respublika.lt

Net banditų skaitikliai taip nesisukdavo, kaip SGD

(0)
Publikuota: 2014 gruodžio 11 07:55:08, Danas NAGELĖ, zinios@vakarozinios.lt
×
nuotr. 1 nuotr.
Buvęs energetikos ministras Arvydas Sekmokas įtikinėja, kad SGD terminalo laivo iškart pirkti neapsimokėjo, nes būtų tekę skolintis iš bankų. Bet juk konservatorių Vyriausybė ir taip skolinosi dešimtis milijardų litų. Stasio Žumbio nuotr.

Gruodžio 3-iąją oficialiai atidarytas Suskystintų gamtinių dujų terminalas vien per pirmąsias 8 veiklos dienas mokesčių mokėtojų kišenes patuštino daugiau nei 4 mln. litų, mat kiekvieną dieną už jo laivo nuomą mokame po 523 tūkst. litų. Politikams atrodo, kad tokia kaina - pats tas. O ekspertai kažkodėl mano, kad tokias sumas mokėti kasdien yra baisu, mat per 10 metų teks atseikėti net 1,8 mlrd. litų.

 

Brangūs „malonumai“

Politikai mokesčių mokėtojus jau baigia pripratinti prie minties, kad pinigų skaičiuoti nereikia. Kai nacionalinio stadiono griaučiams buvo išleista 100 mln. litų - visuomenė piktinosi, kai Valdovų rūmų statybos pabrango iki beveik 300 mln. litų - irgi dar buvo piktinamasi. Dabar jau tokie projektai beveik nebestebina. Netgi beveik pusę milijardo litų kainuosiantys naujieji Valstybės saugumo departamento rūmai jau nebeatrodo kaip neįtikėtinas išlaidavimas. Tačiau tai, kad ištisus 10 metų už Suskystintų gamtinių dujų terminalo laivo nuomą Norvegijos kompanijai „Hoegh LNG Ltd.“ kasdien mokėsime po 523 tūkst. litų - tikrai stulbina. Juk iš viso už nuomą teks pakloti 1,8 mlrd. litų, nors norvegai šį laivą Pietų Korėjoje užsakė pastatyti už 838 mln. litų. Ar neatrodo, kad, švelniai tariant, permokėjome? Vien per pirmąsias 8 terminalo veiklos dienas laivo nuoma mums jau atsiėjo 4,184 mln. litų, o terminalas kol kas dirba tik kone simboliškai.

„Kol kas atgabentas tik bandomasis krovinys. Jis yra išdujinimo procese. Kol kas išdujinta 32 mln. kubinių metrų gamtinių dujų, jos pateko į dujų sistemą. Pirmasis komercinis krovinys į Lietuvą atplauks gruodžio 22-23 dienomis. Pastatyti terminalą kainavo 350 mln. litų, o laivo nuoma dešimčiai metų kainuos 1,8 mlrd. litų“, - dėstė terminalo operatorės bendrovės „Klaipėdos nafta“ atstovė Indrė Milinienė.

Tvirtina, kad išlošė

Ar ne brangoka, ypač turint omenyje, kad norvegams sumokėsime milijardu litų daugiau, nei jie išleido laivo statybai? O gal buvo galima laivą patiems iš korėjiečių pirkti be tarpininkų? Pasirodo, atsakymas į abu klausimus yra neigiamas, o mes netgi išlošėme.

„Pasaulyje iš viso nėra laivų-saugyklų pardavimo praktikos. Niekas laivų neparduoda. Viešą tarptautinį pirkimą laimėjo Norvegijos kompanija, tad „Hyundai“ gamykloje ji ir pastatė laivą. O mes jį nuomojamės. Mums net pasisekė. Paprastai, kai valstybė nuomojasi saugyklą, nuomos sutartis sudaroma 20-iai metų. Tačiau „Klaipėdos naftos“ atstovai, specialistai bei kompetentinga komisija sugebėjo pademonstruoti derybines galias ir iškovoti 10 metų nuomos terminą. Po 10 metų laivą galėsime išpirkti, tačiau kaina yra konfidenciali. Ar nuoma ne per brangi? Čia jau reikėtų Energetikos ministerijos klausti, kokia yra pasaulinė praktika“, - pasiūlė I.Milinienė.

Ar viskas, kas sakoma visuomenei, yra tiesa? Į šį klausimą atsakymu gali būti ir šviesaus atminimo ekspremjero, „Achemos“ grupės vadovo Bronislovo Lubio rengtas dujų terminalo projektas. Jam projektas kainavo 2 mln. litų. Lietuvos Vyriausybė už savo SGD projektą suplojo 17,5 karto (!) brangiau - 35 mln. litų. Gal pagal šį principą ir už kitus darbus, laivo nuomą mokėjome? Panašu. Kaina, kaip minėjo I.Milinienė, konfidenciali.

Sako, kad pigu

- Pristatydamas Vyriausybės per dvejus metus nuveiktus darbus kaip vieną svarbiausių įvardijote Suskystintų gamtinių dujų terminalo, kuris sustiprins energetinę nepriklausomybę, statybą. O ekonomiškai jis atsipirks? - „Vakaro žinios“ vakar klausė premjero Algirdo Butkevičiaus.

- Aišku, kad atsipirks. Ir toliau plečiant verslą šitame terminale, aprūpinant dujomis ir automobilius, ir laivus, turint sutartį su Latvija bei Estija bei šitoms šalims tiekiant dujas, - tai jis tikrai atsipirks.

- Anksčiau sakydavote, kad, pastačius terminalą, dujos atpigs. Dabar jau sakote, kad, pastačius terminalą, dujos nebrangs. Tai atpigimo jau nebegalime tikėtis?

- Dujos atpigs. Dabar terminalo kaina yra tokia - 77 litai už tūkstantį kubinių metrų. Buitiniams vartotojams dujos jau šiemet atpigo apie 20 proc., o kitais metais pigs dar maždaug 7 proc.

- Terminalo laivo nuomos dienai kaina - daugiau nei pusė milijono litų. Ar jūsų tai nešokiruoja?

- Pagal esamus skaičiavimus ir pagal ekspertų pateiktą medžiagą, variantas, koks yra dabar, yra pats geriausias.

Viskas slapta

Tačiau ekspertams kažkodėl viskas neatrodo taip gražu ir pigu. Lietuvos energetikos konsultantų asociacijos direktoriui Martynui Nagevičiui terminalo laivo nuoma primena Valdovų rūmų statybas.

„Deja, terminalų laivų rinka yra labai maža ir sunku atlikti analizę, kiek mes permokėsime už nuomą. Vienintelis privalumas - kad ateityje, kai pamatysime, kad mums terminalo nebereikia, nes dujų bus suvartojama daug mažiau (o tai labai realu), tą laivą galėsime pernuomoti kam nors. Bėda ta, kad niekas negali pamatyti tos nuomos sutarties, kas joje prirašyta. Tokių sandorių pasaulyje labai mažai, o ir jų kainos slepiamos. Todėl sunku pasakyti, kokia būtų reali nuomos kaina. Man tai labai panašu į Valdovų rūmų statybą: objektas unikalus, todėl niekas negali pasakyti, kiek realiai jis turėjo kainuoti. Taip ir su terminalo laivu“, - sakė M.Nagevičius.

Naudos neįžvelgia

Kauno technologijos universiteto Šilumos ir atomo energetikos katedros docentas Valdas Lukoševičius apskritai abejoja ekonomine terminalo nauda.

„Kaip prognozavome, taip ir atsitiko. Terminalo dujos kiek pigesnės nei „Gazprom“, bet kai prisideda visi terminalo išlaikymo mokesčiai, kurie yra milžiniški, išeina ta pati kaina. Galime džiaugtis, kad bent jau nepabrango, nes vartotojams į tarifus įskaičiuota permoka už „Gazprom“ atpigintas dujas. Sunku tikėtis, kad terminalo dujos nebrangs po dvejų metų, kai permoka bus baigta grąžinti. Yra ir kita problema. Verslas negali pirkti dujų iš „Gazprom“ su 20 proc. nuolaida, nes yra įpareigojimas pirkti iš terminalo. Todėl nuolaidą pajus arba tik nauji vartotojai, arba tie, kurie dujų sunaudoja labai daug. Tada reikalaujamą kiekį galės pirkti iš terminalo, o kitas dujas - iš „Gazprom“. Terminalą pastatėme, kad jis tarnautų Lietuvai, o išėjo taip, kad mes visi tarnaujame terminalui. Jis akivaizdžiai per didelis. Kad jis būtų apkrautas, verslas įpareigotas pirkti iš jo didelius kiekius. Todėl ir sakau, kad terminalas ne tik per brangus, bet ir per didelis“, - įsitikinęs V.Lukoševičius.


Komentaras


Kadangi nuomos sutartis pasirašyta 2012-ųjų kovą, kai ministerijai vadovavo Arvydas Sekmokas, dabar prisistatantis nepriklausomu energetikos analitiku, „Vakaro žinios“ su šiais nekukliais klausimais kreipėsi į jį. Sužinojome, kad nuoma - labai pigus malonumas.

„Buvo pasirinktas pats pigiausias variantas. Jei palygintume su kitais terminalais - pats pigiausias variantas. Juk nereikia iškart mokėti didžiulių pinigų, vyksta išsimokėjimas dalimis ir dar, galimas daiktas, iš ES gausime kompensaciją jį išperkant. Taigi geresnio varianto nėra“, - dievagojosi A.Sekmokas. Buvusiam ministrui neatrodo keista, kad, per 10 metų sumokėję 1,8 mlrd. litų už 838 mln. litų vertės laivą, mes dar nebūsime jo šeimininkai.

„Bet mes galėsime jį išsipirkti už likutinę vertę. Kiek reikės sumokėti - negalėčiau atsiminti net ir labai norėdamas, nes praėjo jau dveji metai. Čia tas pats, kaip verslas nuomoja automobilį. Kurį laiką nuomojasi, o paskui išsiperka. Taip ir laivą išsipirkti bus galima. Pirkti laivo iškart neapsimokėjo. Visų pirma, „Klaipėdos nafta“ net neturėjo pinigų. Būtų tekę skolintis ir bankams mokėti dideles palūkanas. Todėl taip pigiau. Be to, gal po 10 metų turėsime visokias jungtis ir laivo mums nebereikės, todėl galėsime jį pernuomoti. Tiesiogiai pirkti iš korėjiečių, aišku, būtų buvę daug pigiau. Bet, norint pasistatyti tokį laivą, pirmiausia reikia turėti kompetencijos statyti tokius laivus. O pasaulyje yra tik 3 kompanijos, kurios tuo užsiima. Jos laivus projektuoja, o korėjiečiai tik vykdo projektus“,  - kalbėjo A.Sekmokas.

Parengta pagal dienraštį „Vakaro žinios“

Patiko straipsnis? Leisk mums apie tai sužinoti. Nepamiršk pasidalinti Facebook!
L
0
F
Parašykite savo komentarą:
 
Komentuoti
Respublika.lt pasilieka teisę pašalinti nekultūringus, keiksmažodžiais pagardintus, su tema nesusijusius, kito asmens vardu pasirašytus, įstatymus pažeidžiančius, šlamštą reklamuojančius ar nusikalsti kurstančius komentarus. Jei kurstysite smurtą, rasinę, tautinę, religinę ar kitokio pobūdžio neapykantą, žvirbliu išskridę jūsų žodžiai grįždami gali virsti toną sveriančiu jaučiu - specialiosioms Lietuvos tarnyboms pareikalavus suteiksime jūsų duomenis.

Dienos klausimas

Ar paspirtukininkams šalmai turėtų būti privalomi?

balsuoti rezultatai

Apklausa

Kokia kalba bendraujančių žmonių padaugėjo jūsų gyvenamojoje aplinkoje?

balsuoti rezultatai

Respublika
rekomenduoja

Labiausiai
skaitomi

Daugiausiai komentuoti

Orų prognozė

Šiandien Rytoj Poryt

+5 +11 C

+6 +11 C

+7 +12 C

+9 +13 C

+12 +19 C

+18 +20 C

0-7 m/s

0-6 m/s

0-5 m/s