respublika.lt

2018 birželio 20, trečiadienis

Nešventiškos šventadienio mintys. O „čiugunkelis“ irgi gardus kąsnelisnuotraukos (22)

2018 balandžio mėn. 03 d. 09:44:22
Gediminas JAKAVONIS

Nutiesus Peterburgo-Varšuvos geležinkelį, 1862 m. rugsėjo 5 d. į stotelę, kuri buvo pavadinta už kelių kilometrų esančio miestelio vardu, atvyko pirmasis traukinys. Ta data buvo laikoma Varėnos gimimo diena ir štai jau daugiau kaip pusantro šimto metų „čiugunkelis“, taip dzūkai vadina geležinkelį, tapo neatskiriama jų gyvenimo dalimi.

 

Į mano močiutės kaimą Zervynose atvykę svečiai negalėdavo suprasti, kaip vietiniai gyventojai, neturėdami laikrodžių, taip tiksliai pasako laiką. Paprasčiausiai, kaime laiką skaičiuodavo pro šalį pravažiuojantis traukinys. Nuo Marcinkonių pusės Varėnos link jis važiuoja tada ir tada, o jei nuo Vilniaus pusės atvyksta - tai bus tiek ir tiek. Būtent geležinkelis nulėmė, kad varėniškiai savo gyvenimą visada labiau siejo su Vilniumi negu su laikinąja sostine Kaunu. Tad nenuostabu, kad dabartinės Varėnos „Ąžuolo“ gimnazijos abiturientai studijas renkasi arba Vilniaus universitete, arba dabartiniame Vilniaus Gedimino technikos universitete, kuris tada vadinosi VISI. Ir visai nesvarbu, ar tai buvo prieš kelis dešimtmečius, kai traukiniu sostinėn studijuoti važiuodavome su buvusiu „Lietuvos geležinkelių“ generaliniu direktoriumi Stasiu Dailydka, ar tai buvo prieš keliolika metų, kai tokiu pat būdu į mokslus Vilniaus Universitete vykdavo dabartinis šios įmonės generalinis direktorius Mantas Bartuška.

Vilniaus universiteto Ekonomikos fakultete mano diplominio darbo tema vadinosi „Pabaltijo geležinkelių transportas“. Nuo to laiko, kad ir kur dirbčiau, visada domėjausi, kas šioje srityje vyksta Lietuvoje. Po atsiskyrimo nuo Sovietų Sąjungos, 2001 m. pradžioje, kai „Lietuvos geležinkeliams“ ėmė vadovauti buvęs susisiekimo ministras Jonas Biržiškis, o vėliau generaliniu direktoriumi tapo S.Dailydka, jų objektyvūs techniniai kriterijai tik gerėjo. Prie šios valstybinės įmonės vairo stovėjo profesionalai, sugebėję aplink save suburti kvalifikuotų specialistų kolektyvą. Sakydamas „profesionalai“, turiu omenyje profesionalus tikrąja prasme, kad skaitytojas jų nemaišytų su valstiečių-žaliųjų Vyriausybe, kuri šį žodį pavertė nevykėlio sinonimu. Tai, kad geležinkeliuose tvarkėsi šeimininkas, net neįsigilinusiam į šios veiklos specifiką žmogui tereikėjo žvilgtelėti, kaip sutvarkytos „Lietuvoje geležinkelių“ stotys ir jų aplinka. Visur - švara ir tvarka. Po Lietuvą keleivius vežioja modernūs Vilniaus lokomotyvų remonto depe sukonstruotų šilumvežių varomi traukiniai. Lokomotyvų remonto depas buvo suremontuotas ir modernizuotas. Faktiškai jis tapo gamykla, kur šilumvežiams buvo keičiama jėgainė, statomi varikliai, taupantys tepalus ir kurą. Čia kartu su čekais pradėti gaminti nauji šilumvežiai, perdaromi rusiški rėmai ir dedama nauja modulinė šilumvežio sistema. Tad Lietuvoje, konkrečiai Vilniaus depe, įvyko stebuklas. Depo neprivatizavo, įrangos nepardavė į metalo laužą ir čia ne tik išplėtė šilumvežių techninį aptarnavimą, bet ir pradėjo jų gamybą.

Buvęs europarlamentaras Juozas Imbrasas, kuris Briuselyje dirbo transporto komitete, teigė, kad „Lietuvos geležinkeliai“ visoms šalims Europos komisijoje buvo pristatomi kaip pažangiausi. Tai lietė tiek krovinių pervežimą, tiek keleivių aptarnavimo kokybę. Lietuva pirmavo Europoje pagal lokomotyvų, kuriuos pati kūrė ir techniškai aptarnavo, panaudojimo efektyvumą. „Lietuvos geležinkeliai“ buvo mažiausiai iš visų ES šalių prašanti savo valstybės finansinės pagalbos įmonė, kuri už savo lėšas, naudodama savo darbo išteklius, nutiesė europinę vėžę nuo Lenkijos sienos iki Kauno.

Ne tiek daug mūsų mažoje valstybėje žmonių, galinčių sėkmingai vadovauti stambioms įmonėms, nuo nulio pradėti ir vystyti pelną duodantį verslą, kurti darbo vietas. Priešingai, Lietuvoje išmokome privatizuoti gerai dirbančias įmones, jas išskaidyti, išparduoti kartu atleidžiant ten dirbančius žmones. Užaugo karta, mokanti puikiai gyventi ir uždirbti didžiausias pajamas iš valstybės aptarnaujamų skolų. Tam nereikia nei techninio, nei ekonominio išsilavinimo. Tereikia gero audito - finansinio pasiruošimo ir liberalizmo ideologijos. Natūralu, kad šių žmonių, matančių klestinčius Lietuvos geležinkelius, nervai ilgai nelaikė. Teisingai sako patarlė: „Norint mušti šunį, lazdą rasi visada.“ Todėl pirmiausia reikia paruošti visuomenę. Kaip? Tam į viešąją erdvę metami pinigai, kad būtų galima sukompromituoti buvusią „Lietuvos geležinkelių“ vadovybę. Algoritmas toks pats, kaip ir liūdnai pagarsėjusios urėdijų reformos atveju. Pamenat: urėdijose klesti korupcija, urėdai - gudrūs „ūsuoti bebrai“, urėdijų finansininkės - „ūdros vagilės“ ir t.t. Dabar: S.Dailydka užbiurokratino „Lietuvos geležinkelius“, „Lietuvos geležinkeliai“ - mamutų kapinės, „Lietuvos geležinkeliuose“ - stagnacija ir neracionalus finansinių bei darbo išteklių panaudojimas. Tokio turinio straipsnių žiniasklaidoje, kuriai daro įtaką mūsų politinis elitas, buvo begalė. Todėl ir sprendimas buvo toks - vieną varėniškį „Lietuvos geležinkelių“ generalinio direktoriaus vietoje pakeitė kitas varėniškis.

Na fainas tas Mantas Bartuška. Kad šį jauną gabų žmogų parodytum perspektyviu ir teisingus sprendimus priimančiu vadovu, investuoti reikia nedaug. Štai Mantas stebi, kaip „Aro“ pareigūnai puola šilumvežį užgrobusius „teroristus“, štai jis, diriguojant Donatui Katkui, su šilumvežių mašinistais valstybės 100-mečio proga atlieka Lietuvos himną, tai išlydi iš Vilniaus traukinį, kuris Klaipėdą turėtų pasiekti per dvi valandas, tai vadovauja šilumvežio su dujomis varomu varikliu sukūrimo darbams. Padėk, Dieve!

Žiniasklaida mirga nuo pagyrų naujajai „Lietuvos geležinkelių“ valdžiai, kuri sugeba taupyti, išsiversti be daugybės ten dirbusių žmonių. Per metus iš „Lietuvos geležinkelių“ atleista šimtai žmonių, kurių dauguma yra savo srities specialistai. Skaičiuojama, kad vien iš Vilniaus depo atleisti arba kitaip pasitraukė daugiau kaip du šimtai. O prieš kelias savaites valydami bėgius, žuvo du geležinkelio darbininkai, kuriuos suvažinėjo traukinys. Geležinkelio profsąjungiečiai dėl to apkaltino savo vadovybę, kuri nepagrįstai sumažino darbuotojų skaičių. Tokį darbą, anot jų, paprastai dirba keturi darbuotojai, pakaitomis po du - vieni valo, o kiti rūpinasi jų saugumu.

Besidžiaugiantį sumažėjusiomis „Lietuvos geležinkelių“ išlaidomis valdžios elitą Europos komisija „pradžiugino“ 28 mln. eurų bauda. Susisiekimo ministras Rokas Masiulis tuojau pat ėmė pirštu baksnoti į S.Dailydką, kam tas išardė avarinį geležinkelio ruožą tarp Lietuvos ir Latvijos. Atvykusi eurokomisarė taip ir nesuprato, kodėl lietuviai neatsakinėjo į Europos komisijos užklausimus ir pralošė šią išlošiamą bylą, užsidirbdami milijonines baudas. Iš tiesų, kodėl? Ogi todėl, kad naujoji „Lietuvos geležinkelių“ valdžia, taupydama, atleido savo teisininkus ir paprasčiausiai neliko kam juridiškai atstovauti saviems interesams. Tad pradžioje tarp valdančiųjų politikų kilusi pasipiktinimo banga išieškoti patirtus valstybės nuostolius iš kaltų asmenų, t.y. iš S.Dailydkos, staiga visai nutilo.

O parodomasis taupymas „Lietuvos geležinkeliuose“ tęsėsi toliau. Pavyzdžiui, iki šiol nusidėvėjusius pagrindinės transporto linijos bėgius keičiant naujais, pasenusius sumontuodavo šalutinėse magistralėse. Dabar, taupydami lėšas, išardytus šalutinius bėgius ėmė montuoti į pagrindines magistrales.

Pamėginkit po šito paneigti, kad dabar prie „Lietuvos geležinkelių“ vairo stovi ne apie jų ilgalaikį strateginį vystymą, o apie jų paruošimą privatizavimui mąstantys žmonės. Nors Susisiekimo ministras R.Masiulis atmeta bet kokią įmonės ar jos padalinių privatizavimo galimybę, M.Bartuška teigia, kad po poros metų ją mato kotiruojamą biržoje. Finansinių vadybininkų mentalitetas labai paprastas. Jie valstybinę pusę perveda į privačią, o tai, kad privatizavus paskutinius objektus, nelieka valstybės pamatų, šiems žmonėms nerūpi.

Viso to niekada nepadarysi be politinės valios. Praėjusią vasarą pratęstoje Seimo sesijoje „karbauskininkų“ dauguma buldozeriu prastūmė urėdijų reformą. Dabar, kaip informavo Seimo pirmininkas Viktoras Pranckietis, pavasario sesijoje laukia svarbus darbas priimant įstatymus, reglamentuojančius „Lietuvos geležinkelių“ veiklą. Valstiečiai-žalieji arba „raudonieji-kolchoznikai“, kaip juos vadina Dzūkijoje, praėję miškus, geležinkeliais tęsia savo žygį per Lietuvą.

***

 

Pateikiame Jums redakcijos atrinktus šios temos TOP 3 komentarus (platesnę „Respublikos“ skaitytojų diskusiją rasite apačioje, komentarų skiltyje.) Kviečiame diskutuoti!

@ Geležinkelio valdžia - visiški idiotai. Verkia, kad bankrutuoja, ir viską daro, kad tai įvyktų. Penktadieniais negalima gauti bilietų į traukinį Vilnius-Klaipėda. Seniau savaitgaliais važiuodavo ilgiausi sąstatai, dabar - 3 vagonai. Taip vadinami greitieji stoja gal tik Šiauliuose. Pasitikslinau - greitasis nuo paprastojo į Vilnių atvyksta 12 min. greičiau. Kodėl nestoja kituose miestuose? Ir žmonės važiuotų, ir pinigų daug surinktų. Bet kai mėmės valdžioje , tai tvarkos nerasta.

@ Gerai straipsnio autorius sako... Kodėl gerai dirbančią valsybinę įmonę reikia privatizuoti? R.Masiulio žodžiais nepasitikiu. Tikriausiai, visų atleistų ir kitų piliečių „apraminimui“ pasakė, kad neprivatizuos. Dar daugiau, kaip dažnai būna, ieškos užsienio investuotojų! Tai vyksta 26 metus. Pavyzdžiui, valstybė nebeturi:  Mažeikių naftos, Telekomo, savo banko, vaistinių ir t.t.

@ Yra tokia „Rail Baltica“, jau 4 metai rūdija ruožas, joks traukinys per dienas nevažiuoja. Tiesa, sekmadieniais važiuoja lenkiškas drezinas net su dviem keleiviais („šoferis“ ir kontrolierius). PRAŠYMAS: leiskite pradėti ardyti šį durnių laivą!


Pasidalink:
Pasidalink: Facebook Pasidalink: Frype
Straipsnio komentarai
 
  Skaityti komentarus (22)

  • jonis 2018 balandžio mėn. 03 d. 18:16:44

    Respublika prašo komentatorių nesikeikti. Bet kaip tu, žmogau,
    nesikeiksi, kai aplink tokiaq bieloberda.

  • Boobo 2018 balandžio mėn. 03 d. 16:22:22

    Ir arkliui aišku, kodėl R.Masiulis tapo susiekimo ministru.Dalios
    -statytinis.Tik gelžkeliui ištaksavoti.Jis specas aferoms.Žali
    valstiečiai tik rengia apkaltas jo priešams ir vėpso iš pasitenkinimo
    nuo profesionalų "darbo".

  • deinis 2018 balandžio mėn. 03 d. 15:55:26

    Plaukus nuo plikės norisi nusirauti,kai paskaitai ,kad geležinkeli dalins
    į tris dalis ir bus lengviau sužlugdyti ir prixvatizuoti,nebėr lietuvos
    laisvos yra tik ltsr

  • Gediminui, 2018 balandžio mėn. 03 d. 10:14:46

    Kodėl pamiršta valstybinių kelių įmonių vykdoma reorganizacija?
    Scenarijus ir likimas panašus, o viešumo nulis?

  • Ar ne 2018 ne 2018 balandžio mėn. 03 d. 08:56:25

    2008m. grybauskaite su konservatdegeneratais apsieme pastatyt duju
    terminala indepindence uz 570mln.- na o ,,,uzbaige ,, su [1 milijardu . 28
    milijonais] stai cia ir yra DIDZIOJI PASLAPTIS - prie kurios bijo
    prisiliest VSD, FNTT ,STT ir net KGB.Viena D.Grybauskaite padare Lietuvai 5
    mlrd. litu zala

  • >jai 2018 balandžio mėn. 03 d. 08:18:06

    esate teisus, dabartinis Vilniaus lokomotyvų remonto depas, jau yra
    planuojamas perkelti prie Pagirių, tik pinigų ir labai didelių reiks,
    tai ne automobilių servisą pastatyti, nors kam pas mus svarbu, kaip
    švaistomi mokesčių mokėtojų pinigai

  • << tam seniui 2018 balandžio mėn. 02 d. 18:04:23

    Nei vienas mes nesame be klaidų,kaip ir tavo minimi Dailydka su
    Skardžiumi.
    Jeigu ES mūsų geležinkelius pavyzdžiu laikė - reiškia didelis
    nuopelnas vadovo Dailydkos .
    Ką Skardžius padarė ? Žmona išnuomojo savo tėvų žemę vėjo
    jėgainėm statyti.Juk ne iš tavęs,ar manęs tą žemę ATĖMĖ ?
    O kokį verslą "varo" anūko žmona ?
    Juk neveltui tapkinai savo mitinge reikalavo naujų rinkimų ir
    Skardžiaus apkaltos ?

  • jai 2018 balandžio mėn. 02 d. 17:00:05

    neklystu, tai Vilniuje lokomontyvų depas remonto prie pat geležinkelių
    ir autobusų stoties, tai labai didelis ir brangus žemės gabalas miesto
    centre, neabejotinai viskas ten bus privatizuota ir užstatyta prekybos
    centrais ir panašiai

  • Macas 2018 balandžio mėn. 02 d. 13:30:52

    Čia Lietuvą svogeriu šalis

  • Senis 2018 balandžio mėn. 02 d. 13:14:16

    Klausantis Jakavonio, tai Dailydką nors už lupos dėk (panašiai
    kaip Skardžiu).

  • Agnė 2018 balandžio mėn. 02 d. 12:28:35

    Tai jau darosi aišku po truputį net asilui...kodėl mes tokie nuskurdę

  • Agnei 2018 balandžio mėn. 02 d. 12:07:51

    Šitie veikėjai yra globaliberastbolševikonservų statytiniai ir Lietuvos
    naikintojai, užvaldant likusį mūsų ( ir tavo) turtą)

  • Agnė 2018 balandžio mėn. 02 d. 11:04:33

    Seime buvo ir Gediminas JAKAVONIS. Ką nuveikė vertingo Lietuvai?

  • Agnė 2018 balandžio mėn. 02 d. 11:01:28

    Rokas Masiulis ne karbauskininkų statytinis

  • Stebėtojas 2018 balandžio mėn. 02 d. 10:53:28

    Kad čiugunkelis gardus ir sotus kasnelis,ypač Europinis, gali patvirtinti
    ęsantis,buvęs,daug kuom buvęs Brazausko bendražygis ir bendramintis
    Alfonsas Macaitis.

  • Ar ne 2018 balandžio mėn. 02 d. 10:43:39

    Rokas Masiulis ismuomavo super brangu duju laiva ????

  • KARVARIETIS 2018 balandžio mėn. 02 d. 10:16:43

    Yra tokia „Rail Baltica“, jau 4 metai rūdija ruožas, joks traukinys
    per dienas nevažiuoja. Tiesa, sekmadieniais važiuoja lenkiškas drezinas
    net su dviem keleiviais („šoferis“ ir kontrolierius). PRAŠYMAS:
    leiskite pradėti ardyti šį durnių laivą!

  • intersai 2018 balandžio mėn. 02 d. 10:08:47

    O gal tai kaina, kuria reikia sumoketi, kad Svarkelis taptu prezidentu?
    Turi gi savo lojaluma avansu irodyti. Kitaip paaiskinti tokio aklumo
    neimanoma.

  • Kodėl ? 2018 balandžio mėn. 01 d. 22:08:45

    Gerai straipsnio autorius sako... Kodėl gerai dirbančią valsybinę
    įmonę reikia privatizuoti? R.Masiulio žodžiais nepasitikiu.
    Tikriausiai, visų atleistų ir kitų piliečių „apraminimui“ pasakė,
    kad neprivatizuos. Dar daugiau, kaip dažnai būna, ieškos užsienio
    investuotojų! Tai vyksta 26 metus. Pavyzdžiui, valstybė nebeturi:
    Mažeikių naftos, Telekomo, savo banko, vaistinių ir t.t.

  • Pasipiktinusi 2018 balandžio mėn. 01 d. 21:42:36

    Geležinkelio valdžia - visiški idiotai. Verkia, kad bankrutuoja, ir
    viską daro, kad tai įvyktų. Penktadieniais negalima gauti bilietų į
    traukinį Vilnius-Klaipėda. Seniau savaitgaliais važiuodavo ilgiausi
    sąstatai, dabar - 3 vagonai. Taip vadinami greitieji stoja gal tik
    Šiauliuose. Pasitikslinau - greitasis nuo paprastojo į Vilnių atvyksta
    12 min. greičiau. Kodėl nestoja kituose miestuose? Ir žmonės
    važiuotų, ir pinigų daug surinktų. Bet kai mėmės valdžioje , tai
    tvarkos nerasta.

  • Tokia 2018 balandžio mėn. 01 d. 19:57:01

    realybė.Tuo viskas pasakyta.Nelieka nieko pridėti.

  • Šešios lentos 2018 balandžio mėn. 01 d. 18:18:33

    Ramasnauskas Vanagas grabe apsiverstų...

Respublika.lt pasilieka teisę pašalinti nekultūringus, keiksmažodžiais pagardintus, su tema nesusijusius, kito asmens vardu pasirašytus, įstatymus pažeidžiančius, šlamštą reklamuojančius ar nusikalsti kurstančius komentarus. Jei kurstysite smurtą, rasinę, tautinę, religinę ar kitokio pobūdžio neapykantą, žvirbliu išskridę jūsų žodžiai grįždami gali virsti toną sveriančiu jaučiu - specialiosioms Lietuvos tarnyboms pareikalavus suteiksime jūsų duomenis.
  • NUOTEKOS: Europos Komisijai Lietuvai grasinant baudomis dėl prie nuotekų tinklų neprijungtų šalies gyventojų, Vyriausybė trečiadienį imasi šio klausimo; Lietuvai gresia baudos, nes 58 aglomeracijose gyventojai nėra prijungti prie centralizuotų nuotekų sistemų.
  • NUKELIAMOS: Lietuvos futbolo federacija informuoja, kad nukeliamos A lygos rungtynės tarp Klaipėdos „Atlanto“ ir „Kauno „Žalgirio“, kurios turėjo vykti birželio 19 dieną 20 val. Klaipėdos miesto centriniame stadione.
Daugiau

Respublika
rekomenduoja

Labiausiai
skaitomi
(per 72 val.)

Daugiausiai komentuoti
(per 72 val.)
reklama
darbas spaudoj

Ar Lietuva patirtų didelių nuostolių, jei užsidarytų „Achema“?

balsuoti rezultatai

Ar kada buvote apgauti, kai nuomojotės būstą?

balsuoti rezultatai
Šiandien Rytoj   Poryt

 

   

  +12   +14 C

   +11  +14 C

 

   +11  +15 C

  +19   +26 C

   +19  +24 C

 

   +23   +29 C

    7-12 m/s

   2-7 m/s

 

     2-7 m/s

 

reklama
Prenumerat 2018