respublika.lt

Muitininkai parodė, kur guli milijonai

(0)
Publikuota: 2014 vasario 10 10:35:48, Jaunius POCIUS, „Respublikos“ žurnalistas
×

Nors seniai kalbama, kad būtina riboti į Lietuvą įvežamų degalų kiekį, o vilkikų bakuose atkeliavęs dyzelinas maitina „šešėlį“, tačiau mūsų valdžia, skirtingai nei kaimynų lenkų, iki šiol išvadų padaryti nesugebėjo. Muitinės departamentui atlikus tyrimą, apie kurio rezultatus informuotas Seimas ir Vyriausybė, valdžiai, atrodo, ėmė atsiverti akys.

Duomenys šiurpina


„Mes seniai tą klausimą svarstome. Bet dabar gavome Vilniaus teritorinės muitinės duomenis, skaičiai įspūdingi. Nesu tikras, bet Lietuva dėl įvežamų ir nupilamų degalų galimai per dieną praranda apie milijoną litų mokesčių“, - Seimo Biudžeto ir finansų komiteto pirmininkas Bronius Bradauskas jau nedvejoja, kad delsti nebegalima. Tegu, sako, muitininkų skaičiavimai būna kad ir su 10 proc. paklaida, skaičiai vis viena lieka įspūdingi.

B.Bradauskas su premjeru, Finansų ministerijos ir Muitinės departamento atstovais žada kalbėti „iš esmės“, kai tik Algirdas Butkevičius grįš iš olimpiados.

Komiteto pirmininkas neabejoja, kad vežėjai ras argumentų priešintis, bet jis pasiryžęs atlaikyti transportininkų spaudimą. Jo teigimu, vežėjų pozicija nestebina, nes esą ūkio subjektai visą laiką priešinasi ten, kur reikia dalį atseikėti Lietuvos biudžetui.

„Kadangi aš turiu tokius duomenis, kad Lietuvos vežėjai „Linava“ pilasi kurą 80 procentų Lenkijoje, ir tiktai 20 proc. mūsų šalyje, man, kaip biudžeto komiteto atstovui, nelabai patinka“, - sakė B.Bradauskas.
„Respublika“ gavo muitininkų medžiagą, su kuria susipažino ir B.Bradausko vadovaujamas Seimo komitetas, ir Vyriausybė. Tad neatsitiktinai praėjusią savaitę premjeras A.Butkevičius prabilo, kad reikia kažko griebtis.

Vyriausybės kancleris Alminas Mačiulis pripažino, kad dėl galimo įvežamų degalų ribojimo sunerimo  „Linavos“ nacionalinė vežėjų automobiliais asociacija.

„Šia problema kalbėjome su „Linava“, bet jokių sprendimų nėra priimta. Jeigu yra sutartys, kuriose numatyta neriboti degalų įvežimo versliniam transportui, tai natūralu, kad jie tą klausimą kels“, - sakė kancleris ir patikslino, kad premjeras susirūpinęs kalbėjo apie važiuojančius tuščius automobilius, kurie negabendami krovinio ar keleivių, komercine veikla neužsiima.

Kortos atverstos. Kas toliau?


Muitininkai, į kuriuos dažnai laidomos kritikos strėlės dėl nemąžtančio „šešėlio“, neseniai padėjo valdžiai atverstas kortas ant stalo.

Vilniaus teritorinėje muitinėje (VTM) atlikti stebėjimai ir skaičiavimai akivaizdžiai patvirtina, kokiais mastais į Lietuvą be mokesčių vežami degalai, kurių dalis, tikėtina, nusėda ir pogrindinėse degalinėse.

VTM kontroliuoja pagrindinius Medininkų, Raigardo, Šalčininkų ir Lavoriškių kelio postus, per kuriuos kas parą į Lietuvą vidutiniškai įvažiuoja 1360 krovininių automobilių.

Muitininkai praėjusių metų spalį atliko tyrimą ir įsitikino, kad vidutiniškai viena transporto priemonė įveža apie 1000 litrų kuro. Reto vilkiko bakuose būdavo 800 litrų. Dažniausiai degalų gabenta gerokai daugiau nei tona, nereta transporto priemonė vežė 1500-1900 litrų.

Transporto priemonės, gabenančios daugiau nei 1500 litrų degalų, pagal pavojingų krovinių gabenimo konvenciją (ADR) turi turėti specialų leidimą, kurį išduoda Valstybinė kelių transporto inspekcija. Jeigu leidimo nėra, fiksuojamas pažeidimas. Nuo gruodžio 10-osios ėmus registruoti tokius degalų kiekius, iki vasario 4 d. buvo surašyta daugiau kaip 400 Administracinių teisės pažeidimų protokolų.

Lapkričio mėnesį muitininkai pabandė suskaičiuoti, kas lieka transporto priemonių bakuose joms išvažiuojant iš Lietuvos. Nustatyta, kad juose vidutiniškai teliūškuodavo po 160 litrų kuro.

Nuo praėjusio spalio vairuotojai buvo paprašyti deklaruoti įvežamo kuro kiekį ir odometrų rodmenis. Didžiausius kuro kiekius įvežančios mašinos buvo registruojamos informacinėje sistemoje ir tikrinamos joms išvykstant iš Lietuvos. Iki vasario į šią sistemą buvo įtraukta 1713 automobilių, iš jų 534 automobiliai buvo patikrinti išvažiuojantys.

Kontroliuojant nustatyta, kad apie 15 proc. tikrintų transporto priemonių buvo nupylusios kurą. Nustačius, kad degalai negalėjo būti sunaudoti važinėjant Lietuvoje, pareikalauta sumokėti mokesčius. Apmokestinus 88 transporto priemones (daugiau kaip 56 tūkst. litrų), surinkta 102,4 tūkst. litų mokesčių. Taip pat nustatyta, kad padidėjo išvežamo kuro kiekiai. Toks rezultatas gautas muitininkams kontroliuojant tik didžiausius gabenamus degalų kiekius.

Muitinės kontrolės pasekmės irgi verčia susimąstyti. VTM kelių postuose sutrumpėjo vilkikų eilės. Vengdami nemalonių muitininkų klausimų, vežėjai ėmė sukti kitais maršrutais. Jie į Baltarusiją grįždavo per Latviją ir Lenkiją.

2013 metus per VTM kontroliuojamus kelio postus įvažiavo 51 tūkst. automobilių be krovinio. Su kroviniu triskart mažiau - 17 tūkst. Iš Lietuvos išvažiavo 1465 tuščios transporto priemonės ir 23 tūkst. su kroviniu.

Paprašytas pakomentuoti, kas slypi už šių skaičių, VTM viršininko pavaduotojas Alvydas Bražiūnas ilgai negalvojo: tikėtina, jog dalies vežėjų tikslas buvo atsivežti pigesnių degalų.

Tokia padėtis ypač palanki lenkų vežėjams. Nors Lenkija ir turi sieną su Baltarusija, jų vežėjai mėgsta daryti lankstą per Lietuvą. Taip kaimynai elgiasi todėl, kad jiems įvažiuojant tiesiogiai yra taikoma 600 litrų neapmokestinama degalų įvežimo norma bei papildomi 200 litrų šaldytuvams. Dėl tokių lenkų viražų Raigardo kelio poste jų transporto priemonės sudaro net 72 proc. visų įvažiuojančių krovininių automobilių, Šalčininkų - 38 proc., Medininkų - 15 proc., Lavoriškių - 12 proc.

„Prisipylę degalų Baltarusijoje, lenkai grįžta per Lietuvą ir apkrauna mūsų postus. Jeigu ir pas mus būtų apribojimai iki 600 litrų, tada lenkų transporto būtų mažiau“, - pastebi A.Bražiūnas.

Nepakelti šimtai milijonų

Muitininkai dabar fiksuoja įvažiuojančių ir iš šalies išvažiuojančių automobilių odometrų rodmenis. Nustačius, kad kuras „išgaravo“, nuo 1 tonos vežėjui tenka susimokėti papildomą 1830 litų mokestį.

VTM viršininko pavaduotojas sako, kad visų transporto priemonių kontroliuoti muitininkai negali, nes trūksta pareigūnų. Jeigu darbuotojų būtų daugiau, galima būtų apžiūrėti kiekvieną mašiną. Tam, tikina A.Bražiūnas, VTM reikėtų iki 2 mln. litų papildomoms pareigybėms įsteigti, bet įplaukos į biudžetą būtų gerokai didesnės.

„Transportas iš Baltarusijos sudaro 80 proc., iš Rusijos - 20. Kai mes pradedame kontroliuoti įvežamą kurą, tada rusai ar baltarusiai bijo grįžti per mūsų VTM postus, jie važiuoja per Latviją, bet dauguma per Lenkiją. Ten dėl to buvo susidariusi beveik pusės tūkstančio mašinų eilė. Mums net skambino Balstogės muitinės rūmų vadovas ir klausė, kas nutiko. Atsakėme, jeigu transporto priemonės grįžtų atgal į Baltarusiją per mus, mes jas apmokestintume“, - juokiasi A.Bražiūnas.

Jis sutinka, kad vežėjai galėtų gabenti tiek degalų, kiek jų telpa standartiniuose bakuose, tik svarbu, kad nenupylinėtų. Tai galima būtų kontroliuoti taikant kuro ir ridos skaičiavimo metodiką. O Latvijos ir Lenkijos pasieniuose tiesiog budėtų muitinės mobilios grupės.

„Reikia taikyti saviškiams tą patį, ką taiko lenkai - 600 litrų ir plius 200 litrų, jeigu važiuoja šaldytuvas. O jeigu vežasi daugiau, būk malonus, susimokėk mokesčius. Tik tegul nenupila kuro“, - A.Bražiūnas mano, kad tokia tvarka atsipirktų gana greitai. Arba, siūlo jis, galima būtų derėtis su „Linava“, neapmokestinti vežamo kuro kiekių standartiniuose gamykliniuose bakuose, tačiau susitarti, kad degalus mūsų vežėjai pirktų ne Lenkijoje, o Lietuvoje. Esant didesnei kuro apyvartai degalinių savininkai garbingai turėtų mažinti kuro kainas. Mažėjant kuro kainoms, turėtų pigti maisto produktai, laimėtų Lietuvos biudžetas, mūsų vežėjai ir mūsų gyventojai.

A.Bražiūno nuomone, delsdama valstybė biudžete praranda milžiniškas sumas. Vien 2012 metais, sako muitininkas, „Linavos“ vežėjai Lenkijoje paliko 800 milijonų zlotų.

Kad panašios priemonės duotų apčiuopiamą rezultatą, muitininkas nė kiek neabejoja. Tai esą patvirtina Lietuvos degalinių sąjungos informacija, pernai pateikta Seimo Biudžeto ir finansų komitetui. Praėjusį rudenį rusams sugriežtinus transporto kontrolę, per vieną mėnesį degalinių apyvarta pasienyje su Rusija šoktelėjo 30-40 proc.

„Jeigu mes pakeltume tuos pinigus nuo asfalto, galima būtų grąžinti pensininkams jų pensijas ir dar daug kam užtektų“,- tikina VTM viršininko pavaduotojas.

 

Parengta pagal dienraštį „Respublika“

Patiko straipsnis? Leisk mums apie tai sužinoti. Nepamiršk pasidalinti Facebook!
L
0
F
Parašykite savo komentarą:
 
Komentuoti
Respublika.lt pasilieka teisę pašalinti nekultūringus, keiksmažodžiais pagardintus, su tema nesusijusius, kito asmens vardu pasirašytus, įstatymus pažeidžiančius, šlamštą reklamuojančius ar nusikalsti kurstančius komentarus. Jei kurstysite smurtą, rasinę, tautinę, religinę ar kitokio pobūdžio neapykantą, žvirbliu išskridę jūsų žodžiai grįždami gali virsti toną sveriančiu jaučiu - specialiosioms Lietuvos tarnyboms pareikalavus suteiksime jūsų duomenis.

Dienos klausimas

Ar paspirtukininkams šalmai turėtų būti privalomi?

balsuoti rezultatai

Apklausa

Kokia kalba bendraujančių žmonių padaugėjo jūsų gyvenamojoje aplinkoje?

balsuoti rezultatai

Respublika
rekomenduoja

Labiausiai
skaitomi

Daugiausiai komentuoti

Orų prognozė

Šiandien Rytoj Poryt

+5 +11 C

+6 +11 C

+7 +12 C

+9 +13 C

+12 +19 C

+18 +20 C

0-7 m/s

0-6 m/s

0-5 m/s