respublika.lt

Žilė galvon - velnias prie vairo?

(0)
Publikuota: 2014 balandžio 27 12:22:32, Justina KABAKAITĖ, zinios@vakarozinios.lt
×

Modernėjančioje visuomenėje vairavimas tapo ne prabanga, o būtinybe. Prognozuojama, kad nepraėjus 10-čiai metų kas ketvirtas vairuotojas Europoje bus pensininkas. Jauni vairuotojai niršta, kad turi būti nustatyta riba, nuo kada jau draudžiama vairuoti. Tuo tarpu patirtimi apsiginklavę senoliai teigia, kad jaunimas laksto kaip pamišęs.

Senolių jau atsikando

Savo patirtį keliuose susiduriant su senais vairuotojais „Vakaro žinių” redakcijai pasakojo nuolatinis skaitytojas. Panevėžiečiui Valdui (pavardė redakcijai žinoma, - aut. past.) teko jau ne kartą susidurti su garbaus amžiaus vairuotojų neatidumu.

„Prieš metus man važiuojant iš Panevėžio ties Paliūniškiu iš šalutinio kelio išlėkė 84 metų vyro vairuojamas automobilis ir trenkėsi į mano automobilio šoną. Vyras išlipo piktas, gražiuoju eismo įvykio deklaracijos nepildė, kvietė policininkus, nepripažino savo kaltės. Pareigūnams pasakojo, esą aš jį lenkiau ir kliudžiau. Įdomu, kaip jis iš šalutinio kelio suko ir dar salelė buvo netoli, kur neįmanomas lenkimas”, - ironiškai šypsojosi Valdas. Pareigūnai tąkart sakė senoliui „teks padėti teises”, tačiau nemanau, kad jis pakluso.

Visada pagrindinis

Visai neseniai tas pats panevėžietis, važiuodamas Tulpių gatve, vėl patyrė avariją - iš pagrindinio kelio į šalutinį kairėn sukęs senukas nepraleido pagrindiniu keliu važiuojančio vyro.

„Gerokai apdaužė mano mašiną, išlipo senukas su lazdele, kuriam apie 80 metų, ir pradėjo šaukti, kodėl aš jo nepraleidau ir esu toks nemandagus. Esą 30 metų jis važinėja, ir dar nebuvo atvejo, kad kiti vairuotojai jo nepraleistų. Tai ką tokiam vairuotojui pasakyti, kuris pamiršęs Kelių eismo taisykles? Tikrai neturiu ką pasakyti prieš garbaus amžiaus žmones, tačiau kai kurie jų kelyje kelia grėsmę” - sakė Valdas.

Riba turi būti


Kad gerokai vyresni vairuotojai yra šiek tiek nenuspėjami ir rizikingesni kelyje, pritaria ir Lietuvos transporto priemonių draudikų biuro direktorius Algimantas Križinauskas. Žinoma, vienareikšmiškai į viską žiūrėti nereikėtų, mano direktorius. „Vyresni vairuotojai yra mažiau rizikingi, tačiau statistika rodo, kad gerokai vyresni gyventojai padaro daugiau eismo įvykių arba jie ima dažnėti”, - teigia A.Križinauskas. Jo manymu, net ir turint šią statistiką, reikia vertinti atsargiai. Neretai senų vairuotojų statistikai pakenkia jauni giminaičiai, anūkai ar kiti artimieji, pasinaudoję senolio vardu užrašyta transporto priemone.

A.Križinausko teigimu, tam tikro amžiaus žmogaus galimybės vairuoti iš tiesų suprastėja, tad jei vairuoti žiloje senatvėje nedraudžia įstatymai, apie tai turėtų susirūpinti bent jau seno ir pavojų kelyje keliančio vairuotojo artimieji: „Gal nežmogiška, bet teigiamai vertinčiau draudimą vairuoti perkopusiems per 80 metų. Netgi manau, kad patys artimieji turėtų tai uždrausti be įstatymų. Tokiame amžiuje jau prasideda ligos, regėjimo sutrikimai, trūksta reakcijos ir kiti dalykai. Aš tik nežinau, kaip toks draudimas įmanomas nepažeidžiant žmogaus teisių.”

Pasak A.Križinausko, nereikia atmesti ir to, jog daug kas priklauso būtent nuo sveikatos, o ne nuo amžiaus. Todėl kaip alternatyva drausti seniems vairuotojams vairuoti galėtų būti atidesnis vairuotojų sveikatos tikrinimas.


Valentinas Masilionis, Lietuvos vairuotojų rengimo įstaigų asociacijos prezidentas:

Nereikia absoliutinti metų. Net sporto varžybose ne visuomet metai laimi. Todėl nereikėtų skirstyti žmonių, taip pat ir vairuotojų pagal metus ir dėlioti juos į grupeles.

Neretai turime tokių 80-mečių, kurie savo mąstymu ir intelektu tikrai lenkia dažną 30-metį, todėl kriterijus turi būti ne metai, o sveikata. Nes remiantis amžiaus logika, reikėtų susimąstyti, ar nereikėtų drausti vairuoti iki 25-erių, nes dar žmogus neturi visiškai susiformavusio mąstymo ir suvokimo. O dar yra vidurio amžiaus krizė. Gal tie žmonės irgi pavojingi.

Apriboja tikrai ne amžius. Juk viskas priklauso nuo to, ar žmogus turi sugebėjimus ir yra sveikatos požiūriu pasiruošęs vairuoti. Keista, kodėl nėra privalomojo reguliaraus medicininio patikrinimo, nes dabar sveikata tikrinama tik keičiant ar atsiimant prarastą pažymėjimą. Nemanau, kad yra būtina nuolat vežiotis sveikatos apžiūros dokumentus, bet galima rengti reguliarius patikrinimus kas 3 ar 5 metus, kurie įrodytų pasiruošimą būti eismo dalyviu.

Dažnai tenka girdėti, kai žurnalistų kalbinami pensinio amžiaus žmonės atvirai nesigėdydami teigia, jog egzaminą laikė jau seniai ir nieko neatsimena apie KET. Bet jei esi eismo dalyvis, turi ne tik tai žinoti, bet ir gebėti taikyti. Tai dera įvairaus amžiaus žmonėms.

INFORMACIJA

 2013 metais dėl vyresnių kaip 65 metų vairuotojų kaltės įvyko 873 eismo įvykai. Iš jų nukentėjo 192 žmonės: 16 žuvo ir 224 sužeisti.

 Dėl vairuotojų, kuriems daugiau kaip 80 metų, kaltės užregistruota 110 eismo įvykių. 20-tyje iš šių įvykių nukentėjo žmonės: 2 žuvo, 19 sužeista.

 2013 metais eismo įvykiuose dalyvavo 1325 vairuotojai, kuriems daugiau kaip 65 metai, tarp šių vairuotojų - 134, kuriems daugiau kaip 80 metų.

 

Parengta pagal dienraštį „Vakaro žinios“

Patiko straipsnis? Leisk mums apie tai sužinoti. Nepamiršk pasidalinti Facebook!
L
0
F
Parašykite savo komentarą:
 
Komentuoti
Respublika.lt pasilieka teisę pašalinti nekultūringus, keiksmažodžiais pagardintus, su tema nesusijusius, kito asmens vardu pasirašytus, įstatymus pažeidžiančius, šlamštą reklamuojančius ar nusikalsti kurstančius komentarus. Jei kurstysite smurtą, rasinę, tautinę, religinę ar kitokio pobūdžio neapykantą, žvirbliu išskridę jūsų žodžiai grįždami gali virsti toną sveriančiu jaučiu - specialiosioms Lietuvos tarnyboms pareikalavus suteiksime jūsų duomenis.

Dienos klausimas

Ar paspirtukininkams šalmai turėtų būti privalomi?

balsuoti rezultatai

Apklausa

Kokia kalba bendraujančių žmonių padaugėjo jūsų gyvenamojoje aplinkoje?

balsuoti rezultatai

Respublika
rekomenduoja

Labiausiai
skaitomi

Daugiausiai komentuoti

Orų prognozė

Šiandien Rytoj Poryt

+5 +9 C

+5 +10 C

+7 +10 C

+14 +17 C

+9 +13 C

+12 +18 C

0-7 m/s

0-8 m/s

0-5 m/s