Tarptautinė vežėjų sąjunga IRU, kurios centrinė būstinė įsikūrusi Ženevoje, Šveicarijoje, prieš porą metų pateko į labai nemalonų skandalą. Paaiškėjo, kad IRU klerkai, ilgą laiką dalį vežėjų sumokamų TIR sistemos draudimo įmokų pervesdavo į neaiškios paskirties ofšorinių įstaigų sąskaitas. Šiai informacijai iškilus į viešumą, IRU suskubo gesinti gaisrus ir, pasak „Vakaro žinių“ šaltinio, galimai papirkinėti jai priklausančių šalių vežėjų asociacijas, siūlydama joms gerokai mažesnes, negu patirti nuostoliai, išmokas.
Lietuvos pozicija
Mūsų šalies vežėjai, vienijami asociacijos „Linava“, taip pat priklauso IRU ir mokėjo TIR sistemos draudimo įmokas, todėl 2017 m. iš IRU gavo 2,4 mln. Šveicarijos frankų (2,1 mln. eurų). Tai antroji Šveicarijos teismo priteista kompensacija iš AON draudiko, skirta TIR sistemos draudimo įmokas mokėjusiems nariams. Šiuo teismo sprendimu buvo pripažinta, kad TIR sistemos nariai 1996-2000 m. mokėdami TIR sistemos draudimo įmokas dėl AON draudiko sukčiavimo patyrė žalą.
Taip pat „Linava“ yra gavusi 3,7 mln. Šveicarijos frankų (3,2 mln. eurų) išmoką iš IRU ir turėtų gauti dar 1,3 mln. (1,1 mln. eurų). Šiuos pinigus IRU generalinė asamblėja nusprendė grąžinti narėms po to, kai IRU auditas nustatė dėl sąjungos klerkų sukčiavimų neteisingai apskaitytas TIR sistemos draudimo įmokas už parduotas nariams TIR knygeles per 1995-2015 metus.
Sumos, atrodytų, didelės, tačiau vienos sąjungos narių - Rumunijos vežėjų asociacijos ARTRI teigimu, sąjungos vadovybė neteisėtais sandoriais užsidirbo milijardus ir dabar mėgina „gesinti gaisrą“ siūlydama dešimteriopai mažesnes išmokas. Po tokio viešo pareiškimo rumunai buvo skubiai pašalinti iš sąjungos, o šiuo metu, redakcijos duomenimis, santykius konflikto šalys aiškinasi tarptautiniame teisme. Rumunus palaikiusioje Moldovos vežėjų asociacijoje skubiai buvo perrinktas prezidiumas, į kurį pateko tik IRU lojalūs nariai.
Lietuvos nacionalinė vežėjų automobiliais asociacija sutiko su 5 mln. Šveicarijos frankų (4,4 mln. eurų) kompensacija ir taip, redakcijos turimais duomenimis, atsisakė jai priklausančių maždaug 64 mln. Šveicarijos frankų (56 mln. eurų). Keistas sprendimas, nes viskas, ko reikėjo - palaikyti Rumunijos pretenzijas IRU ir prisijungti prie jų ieškinio. Labai tikėtinos pergalės atveju, Lietuvos vežėjai būtų gavę milžinišką kompensaciją, o į šalies biudžetą būtų sumokėti solidūs mokesčiai.
Kur dingsta milijonai?
Kita vertus, stebint tolesnę kompensacijos „panaudojimo“ istoriją, atsiranda pagrindo abejoti „Linavos“ vadovų gebėjimais tvarkyti gaunamas lėšas. Kaip pastebėjo vienas iš „Linavos“ narių - „IRU draudimo lėšų paskirstymas bei grąžinimas žalą patyrusiems TIR sistemos nariams siūlomame 2018 metų („Linavos“) biudžeto plane nėra numatytas, tačiau šių pinigų 2018 metų pabaigoje, pagal pateiktą biudžeto vykdymo planą, jau nebelieka“.
Gilinantis į situaciją paaiškėjo, kad visas iš IRU gautas TIR sistemos narių kompensacijas - 5 mln. ir 2,4 mln. Šveicarijos frankų (4,4 mln. ir 2,1 mln. eurų) „Linavos“ vadovai nusprendė panaudoti investiciniam projektui. Pagal šį projektą skubos tvarka, aiškiai neišdėsčius pozicijos visiems „Linavos“ nariams, asociacijos vadovai planuoja įkurti draudimo bendrovę. Tai būtų didžiausias ligšiolinis investicinis „Linavos“ projektas, todėl toks skubėjimas, naudojant šio projekto finansavimui vien TIR sistemos narių žalos atlyginimui skirtas lėšas, sukėlė pagrįstų kai kurių asociacijos narių abejonių. Juolab kad neigiamą lėšų panaudojimo patirtį „Linava“ jau turi - tai asociacijoje liūdnai pagarsėjusios istorijos, tokios kaip „Linavos servisas“, kuris jos nariams kainavo apie 3 mln. eurų, neaiškus simuliatoriaus projektas, nepagrįstai didelių verčių pastatų pirkimai, nežinioje nuskendusios draudimo bendrovės „Lindra“ likimas.
Vertinant situaciją susidaro įspūdis, kad „Linavos“ administracija į asociacijos biudžetą žiūri „valdiškai“ - nariai pinigus sunešė, tačiau leidžiami jie jau be vežėjų žinios ar pritarimo. Kyla natūralus klausimas - kaip sėkmingai gali veikti asociacija, jeigu kairė nežino, ką daro dešinė ir niekas negali pasakyti, kur dingsta lėšos?
„Linavos“ komentaro nesulaukta...
Analizuodamos situaciją, „Vakaro žinios“ keletą klausimų pateikė ir vežėjų asociacijai „Linava“. Iš pradžių asociacijos atstovas spaudai Andrius Petraitis pažadėjo, kad pasistengs operatyviai viską išsiaiškinti ir grįžti su atsakymais, tačiau jau kitą dieną situacija „staiga“ pasikeitė. A.Petraitis, teigdamas, kad dalis asociacijos vadovų šiuo metu atostogauja, informavo, jog negali nurodyti tikslaus laiko, kada galėtų būti pateikti atsakymai.
„Linavos“ prezidentas Erlandas Mikėnas savo komentaro per kelias dienas taip pat nepateikė. Tikino, kad yra labai užsiėmęs.