respublika.lt

2018 rugsėjo 24, pirmadienis

Mūsų oro pajėgos išėjo iš rikiuotėsnuotraukos (26)

2018 gegužės mėn. 10 d. 07:18:11
Danas NAGELĖ

Lietuva nebeturi nė vieno karinių oro pajėgų orlaivio, kuriuo būtų galima saugiai skristi. Praėjusią savaitę sugedo paskutinysis iš trijų „Spartan“. Šiais lėktuvais skraido ne tik krašto apsaugos ministras, kariuomenės vadai. Kartais skraido ir valstybės vadovai. Beje, visus tris „Spartan“ 2006-aisiais už 75 mln. eurų nusipirkome naujus. Tačiau vos tik pasibaigė garantinis terminas, jie ėmė „streikuoti“.

 

Krašto apsaugos ministerija pranešė, kad jau baigtas remontuoti vienas iš „Spartan“, kuris pernai patyrė avariją. Remontas kainavo beveik 700 tūkst. eurų. Tačiau lėktuvui dar turi būti atlikta techninė apžiūra. O tai gana ilgas procesas, mat orlaivis per tam tikrą laiko tarpą privalo skraidyti tam tikrą kiekį valandų. Dar vienas „Spartan“ šiuo metu irgi nenaudojamas, nes ir jam atliekami techninės priežiūros darbai. O trečiasis incidentą patyrė praėjusią savaitę, kai iš Malio, kur susitiko su ten tarnaujančiais Lietuvos kariais, skrido krašto apsaugos ministras Raimundas Karoblis. Korpuso pažeidimas (atplyšusi lėktuvo dugno plokštė) pastebėtas, kai naktį orlaivis nusileido papildyti degalų Katanijoje (Italija). Ministras ir delegacija į Lietuvą grįžo civilinėmis oro linijomis. Gedimą Italijoje patyrusio orlaivio kapitalinis remontas yra numatytas artimiausiu metu. Jis bus pradėtas po to, kai techninę apžiūrą atliks pernai avariją patyrusiam „Spartan“. O iki to planuojama skraidyti su šiek tiek „aplopytu“, Italijoje sugedusiu orlaiviu.

Lietuvos kariuomenė 2006 m. birželį pasirašė sutartį su lėktuvus gaminančia Italijos įmone, jog ši pristatytų tris naujus lėktuvus „C-27J Spartan“. Pirmą lėktuvą Lietuva gavo tų pačių metų pabaigoje, antrą - 2008-aisiais, trečią - 2009-aisiais.

Trys orlaiviai kartu su logistine įranga, techninio personalo mokymu, VIP salono sekcija Lietuvai kainavo 259 mln. litų (75 mln. eurų). Beje, tuometinis prezidentas Valdas Adamkus buvo pareiškęs norą skraidyti vienu iš šių lėktuvų. Tačiau pabandęs, vėliau šios idėjos atsisakė dėl orlaivio keliamo milžiniško triukšmo viduje.

„Spartan“ pasirinkti dėl to, jog labiausiai esą atitinka kariuomenės poreikius: pigūs lyginant su didesniais orlaiviais, turbosraigtiniai, ekonomiškai naudojantys kurą. Tačiau dabar tapo akivaizdu, kad pigumas nėra pats didžiausias pliusas, nes lėktuvai nuolat genda.

Juozas Olekas, 2006-aisiais ėjęs krašto apsaugos ministro pareigas, „Vakaro žinioms“ sakė, kad visi trys „Spartan“ iš italų buvo pirkti naujutėlaičiai. Nors tais laikais Lietuva labai mėgdavo pirkti seną techniką, kuria kitos šalys norėdavo atsikratyti ir dar gauti už tai pinigų. Ir dabar, jei būtų ministru, J.Olekas pirktų „Spartan“, nors finansavimas gynybai labai išaugo. „Spartan“ jam atrodo patikimi.

„Po mūsų ir JAV nusipirko daug „Spartan“. Jie labai geri pagal dydį ir ekonomiškumą“, - argumentavo J.Olekas.

Nors prieš 10-12 metų finansavimas gynybai buvo gerokai mažesnis nei dabar, ir tais laikais Lietuva masiškai pirko karinę techniką. Tačiau neapskaičiavo, kad 2008-aisiais ištiks finansinė krizė, todėl 2009 m. teko derėtis, kad mokėjimai būtų pratęsti iki 2011-ųjų. Pavyko išsiderėti, kad mokėjimai būtų pratęsti dėl penkių pasirašytų sutarčių tais laikais, kai ministerijai vadovavo iš pradžių Gediminas Kirkilas, o po jo - J.Olekas.

Suomijos bendrovė „SISU Auto“ sutiko palaukti pinigų už 2005-aisiais parduotus sunkvežimius, kurių kaina - 69 mln. litų (beveik 20 mln. eurų), italai iš „Alenia Aeronautika“ - už 2006-ųjų sutartį dėl lėktuvų „Spartan“ pardavimo už 259 mln. litų (75 mln. eurų).

Su Vokietijos kompanija „Heckler & Koch“ bei Danijos logistikos organizacija pavyko susitarti, kad šios palauktų dalies pinigų už 2007-aisiais pasirašytas sutartis dėl šautuvų ir patrulinių laivų įsigijimo už bendrą 58,5 mln. litų (17 mln. eurų) sumą. Teko tartis ir dėl jau ministrės Rasos Juknevičienės laikais pasirašytų dokumentų dėl patrulinių laivų taktinių užduočių ir valdymo sistemos įsigijimo. Italijos kompanija už tai paprašė 20 mln. litų (5,8 mln. eurų).

Buvo derėtasi ir dėl J.Oleko už 190 mln. litų (55 mln. eurų) iš britų nupirktų geldų, vadinamų minų paieškų laivais.

„Taip, tie laivai buvo padėvėti, tačiau kuo puikiausiai tebetarnauja. Aišku, kiekviena technika reikalauja tam tikros priežiūros. Bet kiek teko girdėti karių atsiliepimus, jie patenkinti tiek lėktuvais, tiek laivais“, - sakė eksministras.


Pasidalink:
Pasidalink: Facebook Pasidalink: Frype
Straipsnio komentarai
 
  Skaityti komentarus (26)

Respublika.lt pasilieka teisę pašalinti nekultūringus, keiksmažodžiais pagardintus, su tema nesusijusius, kito asmens vardu pasirašytus, įstatymus pažeidžiančius, šlamštą reklamuojančius ar nusikalsti kurstančius komentarus. Jei kurstysite smurtą, rasinę, tautinę, religinę ar kitokio pobūdžio neapykantą, žvirbliu išskridę jūsų žodžiai grįždami gali virsti toną sveriančiu jaučiu - specialiosioms Lietuvos tarnyboms pareikalavus suteiksime jūsų duomenis.
  • VAISTININKAI: rugsėjo 25-ąją minima Pasaulinė vaistininkų diena.
  • PRALAIMĖJO: Azerbaidžane vykstančiame pasaulio dziudo čempionate startavęs Rokas Nenartavičius liko be pergalių - svorio kategorijos iki 90 kg pirmajame rate pralaimėjo čekui Jiriui Petrui.
Daugiau

Respublika
rekomenduoja

Labiausiai
skaitomi
(per 72 val.)

Daugiausiai komentuoti
(per 72 val.)
reklama
darbas vadyb

Ar savo akimis matėte popiežių Pranciškų?

balsuoti rezultatai

Ar jums su darbdaviu pavyksta susitarti dėl atostogų datos ir terminų?

balsuoti rezultatai
Šiandien Rytoj   Poryt

 

   

  +6   +9 C

   +3   +4 C

 

   0  +2 C

  +11  +12 C

   +8  +9 C

 

   +7  +9 C

  1-6 m/s

 4-5 m/s

 

    3-6 m/s

 

USD - 1.1759 PLN - 4.2946
RUB - 78.5108 CHF - 1.1228
GBP - 0.8940 NOK - 9.5793
reklama
Ukis 2018