respublika.lt

Nuostoliai didėja - maršrutų mažėja

(0)
Publikuota: 2009 birželio 01 15:33:08
×

Sparčiai didėjant nuostoliams dėl keleivių vežimo traukiniais, gali būti, kad ilgainiui gyventojams teks išsiversti be kai kurių traukinių maršrutų, nes jų tiesiog nebeliks.

Bendrovė “Lietuvos geležinkeliai” kartu su šalies savivaldybėmis ieškos būdų keleivių vežimui vietiniais maršrutais optimizuoti. Keleivių vežimas vietos maršrutais bendrovei yra nuostolingas - vien pernai patirta 122,6 mln. litų nuostolių. Remiantis pirmojo ketvirčio rezultatais, šiemet “Lietuvos geležinkelių” nuostoliai dėl keleivių vežimo gali padidėti iki 180 mln. litų, o valstybės biudžete bendrovei numatoma kompensacija - tik 5,02 mln. litų. Be to, stinga lėšų keleivinių traukinių riedmenų parkui atnaujinti, o tai būtina keleivių vežimo paslaugos kokybei užtikrinti.

Reikalauja dividendų

Atsižvelgdama į keleivių vežimo nuostolingumą ir vis didėjančią finansinę naštą bendrovei “Lietuvos geležinkeliai”, Susisiekimo ministerija prašo Vyriausybės nustatyti viešųjų paslaugų teikimo nuostolių kompensavimo tvarką.

Susisiekimo viceministro Arūno Štaro teigimu, iki šiol buvo taikoma ydinga praktika keleivių vežimo nuostolius kompensuoti krovinių gabenimo pajamomis. Tačiau tokių lėšų nebepakanka ekonominio sunkmečio sąlygomis - žymiai sumažėjus krovinių pervežimams, smuko ir “Lietuvos geležinkelių” pajamos. Be to, kryžminis finansavimas, kai keleivių vežimo nuostoliai dengiami kitos rentabilios veiklos pelnu, nėra leidžiamas pagal Europos Sąjungos (ES) teisės reikalavimus.

Be to, šiais metais “Lietuvos geležinkeliai” valstybei turės sumokėti beveik 50 mln. litų dividendų, taigi neteks galimybės šiomis lėšomis bent iš dalies padengti keleivių vežimo nuostolius, kaip buvo daroma ankstesniais metais.

Vis dėlto per pastaruosius kelerius metus valstybės skiriama kompensacija didėjo - 2007 metais nuostolingam keleivių vežimui kompensuoti buvo gauta beveik 15 mln. litų, o 2008 metais - 26 mln. litų.

Susisiekimo ministerija siekia, kad būtų surastas teisinis šios problemos sprendimo būdas. Su geležinkelio įmone, teikiančia keleivių vežimo paslaugas, turi būti pasirašyta sutartis, o nuostoliai, patiriami dėl visuomenės aptarnavimo įsipareigojimų vykdymo, įmonei turėtų būti kompensuojami Vyriausybės nustatyta tvarka. Tokia nuostata yra numatyta nuo 2004 metų galiojančiame Geležinkelių transporto kodekse ir ES teisės aktuose, tačiau nuostolių kompensavimo tvarkos Vyriausybė iki šiol nėra patvirtinusi.

Mažins maršrutus

Viceministro A.Štaro nuomone, jei “Lietuvos geležinkelių” veikla šiais metais nebus pelninga, teks mažinti keleivių vežimo geležinkelių transportu maršrutus arba didinti bilietų kainas. Siekdama, kad dėl to nenukentėtų gyventojai, Susisiekimo ministerija tariasi su savivaldybėmis, kaip optimizuoti keleivių vežimo maršrutus ir suderinti skirtingų rūšių transportą.

Metų pradžioje maršrutas Vilnius-Oro uostas pakoreguotas - atsisakyta 17 reisų per dieną. Siekiant sumažinti nuostolius, numatoma trumpinti kai kuriuos keleivinių traukinių maršrutus: Vilnius-Marcinkonys, Vilnius-Turmantas. Traukiniai važiuotų tik iki Varėnos ir Visagino. Nuo Varėnos iki Marcinkonių ir nuo Visagino iki Turmanto keleivius būtų galima vežti autobusais.

“Laikomės nuostatos, kad traukiniai - didžiulės talpos transporto priemonė ir jais reikia vežti keleivius tais maršrutais, kuriuose daug žmonių, o socialinę būtinybę gali atlikti ir autobusų parkai, juo labiau kad valstybė juos dotuoja”, - sako bendrovės “Lietuvos geležinkeliai” Keleivių vežimo direkcijos direktoriaus pavaduotojas komercijai Dalijus Žebrauskas.

Taip pat svarstoma galimybė atsisakyti maršruto Radviliškis-Šiauliai-Rokiškis. Apskaičiuota, kad šio maršruto atsisakius būtų sutaupyta apie 2,5 mln. litų, o viso siūlomo maršrutų optimizavimo efektas per metus siektų apie 13 mln. litų.

Penktadienį Susisiekimo ministerijos iniciatyva vykusiame Vyriausybės Strateginio planavimo komiteto posėdyje paprašyta pateikti papildomos informacijos apie “Lietuvos geležinkelių” strateginius planus ir apie ilgalaikę keleivių vežimo Lietuvoje strategiją.

 

Parengta pagal dienraštį "Respublika"

Patiko straipsnis? Leisk mums apie tai sužinoti. Nepamiršk pasidalinti Facebook!
L
0
F
Parašykite savo komentarą:
 
Komentuoti
Respublika.lt pasilieka teisę pašalinti nekultūringus, keiksmažodžiais pagardintus, su tema nesusijusius, kito asmens vardu pasirašytus, įstatymus pažeidžiančius, šlamštą reklamuojančius ar nusikalsti kurstančius komentarus. Jei kurstysite smurtą, rasinę, tautinę, religinę ar kitokio pobūdžio neapykantą, žvirbliu išskridę jūsų žodžiai grįždami gali virsti toną sveriančiu jaučiu - specialiosioms Lietuvos tarnyboms pareikalavus suteiksime jūsų duomenis.

Dienos klausimas

Ar paspirtukininkams šalmai turėtų būti privalomi?

balsuoti rezultatai

Apklausa

Kokia kalba bendraujančių žmonių padaugėjo jūsų gyvenamojoje aplinkoje?

balsuoti rezultatai

Respublika
rekomenduoja

Labiausiai
skaitomi

Daugiausiai komentuoti

Orų prognozė

Šiandien Rytoj Poryt

+5 +9 C

+5 +10 C

+7 +10 C

+14 +17 C

+9 +13 C

+12 +18 C

0-7 m/s

0-8 m/s

0-5 m/s