respublika.lt

Degalų kainos asmenines mašinas varo į garažus

(0)
Publikuota: 2012 balandžio 02 18:07:08, Vidmantas UŽUSIENIS, “Respublikos” žurnalistas
×
nuotr. 2 nuotr.
AUKA. Pabrangę degalai privertė pensininką Algimantą Joną Brazinską giminaičius lankyti ne automobiliu, o kur kas pigesniais tarpmiestiniais autobusais

Penktadienį Lietuvos degalinėse degalų kainos vėl pašoko iki rekordinių nuo Nepriklausomybės atkūrimo aukštumų - brangiausias A95 benzinas „Statoil“ degalinėse kainavo 5,05 lito už litrą (Lt/l), o dyzelinas - 4,72 Lt/l. Paradoksas tas, kad brangiems degalams pradėjus negailestingai tuštinti vairuotojų kišenes, sužibo viltis susigrąžinti klientus pastaraisiais metais nuostoliuose besimurkdančioms viešojo transporto įmonėms. Tiesa, niekas nežino, kiek turėtų pabrangti degalai, kad gyventojai masiškai persėstų į autobusus ir troleibusus.

Pas gimines - autobusu

Jau dabar dalis mažesnes pajamas gaunančių gyventojų metė įprotį važinėti asmeniniais automobiliais ir persėdo į viešąjį transportą. Vienas tokių yra Vilniaus gyventojas 76-erių Algimantas Jonas Brazinskas.

Pensininkas sakė, kad nors automobilį turi jau labai seniai, tačiau visą gyvenimą važinėjo miesto transportu. „Pripažinkime, kad, palyginti su mūsų pajamomis, degalai visuomet buvo brangūs - ir sovietmečiu, ir kai buvo atkurta Nepriklausomybė. Todėl taip ir neįpratau važinėti miesto transportu, nes manau, kad tai yra pinigų švaistymas“, - dalijosi savo patyrimu A.J.Brazinskas.

Tačiau iš maždaug per 200 kilometrų nuo sostinės nutolusio Pasvalio kilęs A.J.Brazinskas sakė, kad dar visai neseniai automobiliu dažnai aplankydavo savo gimtinę. „Šalia Pasvalio esančiose kapinėse palaidoti mano tėvai, o Panevėžyje gyvena sesuo su vyru. Pas juos nuvažiuoju dažniau, o tėvukų kapų aplankyti vykstu ne rečiau kaip kartą per metus“, - atvirai kalbėjo Vilniaus gyventojas.

Bet jau kuris laikas A.J.Brazinskas to nedaro asmeniniu automobiliu. „Degalų kainos išaugo į tokias aukštumas, kad kartą suvažinėjęs į Pasvalį būčiau priverstas pusę mėnesio badauti. Kelionė automobiliu į gimtinę ir atgal kainuoja apie 180 litų, o mano pensija tik keliais šimtais didesnė“, - skaičiavo pašnekovas.

Todėl šiandien į Pasvalį ir netoli jo esančią Aukštaitijos sostinę A.J.Brazinskas mieliau nukanka tarpmiestiniu autobusu. „Su pensininko pažymėjimu gaunu nuolaidą, lygią pusei bilieto kainos. Todėl suvažinėti iš Vilniaus į Panevėžį kainuoja 34 litus, į Pasvalį - 38 litus. Brangu, tačiau vis tiek bent keturiskart pigiau nei mašina“, - teigė Vilniaus gyventojas.

Persėdimo bumo dar nėra

Sostinės gyventojus autobusais ir troleibusais vežiojančios bendrovės „Vilniaus viešasis transportas“ generalinis direktorius Gintaras Nakutis „Respublikos“ žurnalistą patikino, kad kol kas tokių žmonių kaip A.J.Brazinskas tėra vienetai. „Pastebėjome, jog tam, kad išaugtų keleivių srautai viešajame transporte, būtina, kad brangios degalų kainos išliktų gana ilgai. Joms pabuvus brangioms vos kelias dienas ar savaites lengvųjų automobilių vairuotojai tikisi, kad po kurio laiko degalai atpigs, todėl važinėti nuosavu transportu neatsisako“, - dalijosi patirtimi pašnekovas.

Daug optimistiškiau buvo nusiteikęs laikinojoje sostinėje autobusais miestiečius vežiojančios bendrovės „Kauno autobusai“ generalinis direktorius Mindaugas Grigelis. Dienraščio žurnalistui jis sakė, kad augančios degalų kainos „atveria neblogas perspektyvas viešajam transportui“.

Jo tvirtinimu, „Kauno autobusai“ jau apskaičiavo, kad 2012 metų sausį-vasarį keleivių, važiuojančių bendrovės transportu, palyginti su tuo pačiu laikotarpiu pernai, padaugėjo 6 proc.

Brangins po Velykų

Iš visų apklaustų viešojo transporto bendrovių bilietų kainas žadėjo kelti tiktai Vilniaus tolimojo susisiekimo autobusais kompanija „Toks“. Jos generalinis direktorius Arūnas Indrašius sakė, kad greičiausiai tai bus daroma po Velykų. „Nenorime gadinti šventinės keleivių nuotaikos“, - sakė „Toks“ vadovas.

A.Indrašiaus tvirtinimu, važiavimo bilietų kaina jo bendrovės autobusuose greičiausiai ūgtels 3-4 proc. „Bilietų nebranginome jau seniai. Toks jų pabranginimas yra niekis, palyginti su tuo, kiek pastaraisiais metais pabrango degalai“, - svarstė pašnekovas. Skaičiuojama, kad jei „Toks“ nutartų branginti savo paslaugas, kelionė iš Vilniaus į Kauną bendrovės autobusu vidutiniškai išaugtų 60-80 centų.

Visai kitaip augant degalų kainoms žada elgtis kita didžiausia šalies tolimojo susisiekimo kompanija, laikinojoje sostinėje įsikūrusi „Kautra“. Jos generalinis direktorius Linas Skardžiukas tvirtino, kad šiais laikais keleivis kelionės kainai yra labai jautrus, todėl bendrovė nenori bandyti likimo.

„Tikimės kuro nuostolius kompensuoti iš didėsiančio keleivių srauto. O jis neišvengiamai didės, jei ir toliau nekontroliuojamai kils automobilių degalų kainos. Toks sprendimas iš pirmo žvilgsnio gal ir nėra labai logiškas, tačiau, mūsų manymu, daug saugesnis nei kelti bilietų kainas“, - svarstė „Kautros“ vadovas.

Slegia psichologija

Bent jau teoriškai brangstant važiavimui automobiliais turėtų pražysti susisiekimas dviračiais. Tačiau Lietuvos dviratininkų bendrijos pirmininkas Linas Vainius skaičiavo, kad dėl degalų pabrangimo dviratininkų jei ir padaugėjo, tai labai nedaug.

„Sakyčiau, to priežastis yra daugiau psichologinė. Lietuviai kažkodėl įsikalę į galvą, kad dviračiais važinėja vieni skurdžiai. Toks požiūris Vakarų Europoje ir kitose civilizuotose šalyse atrodytų visiškai barbariškas. Tačiau realybė tokia, kad vidutinis lietuvis jau geriau važinės dvidešimties metų surūdijusiu „Volkswagen Golf“, negu persės ant modernaus dviračio“, - stebėjosi L.Vainius.

Vis dėlto L.Vainius pastebėjo, kad ir čia ledai jau po truputį laužomi. „Ir daugiausia tai daro jauni vyrai. Kai kurie jų jau aiškiai mato, kad sėdimas darbas gali būti ne tik pragyvenimo šaltinis, bet ir žudikas. Norint išsaugoti sveikatą reikia judėti. O tai labai patogu daryti važinėjant iš namų į darbą ir atgal dviračiu. Kodėl ledus laužo jauni vyrai? Ogi dėl to, kad jie nėra tokie atsargūs kaip priešingos lyties atstovės ir nebijo važinėti dviračiais per automobilių spūstis ar judriomis gatvėmis“, - sakė L.Vainius.

Dviračiai yra patikimi

Lietuvoje mažai kam paslaptis, jog dalis gyventojų dviračių vengia dėl vyraujančios nuomonės, kad pigūs dviračiai yra nepatikimi ir greitai sulūžta, o brangių ne visi gali įpirkti.

Prekybos tinklo „Maxima“ atstovė Olga Malaškevičienė sakė, kad toks požiūris yra klaidingas. „Pavyzdžiui, mūsų tinkle pardavinėjamiems dviračių rėmams, nepriklausomai nuo paties dviračio kainos, suteikiame 1 metų garantiją, kitoms dviračių dalims atsižvelgdami į gamintojų rekomendacijas taikome nuo 3 iki 6 mėnesių garantiją. Jei galvotume, kad dviračiai sulūš vos nupirkti, garantijos tikrai neteiktume“, - teigė O.Malaškevičienė.

 

Parengta pagal dienraštį "Respublika"

Patiko straipsnis? Leisk mums apie tai sužinoti. Nepamiršk pasidalinti Facebook!
L
0
F
Parašykite savo komentarą:
 
Komentuoti
Respublika.lt pasilieka teisę pašalinti nekultūringus, keiksmažodžiais pagardintus, su tema nesusijusius, kito asmens vardu pasirašytus, įstatymus pažeidžiančius, šlamštą reklamuojančius ar nusikalsti kurstančius komentarus. Jei kurstysite smurtą, rasinę, tautinę, religinę ar kitokio pobūdžio neapykantą, žvirbliu išskridę jūsų žodžiai grįždami gali virsti toną sveriančiu jaučiu - specialiosioms Lietuvos tarnyboms pareikalavus suteiksime jūsų duomenis.

Dienos klausimas

Ar pritariate sprendimui įteisinti naktinius taikiklius medžioklėje?

balsuoti rezultatai

Apklausa

Ar galvojate emigruoti iš Lietuvos?

balsuoti rezultatai

Respublika
rekomenduoja

Labiausiai
skaitomi

Daugiausiai komentuoti

Orų prognozė

Šiandien Rytoj Poryt

-2 +2 C

-1 +4 C

-2 +4 C

+3 +8 C

+5 +10 C

+5 +9 C

0-3 m/s

0-3 m/s

0-5 m/s