregistravusių individualią veiklą, patikrinimus ir papildomai apskaičiavo beveik 3 mln. Lt mokėtinų mokesčių. 6 taksi įmonių vadovams pradėti ikiteisminiai tyrimai.

Po šių patikrinimų daug daugiau taksi vairuotojų pradėjo laikytis reikalavimų, pagyvėjo ir Vilniaus taksi rinka, atsirado naujų žaidėjų su visai kitokia verslo kultūra.

Kita vertus, dalis šešėlinių sostinės taksistų pradėjo gudrauti - prisidengdami automobilio nuomos su vairuotoju paslauga teikti keleivių vežimo taksi paslaugas, nesilaikant taksi veiklai nustatytų reikalavimų. Vien tik šiais metais, patikrinus taksi veiklą sostinėje vykdančius asmenis, kontrolės veiksmų rezultatyvumas siekia beveik 78 proc., o tai reiškia, kad pažeidimus darė 3 iš 4 patikrintų Vilniaus taksistų.

2011 m. 25 Vilniaus taksi įmonės sumokėjo per 0,7 mln. Lt, 2012 m. 27 įmonės - 1,4 mln. Lt, 2013 m. 28 įmonės - 1,5 mln. Lt mokesčių.

Nuo 2012 m. pasikeitus teisės aktams, daug sostinės taksi vairuotojų pradėjo individualią veiklą pagal pažymą, o dirbančiųjų įmonėse skaičius gerokai sumažėjo.



78 proc. - toks yra taksi veiklą sostinėje vykdančių asmenų kontrolės veiksmų rezultatyvumas. Tai reiškia, kad pažeidimus darė 3 iš 4 patikrintų Vilniaus taksistų.

Parengta pagal dienraštį „Vakaro žinios“


Pasidalink:
Pasidalink: Facebook
Parašykite savo komentarą:
 
Respublika.lt pasilieka teisę pašalinti nekultūringus, keiksmažodžiais pagardintus, su tema nesusijusius, kito asmens vardu pasirašytus, įstatymus pažeidžiančius, šlamštą reklamuojančius ar nusikalsti kurstančius komentarus. Jei kurstysite smurtą, rasinę, tautinę, religinę ar kitokio pobūdžio neapykantą, žvirbliu išskridę jūsų žodžiai grįždami gali virsti toną sveriančiu jaučiu - specialiosioms Lietuvos tarnyboms pareikalavus suteiksime jūsų duomenis.
  • STIPRINA: lietuvių gretos Norvegijos antroje lygoje („1. Divisjon“) dar labiau išaugo - tris mūsų šalies atstovus savo gretose turinti Haldeno „Comet“ komanda į savo gretas pasikvietė dar vieną Lietuvos rinktinės atstovą Ilją Četvertaką.
  • AVIAKATASTROFA: naktį į pirmadienį sudužo lėktuvas, kuriuo naudojosi Šiaurės Dakotos valstijos Bismarko miesto greitosios medicinos pagalbos tarnyba; katastrofa įvyko netoli Bismarko; nelaimės aplinkybės tiriamos.
Daugiau

Respublika
rekomenduoja

Labiausiai
skaitomi
(per 72 val.)

Daugiausiai komentuoti
(per 72 val.)
reklama
darbas spaudoj

Ar jums baisu, kad Vaiko teisių apsaugos ir įvaikinimo tarnyba gali atimti jūsų vaikus?

balsuoti rezultatai

Ar susirgus patys sau diagnozuojate ligą ir ją gydote?

balsuoti rezultatai
reklama
liu desertine 2
Šiandien Rytoj   Poryt

 

   

  -1   +2 C

    0   +1 C

 

   -1  +1 C

 +1  +3 C

   +1  +2 C

 

   -2  -1 C

 4-5m/s

 3-4 m/s

 

   2-3 m/s