respublika.lt

2018 balandžio 19, ketvirtadienis

Filosofas Vytautas Radžvilas: Ką reiškia principas „Lietuva - lietuviams“?nuotraukos (43)

2018 balandžio mėn. 08 d. 09:53:22
Vytautas RADŽVILAS

Vilniaus universiteto Tarptautinių santykių ir politikos mokslų institute neseniai vyko diskusija „Ar viešieji intelektualai turi ką pasakyti Lietuvai?“. Skaitytojų dėmesiui - filosofo Vytauto Radžvilo pasisakymas šia aktualia tema.

 

Karlas Šmitas (Carl Schmitt) buvo visiškai teisus. Klausimai būna dviejų rūšių: klausimai, dėl kurių galimi kompromisai, ir klausimai, kurie turi būti atsakyti vienareikšmiškai, nes yra egzistenciniai.

Tai, kas šiandien vyksta Europoje, yra egzistencinis klausimas. Diskusijos vertas klausimas taip pat vienas: „Kas bus su tauta?“ Apie tai kalbant, reikia visa tai skubiai versti į tikslią politinės filosofijos ir praktikos kalbą.

PIRMAS DALYKAS, KURĮ MUMS REIKIA REABILITUOTI, YRA PRINCIPAS „LIETUVA - LIETUVIAMS“. Jis šokiruoja, bet šokiruoja todėl, kad esame politiškai neraštingoje visuomenėje, be to, jis yra „apaugintas“ milžiniškomis ideologinėmis falsifikacijomis. Pavyzdžiui, siejimas su nacizmu. Kiek mūsų visuomenės narių žino, kad, pavyzdžiui, fiureris, kurio aš nuoširdžiai nemėgstu, nebuvo nacionalistas? Jis buvo ne nacionalistinio, bet rasinio mąstymo šalininkas. SS divizijos buvo internacionalinė kariuomenė. Užmirštama, kad taikiausias laikas Europoje buvo kaip tik nacionalistinio Tautų pavasario laikotarpis: nuo Vienos kongreso iki Pirmojo pasaulinio karo buvo tik pora didesnių „pasistumdymų“.

Kai gąsdinama, koks nacionalizmas baisus, užmirštama, kuri šių laikų valstybė yra daugiausiai kariavusi. Tai Jungtinės Amerikos Valstijos, kurių niekaip neapkaltinsi nacionalizmu. Kokia buvo kita agresyviausia XX a. valstybė? Sovietų Sąjunga - internacionalinė darbo žmonių tėvynė. Taigi, net jeigu tautinis faktorius kažkiek prisideda prie karų, jis tikrai nėra šiuo požiūriu kažkuo ypatingas.

KĄ REIŠKIA TERMINAS „LIETUVA-LIETUVIAMS“? Jis reiškia, kad moderni valstybė yra tam tikra žmonių organizacijos forma. XIX ar XX a. kiekvienoje teritorijoje - ir Lietuvoje - egzistavo įvairių tautų žmonės. Pagrindinė problema buvo, kaip iš jų padaryti politinę bendriją. Kitaip sakant, kilo tuos žmones cementuojančių „klijų“ klausimas. Šių „klijų“ pagrindas arba „ingredientai“ yra tai, kas vadinama kultūrinėmis charakteristikomis. Lietuvos valstybė atsirado tada, kai atsirado žmonės, kurie pasakė, kad tos kultūrinės charakteristikos, kurias, štai, naivuoliai apibendrintai vadina „tauta“, ir bus cementuojantys klijai. Kodėl tai buvo esminga?

Šiandien minint atkurtos Lietuvos šimtmečio jubiliejų oficiali valstybinė šimtmečio minėjimo komisija sako, kad Lietuvą kūrė įvairių tautų žmonės. Teisingai pastebėjo. Bet kalbant apie valstybės steigimą, 1918 m. dabartinėje Lietuvos teritorijoje nebuvo nė vienos tautinės bendrijos, kuri būtų kaip tokia palaikiusi Lietuvos valstybės idėją. Šalia šios idėjos buvo tik du variantai: Juzefo Pilsudskio arba Vinco Mickevičiaus-Kapsuko. Jokio kito.

KODĖL PRINCIPAS „LIETUVA - LIETUVIAMS“ TOKS AKTUALUS
ir kodėl ES nutiko tai, kas nutiko? ES byra todėl, kad griaunamas šis politinės organizacijos principas. Užuot ėjusi ES tėvo Roberto Šumano (Robert Schuman) keliu, ES iš esmės pamėgino vėl „prasukti“ sovietinį modelį: tautų klausimą išspręsti per federaciją ir tai, kas sovietiniais laikais vadinta tautine niveliacija. Išėjo Europos Sąjunga. „Lietuva - lietuviams“ klausimas yra lemtingai svarbus, nes vis klausiama, argi mums nepriklauso Lietuva. Šiuo metu - ne. Iliuzija, kad Lietuva mums priklauso, yra tokia pati kaip iki 1918 metų. Sutinku, kad šiandien lietuviai fiziškai sudaro daugumą, bet kraštas priklauso tam ir tada, kas ir kai politiškai sprendžia jo likimą.

Nors ne visais aspektais jais žaviuosi, lenkai ir vengrai šiandien puolami todėl, kad prisiminė esantys tauta ir apmokestino užsienio korporacijas ir bankus. Kiek Lietuvoje veikiantys užsienio bankai sumoka į Lietuvos valstybės biudžetą? Sąlyginai nieko, nors vien „Swedbank“ surenka 150 mln. eurų.

Taigi už karšto nacionalizmo smerkimo slypi labai pragmatiškas interesas. Niekas nesmerkiama ir nepuolama be priežasties. Tie, kurie tai daro, nori, kad ir toliau liktume nesusiorganizavę, nes neoliberaliajam modeliui reikalinga, kad šioje teritorijoje gyventų politiškai neorganizuota padrikų individų minia. Solidarumas yra svarbi moralinė kategorija, bet įgyja realią galią tik tada, kai yra transformuojamas į politinės organizacijos principą. Kitaip tariant, kai Lietuvoje bus valdžia, kuri pasakys „Čia yra tauta ir nesielgsite su jais kaip su kokiais aborigenais - malonėkite mokėti mokesčius“, tada bus tikras solidarumo gynimas. Ne individualus, bet politinis.

Principas „Lietuva - lietuviams“ yra labai svarbus. Šie žmonės yra atskaitos taškas, kuris fiksuoja politinį įsipareigojimą. Pasakymas, kad jie yra steigianti tauta ir ją turime išsaugoti, užkerta kelią pagrindiniam ėjimui, kuris dabar buvo mėginamas įvykdyti Europoje. Pasakius, kad Lietuva - ne lietuviams, o „Lietuva - visiems“, grįžtama į sovietinį modelį. Tą akimirką vietoje tautos, kuri ateina iš istorijos gelmių ir siekia išlikti, atsiranda faktiškai atsitiktinai besirandantys gyventojai - darbo jėga, kurią neproblemiška pakeisti pigesne. Kai kas Lietuvoje to labai norėtų. Kitaip tariant, šio principo atsisakymas reiškia, kad mes paverčiami klajojančiais darbiniais gyvuliais. Rinkos požiūriu tai yra fantastiškas laimėjimas.

Bet ar mums verta tai daryti? Ne. Nors aš manau, kad principui „Lietuva - lietuviams“ galima rasti subtilesnę formuluotę, jeigu sutiksime, kad jis yra absoliutus blogis, išsižadėsime valstybę įsteigusio principo. Tada ryšys tarp teritorijos, tautos ir valstybės lieka atsaistytas. O jeigu tie dalykai atsaistomi, tada Lietuvos valstybės teritorija tampa migruojančios darbo jėgos tranzitiniu punktu. Lietuvos gyventojai tada tampa per šį tranzitinį punktą keliaujančiais bet kuo. O tai, kas vadinama Lietuvos valdžia, yra šito darbo jėgos paskirstymo punkto administratoriai. Tada pačią Lietuvą galima pavadinti globalia, o tai reiškia vartotojišką požiūrį. Gali sau sakyti: „Ispanija - fainas kraštas, daug saulės, man irgi patiktų.“ Dingsta įsipareigojimas ir keliauji, kur tau patinka.

Dabar yra lemiamas politinis momentas. Apie 1988 m. rugsėjį vis kalbu, nes tai yra visos Europos tendencija. Ji yra nesustabdoma. Kaip iki 1988 m. kai kas darbavosi anam modeliui, dabar darbuojasi šitam. Aišku, ne visai smagu, kai šie modeliai žlunga. Bet manau, kad geriau tai pasakyti. Vienas iš didžiųjų Sąjūdžio laimėjimų buvo tas, kad nors buvo kolaborantai ir patriotai, laiku įvardinti dalykai sudarė galimybę susitarti ir susišnekėti žmoniškai. Sakyčiau, gal per švelniai. Nes kai kas tęsia ankstesnį darbą.

Pasiekėme šį tašką, todėl ši diskusija turėtų būti paskata pradėti rimčiau kalbėtis, prisimenant, kad lietuviai esame per maži ir per daug pyktis neverta. Pirmas žingsnis teisinga linkme būtų nutraukti šį komunistinius laikus primenantį tvaiką, skelbiantį, kad nacionalizmas yra neapykanta kitoms tautoms. Reikia aiškiai priimti, kad nacionalizmas yra politinės organizacijos principas, kuriam kol kas nėra pakaitalo. ES yra globalaus ekonominio valdymo sistema, todėl ji nepajėgia įsteigti politinės formos. Ji neturi „klijų“, kuriuos turi tautos. Todėl vyksta desperatiškos pastangos (kaip sovietmečiu) kažkaip tautas permalti tikintis, kad sumaišius tie „klijai“ atsiras. Bet sovietų eksperimentas parodė, kad kai mus mėgina permalti, randasi „bereikalingų ekscesų“. Mūsų atžvilgiu kartojamos tos pačios klaidos.

***

Vito Tomkaus trigrašis:

Man tokios diskusijos, kaip antai: "Kam turi priklausyti Lietuva?" arba "Iš kokių elementų turi susidėti šeima?", primena globalistų mums pametėtą "kaulą", kad turėtume ką iš nevilties pagraužti.  Jaučiuosi kaip protiškai atsilikusiųjų klube, kur mokomąsi elementarių pasaulio pažinimo dalykų, kurie suvokiami net darželinukams: "Šeima yra mama ir tete plius broliai ir seserys", "Lietuva turi priklausyti lietuviams, Rusija - rusams, Vokietija - vokiečiams..." O tose šalyse gali gyventi visi, kas gerbia vietos papročius ir tradicijas, ir jokiu būdu mums negali savo amerikietiškos "demokratijos"  ar rusiškos autokratijos iš svetur primesti. Nes tai yra tik mūsų, Lietuvos piliečių, turinčių teisę balsuoti, prerogatyva. Lygiai taip pat, niekas iš svetimų neturi teisės be tėvų sutikimo jų vaikų perrenginėti - berniukų mergaitėmis ir atvirkščiai. Juo labiau ne savo vaikų klausinėti - ar nenori savo nuožiūra pasirinkti bei nusistatyti sau lyties? O visi liūdnai pagarsėjusio Sorošo išperėti mokiniai, "auklėtojai" ir "mokytojai", nebegalintys išgyventi be patyčių iš vaikų, lai juos eksperimentinių laboratorijų kolbose sau pasigamina, užsiaugina  ir ramiai sau užsiiminėja pedofilija, nekrofilija ar net zoofilija. Kiekvienas pagal savo sugedimo laipsnį ir skonį. Iki absoliutaus degradavimo ir "nusiglobalizavimo". Šiuo klausimu nebematau prasmės diskutuoti. Taškas.


Pasidalink:
Pasidalink: Facebook Pasidalink: Frype
Straipsnio komentarai
 
  Skaityti komentarus (43)

  • Valdemaras 2018 balandžio mėn. 15 d. 10:48:45

    Puiku.Daugiau tokių straipsnių.Jei tokie straipsniai būtų plačiai
    publikuojami,tai prisidėtų prie jaunimo tautinio auklėjimo,nes mokyklose
    tautinis patriotinis auklėjimas yra apleistas.

  • Ernestas 2018 balandžio mėn. 13 d. 10:50:29

    Išvystytas polemikos, gal permainingos "demagogijos", taikymas
    politikuojant, ar formuojant visuomenės (tautos) nuomonę. Kaitina ir
    iškraipo žmonių fantaziją, realaus pasaulio atžvilgiu. Kai gamta mus
    už tai baudžia, mes dažnai nebesuprantam, kas ir kam priklauso.

  • >abc 2018 balandžio mėn. 11 d. 04:32:02

    Burlioke nustok kliedeti apie Lietuvius ir Lietuviu kalba...beje Mykolas
    Lietuvis visus tavo sentikius itare esant moskolomongolijos snipais ir
    penktaja kolona ir jis neklydo

  • super straipsnis 2018 balandžio mėn. 10 d. 08:19:16

    ir be abejo į vatą nesuviniotas V.Tomkaus komentaras. Super...

  • T0mas J. 2018 balandžio mėn. 09 d. 23:15:42

    Po Tomkaus komentaro nebeturiu ką pridurti. Parašė aiškiai ir
    teisingai.

  • Vytautas 2018 balandžio mėn. 09 d. 22:53:09

    Tomkaus pasisakymas man patinka. Teisingai, suprantamai ir aiškiai be
    filosofinių išvedžiojimų. Pagarba gerbiamam V. Tomkui.

  • pilietis Lietuvos 2018 balandžio mėn. 09 d. 19:51:14

    Lietuvai reikia drąsaus prezidento, kuris nedrebintų kinkų, nuvažiavęs
    į Briuselį, ir rėžtų tiesą į akis tiems neoimperialistams.
    Radžvila, Tomkau, Tautos vardu - pasiryžkit!

  • vai vai 2018 balandžio mėn. 09 d. 16:48:12

    Kažkas ant Lietuvos gaus infarktą :)

  • O bet 2018 balandžio mėn. 09 d. 15:29:30

    Bet kas pas Karbauski per mastymas? Jei ji rasa jukneviciene rusu agentu
    apzmeize tai jis kreipiasi i vsd bet ne i teisma? Kokia cia logika

  • LL 2018 balandžio mėn. 09 d. 13:25:01

    Didziausi parazitai ant lietuviu tautos kuno,tai konervuotos ozio uteles ir
    liberastu gaujos.Konservliberastinis gaivalas yra zydu sionistu vasalai ir
    daro sistemingai viska,kad Lietuva liktu be lietuviu ir 27 metu sitos
    konservliberastines klikos buvimas prie lovio atspindi tragiskus
    padarinius lietuviu tautai,kai esam praskolint zydbankiams su 10% palukanom
    ir dar konservuotos uteles i prezidentus bando prastumti skandinavu
    zydbankiu vasala ''nuoseda'' kuris dalivavo zydbankiu 2008-2012 m aferoje
    VILIBORAS KURIS NUO 4% BUVO UZKELTAS IKI KONE 15% ir lietuviai nuosedos
    zydbankiui permokejo simtus milijonu del VILBORO AFEROS kuria reiketu
    istirt kaip ir ozio gaujos su kubilu Lietuvos praskolinima !!!Is lietuvos
    isvaryta virs milijono lietuvaiciu o is dar liksu virs 600 tukstanciu
    gyvena uz skurdo ribos ir komuniste ozio gaujos statytine lietuviams
    uzkabino dar 1200 pasalpiniu musliu kurie jau vakaru europa ir skandinavija
    okupavo is vidaus.Baltu pavydu pavydziu vengru tautai ju liderio

  • Molio Motiejus 2018 balandžio mėn. 09 d. 13:15:33

    JAV - Lietuva - Rusija. Už ką aš tas tris šalis taip myliu?

  • salomeja 2018 balandžio mėn. 09 d. 12:57:17

    Šaunuoliai-tiesiai šviesiai ir visiems viskas aisku

  • pritariu 2018 balandžio mėn. 09 d. 12:56:58

    Galėtų redaktorius dažniau spausdinamus straipsnius pakomentuoti, nes
    kai kuriė į filosofavimus linkę autoriai taip viską susuka, kad norom
    nenorom norisi Tomkaus vertimo į žmonišką kalbą. Be to, jie dažnai
    prajuokina. Kūrybinės sėkmės RESPUBLIKAI. (Ne tik redakcijai.)

  • lietuvis 2018 balandžio mėn. 09 d. 12:52:25

    Redaktoriaus Vito Tomkaus trigrašio "razinka" ant paskubom iškepto
    filosofo Vytauto Radžvilo tautinio torto, išgelbėjo ne tik šiek tiek
    rūgtelėjusį turinį, bet ir pridėjo tikro prieskonio. Trumpai drūtai
    sudėliojo visus taškus ant i.

  • Iseivis 2018 balandžio mėn. 09 d. 12:25:20

    Amen, sakau, amen sioms mintims. Liudna, bet lietuviai dar tarybiniais
    laikais garsejo sugebejimais be muilo sulisti uzkariautojams i uz....i.
    Dabar tik tesinys to pacio proceso. Tragiskai liudna.

  • Agnė 2018 balandžio mėn. 09 d. 11:43:23

    Pasveikinkime Vengrijos žmones, vėl Premjeru išsirinkus ORBANĄ !
    Dabar Lenkijos valdžia turės bendramintį,ginantį savo Valstybę nuo
    globalistų - sorošistų !

  • abc 2018 balandžio mėn. 09 d. 10:40:42

    Žinot, vadinama lietuvių kalba darkoma ir deformuojama ne tik žargonų
    ir svetimybių, o daugiausiai tų kurie ją tariamai gina ir saugo.
    Kraunami belekokie pramanai kaip žodžiai, o juk turėtų tam būt
    pagrindas. Tai va, kaip Kingo išversta biblija patapo vokiečių bendrine
    kalba ir sukūrė valstybę iš daugybės kunigaikštysčių, taip ir mes,
    mėgdžiodami protingesnius už save, tarkim Konfucijų, imkim lietuvių
    dainas už autoritetą ir pagrindą ir neišdarkysim to, ko teliko
    trupiniai, ty mūsų gražios ir unikalios kalbos su visom
    tarmėm..Turėdami kalbas, rasim ir kitų bendrysčių, o tik vienyngi ir
    galim turėt jei ne ateitį, tai bent viltį

  • taikliai ir tiksliai 2018 balandžio mėn. 09 d. 10:16:52

    nieko nepridursi.

  • abc 2018 balandžio mėn. 09 d. 10:12:59

    kada galvoju apie Lietuvą, vis prisimenu rusų sentikius, kurie čia
    atbėgo nuo Petro Pyrmo reformų ir barzdų kirpimo. Jie čia gyvena
    daugybę kartų, ir yra tikresni lietuviai, už tuos kaškada
    sulenkėjusius, po to sulietuvėjusius dabar amerikonėjančius ar
    komunistėjančius marginalus.
    Realiai nėra tokių lietuvių, o tik Vytauto kaškada suvienytos lietuvių
    gentys. Mažai kuo skyrės latgaliai nuo žiemgalių ar prūsų, o kalbant
    apie šitų kilmes.. tautų atmintį sėkmyngai sunaikino jėzuitai. Norit
    pasakyt, kad lietuviai tie, kurie kalba lietuviškai? Išduosiu paslaptį,
    jūs nei žinot, nei kalbat lietuvių kalba. Tai ką laikot bendrine, tėra
    suvalkų sintetika. Išnaikynti lietuvių genčių garsai, žodžiai,
    reikšmės ir tai tik iš to, ką vadinat ,,lietuvių kalba". Yra ir
    vaistų. Tūla Čiurlionytė turėjo apsoliučią klausą ir užrašinėjo
    liaudies dainas iš skyrtingų regijonų. Tai va, ten tikra, autentiška
    lietuvių genčių kalba. Su trym skirtingo kietumo el, su bendrais su
    slavais žodžiais, su grožiu ir archai

  • Aleksas 2018 balandžio mėn. 09 d. 09:20:37

    Ačiū Profesoriui už gilias mintis bei V.Tomkui kuris kerta iš peties.

  • Ko klykia gervės 2018 balandžio mėn. 09 d. 07:56:25

    Kažkaip de Golis buvo išstojęs iš NATO, išstūmė būstinę iš
    Paryžiaus į Briuselį. Niekas Prancūzijos nepuolė, ir po šiai dienai
    ji laisva šalis, drauginga su visais kaimynais.

  • mociute 2018 balandžio mėn. 09 d. 01:44:08

    V.Tomkaus trigrasis super: trumpas ir visiems aiskus.Pritariu kiekvienam
    zodziui.

  • zvairys 2018 balandžio mėn. 08 d. 21:18:43

    filosofas , tai gal Lietuva muslimam ,o gal negram ,Lietuva virs tukstancio
    metu gyva ir liks jeigu Ji bus Lietuviams ,tokie filosofai uz vargana eura
    ne tik Lietuva parduos bet ir Teva su Motina.

  • Prašalietis 2018 balandžio mėn. 08 d. 20:12:09

    Lietuva lietuviams,mes norime tvarkytis savo"lietuviškame ūkyje kaip
    patys norime"ir t.t.yra"geras noras".Žmonijos istorija įrodo,kad
    šis"geras tautos noras"gali būti įgyvendintas tik vienu atveju.Tai gali
    būti tik tautai turint tikrą valstybinį suveretinitetą.Tikrą
    valstybinį suverenitetą užtikrina tik atitinkamas ekonominis ir karinis
    valstybės lygis.Jei"laisvę labai mylinčios"tautos neapsieina be tarybų,
    europos ir kitokių sąjungų,kurios,ar tai TSRS ar ES, daduoda,"didelių
    tautinės teisingos laisvės puoselėtojų",pramitimui,priekaištauti
    šeimininkui"numetančiam kaulą pramitimui" yra kaip ir"nepadoru".

  • Sakems 2018 balandžio mėn. 08 d. 19:48:20

    Mes privalom atsistoti, jokiu Amen

Respublika.lt pasilieka teisę pašalinti nekultūringus, keiksmažodžiais pagardintus, su tema nesusijusius, kito asmens vardu pasirašytus, įstatymus pažeidžiančius, šlamštą reklamuojančius ar nusikalsti kurstančius komentarus. Jei kurstysite smurtą, rasinę, tautinę, religinę ar kitokio pobūdžio neapykantą, žvirbliu išskridę jūsų žodžiai grįždami gali virsti toną sveriančiu jaučiu - specialiosioms Lietuvos tarnyboms pareikalavus suteiksime jūsų duomenis.
  • PATEKO: Brazilijoje vykstančių „Maria Lenk Trophy“ plaukimo varžybų moterų 50 m plaukimo krūtine atrankoje ketvirtadienį lietuvė Rūta Meilutytė užėmė antrąją vietą ir pateko į finalą.
  • GPM PERMOKA: iki balandžio 19 d. beveik 184 tūkst. gyventojų susigrąžino jau daugiau nei 29 mln. eurų GPM permokos.
Daugiau

Respublika
rekomenduoja

Labiausiai
skaitomi
(per 72 val.)

Daugiausiai komentuoti
(per 72 val.)
reklama
Malta 2 proc

Ką manote apie premjero ir prezidentės nesutarimus?

balsuoti rezultatai

Ką manote apie kultūros padėtį Lietuvoje?

balsuoti rezultatai
Šiandien Rytoj   Poryt

 

   

  +6   +7 C

   +4  +8 C

 

   +3   +5 C

  +10   +15 C

   +12  +18 C

 

   +12   +20 C

  8-13 m/s

    7-12 m/s

 

     6-11 m/s

 

USD - 1.2388 PLN - 4.1697
RUB - 76.1846 CHF - 1.1979
GBP - 0.8711 NOK - 9.6095
reklama
Prenumerat 2018