respublika.lt

1000 eurų kompensacijos - turčiams

(0)
Publikuota: 2019 rugsėjo 14 14:01:42, Justina GAFUROVA
×
nuotr. 4 nuotr.
Labiausiai teršiančiais automobiliais važinėjančių vairuotojų planuojamos kompensacijos gali ir nepasiekti.

Aplinkos ministerija skelbia, kad pirmosios kompensacijos gyventojus galėtų pasiekti dar šiemet. Tiesa, kol kas iki rugsėjo 23 d. vis dar laukiama pasiūlymų iš visuomenės ir suinteresuotų institucijų.

 

Jeigu niekas nesikeistų, kompensacijoms iš Klimato kaitos programos būtų skirta apie 30 mln. eurų. Vienos kompensacijos dydis - 1000 eurų, taigi kompensacijomis galėtų pasinaudoti apie 30 tūkst. automobilių savininkų. Išmoka bus skiriama asmenims, atidavusiems sunaikinti ne mažiau kaip metus Lietuvoje eksploatuotą taršų automobilį ir vietoj jo įsigijusiems atitinkantį mažos taršos kriterijus. Mažiau taršiais automobiliais bus laikomi tie, kurių bendras išmetamas CO2 kiekis ne didesnis kaip 130 g/km, o pirmosios registracijos data 2013 m. arba vėlesnė. Automobilis negalės būti varomas dyzelinu.

Panaršius po vieną populiariausių automobilių pardavimo skelbimų portalą matyti, jog nustatytus kriterijus atitinkančių automobilių kainos nedžiugina. Galima rasti kelis pasiūlymus už 7000-8000 eurų, tačiau dažniau tai „daužti“ variantai arba su gedimais. Dauguma pasiūlymų - per 10 tūkst. eurų ir brangesni, o dalis jų siekia ir kelias dešimtis tūkstančių eurų.

„Regitros“ duomenimis, iki 2019 m. Lietuvos automobilių parką sudarė 1 473 453 automobiliai. Didžioji jų dalis (1 004 667) varomi dyzelinu. 2018 m. vidutinis automobilių amžius Lietuvoje siekė 14,4 metų. Remiantis „Regitros“ duomenimis, didžiausią lengvųjų automobilių parko dalį sudaro 11-15 metų automobiliai.

- Ar lietuviai su senais ir taršiais automobiliai važinėja tyčia, kad labiau terštų aplinką? - „Vakaro žinios“ paklausė Šiaulių universiteto Ekonominių tyrimų centro direktorės prof. Dianos Cibulskienės.

- Tikrai ne todėl. Jie neturi finansinių galimybių įsigyti geresnį variantą. Jeigu įsigalios dabar siūloma tvarka, mažiau pasiturintiems žmonėms neliks skatinimo ir galimybės įsigyti mažiau taršius automobilius. Čia labai svarbus socialinis aspektas ir sprendimas turėtų būti toks, kad jis padėtų įsigyti mažiau taršius automobilius pirmiausia tiems, kurie to padaryti dabar nelabai gali. Neturi būti taip, jog labiau pasiturintys gali naudotis kompensacijomis, o tie, kurie finansiškai mažiau pajėgūs, vėl lieka užribyje.

- Jei žmogus perka automobilį už 10 ar 15 tūkst. eurų, turbūt ir be 1000 eurų siekiančios kompensacijos galės leisti sau tokį pirkinį?

- Taip, tokiam žmogui 1000 eurų kompensacija nebus apsisprendimo faktorius. O didelė dalis žmonių Lietuvoje neuždirba didelių atlyginimų, tad jie neturės galimybių pasinaudoti kompensacija ir įsigyti mažiau taršų automobilį. Papildomas 1000 jiems nepadės, nes jie neturi iš ko nusipirkti keliolika tūkstančių kainuojančios transporto priemonės. Kompensacija ir turėtų būti skirta tiems, kuriems iš tiesų reikia.

Ministerijos uždavinys būtų atlikti išsamią situacijos analizę. Gal reikėtų atlikti vertinimą, kur yra daugiausiai senų ir taršių automobilių, ir paaiškės, kad yra konkrečios probleminės apskritys, kurioms ir reikėtų skirti pinigus. Nes jeigu bus bendrai skirta visai Lietuvai, tai vėl nusės tik Vilniuje. Bet čia ir taip yra pakankamai naujų automobilių, o kaimuose žmonės toliau važinės senais automobiliais, nes neturės galimybių įsigyti naujesnių.

- 30 tūkst. automobilių sudaro vos 2 proc. viso Lietuvos automobilių parko. Ar racionali investicija tokiai daliai skirti 30 mln. eurų?

- Tai yra pakankamai didelė investicija, kuri duos per mažą efektą. Kas yra tie 2 proc...

- Galime palyginti. Šiemet vidaus reikalų ministras prašė papildomų 5 mln. eurų ugniagesių atlyginimų didinimui ir aprangai, 30 mln. eurų buvo skirta medikų rezidentų algų didinimui, 14 mln. - didesnėms pedagogų algoms. Kompensacijoms skirta 30 mln. eurų suma papiktins sau tokių pirkinių leisti negalinčius gyventojus?

- Greičiausia ne pedagogai ir ne ugniagesiai važinėja su tais automobiliais, kurie kainuoja dešimt ir daugiau tūkstančių. Yra daug kitų sričių, kurioms reikia didesnio paskatinimo. Ypač kalbant apie atlyginimų augimą tam tikrose srityse, kur dirba kvalifikuoti darbuotojai, o jų atlyginimai yra labai nedideli. Taip, aplinkos apsauga yra svarbus dalykas, tačiau investuoti 30 mln. eurų neduos efekto, kokio tikimasi. Valstybėje didžiausias dėmesys turėtų būti skirtas žmonėms. Pirmiausia turi būti pagalvota apie gyventojus, kad jie norėtų dirbti ir gyventi savo šalyje. Todėl reikėtų išspręsti problemą ir pasiekti, kad žmonės gerai jaustųsi Lietuvoje, o ne būtų priversti dirbti „iš idėjos“.

Patiko straipsnis? Leisk mums apie tai sužinoti. Nepamiršk pasidalinti Facebook!
L
0
F
Parašykite savo komentarą:
 
Komentuoti
Respublika.lt pasilieka teisę pašalinti nekultūringus, keiksmažodžiais pagardintus, su tema nesusijusius, kito asmens vardu pasirašytus, įstatymus pažeidžiančius, šlamštą reklamuojančius ar nusikalsti kurstančius komentarus. Jei kurstysite smurtą, rasinę, tautinę, religinę ar kitokio pobūdžio neapykantą, žvirbliu išskridę jūsų žodžiai grįždami gali virsti toną sveriančiu jaučiu - specialiosioms Lietuvos tarnyboms pareikalavus suteiksime jūsų duomenis.

Dienos klausimas

Ar A.Anušauskui atsisakius ministro kėdės reikėtų svarstyti L.Kasčiūno kandidatūrą?

balsuoti rezultatai

Apklausa

Ar galvojate emigruoti iš Lietuvos?

balsuoti rezultatai

Respublika
rekomenduoja

Labiausiai
skaitomi

Daugiausiai komentuoti

Orų prognozė

Šiandien Rytoj Poryt

-2 +2 C

-1 +4 C

-2 +4 C

+3 +8 C

+5 +10 C

+5 +9 C

0-3 m/s

0-3 m/s

0-5 m/s