respublika.lt

2017 liepos 24, pirmadienis

Euro reikia ne mums, o Europai (44)

2013 sausio mėn. 22 d. 08:17:02
Monika BURVYTĖ, zinios@vakarozinios.lt

Lietuvoje pradėjus postringauti, jog euro įvedimas šalyje galbūt bus įmanomas jau kitais metais, iškilo keletas opių klausimų - kaip tai paveiks mūsų valstybės finansinį gyvenimą ir kokiu mastu tai suduos per mūsų kišenes. Bet kuriuo atveju jei taip nutiks, mes prisiimsime atsakomybę padėti bankrutuojančioms Europos Sąjungos narėms kaip Graikija ar Ispanija. Šiose valstybėse net pensijos yra didesnės nei Lietuvoje, o specialistai teigia, jog 90 procentų Lietuvos gyventojų euro įvedimas būtų itin nenaudingas.

Dar 2004-aisiais, Lietuvai tapus ES nare, jau buvo pradėta kalbėti apie prisijungimą prie bendros valiutos Sąjungoje. Tačiau dabar, kai tai tampa realiu faktu ir pradedama ruoštis jo įvedimui, pradėta svarstyti, ar šaliai ir piliečiams tai bus naudinga. Kad Lietuva galėtų įsivesti eurą, turi įgyvendinti Mastrichto kriterijus. Tai reiškia, kad jos fiskalinis deficitas turi neviršyti 3 proc. bendrojo vidaus produkto (BVP), valstybės skola neturi būti didesnė nei 60 proc. metinio BVP ir kita.

Tačiau skubanti įsivesti eurą Lietuva siekia tik tam sudaryti tinkamas sąlygas, tačiau pamirštama pakalbėti apie galimas negeroves, pasekmes ir skirtumus. Apie tai „Vakaro žinios“ kalbėjo su Nepriklausomybės Atkūrimo Akto signataru, ekonomistu Audriumi RUDŽIU.

- Ar euro įvedimas pakenktų valstybės identitetui?

- Esu įsitikinęs, kad nacionalinės valstybės, o Lietuva dar kol kas tokia yra, nėra istorijos šiukšlyne ir ateis laikas, kai tokios šalys bus labai reikalingos. Ateityje tokios valstybės galbūt bus Europos civilizacijos išsigelbėjimas.

Euras, kaip bendras projektas, nacionalinių valstybių biudžetų kontrolė, bankų priežiūros atėmimas iš nacionalinės valdžios, tarnauja tik ES imperijos sukūrimui. Kitaip tariant, panaikinant nacionalines valstybes. Dėl šios politinės priežasties esu prieš bet kokias priemones, kurios toliau stiprina Europos valdymo stiprinimo centralizaciją.

- Laukia ekonominių rodiklių kitimas?

- Ekonominiu požiūriu dabar mes esame beveik euras, nes valiutų valdybos modelis suriša valstybę į rankas. Mes savo monetarinės politikos, išskyrus jos neturėjimo politiką, neturime.

Taigi ekomiškai tai mums nebūtų skaudu, tačiau vis tik lito buvimas suteikia galimybę, palyginti nesunkiai, susigrąžinti monetarinės politikos įrankį į valstybės rankas.

Lenkija krizę pergyveno daug lengviau nei Lietuva. Ir tai tik dėl to, kad ji turi savarankišką monetarinę politiką. Ji sugebėjo eiti protingo zloto devalvavimo linkme ir dėl to krizės pasekmės nebuvo tokios kardinalios kaip Lietuvoje.

- Tačiau Lenkijos finansų ministras Janas Rostovskis dar prieš mėnesį teigė, kad negali įsivaizduoti Lenkijos po dešimties metų su savo valiuta įspraustos tarp labiau integruotos ir reformuotos euro zonos bei Rusijos. Bet vis dėlto neskuba to euro įsivesti. Kodėl?

- Lenkai yra valstybininkų tauta ir turi nemažai toli strategiškai mąstančių politikų, todėl jie per daug neskuba zloto atsisakyti. Jiems geriau zlotas koks yra negu nežinia koks euras.

- Iš Baltijos šalių estai pirmieji ryžosi pereiti prie euro. Dabar šalyje kilo nepasitenkinamas, mat ji turi remti turtingesnes už save pačią valstybes, tokias kaip Graikija ir Ispanija. Graikijoje net pensijos didesnės už estų atlyginimus. Kodėl sudaryta tokia sistema ir ar Lietuva taip pat atsidurs tokioje pačioje padėtyje?

- Tai yra viena iš ekonominių priežasčių, dėl kurių, jei reikėtų įsivesti eurą, nukentėtume (bent jau dabar). Euro dalyvavimas garantijų fonduose priklausytų ne vien tik nuo paties fakto, bet ir nuo BVP, tenkančio vienam gyventojui, dydžio. Šiuo atveju turi būti padaryta taip, kad šalys, kurių BVP yra žemesnis, nefinansuotų pernelyg išlaidžių šalių, kuriose BVP paskaičiuojamas didesnis.

Tuo labiau kad Lietuvoje dar neaišku, koks atominės elektrinės likimas, turime mokėti milijardines sumas už energetiką, investuoti į kitus dalykus, susijusius su ES įpareigojimais, ir dar įdėti šimtamilijonines sumas gelbstint tas tautas, kuriose ne tik paprastas išlaidavimas, bet netgi valstybinis sukčiavimas egzistuoja.

- Pasigirdo politikų ir ekonomistų nuomonių, kad Lietuva eurą įsives jei ne kitais, tai dar kitais metais. Kokia linkme euras „judėtų“ kasdieniame žmonių gyvenime?

- Kainų lygio skirtumai vienoje valiutinėje zonoje turėtų laipsniškai nykti. Klausimas - tik kaip greitai. Tačiau praktika rodo, jog tų prekių, kurios lengviau juda, kainos augtų greičiau negu tų prekių, kurių judėjimas šiek tiek ribotesnis.

Darbo jėgos kaina, kaip prekių kaina, vargu ar kils. Žmonių, gyvenančių iš atlyginimo, įvedus eurą, gyvenimo sąlygos bent jau kuriam laikui pablogėtų.

Esminis dalykas yra tas, kad valstybės finansų būklė priklauso nuo ekonomikos ir mokesčių mokėtojų šalyje. Dabar Lietuvos situacija yra tikrai geresnė nei Europos šalių. Atsiremsime į tai, ką jau dabar verslininkai pradėjo šnekėti, tai yra kvalifikuotos ir struktūrine prasme reikalingos darbo jėgos trūkumas. Vis tiek pas mus atlyginimai yra mažesni negu ten, kur emigruoja mūsų tautiečiai.

Mūsų verslas psichologiškai nėra pasiruošęs mokėti tiek, kiek pagal ES standartus priklausytų.

- Tai apsvarsčius visus aspektus, euro įvedimas Lietuvoje - naudingas ar nenaudingas?

- Priklauso nuo to, ką mes laikysime naudingumo kriterijumi. Jei tai ES tolimesnis stiprėjimas politine prasme, o ekonomine - investicijų Lietuvoje pritraukimas, tai gal tai ir būtų naudinga.

Bet kriterijai šiuo atveju turėtų būti keliami kita linkme. Tai yra valstybės išlikimas ir ekonominė tautos gerovė. O tai ne vien tik verslas. Verslininkai sudaro 10 procentų šalies gyventojų, o likę 90 procentų liktų užribyje? Vis dėlto akcentas turėtų būti uždedamas ties tais 90 procentų žmonių.

Minimalus atlyginimas (litais)

Ispanija 2567

Graikija 2553

Malta 2187

Slovėnija 1939

Portugalija 1673

Kroatija 1339

Turkija 1311

Lenkija 1249

Čekija 1083

Slovakija 1059

Vengrija 1014

Estija 1001

Lietuva 1000


Latvija 970

Parengta pagal dienraštį "Vakaro žinios"


Pasidalink: Pasidalink: Facebook Pasidalink: Frype
Straipsnio komentarai
 
  Skaityti komentarus (44)

  • Vizgirdas 2013 sausio mėn. 28 d. 18:44:40

    musu valdzios vyrai niekad nepasimokys,gatavi plikais uzpakaliais i
    dilgines sokt,kad tik itiktu Briuselio ponams.Pagalvokit is ko gyvens
    biciuliai,juk 200euru uzteks tik silumai apsimoket,o jus euras,euras,o
    biciuliams nors ir pati velnia iveskit,juk ir taip gyventi ner kaip,o tik
    pragyventi,tai dsavai dar suspauskim kilpele,kad nesispardytus.Pries
    ivedant eura,prasome paklauti biciuliu,ir be visokius posu!

  • Andrius 2013 sausio mėn. 27 d. 12:08:27

    Labai džiaugiuosiu lietuvišku-tautišku litu ir visada būsiu prieš euro
    įvedimą.Praradę savo tautini litą,prarasime ir Lietuvą.Lietuvos
    patrijotai turėtų taip mastyti.

  • Andrius 2013 sausio mėn. 27 d. 12:08:22

    Labai džiaugiuosiu lietuvišku-tautišku litu ir visada būsiu prieš euro
    įvedimą.Praradę savo tautini litą,prarasime ir Lietuvą.Lietuvos
    patrijotai turėtų taip mastyti.

  • Atila 2013 sausio mėn. 27 d. 00:30:17

    Musų avigalviai vis nesiliauja su nesamonėm.Į Angliją
    pasižiūrėkit,ką apie tą Europos Sąjungą jų valdžia šneka.Todėl,
    kad galvoja visų pirma apie savo piliečius, o ne apie įsipareigojimus
    svanaudiškai imperijai

  • kaunas 2013 sausio mėn. 26 d. 11:59:10

    teko buti kai ivedinejo eura olandijoje ,buvo viena turtingiausiu saliu,o
    kas liko,kai tapo guldenas euru,o apie Lietuva nenoriu ir kalbeti.

  • kaunas 2013 sausio mėn. 26 d. 11:59:08

    teko buti kai ivedinejo eura olandijoje ,buvo viena turtingiausiu saliu,o
    kas liko,kai tapo guldenas euru,o apie Lietuva nenoriu ir kalbeti.

  • taip 2013 sausio mėn. 25 d. 15:34:19

    užsieniečiai nusipirks LIĖETUVOS žemelę, supakuos į dėžutę,
    perriš kaspinėlių ir išveš nežinia kur. Oi kaip baisu..........

  • P 2013 sausio mėn. 23 d. 23:33:07

    KIBILIUS bent neskubejo su to euro ivedimu,o tie Socai tai vapse pasiruose
    Lietuva parduot kuo greicau

  • Cirkai 2013 sausio mėn. 23 d. 23:30:09

    Tai kiek mes cia eurais gausim algos? Min 300Eu :))))

  • >Algirdui 2013 sausio mėn. 23 d. 18:56:59

    jau taip "mąstančių" tuoj bus Lietuvoje dauguma ! sėkmingai valdžios
    vykdoma savanoriška protingiausios piliečių daugumos tremtis duoda gerus
    rezultatus ! o paskui joks "referendumas" nebaisus !!! ( aiškiai
    pašalpinis )...

  • Algirdui 2013 sausio mėn. 23 d. 09:38:41

    Protingesnės ES šalys nenori euro.Štai Ispanijos minimumas dukart
    didesnis, tai eurošalys jų skolas moka. Anglija Danija neveda euro,todėl
    geriau ir gyvena.Danijos minimumas septyni tūkstančiai litų,Anglijos
    penki tūkstančiai. Mūsų vergvaldžiai nenori mokėti tokių pinigų,nes
    tada jū pelnas per mėnesį bus tik dešimt tūkstančių,o ne milijonas.

  • ŽOPA ! bus 2013 sausio mėn. 22 d. 17:36:45

    tik tiek

  • Rin 2013 sausio mėn. 22 d. 16:22:37

    Informacija
    Latvija 200(lat)*4.95=990Lt
    Estija 320(eu) *3.45 =1104Lt
    Vengrija 325($)*2.59=841Lt

  • Europos piratams 2013 sausio mėn. 22 d. 15:13:34

    Tik absoliutus degeneratas,gali noreti isivesti svetima valiuta!!! Be
    komentaru.

  • SPECIALISTUI 2013 sausio mėn. 22 d. 14:44:53

    nesate specialistas o burimas is delno nepades,dar viena laisvanoriska
    kilpa eiliniam zmogui

  • prazutis 2013 sausio mėn. 22 d. 14:42:35

    su musu pensija euras prazutis.700 ar jie keis700euru.jei taip tai dar
    isgyventume.o jei gausim200euru.ka su jais veikt du kart i parduotuve
    nueit.pakeltu dar kainas visi noretu daugiau euru gaut,nesusimoketume uz
    buta badautume

  • info LIETUVOS ŽEMĖ 2013 sausio mėn. 22 d. 13:33:12

    Visiems visiems visiems
    Vengrijos įstatymų leidėjai gruodžio 17 dieną didele persvara
    nubalsavo už konstitucijos pataisą, uždrausiančią užsieniečiams
    pirkti žemės ūkio sklypus.

    Išsaugokim protėvių palikimą Lietuvą savo vaikams.
    Burkimės ir organizuokim referendumą. Nes ...
    Lietuvos žemių išpardavinėjimas užsieniečiams yra sukčių sumanytas
    Lietuvos naikinimas.

    Registracija:
    tel. 8 698 02118

  • Pensininkė 2013 sausio mėn. 22 d. 13:26:51

    Pritariu - EURUI REFERENDUMO!!!

  • Pensininkė 2013 sausio mėn. 22 d. 13:26:48

    Pritariu - EURUI REFERENDUMO!!!

  • Algirdai 2013 sausio mėn. 22 d. 13:24:03

    Tikriausiai tau rakštis minkštoje vietoje, o ne bankams ir Maskvai.
    Štai kada įves eurą, štai tada bus nebe rakštis , o kuolas tavo
    minimoje vietoje... Sekmingai laukti išganymo...

  • To kaimiečiui 2013 sausio mėn. 22 d. 13:16:22

    Yra patarlė:"Skaito knygą, o mato špygą". Todėl nekaltink
    Rudžio, nes puikiai viską išdėstė. O jei nesupratai, tai geriau
    pmąstyk sau vienas. Esi visuose komentaruose tikras kaimietis.
    Gerbiu Rudžio nuomonę, nes jis visada sako tiesiai šviesiai,
    nors ir sutrauktai.
    Man litas mieliausias , brangiausias ir jokie naujadarai mums
    nereikalingi.Jie reikalingi tik milijonieriams ir turtuoliams, nes jie jo
    įvedimo nepajus, o mes dar daugiau nuskursime

  • to Inga 2013 sausio mėn. 22 d. 13:08:24

    "...Žinoma, vis tiek teks jį įsivesti, juk tokie mūsų
    įsipareigojimai."
    Briuselis jau seniai pažeidė visas ES sutartis. Jau seniai kiekviena
    valstybė visom keturiom gina savus interesus. O ideologai gieda apie
    tautų draugystę. Kur mums tai girdėta?
    EURUI - REFERENDUMO!

  • qua 2013 sausio mėn. 22 d. 13:03:49

    Įvedus eurą, vėliausiai po metų kainos pasieks skaičiukais litų
    lygį, o atlyginimai ir pensijukės liks griežtai pagal kursą.
    Spėkit, kiek už šilumą mokėsim eurais? Už elektrą? Dujas?
    O suvisuomenintos ES skolos, apie ką Lietuvoje politikai nė žodeliu
    neužsimena, reikš - kasmet bus pareikalauta papildomai sumokėti į
    skolų biudžetą. Papildomai, be to, ką ir taip mokėsim. Tad ta
    atsiprašant ES parama atsirugs keleriopai. Lietuva ne Graikija, mūsų
    bankų taip nešelps.

  • bėdžius 2013 sausio mėn. 22 d. 12:41:39

    Kam to euro reikia? Ar tam, kad vėl po penkiasdešimties metų ar
    ankščiau, vėl gryžti prie lito? Istorijos ratas apsisuks, kaip ir po
    1940m...

  • kaimietis 2013 sausio mėn. 22 d. 12:07:15

    Taip ir nesupratau ,kodėl euras Lietuvai nereikalingas.Daug šnekėjo .bet
    kokiu būdu mes remsim Graikiją(gal supirksim jos skolas?)nepasakė.Juk
    ,jei devalvuos euras,kris ir litas.Ar pereisim prie dolerio.?Keisti ,tie
    lietuviški ekonomistai.Visko nepasako ,o gal neįkerta...O lenkai laikėsi
    geriau, nes dirbo daugiau ,kiaules augino...

Respublika.lt pasilieka teisę pašalinti nekultūringus, keiksmažodžiais pagardintus, su tema nesusijusius, kito asmens vardu pasirašytus, įstatymus pažeidžiančius, šlamštą reklamuojančius ar nusikalsti kurstančius komentarus. Jei kurstysite smurtą, rasinę, tautinę, religinę ar kitokio pobūdžio neapykantą, žvirbliu išskridę jūsų žodžiai grįždami gali virsti toną sveriančiu jaučiu - specialiosioms Lietuvos tarnyboms pareikalavus suteiksime jūsų duomenis.
  • RUNGTYNĖS: Vilniuje savaitgalį viešėjo ir dvejas kontrolines rungtynes su Europos žolės riedulio čempionato kovoms besirengiančia Lietuvos moterų rinktine sužaidė Gardino „Ritm-Azot“ komanda.
  • ŠEŠTI: Graikijoje vykstančio Europos jaunimo vaikinų krepšinio čempionato rungtynėse dėl penktosios vietos sekmadienį Lietuvos rinktinė 86:102 pralaimėjo Serbijos krepšininkams ir užėmė šeštąją poziciją.
Daugiau

Respublika
rekomenduoja

Labiausiai
skaitomi
(per 72 val.)

Daugiausiai komentuoti
(per 72 val.)

Kaip vertinate dabartinės koalicijos darbą?

balsuoti rezultatai

Kur atostogavote ar atostogausite šią vasarą?

balsuoti rezultatai
Šiandien Rytoj   Poryt

 

   

   +9  +13 C

   +12  +15 C

 

   +11  +16 C

   +21   +23 C

  +18  +22 C

 

   +24  +26 C

    1-4 m/s

     2-4 m/s

 

      2-4 m/s

 

USD - 1.1642 PLN - 4.2364
RUB - 68.6175 CHF - 1.1051
GBP - 0.8961 NOK - 9.3315
reklama
Respublikos spaustuvė 2014-12
reklama
Rokiškio pienas 2017.06