respublika.lt

2018 rugsėjo 24, pirmadienis

Eksperimentai baigsis liūdnainuotraukos (5)

2018 kovo mėn. 14 d. 14:53:44
Justina GAFUROVA

Viešojoje erdvėje plinta toks labai retorinis klausimas: kodėl jei vyras nusprendžia, kad jis Napoleonas Bonapartas, jis yra gydomas stacionare, o jei nusprendžia, kad jis yra moteris, jį pradeda ginti Stambulo konvencija?“ Pridursime: mums bus uždrausta abejoti, kad jis yra moteris, o jei išdrįsime - būsime nubausti. Štai kas slepiasi po Stambulo konvencijos kauke.

 

- Stambulo konvencija savyje slepia nemažai dviprasmiškų nuostatų, kurios galiausiai išmuštų ne tik teisinį, bet ir vertybinį šalies pamatą? - „Vakaro žinios“ paklausė Lietuvos žmogaus teisių asociacijos pirmininko Vytauto BUDNIKO.

- Įsivaizduokite paprastą pavydį - aš esu nusikaltėlis, nusižengęs įstatymui. Taip pasielgęs aš galiu pradėti neigti save kaip vyrą ir sakyti, jog įsivaizduoju save kitokį. Iš karto kyla nemažai teisinių keblumų. Visų pirma todėl, kad žmogaus teisė yra nuspręsti, koks jis yra ir kuo save laiko. O mes, aplinkiniai, prarandame teisę patys nuspręsti, jis yra vyras ar moteris.

Dar daugiau baimių kelia konvencijoje numatytas baudžiamasis persekiojimas. Ypač šių dienų fone, kai po dešimties ar daugiau metų prisimenamos kažkokios senos istorijos. Prie tokios konvencijos moteriai, prabilusiai apie panašias patirtis, jau atsiras valstybės pareiga persekioti tą asmenį dėl smurto prieš moterį. Nors šiandien mes dar patys nežinome, vienas ar kitas veiksmas, jau smurtas ar ne. Net tai moteriai persigalvojus, net atsiėmus savo žodžius, valstybė turėtų ir toliau vykdyti baudžiamąjį persekiojimą. Kitaip tariant, tokia konvencija sukuria didžiulį teisinį aparatą. Jis galės būti naudojamas kaip represinis įrankis susidoroti netgi politiniais tikslais. Matant tiek daug totalitarinės valstybės bruožų šioje konvencijoje, mūsų asociacija įsitikinusi - Stambulo konvencijos ratifikuoti negalima. Tai per daug pavojinga.

- Konvenciją ginančios organizacijos kiek įmanydamos reklamuoja šias idėjas, skatina žmones pasirašinėti peticijas, esą kitaip su smurtu kovoti nesugebėsime?

- Tai yra tiesiog žmonių kvailinimas. Taip, viešai nuolat skleidžiama informacija, esą žmonės be šios konvencijos ramiai negalės gyventi. Nors net kitose Europos šalyse jau kyla didžiulis judėjimas prieš šią konvenciją. Valstybių parlamentai pradeda suvokti, jog tai labai pavojingas dokumentas. Yra šalių, kurios, kaip ir Lietuva, konvenciją jau pasirašė, tačiau ratifikavimas daugelyje šalių sustojo.

- Žmogaus teisių organizacijos koalicija vienija organizacijas, kaip tyčia, ginančias mažumų teises. Lietuvoje jau tapo įprasta, jog homoseksualistų teisės iškeliamos aukščiau visuomenės normų?

- Stambulo konvencija labai naudinga tokioms organizacijoms kaip Lietuvos gėjų lyga. Tokios organizacijos kaip tik ir propaguoja lyčių daugetą. Todėl šios koalicijos organizacijos nuolat inicijuoja konvencijos aptarimą ir gyventojus ragina pritarti ratifikavimui. Tačiau mes manome, jog patys turime teisę nuspręsti, kokios bus mūsų visuomenės šeimos ir vertybės. Jeigu tos organizacijos nori ardyti mūsų Konstituciją, pakeisti mūsų visuomenę pagal savo modelį, mes turime teisę tam prieštarauti.

Manau, blogiausia, jog iki šiol nebuvo atvejo, jog dėl to būtų įvykusi kokia tragedija. Nes dažniausiai tik po jų visuomenė pasimoko. Todėl žmonės lengvai tiki vizijomis. Bet aš esu iš kartos, kuri girdėjo, kokia buvo žadėtoji šviesi ateitis, ir į ką ji pavirto realybėje.

Situaciją komentuoja publicistė, filosofė Nida VASILIAUSKAITĖ:

- Aš nepritariu konvencijai. Manau, ji nepriimtina ir nereikalinga. Ji yra perteklinė, neefektyvi ir praktiškai nieko naujo neįneštų. To neslepia net patys konvencijos šalininkai. Viešai sakoma, jog tai tėra deklaratyvus gestas. Esą taip parodytume savo ryžtą kovoti su smurtu. Tačiau Lietuvos įstatymo bazėje jau seniai įtvirtintas draudimas diskriminuoti žmogų dėl lyties. Manau, Lietuvai ratifikavus konvenciją, tik susilygintume su tomis šalimis, kuriose šios problemos iš tiesų yra aktualios. Nepritariu manymui, esą esame tamsi šalis. Priešingai, Lietuvoje kūrėsi vieni pirmųjų feministiniai judėjimai, moterys gavo įvairias teises, įstatymuose įtvirtinta lygybė. Nors štai Šveicarijoje moterys savo banko sąskaitą galėjo turėti tik nuo VIII dešimtmečio.

Aš manau, jog perteklinių nevyriausybinių organizacijų ir valstybės kišimasis į privačią tarpasmeninių santykių sritį yra daug pavojingesnis nei bet kas, kas gali nutikti tarp dviejų žmonių.

Kodėl taip siekiama konvenciją ratifikuoti? Joje įvardijama, kad pasirašančios šalys įpareigoja savo vyriausybes skirti daug pinigų nevyriausybinėms organizacijoms, kurios dalintų lankstinukus, organizuotų mokymus ir kitas šios tematikos agitacines priemones. Tai pragyvenimo šaltinio užtikrinimas organizacijoms, kurios dabar taip aktyviai siekia konvencijos ratifikavimo. Tai tiesiog paramos sau siekimas.


Kitame „Vakaro žinių“ numeryje skaitykite: kokiais pinigais išlaikomos Stambulo konvenciją stumiančios organizacijos

Parengta pagal dienraštį „Vakaro žinios“


Pasidalink:
Pasidalink: Facebook Pasidalink: Frype
Straipsnio komentarai
 
  Skaityti komentarus (5)

  • Isirinkime Skverneli prezidentu 2018 kovo mėn. 14 d. 16:18:11

    Tai tais pačiais metais daug vestuvių sulauksite pidarasai toksis.

  • Mindaugas 2018 kovo mėn. 14 d. 15:09:12

    Ką mes darome su savo vaikais? Kodėl į jų mažas, skaisčias galveles
    norime pridėti tokios prasmirdusios košės, ką? Man jau baisu pagalvoti
    apie Lietuvos ateitį...

  • Kuris 2018 kovo mėn. 14 d. 15:08:56

    Tos organizacijos, pasirašiusios už konvenciją gauna didžiulius pinigus
    iš Norvegijos ir kt. Eina milijonai. Paieškokite „Google“, rasite,
    kiek skiriama milijonu. Net mūsų vaikų „globėjai“ ne veltui ilgai
    garbino Bernavernet. Kažin kaip auklėjama Austėjos darželiuose, ar
    tėvai domisi?

  • Ona 2018 kovo mėn. 14 d. 15:08:34

    Stambulo konvencijoje skatinama jau kelių mėnesių kūdikiams žadinti
    lytinį instinktą. Jei Europa ir tolia paklus iškrypėliams ir
    ištvirkėliams, tai tada nėra išvis jokios prasmės įstatymams,
    mokykloms, darželiams ir niekam - paleiskit viską velniop!

  • Krivis 2018 kovo mėn. 14 d. 15:08:10

    Vakarų Europa, ypač Vokietija, verda protestais prieš tautų naikinimo
    politiką. Ar pas mus vyksta tokie protestai? Ką čia velnią rašinėjam,
    eikim į gatves už mūsų vertybes. Už mūsų, o ne europietiškas
    iškrypėlių. Junkeriai, merkelės atėjo ir praeis, o mūsų vertybės
    turi likti. Jeigu mums dar rūpi mūsų vaikų ateitis.

Respublika.lt pasilieka teisę pašalinti nekultūringus, keiksmažodžiais pagardintus, su tema nesusijusius, kito asmens vardu pasirašytus, įstatymus pažeidžiančius, šlamštą reklamuojančius ar nusikalsti kurstančius komentarus. Jei kurstysite smurtą, rasinę, tautinę, religinę ar kitokio pobūdžio neapykantą, žvirbliu išskridę jūsų žodžiai grįždami gali virsti toną sveriančiu jaučiu - specialiosioms Lietuvos tarnyboms pareikalavus suteiksime jūsų duomenis.
  • PATEKO: Didžiojoje Britanijoje vykstančio Tarptautinės teniso federacijos (ITF) „Futures“ serijos turnyro vienetų atrankoje lietuvis Simonas Žukauskas 2:6, 1:6 pralaimėjo atrankos favoritui 20-mečiui amerikiečiui Roy'ui Smithui (1378-oji pasaulio raketė), tačiau pateko į pagrindines varžybas kaip „laimingas pralaimėjusysis“ (lucky loser).
  • VADOVAUS: Vilniaus prekybos, pramonės ir amatų rūmų kuriamam Verslo kompetencijų ir paslaugų centrui nuo pirmadienio vadovauja ilgametę patirtį turinti Ramunė Vaičiūnienė.
Daugiau

Respublika
rekomenduoja

Labiausiai
skaitomi
(per 72 val.)

Daugiausiai komentuoti
(per 72 val.)
reklama
DARBAS ADMIN

Ar savo akimis matėte popiežių Pranciškų?

balsuoti rezultatai

Ar jums su darbdaviu pavyksta susitarti dėl atostogų datos ir terminų?

balsuoti rezultatai
Šiandien Rytoj   Poryt

 

   

  +6   +9 C

   +3   +4 C

 

   0  +2 C

  +11  +12 C

   +8  +9 C

 

   +7  +9 C

  1-6 m/s

 4-5 m/s

 

    3-6 m/s

 

USD - 1.1759 PLN - 4.2946
RUB - 78.5108 CHF - 1.1228
GBP - 0.8940 NOK - 9.5793
reklama
Ukis 2018