respublika.lt

2018 rugpjūčio 17, penktadienis

Žemdirbiai Lietuvoje per daug gerai gyvenanuotraukos (30)

2018 rugpjūčio mėn. 10 d. 10:47:11
Danas NAGELĖ

Kuo labiau šyla klimatas, tuo dažniau įvairios stichijos siaubia Lietuvą. Žemdirbiai kasmet prašo kompensacijų dėl sausros, potvynių, krušos ar kitų gamtos išdaigų padarytų nuostolių. Dažniausiai jų prašymai bent iš dalies patenkinami mokesčių mokėtojų pinigais - ES arba mūsų biudžeto lėšomis. Šiemet šalį siaubia sausra, todėl tikėtina, kad žemdirbiai ir vėl prašys kompensacijų. Žemės ūkio ministerija nusprendė, kad tam turi ateiti galas: negali mokesčių mokėtojai visą laiką kompensuoti ūkininkų patiriamų nuostolių, todėl pasiūlė pastariesiems dalyvauti kuriamų rizikos fondų veikloje: kompensacijas gautų tik tie, kurie prisidėtų prie fondų išlaikymo. Tačiau žemdirbiai tokio pasiūlymo purtosi.

 

Neliks moralinės teisės

Tik maža dalis žemdirbių yra apdraudę savo veiklą, nes sausros ar kitos stichinės nelaimės atveju iš privačios bendrovės išsikaulyti kompensaciją yra be galo sudėtinga. Žemės ūkio ministerija pasiūlė, atrodytų, labai tinkamą išeitį, tačiau žemdirbiai jos purtosi. Kodėl ir kokia ta išeitis?

Žemės ūkio ministras Giedrius Surplys „Vakaro žinias“ informavo, kad kuriama tokia sistema, kuriai pradėjus veikti žemdirbiai, nutikus nelaimei, negalės prašyti atlyginti nuostolius ES ar Lietuvos biudžeto pinigais, jei patys nebus prie to prisidėję: nes tada nebeturėtų moralinės teisės. Todėl ketinama sukurti vadinamuosius rizikos fondus. Jų esmė tokia: fondas būtų išlaikomas daugiausiai valstybės bei ES lėšomis, tačiau savo dalį (kol kas diskutuojama - kokią: gal 10, gal 30 proc.) turėtų įnešti patys ūkininkai. Sausrų, potvynių ar kitų nelaimių atveju nuostoliai būtų dengiami fondo lėšomis, o jei metai būtų be kataklizmų, fondas neištuštėtų ir sekančiais metais būtų dar didesnis.

„Ištikus nelaimei fondas tiesiog kompensuotų patirtus nuostolius, o ūkininkui, kuris nenorėjo dalyvauti fondo veikloje, neliktų moralinės teisės prašyti kompensacijų ar nuostolių atlyginimų“, - sakė žemės ūkio ministras.

Pasak G.Surplio, fondo lėšomis būtų kompensuojami ne tik dėl gamtos stichijų, bet ir dėl kainų svyravimų patirti nuostoliai.

„Aišku, kaip ir kiekvienas sprendimas, taip ir šis sulaukia pasipriešinimo. Tačiau tai yra šiuolaikinė idėja. Mes negalime iš Rezervo fondo viską finansuoti. Aišku, žemdirbiai yra labiau priklausomi nuo klimatinių sąlygų nei kitų verslo šakų atstovai, tačiau norime eiti ta linkme, kad kiekvienas būtų labiau atsakingas už savo verslą ir už verslo rizikas“, - „Vakaro žinioms“ sakė G.Surplys.

Pirmiausia - pienininkams

Žemės ūkio viceministrė Ausma Miškinienė teigė, kad fondai galėtų veikti tik tuo atveju, jei jiems būtų pritarta priimant atitinkamą įstatymą.

„Atitinkamas projektas jau parengtas. Jo esmė - iš viso įteisinti galimybę tokius fondus turėti. O toliau prasidėtų derybos su žemdirbiais, kokie jie turėtų būti ir kokiai tikslinei grupei būtų taikomi. Kadangi rizikingiausias yra pieno sektorius, visų pirma toks modelis būtų išbandytas jame“, - paaiškino A.Miškinienė.

Kelia sąlygas


Pieno gamintojus vienijančios asociacijos vadovas Jonas Vilionis užsiima ne tik pieno gamyba, bet ir augina gyvulius, grūdus. Jis sako, kad kol kas tik pieno gamintojams priimtini siūlymai dalyvauti rizikos fondų veikloje, tačiau ir tai tik esant tam tikroms sąlygoms.

„Siūlomų pienininkams fondų esmė tokia: ūkininkas į juos mokėtų po maždaug 3 eurus už toną pieno, bet mokėtų tik tada, kai būtų padengti visi kaštai ir būtų gaunamas pelnas. Grūdininkai nusprendė, kad jiems tokių fondų nereikia, o mums reikia, nes tiek 2014 m., tiek 2015 m., 2016 m., pernai ir šiemet ūkininkas už litrą pieno gaudavo nuo 15 iki 27 centų už mėnesį. Fondai mums atlygintų nuostolius, susidariusius dėl kainų svyravimo.

Sausra mums neaktuali. Net jei ir nebus žolės aš, jei gausiu gerą kainą už pieną, jos nusipirksiu. Dabar už nuostolius, susidariusius dėl mažų kainų, mes gauname kompensacijas iš ES ir Lietuvos biudžeto. 2014 m. gavome 90 mln. eurų, 2015 m. - 96 mln. eurus, 2016 m. - 116 mln. eurų. Todėl to, ko negavome iš perdirbėjų, gavome kita forma ir išsilaikėme. Dabar jau ir Briuselis, ir mūsų valdžia sako: to daugiau nebus. Tai ką daryti? Kai geri laikai, mes galime prisidėti, kad mums padėtų, kai mums bus blogai. Tačiau nesutinkame su tuo, kai sako: mes turime prisidėti 30 proc., o 70 proc. būtų dengiama ES pinigais - Kaimo plėtros programos pinigais. Juk mes tuos pinigus ir taip gautume per visokias išmokas.

Turėtų į fondą mokėti ir žemdirbiai, ir perdirbėjai, ir prekybininkai - pavyzdžiui, po kelis centus nuo kiekvieno pakelio.

Nesulygins - nedalyvaus

Jis bando pateisinti kitus ūkininkus (ne pieno gamintojus), nenorinčius dalyvauti fondo veikloje, bet reikalaujančius kompensacijų už nuostolius.

„Mūsų žemdirbiai gauna pačias mažiausias tiesiogines išmokas. Taip, tos išmokos pas mus neapmokestinamos, tačiau mes mokame pajamų mokestį. Šiemet jis siekia 5 proc., kitais metais bus 10 proc., vėliau - 15 proc. Gal ir ne pienininkai dalyvautų fondų veikloje, bet mes ir sakome: padarykite mums tokias pat sąlygas, kokios yra visoje ES. Buvo vienas pereinamasis laikotarpis, po to antras, dabar bus jau trečias.

Nuo ko priklauso ūkininko sėkmė? Su Dievu sutarties nesudarysi, su gamta nesudarysi, su perdirbėju nesudarysi, su prekybininku nesudarysi, su valdžia nesudarysi. Penki faktoriai. Pasėjai grūdus ir nežinai: gal jie paskęs, gal nušals, gal už juos mažą kainą duos. O kai dar mažiausios išmokos visoje ES, tai kaip išsilaikyti?“ - retoriškai klausė J.Vilionis.


Situaciją komentuoja Seimo Ekonomikos komiteto narys Eugenijus GENTVILAS:

„Žemdirbiai nenori drausti pasėlių privačioje draudimo įmonėje, o dabar nenori ir Vyriausybės siūlomų rizikos fondų. Tai - suprantama. Jie nenori nieko mokėti, nes įpratę, kad kažkas vis tiek padengia patirtus nuostolius. Tačiau ūkininkai turi suprasti, kad rinkos ekonomikoje turi saugoti savo interesus, bet tai kainuoja. Jei nenori draustis privačiai, reikalingi rizikos fondai. Aš fondų sukūrimui vienareikšmiškai pritariu. Dėl detalių, sumų, paskirstymo mechanizmų galima diskutuoti, tačiau iš principo žemdirbiai turi suprasti: nebebus gerosios tetulės - ar tai būtų ES, ar Vyriausybė, ar kiti sektoriai, kurie visada juos turi gelbėti ar tai nuo sausros, ar nuo drėgmės, ar nuo žvėrių. Jie patys turi prisidėti, juo labiau kad ne kartą yra fiksuota: žemdirbiai, ypač stambieji, mokesčių moka neproporcingai mažai, gauna tik pajamų mokesčiu apmokestinamas tiesiogines išmokas, pigesnio dyzelino ir t.t. Kuo stambesnis ūkininkas, tuo rojus didesnis. Buvo siūloma drausti savo rizikas , bet nesidraudė. Sakė: ai, vis tiek kas nors apmokės, kad ir ta pati ES. Bet ES pinigai - tie patys mokesčių mokėtojų pinigai.

Rizikos fondai būtų tie fondai, į kuriuos visi, norintys kompensacijos bėdos atveju, turėtų susimesti. Kažkodėl mes žemdirbiams turime mokėti, o jie patys nenori nė piršto pajudinti“, - piktinosi E.Gentvilas.

Parlamentaras pateikė palyginimą. Pavyzdžiui, jei daugiabutyje gyvenantis žmogus neapdraudžia savo civilinės atsakomybės ir užpila žemiau gyvenančio kaimyno butą, tai jis ir padengia nuostolius. Nei Vyriausybė, nei ES, nei žemdirbiai kažkodėl nuostolių nekompensuoja.

„O žemdirbiai yra išlepinti, tačiau ir jiems laikas suprasti: rojus žemėje buvo, kai gyveno Adomas ir Ieva, po to buvo rojus žemdirbiams Lietuvoje, bet jau laikas jį pabaigti“, - tvirtino Ekonomikos komiteto narys.


Pasidalink:
Pasidalink: Facebook Pasidalink: Frype
Straipsnio komentarai
 
  Skaityti komentarus (30)

  • Jd 2018 rugpjūčio mėn. 11 d. 03:22:27

    Zmones tai senai mato ir supranta bet politikams tipo tik dabar pradejo
    daeiti o kol daeis ir priims koki nors kiek proginga istatyma teks ilgai
    laukus dar palaukti.Klounai.

  • Danute 2018 rugpjūčio mėn. 10 d. 22:41:59

    per savo gobsuma greit visi is proto issikraustys, apie ekologija net ner
    ka kalbet.. ji tik popieriuose ...

  • beje 2018 rugpjūčio mėn. 10 d. 22:27:01

    musų ekologiški grudai iskeliauja.,pagrindas o čia is Jav.,apie
    90procentų.,kur mums vėžį sukelia.,vokiečiai,prancuzai rėkia,4m.,jav
    per juos nuspres kokius grudus tiekt.,čia valdžia rusas,bet rusas neveža
    š.,sakys nusišneka,bet kas nesdomi tas ir keiks.

  • safyrui 2018 rugpjūčio mėn. 10 d. 22:06:18

    taip,turi avižų 40tonų,ir skundžiasi,juk spalio mėnesi tik
    pabaikdavo.,nupušį ir nudurnėji žmonės.

  • taip urbonui 2018 rugpjūčio mėn. 10 d. 21:54:15

    pats dirbu pas ukininka,jam reikia naujo traktoriaus.,žiemą gal
    duos.,europa skiria padėvėtams traktoriams.,apie tai pasdomėkit.,o
    naujiems kilpa ant kaklo.,kaimynas nuspirko seną,7plugus traukia,iš
    europinių.,antri metai.

  • Pilietis 2018 rugpjūčio mėn. 10 d. 20:58:58

    Kodė miestiečiams niekas nieko nekompensuoja ir net Dėl Valdžios
    pridarytų nesamonių ir po nepriklausomybės atgavimo Kolchozų
    administracujos ir kiti buvusieji prie lovio pralobo ir toliau lobsta
    o ddžioji dalis visuomenės skursta ne dėl savo kaltės o būtent dėl
    jū prie LOVIO sėdinčių kaltės.

  • urbonas 2018 rugpjūčio mėn. 10 d. 17:18:24

    Na kaip ir visur dauguma komentuoja nieko nežinodami. Aš kaip smulkus
    ūkininkas galiu pasakyt, kad taip tokio fondo reiktų. Nėra čia aukso
    kalnai tas žemės ūkis kaip daugelis mano, nes tie dideli ir gražūs
    ūkiai daugumoj sedi skolose. Daug dabar yra aplinkinių, kur ima trašas
    ir chemiją skolon, o užsisėje visą savo plotą žieminiais kviečiais.
    Paskui nederliaus metai ir bankas kelnes nori numaut.

  • Kodėl, 2018 rugpjūčio mėn. 10 d. 17:13:37

    Vilniuje kurį valdo Šimašius,G.Landsbergis pasiskundė,kad JO darželiai
    patiria nuostolius.Tai Šimašius už kiekvieną vaiką,kad nebūtų
    nuostolių PRIMOKA po 100 eurų.
    Gentvilas galėtų PAMOKYTI šIMAŠIŲ.Tegul PRIVATŪS DARŽELIAI
    draudžiasi nuo nuostolių.Kodėl visi mokesčių mokėtojai turi
    PRIMOKĖTI.

  • v 2018 rugpjūčio mėn. 10 d. 17:12:16

    ponuli Gentvilai is kur pas tamsta tiek cinizmo. Aciu dievui, kad ne tamsta
    daugumoje. Parduotum ir dusia pelningai.. Tikras pasiputes mescionis.

  • vbs 2018 rugpjūčio mėn. 10 d. 16:02:59

    gavus išmokas reika ne po Afriką keliauti, bet investuoti į savo
    verslą-įsirengti laistymo sistemas, kaip buvo kolūkiuose

  • petras 2018 rugpjūčio mėn. 10 d. 15:40:48

    Labai teisinga mintis. Tegul draudziasi arba i fonda dedasi.

  • nuomonė 2018 rugpjūčio mėn. 10 d. 15:29:58

    gerai šnekėti, kai otkatų pilnos kišenės... lyg apie žemės ūkį
    supratų narcizas

  • 2018 rugpjūčio mėn. 10 d. 15:16:28

    Nereikia ūkininkams jokių kompensacijų,mokamų iš valstybės
    biudžeto.Klimatologai prognuozuoja,kad ir ateityje,bus ir sausros,ir
    liūtys-tai ką,visą gyvenimą valstybė jiems ir mokės.Turi po kelis
    brangius automobilius,ž.ū.techniką įsigyja lengvatinėmis sąlygomis.Ir
    mano kaimynai pasipiktinę,kad tik ūkininkams visos lengvatos,o kas mums
    likusiems gyventojams,mes tik mokesčius mokame,kad galėtume remti
    ūkininkus.Gėda valstybei dėl tokios politikos...

  • Pagalvokim 2018 rugpjūčio mėn. 10 d. 13:37:36

    Nustokit ėsti lietuvius lietuvoj ( stambaus kapitalo ukininkai)!

  • Pagalvokim 2018 rugpjūčio mėn. 10 d. 13:32:42

    Jei visi nukentėję paprasytu nuostolius padengti. T.y. žvejai kuriu
    laimikis aiskiai sumažėjo. Vejo jegainiu savininkai kuriems nebuvo vėjo,
    hidroelektriniu savininkai del vandens stokos, ir savininkai tu firmu
    kurios per karščius nepajege igyvendinti vasaros planu. Tai visus
    paremkime?! Kas cia tada socializmas ar kapitalizmas?

  • To nu jo 2018 rugpjūčio mėn. 10 d. 13:15:28

    Nusipezi. Kaip gali būti draudiminis įvykis, jei nuo jo neapsidrausta?
    Kas apsidraudė vokiečių kompanijos Lietuvos filiale - tai tada tiems ir
    draudiminis įvykis

  • >Česlovas 2018 rugpjūčio mėn. 10 d. 12:30:04

    Pritariu jums, kad kas daugiau turi , tas daugiau ir rauda krokodilo
    ašaromis. "Vargšai" ūkininkai, valstybės dėka tapo gobšuoliais ir
    lepunėliais. Ką jūs darysite kada ES jau nebemokės, jei dabar nenorite
    prisidėti prie fondų. Iš pensininkų atiminėsite kaip Kubilius darė.
    Praradote bet kokia sąžinę. Kalbu apie ūkininkus, nes gimiau žemdirbio
    šeimoje ir teko paprakaituoti, visko buvo, bet išmokų niekas
    nemokėjo...Nebuvo tokios tecnikos, bet išgyvenome...

  • gali 2018 rugpjūčio mėn. 10 d. 11:31:23

    tikras siurblys sneka nesamones eik namo

  • tam nu jo 2018 rugpjūčio mėn. 10 d. 10:46:39

    Svarbiausiai gerai papurkšti Rundapu, tada saulė greičiau išdžiovina.
    Draudiminis įvykis sakai? Ta tegu moka draudimo įmonė, ne mokesčių
    mokėtojai.

  • ... 2018 rugpjūčio mėn. 10 d. 10:43:52

    Žemdirbiai tegu draudžia savo pasėlius.

  • Komentaras 2018 rugpjūčio mėn. 10 d. 10:30:19

    Svarbu, kad Ukrainai pinigų užtenka, o Lietuvos žemdirbiai- niekas...

  • Komentuoja neišmanėliai 2018 rugpjūčio mėn. 10 d. 09:59:36

    Kvailiausias tas, kuris šneka apie sėjomainas. Kurių velnių komentuoji,
    jei esi kvailas kaip čebato aulas.

  • valdas 2018 rugpjūčio mėn. 10 d. 09:54:08

    Vienas lietus,ar saule neatnesa derliaus,tik darbas ir ismanymas dalyko ka
    ,kur ir kada daryt,cia ne ozio tvarto darzeliai uz 3 litus is valstybes,is
    zmoniu,is biudzeto nepriklausomai nuo lietaus ar saules...

  • Safyras 2018 rugpjūčio mėn. 10 d. 08:00:31

    Žemdirbiai, jei naudojasi sėjomaina, tai iš vienų daržovių gali gauti
    pelną iš kitų-naudą... Aišku, oras labai turi didelę reikšmę, bet
    bet koks žmogus rizikuoja gyvendamas, nes gyvenimas nestovi vietoje, juk
    nei ligai, nei mirčiai ar gimimui neįsakysi ateiti tada, kada žmogui bus
    patogiau... Tačiau dažniausiai verkia tie, kurių pilni aruodai, o nori
    vis daugiau...

  • Ceslovui 2018 rugpjūčio mėn. 10 d. 07:56:43

    Zinoma labai didelis turtas -keli nusiperde automobiliai. Nauji kombainai,
    traktoriai, pastatai pagal europine parama, kur ukininkas bankams
    parsidaves iki gyvos galvos. Is skolu neisbrenda... Tik fanatikai gali
    uzsiimti zemes ukiu, o tokie neismaneliai kaip Ceslovas blevyzgoti gali tik
    matydami skolintus blizgucius... Ukininkai neverkia - zurnalistai verkia uz
    juos... Cia ir yra pagrindinis skirtumas....

Respublika.lt pasilieka teisę pašalinti nekultūringus, keiksmažodžiais pagardintus, su tema nesusijusius, kito asmens vardu pasirašytus, įstatymus pažeidžiančius, šlamštą reklamuojančius ar nusikalsti kurstančius komentarus. Jei kurstysite smurtą, rasinę, tautinę, religinę ar kitokio pobūdžio neapykantą, žvirbliu išskridę jūsų žodžiai grįždami gali virsti toną sveriančiu jaučiu - specialiosioms Lietuvos tarnyboms pareikalavus suteiksime jūsų duomenis.
  • GRĖSMĖ: Vilniuje ketvirtadienio pavakarę įvestas operatyvinis planas „Skydas“; pasak Vilniaus apskrities policijos pranešimo, Jeronimo Ralio ir Vito Gerulaičio gatvių sankryžoje, atliekant kasimo darbus, rastas 30-40 cm ilgio objektas, panašus į minosvaidžio miną.
  • KOMPENSACIJOS: likusi kompensacijų dalis praeitais metais nuostolių dėl liūčių patyrusiems ūkininkams bus išmokėta penktadienį; tokių žemdirbių, kurie dar nėra gavę kompensacijų, yra likę apie 300.
Daugiau

Respublika
rekomenduoja

Labiausiai
skaitomi
(per 72 val.)

Daugiausiai komentuoti
(per 72 val.)

Ar įsigaliojus naujam kompensuojamųjų vaistų kainynui, jūsų vartojamų vaistų kaina pakito?

balsuoti rezultatai

Kaip vertinate naująją Vilniaus miesto reklamą "G taškas"?

balsuoti rezultatai
Šiandien Rytoj   Poryt

 

   

  +14   +16 C

   +14  +16 C

 

   +15 +18 C

  +20  +23 C

   +24  +26 C

 

   +24  +27 C

   3-6 m/s

  1-2 m/s

 

    1-2 m/s

 

reklama
Ukis 2018