respublika.lt

2018 rugpjūčio 21, antradienis

Vaikai politikams - vien tik problemanuotraukos (25)

2018 balandžio mėn. 20 d. 07:15:00
Danas NAGELĖ

Vyriausybė kreipėsi į visuomenę, prašydama patarimų, kaip išspręsti demografines problemas, o ypač - kaip padidinti gimstamumą. Mat dėl emigracijos jau apsispręsta - Seimo Migracijos komisija jau praregėjo, kad gyventojai labiausiai emigruoja dėl vienų mažiausių algų visoje ES ir kone didžiausių kainų. „Vakaro žinių“ kalbinti žmonės įsitikinę, kad viena didžiausių demografijos problemų - šeimos politikos tęstinumo nebuvimas.

 

Pastarąjį teiginį geriausiai iliustruoja faktas, kad drąsiausiai šeimos savo pagausėjimą planavo 2007-2008 metais, kai buvo didesnės motinystės išmokos ir kitos socialinės garantijos. Jas apkarpius, gimstamumas ėmė mažėti. Jis neatsigavo ir po truputį pradėjus grąžinti socialines garantijas, padidinus neapmokestinamąjį pajamų dydį už kiekvieną vaiką ir t.t. Nes niekas negali žinoti, ar tai nėra laikina.

Tiesa, demografai pripažįsta, kad ne vien didesnės išmokos lemia didesnį gimstamumą. Kas iš to, kad dvejus metus bus gaunamos didelės motinystės išmokos, jei po to laukia krūva problemų? Daugelis šeimų susiduria su problemomis įtaisyti atžalą į darželį. Kai vaikas pradeda eiti į mokyklą, nemažai šeimų vėl kyla rimtų sunkumų. Vien vaiką paruošti rugsėjo 1-ajai kokių išlaidų reikia. O jei dar nori jį ugdyti papildomai - daugeliui tėvų tai nėra prieinama. O valstybė prie to beveik neprisideda.

Psichologas prof. Gediminas Navaitis įsitikinęs, kad didžiausia visų vyriausybių daroma klaida - nepereinama nuo rinkos ekonomikos prie laimės ekonomikos.

„Rinkos ekonomikos pagrindinis rodiklis yra BVP, Laimės ekonomikos - BNL (bendros ekonominės laimės) indeksas. Tačiau būtina akcentuoti, kad kalbama ne šiaip apie laimę, o apie ekonomiką. Laimės ekonomikos šalininkai yra teoriškai įrodę: ne tas, kuris yra turtingas, yra laimingas, o tas, kuris yra laimingas, sugeba daugiau uždirbti ir tapti turtingu. Laimingų žmonių visuomenė yra sėkmingesnė. Tokia teorija Vyriausybei turėtų nurodyti, į ką reikia investuoti. Šiandien yra daugybė šeimos formų. Tačiau tyrimai nevienareikšmiškai rodo, kad žmonės, gyvenantys santuokoje, yra laimingesni nei tie, kurie pasirinko kitus bendro gyvenimo būdus. Todėl kyla klausimas, kodėl valstybė remia ir net skatina mažiau sėkmingus šeimos variantus. Turime siekti ne tik kiekybės, bet ir (nepabijokime to žodžio) kokybės. Turime siekti, kad vaikai būtų tinkamai išauklėti ir išsilavinę. Todėl turime ryžtis tam tikroms diskriminacinėms priemonėms. Pavyzdžiui, suteikti privilegiją trečiam šeimoje gimusiam vaikui teisę į nemokamą aukštąjį universitetinį išsilavinimą. Nes šiandien yra ne viena inteligentiška šeima, kuri nenori trečio vaiko, nes jo nesugebės išmokslinti“, - dėstė profesorius.


- Vyriausybė kreipėsi į visuomenę, klausdama, kaip ji pati spręstų demografijos problemas. Ką jai pasiūlytumėte? - „Vakaro žinios“ paklausė laikinosios „Nacionalinio mamų sambūrio“ vadovės Rasos ŽEMAITĖS.


- Visų pirma aš nepritariu politikų siekiams vien didinti motinystės išmokas ar „vaiko pinigus“. Tai vertinu kaip primityvų norą „nusipirkti“ kuo daugiau vaikų. Kitaip tariant, Vyriausybė sumoka ir tikisi už tai gauti daugiau vaikų. Tada iškart automatiškai kyla klausimas, kokioje socialinėje terpėje tų vaikų norima. Jei nesvarbu, kokioje šeimoje jie gimsta, tai užtenka drastiškai padidinti vienkartines išmokas vos gimus vaikui, drastiškai pakelti „vaiko pinigus“ visiems iš eilės - dirbi tu ar nedirbi. Tada gimstamumas iškart greitai pašoks. Tačiau ką su tuo daryti? Gimstamumo padidinimas dar nereiškia, kad Vyriausybė bus linkusi „pirkti“ ir vaikų auginimą. Kryptingos šeimos politikos, nukreiptos į visą laikotarpį, kol vaikas sulauks pilnametystės, nėra.

- Ar prie gimstamumo mažėjimo neprisideda politikos tęstinumo nebuvimas? Viena valdžia padidina motinystės išmokas, „vaiko pinigus“, ateina kita - viską nukarpo.

- Na, tuo laiku, kai socialinės apsaugos ir darbo ministre dirbo Vilija Blinkevičiūtė, buvo ilginamos motinystės atostogos ir didinamos išmokos, nes buvo galvojama, kad viskas ir toliau augs bei klestės, kad motinystės išmokų didinimas bus tik pirmas žingsnis. Buvo visuotinai žadama, kad bus investuojama į vaikų palydėjimą į pilnametystę: statysime darželius, didinsime mokinių krepšelį, kiekvienam vaikui bus prieinami būreliai. Buvo žadamas šviesus rytojus, tačiau viską pribaigė krizė. Deja, ir jai pasibaigus krizė visiems nesibaigė - „vaiko pinigai“ sugrąžinti tik šiemet. Ir tik mainais į mokesčių lengvatas, kurių neteko dirbančios šeimos. Kitaip tariant, krizė vaikus auginančioms šeimos tęsiasi, o tai yra labai netoliaregiška. Deja, į vaikus žiūrima kaip į nuostolį, o ne kaip į „investiciją“. Nedirbama visomis kryptimis, kad šeimos jaustųsi saugiai, stabiliai. Juk tik taip besijausdamos šeimos gali ryžtis ir gimdyti, ir auginti vaikus čia. Juk svarbu ne tik paskatinti gimdyti, bet ir paskatinti vaikus auginti čia. Reikia leisti uždirbti ir auginti potencialius mokesčių mokėtojus. Tačiau to nėra.

- Prasidėjus krizei, „diržų veržimo“ politika buvo taikyta ir vaikus auginančioms šeimoms. Ar tai nebuvo klaida? Gal reikėtų pasirašyti platų politinį susitarimą, kuriuo visos partijos įsipareigotų negriauti šeimos politikos net ir krizės atveju, kaip kad įsipareigota dėl gynybos finansavimo?


- Iš esmės mes turėjome vieną bandymą viską sutvarkyti, kai Seime buvo pasirašytas susitarimas dėl šeimos koncepcijos. Dabartinė diskusija dėl demografinės politikos lyg ir yra ženklas, kad politikai bando susitarti dėl būsimos strategijos. Tačiau šeimos politikos klausimais tokios politikos, kokia buvo dėl gynybos, nėra. Kodėl? Nes, mano manymu, potencialūs gimdytojai ir dirbantieji, galintys išspręsti demografines problemas, nėra tokie patrauklūs politikams. Jie pasyviai balsuoja, o po rinkimų per pasyviai reikalauja, kad būtų pildomi prieš rinkimus duoti pažadai. Iš dalies mes dėl to patys kalti. Mes nestreikuojame, neišreiškiame jokių protesto akcijų, išskyrus vienu būdu - emigruodami. Demonstruojame politinę valią lagaminais, tačiau politikams tai nėra įdomu. Jiems svarbiau suteikti dvigubą pilietybę ir įteisinti internetinį balsavimą, kad emigrantai galėtų balsuoti už juos. O į vaikus, augančius Lietuvoje, žiūrima kaip į problemą. Jų nėra - nėra ir galvos skausmo dėl išmokų, dėl darželių, „vaiko pinigų“. Apie ateitį negalvojama, galvojama apie tai, kaip sutaupyti pinigus dabar.

- Oponentai suskubo pasišaipyti iš Vyriausybės, kuri patarimų prašo visuomenės. Esą „profesionalų Vyriausybe“ save vadinantis ministrų kabinetas turi viską išmanyti pats. Tačiau galbūt diskusija su visuomene kaip tik ir yra profesionalumo požymis? Nes kas geriau, jei ne patys žmonės, žino, kodėl jie negimdo, kodėl emigruoja?

- Manau, kad diskusijos yra kaip tik labai stiprus bei drąsus žingsnis. Nes anksčiau visos diskusijos būdavo tik imitacinės. Su visuomene reikia dar daugiau tartis. Tik reikia, kad diskusijos tuo nesibaigtų, kad ir sprendimai gimtų iš diskusijų.

Parengta pagal dienraštį „Vakaro žinios“


Pasidalink:
Pasidalink: Facebook Pasidalink: Frype
Straipsnio komentarai
 
  Skaityti komentarus (25)

  • Skuodiskis 2018 balandžio mėn. 21 d. 04:42:09

    Zemaiciam didinga pavarde,bet naudos mums nera

  • rūpintojėlė 2018 balandžio mėn. 20 d. 23:21:52

    Savo vaikus visur ir visada be problemų įtaisai, dar ir visokių išmokų
    prisimelžį - ar ne, žemaite...

  • Senis 2018 balandžio mėn. 20 d. 21:31:40

    kalba tiesą, nieko mankurtai nesprendžia

  • ceslovas 2018 balandžio mėn. 20 d. 20:09:13

    Demografine padeti isspresti labai paprasta, isleisti istatyma, kad visos
    moteris neturi teises atsisakyti jei kuris nors vyras uzsimano jos ir is
    vaistiniu isimti gumines imautes.

  • Alvydas 2018 balandžio mėn. 20 d. 17:29:41

    Manyčiau, dėl sunkios materialinės padėties. Pagal lietuviškus
    standartus šeimoje būtinai turėtų augti trys vaikai. Valstybė po
    vieną kitą desėtką numesdama ne sprendžia demografinę problemą, o
    jos sprendimą tolina.

  • ašara 2018 balandžio mėn. 20 d. 16:00:48

    "...Seimo Migracijos komisija jau praregėjo, kad gyventojai labiausiai
    emigruoja dėl vienų mažiausių algų visoje ES ir kone didžiausių
    kainų..."
    Ir uzmirso pamineti, kad salis - buferine zona!
    Tokiu atveju, NEATSAKINGA auginti vaikus ir anukus pavojingoje zonoje. Juk
    diena-nakti vien grasinama rusais... ISVADA:.......

  • senis 2018 balandžio mėn. 20 d. 15:17:44

    kiek Lietuva turi 4 Reichui pagimdyti vaiku, ne kolonijos administracijos
    reikalas. Kvotas skirsto komisarai, o jie vykdo Soroso politika. LR Seimo
    nariai, gali tik paploti katuciu, gave direktyva.

  • INGRIDA 2018 balandžio mėn. 20 d. 15:13:19

    Mes su vyru abu esame iš keturių vaikų šeimų. Sunkiai gyvenome, bet
    išgyvenome. Šiais laikais tėvai žvelgia plačiau - baisu turėti daug
    vaikų, prisigimdysi, o jie paskui vargs.

  • Elena 2018 balandžio mėn. 20 d. 14:41:39

    Gal išmokas didesnes šeimoms mokėti? Neima nelabasis pensininkų,
    jauniems daugiau reikia. Marijampolėje vaikus auginti sąlygos neblogos.
    Nuo pusantrų metų mažylius lopšeliai priima, mamos gali dirbti,
    nereikia auklių.

  • ARVYDAS 2018 balandžio mėn. 20 d. 14:19:59

    Demografinis nuosmukis net ne mokestinė problema. Problema ta, kad
    Lietuvoje nėra Lietuvos gairių. Gal specialiai taip daroma, kad čia
    gyventų svetimtaučiai, o lietuviai gerintų demografiją kitur. Jei jau
    mes nematome ateities, kam vaikams tokį gyvenimą primesti.

  • Nemokamas info :) 2018 balandžio mėn. 20 d. 12:23:08

    Geriausios šalys suginti caikus:
    https://www.google.no/amp/s/amp.businessinsider.com/countries-best-paternit
    y-leave-2017-6
    Lieuva patenka tarp geriausiu.

  • Milda 2018 balandžio mėn. 20 d. 12:02:07

    Yra kelios priežastys, kodėl jaunos šeimos mažai gimdo. Pirma, tėvai
    nepasitiki, kad galės daugiau vaikų aprūpinti. Atsakingos šeimos nori
    geresnio būsto, daugiau pamatyti.

  • xcx 2018 balandžio mėn. 20 d. 10:14:07

    lietuvoj tik valdininkams rojus visiems kitiems pragaras tai kam dar
    vaikus gimdit pagailekim vaiku ir negimdikim nes jie bus bomzais

  • xxx 2018 balandžio mėn. 20 d. 10:07:21

    kodel rusu laikais vaiku buvo pilna net jokiu ismoku negavo niekas bet
    vaikuciai gime nes buvo garantija zinojaikad darbas nemokamas gidimas
    atostogos kur nors pajuri tikrai bus nes darboviete turejo vilas bus
    nemokamai givenimas visur buvo garantija o dabar isivaizduokit susergi
    ilgai sergi biletieniai tokie kad nei uz buta neuzmokesi nei vaika
    islaikisi o sau vaistu brangiu vitaminu nelabai nusi[pirksi nera jokiu
    garantiju kad ritoj neateis anstoliai ir neismes is vienintelio buto negi
    ant sitokio baisaus skurdo ir nezinomibes leisi gdar vaikus o kam kad jie
    kentetu arba i anglija isvaziuotui

  • idėja 2018 balandžio mėn. 20 d. 09:50:38

    Aukštuose postuose, tarp jų ir prezidento krėsle. neturi sėdėti senos
    ir bevaikės panos

  • Mix 2018 balandžio mėn. 20 d. 09:03:52

    Žaviuosi šia protinga moterimi. Visada jos pasisakymai logiški,
    pagrįsti. O tokie komentatoriai, kaip "nesutinku", nesusigaudo kad jau
    gyvename kitame laike.

  • xxl 2018 balandžio mėn. 20 d. 09:03:35

    ...bendros ekonominės laimės indeksas....KLAIKU...KAS IR KAM KĄ
    REIŠKIA LAIMĖ, KAS TAI PER DAIKTAS - LAIMĖ...GRAUDU.

  • Kada jūs suprasit 2018 balandžio mėn. 20 d. 08:16:45

    vieną paparastą dalyką , kad valdžios užduotis yra mažinti
    gimstamumas, nes žydams darosi baisu dėl resursų, kad jiems neužteks,
    kad valdžios užduotis tremti žmones iš Lietuvos , nes 4 reihas
    reikalauja pigios darbo jėgos iš kolonijų ir prie viso šito , dar jiems
    reikia apsimesti , kad rūpinasi Tauta , nors kas dieną sunkina gyvenimą
    didindami mokesčius , atsikvošėkit dabartinės gaujos gerbėjai

  • Vot tai tau , 2018 balandžio mėn. 20 d. 07:52:43

    užsimanė vaikų , bet kad ir valstybė juos užaugintų ir dar dorais ,
    ir su visomis jų įmanomomis ir neįmanomomis teisėmis , bet be jokių
    jų pareigų ir dar užsimanė vaikų kada "valstiečiai" draudžia seksą,
    o patys šaukia ,kad mes be Kremliaus ir Kremliaus kunigaikštienės
    "valstiečių" nenurimsim ir nerimstam.Manau , kad su šia trečia
    prprusiška valdžia jau baigiam pasiekti "viršūnę", Kremliaus
    žvaidždės viršūnę, o kur dar Kirkilas su Šiauliene ir Uspskichas su
    nauja zadanija , tad bus vaikų , bet tik šachtininkų ir Sibirui
    medkirčių.Įgarka jau vėl beveik tuščia iš 50 tūkstančių
    tramtinių , ten liko jau tik 5 tūkstančiai prasigėrusių mišrūnų
    tinginių.Pagal jus beliko tiktai Lansbergį "pasodinti" ir vėl Kremliaus
    armiją į Lietuvą atidanginti.Reformas dėl reformų "padaryti"Sąjūdį
    ir konservatorius už Laisvę ir Nepriklausomybę už grotų uždaryti
    ,štai tokia Kremliaus paskutinė zadanija , o jie dar apie vaikus ir apie
    "kažkokią"žemę pavogtą vis skalija.

  • Kentas 2018 balandžio mėn. 20 d. 06:39:50

    Nieko, sparciai mazejant vaiku, sparciai mazeja ir si problema.

  • 'valstybe' 2018 balandžio mėn. 20 d. 06:17:21

    investuoja i savo ir 'valdiskus' uabus nes tai ju ateities seimu
    pragyvenimo saltiniai ,o emigrantai ,tai milijardai is dangaus i tuscia
    biudzeta,todel ir skatina emigracija,valstybe gyvena tik is pvmo ir akcizo
    ,nrs visa kita akcininku prixvatinta.

  • >nesutinku 2018 balandžio mėn. 20 d. 00:16:26

    sakai nesupranti,kodėl valstybei apsimoka investuot į garantuotus
    būsimus mokesčių mokėtojus? jooooo strategas, tamstele ,esi.Panašu,su
    nebaigtom 8 klasėm :)

  • to nesutinku 2018 balandžio mėn. 19 d. 22:35:27

    Su tokia debiliška politika, kaip tu čia išreiškei, ir turime tai, ką
    turime. Lietuvių tauta išnyks iki šio amžiaus galo, o valstybė išnyks
    dar greičiau. Gali toliau bliauti, kad "rusai puola".

  • nesutinku 2018 balandžio mėn. 19 d. 22:29:48

    o kodel valstybe turetu padeti auginti vaikus? mokejai pasidaryti, mokek ir
    uzsiauginti, isaukleti. ne valstybes cia rupestis yra

  • vika 2018 balandžio mėn. 19 d. 21:44:10

    Visiškai sutinku su Žemaitės žodžiais. Tėvai šiandien kiekvieną
    centą skaičiuoja, žiūri, ar sąlygos yra juos gimdyti ir užauginti
    dorais žmonėmis. Lietuvoje sąlygų tam tikrai beveik nėra, pagalvos iš
    valstybės nėra, todėl ir turim nykstančią šalį.

Respublika.lt pasilieka teisę pašalinti nekultūringus, keiksmažodžiais pagardintus, su tema nesusijusius, kito asmens vardu pasirašytus, įstatymus pažeidžiančius, šlamštą reklamuojančius ar nusikalsti kurstančius komentarus. Jei kurstysite smurtą, rasinę, tautinę, religinę ar kitokio pobūdžio neapykantą, žvirbliu išskridę jūsų žodžiai grįždami gali virsti toną sveriančiu jaučiu - specialiosioms Lietuvos tarnyboms pareikalavus suteiksime jūsų duomenis.
  • GINKLAI: Izraelio vyriausybė leis šimtams tūkstančių piliečių įsigyti ginklus. Remiantis naujomis taisyklėmis, leidimo laikyti ginklą galės prašyti iki 600 000 izraeliečių - iki šiol šis skaičius buvo 140 000.
  • TAIFŪNAI: Japonijos link artėja iš karto du taifūnai; nacionalinė meteorologijos tarnyba perspėjo dėl smarkių liūčių, stipraus vėjo ir didelio bangavimo.
Daugiau

Respublika
rekomenduoja

Labiausiai
skaitomi
(per 72 val.)

Daugiausiai komentuoti
(per 72 val.)

Ar jums teko kreiptis į Valstybinę vartotojų teisių apsaugos tarnybą?

balsuoti rezultatai

Ar dalyvaujate klasės susitikimuose?

balsuoti rezultatai
Šiandien Rytoj   Poryt

 

   

  +13   +17 C

   +6  +13 C

 

   +11  +15 C

  +20  +23 C

   +21  +23 C

 

   +25  +27 C

  7-11 m/s

  1-2 m/s

 

    2-4 m/s

 

USD - 1.1420 PLN - 4.3037
RUB - 76.7235 CHF - 1.1366
GBP - 0.8948 NOK - 9.6720
reklama
Ukis 2018