respublika.lt

Už SGD terminalą tuoj dar daugiau mokėsime, o tuomet juo atsikratysime. Gal...nuotraukos (27)

2018 birželio mėn. 22 d. 11:45:44
Daiva ALZYTĖ

Prabangus valdžios pirkinys - Suskystintų gamtinių dujų (SGD) terminalas - greitai gali gulti ant visų mūsų pečių. Visai nesvarbu, naudojamės dujomis ar ne. Po vakarykščio koncerno „Achemos grupė“ administracijos ir energetikos ministro Žygimanto Vaičiūno susitikimo, politikas ramino verslininkus, kad SGD terminalo mokestį koncernui ketinama sumažinti net 40 proc.

 

Agrokoncerno „Achemos grupė“ vadovai neseniai viešai prabilo apie prastą situaciją įmonėje ir įspėjo, kad 2024-ųjų, kai baigsis SGD terminalo nuomos sutartis, įmonė gali nebesulaukti. Tačiau ir po susitikimo su ministru, koncerno valdybos pirmininkė Lidija Lubienė nepasijuto geriau. „Iš ministro neišgirdome ir negalėjome išgirsti vienareikšmio atsakymo, SGD terminalas - ekonominis ar politinis projektas? Suprantame, kad ne vienas ministras priima tokius svarbius sprendimus. Tikimės aiškesnių atsakymų liepą Lietuvos Respublikos Seime ir Vyriausybėje įvyksiančiuose susitikimuose. Mes norime susipažinti su konkrečiais skaičiais, planais ir tuomet nuspręsti, ar koncernas „Achemos grupė“ dalyvaus SGD laivo išpirkime, ar ne“, - sakė koncerno „Achemos grupė“ valdybos pirmininkė L.Lubienė.

Be to, esą pagal ministerijos pateiktą modelį verslininkams žadamas mokestis sumažės toli gražu ne 40 proc., kaip teigiama. „Mūsų skaičiavimais, pagal Energetikos ministerijos pateiktą modelį mokesčio sumažėjimas bus tik 25 proc. nuo 87,3 mln. eurų iki 67 mln. eurų, o ne viešai skelbiami 40 proc.“ - sako „Achemos grupė“ generalinis direktorius Linas Sabaliauskas.

„Vakaro žinių“ paklaustas, kieno sąskaita beveik pusiau ketinama sumažinti SGD mokestį koncernui, Energetikos ministras Ž.Vaičiūnas atsakė, kad tai priklausys nuo Lietuvos apsisprendimo, ką darysime su SGD laivu po 2024-ųjų. „Lietuvai priėmus ilgalaikį sprendimą dėl suskystintų gamtinių dujų tiekimo, praktiškai nuo kitų metų visiems vartotojams, prisidedantiems prie terminalo išlaikymo, šį mokestį sumažinti apie 40 proc. Daugiausia prie terminalo išlaikymo prisideda „Achema“, todėl ji pajaustų didžiausią finansinę išraišką, tačiau procentiškai visi, prisidedantys prie terminalo išlaikymo, sumažėjimą pajustų vienodai. Jau atlikta nepriklausoma studija, kokia terminalo nauda būtų vertinant ne retrospektyviai, o įvertinant ateities dujų rinkos tendencijas. Tų išvadų pagrindu ieškosime sprendimų. Išpirkimo atveju - didesnės lankstumo galimybės. Tarkim, mažėjant dujų vartojimui, terminalą naudoti komerciniais tikslais ar jį parduoti“, - sakė ministras. „Achemos“ vadovų pareiškimų, esą įmonė 2024-ųjų nesulauks, ministras nesureikšmino: „Darbiniuose susitikimuose jie niekuomet nėra pasakę, kad neplanuoja ilgalaikės įmonės veiklos. Reikia įvertinti, kur yra derybinė pozicija, kur konkretūs dalykai.“

Situaciją komentuoja energetikas prof. Vidmantas JANKAUSKAS:

-  Suabejočiau ministerijos pažadų realumu. Yra 10-ies metų nuomos sutartis ir, įtariu, kad kiekvienais metais turime mokėti pinigus, kurie numatyti sutartyje. Nebent būtų sutarta pratęsti nuomą, gal savininkas sumažintų jau dabar mokamą nuomos kainą. Bet viskas nėra taip paprasta. Pavyzdžiui, net ir nupirkus laivą, kiltų papildomų nesklandumų. Nes nuomojamas laivas jau su visa įgula, o jį nupirkus, reikėtų ieškoti specialistų, juos papildomai apmokyti.

Apie tai, kad didelė dalis laivo išlaikymo užkrauta vienai įmonei - nėra gerai, kalbėjome jau prieš daug metų. Tai yra didžiulė rizika. Dabar tai ir pamatėme - sumažėjus trąšų kainoms, įmonė atsiduria sunkioje padėtyje ir, nebeaišku, ką daryti. Jeigu žadama mokestį sumažinti 40 proc., tam iš kažkur reikės paimti pinigų. Ar bus skolinamasi, ar visgi tai palies dujų, elektros vartotojų ir tų, kurie nevartoja, mokamas kainas. Nematau kito kelio. Be to, dujų poreikis krinta ir, ko gera, kris toliau.

Mes netgi neišnaudojame to, kad terminalas yra laivas. Kitose šalyse tokie laivai priplaukia keliems mėnesiams, supumpuoja dujas į dujotiekius vienai šaliai, ir išvyksta kitur. Tokių variantų galima sugalvoti. Tačiau tik po tų 2024-ųjų. Daugelyje šalių prieš priimant tokius sprendimus, ilgai diskutuojama. Lietuvoje pirmiau nusprendžiama, tik po to galvojama. O kritikuoti strateginius sprendimus pas mus nepriimta. Ir kaip čia kritikuosi, kai laivo pavadinimas - „Nepriklausomybė“.


Pasidalink:
Pasidalink: Facebook
Parašykite savo komentarą:
  Skaityti komentarus (27)
Respublika.lt pasilieka teisę pašalinti nekultūringus, keiksmažodžiais pagardintus, su tema nesusijusius, kito asmens vardu pasirašytus, įstatymus pažeidžiančius, šlamštą reklamuojančius ar nusikalsti kurstančius komentarus. Jei kurstysite smurtą, rasinę, tautinę, religinę ar kitokio pobūdžio neapykantą, žvirbliu išskridę jūsų žodžiai grįždami gali virsti toną sveriančiu jaučiu - specialiosioms Lietuvos tarnyboms pareikalavus suteiksime jūsų duomenis.
  • PERGALĖS: Europos futbolo klubų Čempionų lygos šeštojo turo rungtynėse D grupėje antradienį pergales iškovojo Gelzenkircheno „Schalke 04“ (Vokietija) ir „FC Porto“ (Portugalija) ekipos.
  • VĖL ATVIRA: Triumfo arka Paryžiuje po beveik dviejų savaičių pertraukos trečiadienį vėl bus atvira lankytojams; tai antradienį paskelbė Prancūzijos paminklų departamentas.
Daugiau

Respublika
rekomenduoja

Labiausiai
skaitomi
(per 72 val.)

Daugiausiai komentuoti
(per 72 val.)
reklama
darbas vadyb

Ar dalyvaujate protesto akcijose, mitinguose?

balsuoti rezultatai

Ar jums yra tekę apsinuodyti kavinėse suvartotu maistu?

balsuoti rezultatai
Šiandien Rytoj   Poryt

 

   

  -3     0 C

-2     0 C

 

   -2   -1 C

  0    +2 C

 0   +2  C

 

  -1   0 C

    2-7 m/s

    3-4 m/s

 

   5-6 m/s

 

USD - 1.1425 PLN - 4.2921
RUB - 75.8985 CHF - 1.1295
GBP - 0.9025 NOK - 9.6885