respublika.lt

2017 lapkričio 18, šeštadienis

koncertas

Kiek išpjauti valdininkų?nuotraukos (11)

2017 rugpjūčio mėn. 25 d. 11:18:23
Justina GAFUROVA, zinios@vakarozinios.lt

Naujoji Vyriausybė, žadėjusi kaip reikiant sumažinti biurokratinį aparatą, teigia pradėjusi imtis darbų. Vyriausybė ragina pasimokyti iš kaimynių šalių. Štai Estijoje dirbantys buhalteriai atlieka dešimt kartų daugiau darbo nei lietuviai. Retins. Ką apie tai mano ekspertai, o ne politikai? „Vakaro žinios“ kreipėsi į Lietuvos mokesčių mokėtojų asociacijos viceprezidentę Danguolę PRANCKĖNIENĘ.

 

- Ar verta tikėtis, kad valstybės įstaigų buhalterinės apskaitos ir personalo administravimo funkcijų konsolidavimas bus sėkmingas ir duos teigiamų rezultatų?

- Gali būti, kad sujungus įmones galima pasiekti suintensyvinimą, vienos programos naudojimą, nes dabar jų yra plati įvairovė. Taip pat galėtų būti automatizuoti tam tikri įvedimai. Tuomet tai jau būtų kažkas teigiamo. Kita vertus, pažiūrėjus, ką jie daro, kol kas vyksta labai dažnas parašų rinkimas, rašinėjimas ir panašūs dalykai, kurie atliekami fiziškai. Tuomet ir buhalteris labai nutolsta nuo paties apskaitymo objekto. Tiek, kiek popierių gaunama, tiek ir apskaitoma. O kas negaunama, tas neapskaitoma.

Žinoma, visko iš karto automatizuoti nepavyks. Iš pradžių reikėtų viską perkelti ir suvienodinti. Dabar, kaip įsivaizduoju, įstaigose nėra vienodos sistemos, numeracijos, kodų ir pan. Visa tai pradiniame etape atims laiko, o vėliau gal susidėlios viskas į savo vėžes ir bus naudinga.

- Ar būtų įmanoma įgyvendinti iškeltą idėją - sujungti visas ministerijas „po vienu stogu“, taip paliekant tik vieną buhalteriją, personalo skyrių ir atsikratant besidubliuojančių funkcijų?

- Ir personalo skyriuje nėra vykdomas tik darbo sutarčių sudarymas ir nutraukimas. Ten dirbantys žmonės atsakingi už darbuotojų atrankas, psichologinius testus ir panašius dalykus, kuriuos nebūtų taip lengva įgyvendinti, jei pats darbo objektas toli nutolęs. Manau, labai didelė gigantomanija taip pat nėra gerai. Kita vertus, gal sumažės biurokratų. Žinoma, neefektyvu, kad darbo užmokestį skaičiuotų šimtai žmonių. Geriau sukelti viską į vieną vietą ir padaryti robotizaciją.

- Vyriausybė pateikia statistiką, esą, palyginti su Estija, Lietuvoje vienas darbuotojas vykdo 105 darbuotojų darbo užmokesčio apskaitą, kai kaimynėje šalyje - beveik 1100. Ar mūsų darbuotojai tingūs?

- Viskas priklauso nuo to, kokius žmones mes laikome buhalteriais. Nes gali būti, kad pas vieną verslininką 2 buhalterės, o pas kitą - visos 6. Bet jei pas vieną verslininką buhalterės vadinamos vadybininkėmis, gali visas funkcijas, tenkančias vadybai, sukelti į buhalteriją ir čia jau bus daugiau žmonių. Arba gali funkcijas perkelti vadybai, ir palikti vieną ar dvi buhalteres.

Bet jeigu žiūrėtume, kaip kas apskaičiuoja darbo užmokestį, reikia žinoti, kad Estijoje niekas nepateikinėja taip dažnai ataskaitų nei „Sodrai“, nei VMI. Mes „Sodrai“ siunčiame kiekvieną mėnesį apie visus darbuotojus kokias keturias ataskaitas, o Estijoje siunčiama viena apibendrinta ataskaita, kuri buvo anksčiau ir pas mus. Tad normalu, kad jei mes turime pateikti daugiau informacijos, turi dirbti ir daugiau buhalterių. Reikia suprasti, kad Estijoje gerokai mažesnė darbo užmokesčio deklaravimo našta. O Lietuvoje buhalteris įpareigojamas sužinoti, ar darbuotojas per mėnesį nepakeitė gyvenamosios vietos, ar vis dar gyvena su savo žmona ir prižiūri vaikus, surašyti visus adresus, kodus. Tai yra papildomas darbas. Estijoje šito nėra. Tad nereikia lyginti ožkos su karve. Jos niekuomet neduos vienodai pieno.

- Kiekviena valdžia kalba biurokratinio aparato mažinimą, bet jis tik didėja. Tai gal ir normalu, kad buhalteriams viešajame sektoriuje darbo tik daugėja?

- Turbūt šioks toks kalbėjimas apie tai visada praverčia, bet pereiti prie visiškos gigantomanijos, manau, irgi nėra gerai. Nes tuomet atsiranda tie trūkumai, kurie visuomet egzistuoja didelėse įmonėse, kai ne viskas oficialiai įteisinama ar atsiranda kitos spragos. Berods Graikijoje paaiškėjo, kad vienas žmogus po išėjimo iš darbo valstybinėje įmonėje dar 15 metų gaudavo atlyginimą. Kažkas tiesiog nenuėmė varnelės sistemoje.

- Tačiau privačiame sektoriuje pavyksta išvengti panašių nesusipratimų ir viską organizuoti taupiau?

- Kur ten taupiau... Turbūt pusę laiko buhalteriai dirba valdžiai, niekas tik mokėti nenori už tuos deklaravimus. Juk vadovams ta informacija neduodama. Tikrai nėra taip, kad viešajame sektoriuje buhalterio vieta yra geresnė. Jis lygiai tiek pat deklaruoja, kiek privačiame sektoriuje. Tad darbo buhalteriui yra ir ten, ir ten. Tik mažesnės buhalterijos darbo smarkiai automatizuoti negali, tuomet jas padidina, organiškai sujungia į vieną vietą, tuomet atsiranda darbų automatizavimo galimybė, nes atsiranda daugiau vienodų operacijų.


Giedrius Židonis, verslininkas:

- Iš esmės konsolidavimo idėja yra sveikintinas dalykas. Valstybė tikrai turėtų sutaupyti, jei tik pasiryš atleisti nebereikalingus valdininkus. Analogijos su Estija sufleruoja, kad iš 1000 darbuotojų galėtų būti atleisti 900. Sakykime, kad mėnesinis tokių darbuotojų darbo užmokestis yra 1000 Eur. Elementarūs skaičiavimai rodo, kad vien taip valstybė galėtų sutaupyti bent 10 milijonų eurų per metus. O jei paaiškėtų, kad tokių neefektyvių darbo vietų yra 10 000, būtų galima sutaupyti 100 milijonų per metus. Žinoma, tai utopija, visų darbuotojų atleisti nebūtina, daliai jų visada galima pasiūlyti dirbti kitokius darbus. Tačiau akivaizdu, kad galimybės taupyti šioje vietoje tikrai egzistuoja. Klausimas: ar išdrįsime jomis pasinaudoti?

Kitas svarbus žingsnis - viešųjų pirkimų konsolidavimas. Tai turėtų duoti dar didesnį efektą, nes turėdama skaidresnę ir efektyvesnę pirkimų sistemą, valstybė gali sutaupyti bent iki 30 proc. visų pirkimų vertės. Perkant didesniais kiekiais ir vienu kartu galima gauti dideles nuolaidas. Tačiau, jei paslauga perkama iš vienų rankų - uždirba tik vienas tiekėjas. Tad jei nutiks taip, kad valdininkų atlyginimus skaičiuos viena programa, valstybė taps priklausoma nuo tokio tiekėjo ir visas paslaugas ji turės pirkti tik iš jo. Nebent bus sukurtas mechanizmas, kuris leis tokią programą aptarnauti kelioms įmonėms. Konkurencijos nebuvimas yra grėsmė. Jeigu nebus konkurencijos, tai ateities konkursuose matysime pirkimus iš to vienintelio tiekėjo už dešimtis milijonų, kai reali darbų vertė bus 10 kartų mažesnė.

Parengta pagal dienraštį „Vakaro žinios“


Pasidalink:
Pasidalink: Facebook Pasidalink: Frype
Straipsnio komentarai
 
  Skaityti komentarus (11)

  • Audrius 2017 rugpjūčio mėn. 25 d. 15:11:14

    Žinoma, pritarčiau tam, kad būtų mažinamas valdininkų skaičius.
    Manau, Lietuvoje jų šiuo metu tikrai yra žymiai daugiau nei reikia
    funkcijoms atlikti.

  • Rolandas 2017 rugpjūčio mėn. 25 d. 15:10:37

    Nemanau, kad reikia tiek daug specialistų, kurie atlieka tą pačią
    pareigą. Žinoma, daug kas priklauso nuo darbo kokybės. Jei darbuotojas
    atlieka darbą, tai visai nesvarbu, koks bus jų skaičius, bet kai
    atlyginimas mokamas, o rezultatų nėra, tada negerai.

  • Regina 2017 rugpjūčio mėn. 25 d. 15:09:59

    Manau, kad šiandien valdininkų per daug yra ir ne visi tinkamai atlieka
    savo darbą. Tikrai nėra taip, kad visi blogi, bet jei būtų rūšiuojami
    tie, kurie iš tiesų dirba, galima būtų sutaupyti pinigų.

  • Ona 2017 rugpjūčio mėn. 25 d. 12:51:47

    Kadaise,savivaldybių švietimo skyriai turėjo vieną centralizuotą
    buhalteriją,nors mokyklų,darželių ,tų įstaigų darbuotojų ir jas
    lankančių vaikų skaičius buvo daug didesnis.Vėliau,nors tų
    įstaigų,jų darbuotojų ir jas lankančių vaikų skaičius
    mažėjo,kiekvienoje jų,atsirado buhalterijos ir po vieną ar kelis
    buhalterius,tik pavadinus kitaip.Ten "įsidarbino" savivaldybių
    narių,koalicinių partijų žmonės ir gauna neblogas algas.Kadaise
    kompiuterių nebuvo.Dabar ir buhalterijose dirbančių daug,ir
    kompiuterių jose irgi daug,nors darbų apimtys ,palyginus su tais
    laikais,dvigubai mažiau.Laikas šias lesyklas uždaryti.Sumažės
    išlaidos bei korupcijos apraiškų.Vadovas su savo buhalteriu gali
    susitarti,o su centralizuota buhalterija,regzti sukčiavimo ar lėšų
    grobstymo schemas,bus labai sunku ar net neįmanoma.

  • hx 2017 rugpjūčio mėn. 25 d. 11:42:33

    Jeigu estai gali ta pati darba padaryti su 10 kartu mazesniais resursais,
    tai ir lietuviai gali. o atlaisvintus resursus visada galima panaudoti. kad
    ir tai paciai personalo atrankai, apskaitai ar kitiems su atlyginimu
    skaiciavimu nususijusiems dalykams

  • Roma 2017 rugpjūčio mėn. 25 d. 11:32:50

    Net ir nežinau, ar tikrai reikia mažinti valdininkų skaičių. Manau,
    kad tikrai ne nuo valdininkų skaičiaus šalyje priklauso viešojo
    sektoriaus darbas. Čia viskas priklauso nuo to, kaip žmogus, užimantis
    pareigas, jas atlieka.

  • Diana 2017 rugpjūčio mėn. 25 d. 11:32:07

    Nežinau, ar valdininkų skaičiaus sumažinimas pagerintų situaciją
    šalyje. Mažinti tik dėl mažinimo nėra gerai, jei neliks pakankamas
    kiekis specialistų, tai ir darbai nebus atlikti. Bet jeigu yra tokių,
    kurie per savaitę nuneša tik vieną popieriuką, tai kam mokėti tokiam
    žmogui.

  • Butina 2017 rugpjūčio mėn. 25 d. 09:37:17

    nors per puse sunazinti valdininku skaiciu.

  • Painiava 2017 rugpjūčio mėn. 25 d. 09:19:13

    Pernelyg paini PVM sistema. Užtat prie VMI durų Vilniuje Ulonų g. reikia
    laukti 4 valandas. Kuo daugiau tariamos automatizacijos, tuo daugiau
    painiavos. Štai Belgija apie porą metų gyveno be premjero - nepražuvo.
    Reikia VMI išleisti bent 2 mėnesiams atostogų. Pažiūrėtume, kas
    gausis.

  • zeka 2017 rugpjūčio mėn. 25 d. 09:18:36

    Visų pirma reikia pakeisti profesijos pavadinimą.Versle senų seniausiai
    nelikę buhalterių kaip mes bandom įsivaizduoti.Buhalteris įmonėje
    atlieka ir administratoriaus ir personalo ir apskaitininko ir finansininko
    ir dar begale darbų , kurie nieko bendra su buhalterija neturi.Jau
    nekalbant , kad neturi galimybės pasinaudoti darbo kodeksu ir turėti
    atostogų bent dvi savaites iš eilės:statistika iki07 dienos , VMI
    darbuotojai iki 15 d , registrai iki 20 d, PVM iki 25 d,.sodra iki 15
    dienos , o jei reikia priimti ar atleisti žmones -nuolat.O jei prisiminti
    visą eilę ataskaitų metų pradžioje tai iki gegužės pabaigos -galvos
    nepakeliam.Apie kokį mažinimą buhalterių gali eiti kalba?

  • Safyras 2017 rugpjūčio mėn. 25 d. 09:15:00

    Viskas priklauso nuo programų efektyvumo, informacijos reikalingumo ir
    tikrinimo kokybės. Dabar informacijos internete daug, bet kiek joje yra
    tiesos, o kiek melo? Net žiniose tą patį įvykį žiniasklaida
    nušviečia kai kam patogiau...

Respublika.lt pasilieka teisę pašalinti nekultūringus, keiksmažodžiais pagardintus, su tema nesusijusius, kito asmens vardu pasirašytus, įstatymus pažeidžiančius, šlamštą reklamuojančius ar nusikalsti kurstančius komentarus. Jei kurstysite smurtą, rasinę, tautinę, religinę ar kitokio pobūdžio neapykantą, žvirbliu išskridę jūsų žodžiai grįždami gali virsti toną sveriančiu jaučiu - specialiosioms Lietuvos tarnyboms pareikalavus suteiksime jūsų duomenis.
  • EISMO ĮVYKIAI: praėjusią parą, lapkričio 16-ąją, Lietuvos keliuose, pirminiais duomenimis, įvyko 22 eismo įvykiai, kuriuose nukentėjo žmonės, žuvo 3 žmonės: automobilio vairuotoja, pėsčiasis ir dviratininkas, sužeistas 21 eismo dalyvis.
  • PARODA: penktadienio vakarą Nacionaliniame Kauno dramos teatre atidaroma Vilniaus dailės akademijos Kauno fakulteto tapybos katedros parengta paroda „Žiūrėti Matyti Regėti“.
Daugiau

Respublika
rekomenduoja

Labiausiai
skaitomi
(per 72 val.)

Daugiausiai komentuoti
(per 72 val.)
reklama
guitar trio

Kaip vertinate, kad Seime tiek daug apkaltų politikams?

balsuoti rezultatai

Ar prenumeruojate laikraščius ar žurnalus?

balsuoti rezultatai
Šiandien Rytoj   Poryt

 

   

   +1  +6 C

   +1  +6 C

 

   0  +3 C

   +5  +8 C

  +3  +7 C

 

   +2  +5 C

    7-18 m/s

    3-8 m/s

 

      5-10 m/s

 

USD - 1.1795 PLN - 4.2342
RUB - 70.0461 CHF - 1.1696
GBP - 0.8939 NOK - 9.7163
reklama
Labas vasara