Jei Aurelijui Verygai pavyks Seime prastumti tai, ką bando prastumti, jis veikiausiai galės tituluotis nebe sveikatos apsaugos ministru, o sveikatos apsaugos karaliumi. Pavyzdžiui, jis ir jam pavaldūs žmonės vienašališkai spręstų, kokius vaistus įtraukti į kompensuojamųjų sąrašą. Tarybose, komisijose jokių oponentų neliktų. O svarbiausia, ministras tokių pokyčių nori, nes deklaruoja, kad jie užtikrintų... didesnį skaidrumą.
Kam ta visuomenė?
A.Veryga Seimui pristatė projektą, kuriuo siūloma sukurti naują instituciją - tarybą, kuri spręstų dėl vaistų ar priemonių įtraukimo į kompensuojamųjų vaistų sąrašą. Atrodytų, kas čia tokio, tačiau opozicijos atstovai skambina pavojaus varpais.
Aštriausiai prieš šias pataisas pasisako buvęs ilgametis Seimo Sveikatos reikalų komiteto pirmininkas, dabartinis eilinis jos narys Antanas Matulas. Pasak jo, taryboje, kuri spręs dėl vaistų įtraukimo į sąrašą, mažinamas visuomenės atstovavimas, o ministras praktiškai apsistatys savais žmonėmis.
„Šiuo metu paraiškas dėl vaistų įtraukimo į sąrašą svarsto komisija, kuri po to sprendimą turi derinti su Valstybine ligonių kasa, su Privalomojo sveikatos draudimo taryba, su nevyriausybinėmis organizacijomis. Ir tik įvertinus visas pastabas ministras įsakymu tvirtina sąrašą.
Kas gi siūloma dabar? Ministras, prisidengdamas tikslu, kad tvarką reikia skaidrinti, komisijoje mažina visuomeninių organizacijų atstovavimą. Komisijoje liktų absoliuti dauguma pačios ministerijos arba jai pavaldžių įstaigų atstovų. Kitaip tariant, neliktų opozicijos ir būtų nubalsuojama taip, kaip nori ministras. Tikėtis objektyvių sprendimų neįmanoma.
Negana to, atsisakoma nuostatos, kad kompensuojamųjų vaistų sąrašą turėtų įvertinti Privalomojo sveikatos draudimo taryba, labai plačiai atstovaujama pacientų ir kitų visuomeninių organizacijų. Teliktų tik Valstybinės ligonių kasos, tiesiogiai atsakingos svei-katos apsaugos ministrui, vertinimas“, - „Vakaro žinioms“ atskleidė A.Matulas.
Vienvaldystė
Pasak parlamentaro, toks projektas sukoncentruotų valdžią vienose rankose - A.Verygos.
„Kad būtų aiškiau, akcentuoju: ministras pats sudarytų komisiją daugiausiai iš sau pavaldžių žmonių, o dėl jos siūlomo sąrašo pakaktų tik ministrui pavaldžios Valstybinės ligonių kasos pritarimo. Taip padaromas uždaras ratas, visuomenė eliminuojama iš to proceso (formaliai keli jų atstovai ir liktų, tačiau sudarytų mažumą). Tokie dalykai Lietuvoje neturėtų būti toleruojami“, - tvirtino A.Matulas.
Tačiau A.Veryga randa pasiteisinimą.
„Man teko pasidomėti, kiek pacientų organizacijų yra deklaravusios savo pajamas bei išlaidas, iš ko jos gauna paramą, ar ta parama nėra iš farmacinių kampanijų.
Kaip jūs vertintumėte, jei pacientų organizacija, kuri gauna pinigus iš vaistų gamybos kompanijos, kuri ateina su vaistų įtraukimu į kompensuojamųjų sąrašą, pati ir dalyvauja visame procese, net nedeklaruodama, kad yra gavusi tokias paramas? Ar tai prisideda prie skaidrumo?“ - abejojo A.Veryga.
Dvejopi standartai
Tačiau A.Matulas tokiame ministro pareiškime įžvelgia dvivei-diškumą. Anot jo, taip norima eliminuoti organizacijas, oponuojančias ministrui.
Be to, A.Matului atrodo keista, kodėl tokiu atveju A.Verygai nekliūna, kad prie kompensuojamųjų vaistų sąrašo patvirtinimo prisideda ir viena iš jo viceministrių Kristina Garuolienė, kurios pusbrolis, pasak parlamentaro, vadovauja vienai Pabaltijo farmacijos kompanijai.
„Kai tos kompanijos vaistai net su didesne kaina patenka į sąrašą, tikrai kyla didelių įtarimų. Negana to, projektu buvo siūloma atsisakyti komisijos, tvirtinančios kompensuojamuosius vaistus, posėdžių garso darymo. Kur čia skaidrumas?“ - konstatavo A.Matulas.
Kodėl negalėčiau apsistatyti?
„Kolega Matulas daug sau leidžia įvairių interpretacijų, kurios neretai ir su realybe prasilenkia.
Viceministrė K.Garuolienė, kaip ir bet kuris politinės komandos narys, yra deklaravusi interesus. Visi turi galimybę su tomis deklaracijomis susipažinti. O pacientų organizacijos ne visada tą padaro, turiu duomenų, kad dalį jų remia farmacijos kompanijos, ne visos tą ir slepia. Jei neklystu, Registrų centras organizaciją, kuri kelerius metus nepateikia duomenų, iš kur gauna pajamas, gali ir išregistruoti.
Tai nereiškia, kad jos negali gauti paramos, bet mes turime apie tai žinoti. Ir kad organizacijos nu-sišalintų, kai klausimas susijęs su jų rėmėju. Neabejoju, kad vicemi-nistrė nusišalina, kai tai yra būtina“, - „Vakaro žinioms“ tvirtino A.Veryga.
Paklaustas, kodėl dėl vaistų įtraukimo į sąrašą ketinama atsisakyti Privalomojo sveikatos draudimo tarybos išvados ir kodėl, kaip tvirtina pacientų organizacijos bei A.Matulas, ministras nori apsistatyti savais žmonėmis, ministras nustebo.
„Tai gal turėčiau apsistatyti A.Matulo žmonėmis? Jis savo žmoną jau siūlė į darbus, todėl suprantu jo pyktį.
Nesuprantu, kas yra mano žmonės. Nesuprantu, kas yra blogai, jei skiriami ministerijos ar jai pavaldžių įstaigų darbuotojai? Tai yra tiek mano, tiek visos Lietuvos žmonės, nes visi yra valstybės tarnautojai arba politinio pasitikėjimo komandos nariai. Toks įspūdis, kad ministerijos stengiasi pakenkti pacientams, o pacientų organizacijos tėra vienintelis būdas tam sutrukdyti“, - stebėjosi A.Veryga.
Ministras neigė kaltinimus, kad proteguoja tik tas organizacijas, kurios priklauso jo inicijuotam Lietuvos pacientų forumui.
„Kviečiame visas organizacijas, tikrai nėra jokios diskriminacijos“, - tikino A.Veryga.
Ekonominė nauda
A.Matului siaubą kelia nuostata, kad būtų vertinamas svars-tomo vaisto įrašymo į sąrašą ekonominis pagrįstumas.„Ministras viešai yra pasakęs: jei vaisto ekonominė nauda bus nedidelė, jis nebus įtrauktas į sąrašą. Ką tai reiškia? Kad, pavyzdžiui, vaistas, reikalingas 80-me-čiui, nebus įtrauktas į sąrašą, nes neatneš ekonominės naudos, kadangi tokio amžiaus žmonės paprastai jau nebedirba ir nieko nemoka į valstybės biudžetą, tik ima iš jo“, - tvirtino parlamentaras, pridurdamas, kad neįgaliųjų, senjorų nurašymas jam atrodo labai ciniškas.
Situaciją komentuoja Lietuvos pacientų organizacijų atstovų tarybos prezidentė Vida AUGUSTINIENĖ:
Jei farmacijos įmonės ir remia pacientų organizacijas, tai nebent tas, kurios remia ministrą ir kalba taip, kaip ministras nori girdėti. Jos pritaria ir siūlymams dėl vaistų, kuriuos tiekia proteguojamos kompanijos. Pavyzdžiui, mano vadovaujama taryba vienija 31 organizaciją ir nežinau nė vienos, kuri gautų kokią nors paramą. Mes rašome projektus ir iš to išsilaikome. O jei kas ir gauna paramą, tai tik teisėtais keliais ir tikrai už tai neatidirbinėja. Ir vien dėl to visas mūsų organizacijas, net ir tas, kurios išsilaiko pačios, išstumti iš sprendimų priėmimo būtų neteisinga. Tai tik priedanga, siekiant izoliuoti organizacijas, nepritariančias ministro pozicijai.Ministras yra skėtinės organizacijos Lietuvos pacientų forumas iniciatorius. Organizacijų, priklausančių forumui, atstovai sukišti į visas įmanomas tarybas bei komisijas, dalyvaujančias sprendimų priėmimuose - į apeliacinę tarybą, į tarybą, sprendžiančią, kuriuos vaistus įtraukti į kompensuojamųjų sąrašą ir t.t. Visuose ministerijos praneši-muose cituojami tik forumui priklausantys žmonės. Būtent jie kaip papūgos atkartoja, kad pigiausi vaistai nebūtinai blogiausi. Mūsų niekas net neklausia. Arba, pavyzdžiui, aš pati buvau Privalomojo sveikatos draudimo taryboje - vienintelė iš pacientų atstovų. Paskui ministras nuostatus pakeitė, todėl mes teikėme kitą žmogų iš mūsų tarybos. Bet jis nepateko, o pateko forumo atstovas. Ir tai nėra keista, nes į tarybas žmonės skiriami ministro įsakymu. O tai, ką dabar Seimui teikia A.Veryga, yra bandymas galutinai apsistatyti savais žmonėmis, atsikratant oponentų. Seimo Sveikatos reikalų komitetas prie to prisideda. Na, ir kas, kad aš kartais būnu pakviečiama į kokius nors svarstymus? Man žodžio niekada nesuteikia