respublika.lt

2018 rugsėjo 18, antradienis

Komerciniai bankai darosi vis įžūlesninuotraukos

2014 kovo mėn. 28 d. 10:17:36
Danas NAGELĖ, „Respublikos“ žurnalistas

Lietuvos bankas pernai gavo 670 vartotojų skundų dėl finansų rinkos dalyvių veiklos. Tai 8 proc. daugiau nei užpernai. Labiausiai išaugo skundų dėl komercinių bankų skaičius - net 27 proc. Žmones itin piktino sutarčių dėl būsto kreditų sąlygos, palūkanų dydžiai, nepagrįstas lėšų nuo kortelių nurašymas ir lupikiški bankų įkainiai už operacijas. Beje, iš 469 pernai išnagrinėtų skundų dėl finansinių institucijų Lietuvos bankas nepagrįstais pripažino tik 113.


Skundų vis daugėja

„Žmonės vis drąsiau į mus kreipiasi, vis drąsiau stengiasi apginti savo teises. Kažkiek praėjusiais metais išsiskyrė komerciniai bankai. Šioje srityje ginčų skaičius išaugo labiau nei kitose srityse. Manau, kad bankai pradeda suvokti, jog į vartotojų poreikius reikia labiau atsižvelgti, labiau įsigilinti į individualias situacijas. Jei pažiūrėtume, kaip finansinių paslaugų teikėjai įvertina Lietuvos banko rekomendacijas konkrečiais ginčo atvejais, tai daugeliu atvejų Lietuvos banko rekomendacijos yra įgyvendinamos“, - vakar pareiškė Lietuvos banko Priežiūros tarnybos Finansinių paslaugų ir rinkų priežiūros departamento direktorius Vilius Šapoka.

Vartotojams ginčuose su finansų rinkos dalyviais opiausios tebėra draudimo problemos, tačiau sparčiai daugėja klientų ginčų su komerciniais bankais.

Didėja nepasitenkinimas bankais

Lietuvos banko Priežiūros tarnybos Finansinių paslaugų ir rinkų priežiūros departamento Vartotojų apsaugos ir švietimo skyriaus viršininkas Darius Andriukaitis sako, kad skundų dėl komercinių bankų skaičiaus augimas buvo prognozuotas. Tačiau esą ne todėl, kad bankai pradėjo teikti dar prastesnes paslaugas ar pakėlė mokesčius, o todėl, kad bankų sektoriaus veikla yra plačiai paplitusi ir paliečia beveik kiekvieną gyventoją.

„Augimas bankų sektoriuje, galima sakyti, buvo prognozuotas. Bankų sektorius natūraliai yra didesnis ir paliečia beveik kiekvieną mūsų - tai ir kortelės, ir sąskaitos. Kitų finansinių paslaugų, pavyzdžiui, vartojimo kreditų sektoriuje yra daugiau tikslinių grupių, kurios renkasi tą paslaugą“, - tvirtino D.Andriukaitis.

Įtartiniausi - būsto kreditai

Antrus metus ginčus tarp vartotojų ir finansų rinkos dalyvių nagrinėjantis Lietuvos bankas pernai gavo 670 kreipimųsi dėl ginčų, tai yra 8 proc. daugiau negu pirmaisiais metais.

Ginčai tarp vartotojų ir bankų dažniausiai kyla dėl būsto kreditų. Praėjusiais metais tokie ginčai sudarė iki 40 proc. visų bankinių ginčų. Vartotojai ir bankai nesutarė dėl palūkanų dydžio, kredito grąžinimo grafiko ar kitų sutarties sąlygų keitimo, taip pat dėl sutarties nutraukimo nesibaigus terminui. 24 proc. ginčų kilo dėl indėlių sutarčių, dažniausiai siekiant pakeisti palūkanų už indėlius dydį. Panašią dalį sudarė ir ginčai dėl mokėjimo kortelių, vartotojams nesutinkant su nustatytais mokesčiais dėl teikiamų paslaugų, skundžiantis dėl nepagrįsto lėšų nuo kortelės sąskaitos nurašymo ir pan.

Vartotojai vis raštingesni

Ginčuose su kitais finansų rinkos dalyviais dominavo nesutarimai dėl vartojimo kreditų. Jie sudarė du trečdalius šios grupės ginčų, o jų priežastis dažniausiai buvo kreditų grąžinimo, palūkanų klausimai.

Su draudikais vartotojai dažniausiai ginčijosi dėl įvykių pripažinimo nedraudžiamaisiais ir išmokos dydžių. Ginčai dėl vairuotojų civilinės atsakomybės privalomojo draudimo sudarė 27 proc., automobilių kasko draudimo - 22 proc., o turto draudimo - 18 proc. visų šio sektoriaus ginčų.

Lietuvos bankas pernai išnagrinėjo 469 ginčus, finansų įstaigoms 143 ginčus pasiūlyta spręsti taikiai, 45 - visiškai arba iš dalies patenkinant vartotojo reikalavimus, 55 ginčai baigėsi pasiekus susitarimą arba rinkos dalyviui patenkinus vartotojo reikalavimą, o 113 atvejų vartotojų reikalavimai atmesti. Pernai sumažėjo atvejų, kai ginčai nenagrinėti dėl to, kad buvo pateikti nesilaikant reikalavimų: 2013 m. tokių buvo 257 atvejai (2012 m. - 298).

Rekomendacijų nepaiso

Nors Lietuvos banko sprendimai dėl ginčų yra rekomendacinio pobūdžio, absoliuti dauguma ginčų (78 proc.) išsprendžiami taip, kaip pasiūlo Lietuvos bankas. Jei vartotojo sprendimas netenkina, jis turi teisę dėl to paties ginčo kreiptis į teismą.

Tačiau yra finansinių institucijų, kurios ignoruoja Lietuvos banko sprendimus. Pavyzdžiui, Šiaulių bankas pernai spjovė į tris rekomendacijas, o draudimo kompanija „ERGO Insurance SE“ - net į šešias.

V.Šapoka konkrečių finansinių institucijų, dėl kurių skundžiamasi daugiausiai, neįvardijo, tačiau davė suprasti, kad tai - skandinaviški bankai.

„Reikėtų atkreipti dėmesį, kad kiekvienas rinkos dalyvis užima skirtingą rinkos dalį. Ir natūralu, kad tie rinkos dalyviai, kurie teikia daugiausiai paslaugų, sulaukia ir daugiausiai kreipimųsi. O jei pažiūrėtume į tuos rinkos dalyvius, kurie nevykdo Lietuvos banko rekomendacijų, tai iš bendros tendencijos išsiskiria vienas rinkos dalyvis - ERGO draudimo bendrovė. Pastebime, kad rinkos dalyviai vis atsakingiau vertina dialogą su vartotojais. Tačiau šiuo atveju, pasikartosiu, vienas rinkos dalyvis išsiskyrė. Reikės aiškintis priežastis, kodėl nebandoma prisijungti prie tos gerosios praktikos“, - teigė V.Šapoka.

Šokiravo žvėriški įkainiai

D.Andriukaitis tvirtino, kad nemažai skundų gauta dėl to, kad komerciniai bankai patvirtino žvėriškus įkainius už operacijas grynaisiais. Dauguma bankų paprastą paslaugą pabrangino nuo 2 iki 8 litų.

„Tačiau kainų pagrįstumo mes neturime teisės vertinti. Svarbiausia, kad tie įkainiai būtų paskelbti prieš paslaugos teikimą. Bankai paslaugas brangina, kad žmonės pereitų prie operacijų negrynaisiais pinigais. Suprantame, kad tai kelia ažiotažą visuomenėje, tačiau laisvojoje rinkoje kainos neįmanoma riboti“, - „Respubliką“ tikino D.Andriukaitis.


Dėl draudikų Lietuvos bankas gavo 329 skundus - šešiais daugiau nei užpernai. O skundų dėl bankų padaugėjo drastiškai - nuo 215 iki 272. Dėl kitų finansų rinkos dalyvių - brokerių, vartojimo kreditų davėjų ir pan. - pernai kreiptasi vos 59 kartus (užpernai - 168).

Parengta pagal dienraštį „Respublika“


Pasidalink:
Pasidalink: Facebook Pasidalink: Frype
Straipsnio komentarai
 
 

Respublika.lt pasilieka teisę pašalinti nekultūringus, keiksmažodžiais pagardintus, su tema nesusijusius, kito asmens vardu pasirašytus, įstatymus pažeidžiančius, šlamštą reklamuojančius ar nusikalsti kurstančius komentarus. Jei kurstysite smurtą, rasinę, tautinę, religinę ar kitokio pobūdžio neapykantą, žvirbliu išskridę jūsų žodžiai grįždami gali virsti toną sveriančiu jaučiu - specialiosioms Lietuvos tarnyboms pareikalavus suteiksime jūsų duomenis.
  • PABĖGO: antradienį Pietų Korėjos Tedžono mieste, kuris yra už 160 kilometrų į pietus nuo Seulo, iš zoologijos sodo pabėgo puma.
  • NELAIMĖ: Austrijos Graco mieste traukiniui susidūrus su autobusu, vienas žmogus žuvo, o dar 11 buvo sužeista.
Daugiau

Respublika
rekomenduoja

Labiausiai
skaitomi
(per 72 val.)

Daugiausiai komentuoti
(per 72 val.)
reklama
DARBAS ADMIN

Ar vizitai pas gydytojus ir tyrimai turėtų būti apmokestinti?

balsuoti rezultatai

Ar pažįstate šimtamečių žmonių?

balsuoti rezultatai
Šiandien Rytoj   Poryt

 

   

  +8 +11 C

   +9  +11 C

 

   +8  +10 C

  +11  +24 C

   +22  +26 C

 

   +21  +24 C

  2-3 m/s

 3-5 m/s

 

    2-3 m/s

 

USD - 1.1671 PLN - 4.2955
RUB - 79.4113 CHF - 1.1236
GBP - 0.8888 NOK - 9.5620
reklama
Ukis 2018