respublika.lt

Švietimo sistema rimtai serga

(0)
Publikuota: 2019 sausio 22 16:35:00, Dalia BYČIENĖ
×
nuotr. 4 nuotr.
Asociatyvi EPA-Eltos nuotr.

Ne vienam abiturientui įveikti vis sudėtingesnius brandos egzaminus nepakanka mokyklinių žinių. Repetitorius jau samdo tėvai net savo pirmokėliams, kai jie per pamokas nebeįstengia išmokti taisyklingai skiemenuoti. Neįstengiantys mokinių išmokyti mokytojai praradę savitvardą išeina iš „rėmų“. Tai parodė savaitgalį išplitęs įrašas iš Žiežmarių mokyklos per lietuvių kalbos pamoką. Kaip visa tai vertinti - mokytoja, netinkanti dirbti mokytoja, mokiniai tinginiai ar kita?

 

Apie tai kalbėjomės su 47-erius metus mokyklai atidavusia buvusia Joniškio „Aušros“ gimnazijos istorijos mokytoja, praėjusiais metais kolegų rekomenduota apdovanojimui už nuopelnus mokyklai ir savo kraštui Irena POVILAITIENE.

„Man gaila tos Žiežmarių mokytojos, bet ir apginti nedrįstu. Neteisingai ji elgėsi - negalima taip rėkti ant mokinių. Yra ir kita medalio pusė - mokytojai reikia rezultato, to iš jos reikalaujama. Kaip tą rezultatą pasiekti, dirbant beveik su 30 įvairiausių paauglių? Jei vaikas klasėje nedirba, namuose nedirba, kas atsako? Mokytoja. Neišmokomų vaikų yra daug ir daugėja, o tai rodo, kad mūsų ugdymo sistema nebetinka mūsų dienoms. Jeigu jau pirmokas gąsdina tėvus trenksiąs galvą į sieną, kad į mokyklą nebereikėtų eiti, vadinasi, jam ten kažkas yra atgrasaus. Kitą kartą ir tėvai per daug reikalauja iš mokytojų“, - mano pedagogė.

Pasak I.Povilaitienės, kartais atrodo, kad serga visa mūsų švietimo sistema. Kaip ją gydyti? „Pirmiausia reikia keisti mokymo turinį. Jį turi kurti ne nusamdyti užsieniečiai, o patys mūsų mokytojai. Turi būti aiškiai pasakyta, ką mokinys turi išmokti pirmoje, antroje, trečioje, penktoje klasėje.

Yra bendrosios programos ir dabar, bet ką jos reiškia? Jos reiškia, kad galutiniame rezultate, jei nori išlaikyti egzaminus, mokinys turi eiti pas korepetitorius. Sakykite, kas pasikeitė per tą laiką, kai dabartinių mokinių tėvai mokėsi? Pasikeitė reikalavimai. Ir jie vis didėja.

Nepamirškime ir vaikų. Labai daug vaikų nebepriima ugdymo sistemos, kuri grindžiama kalimu. Sako, nespauskite vaikų daug dirbti, o egzaminų reikalavimai rodo ką kita. Tai kas čia yra? Mokytojas pastatytas prieš faktą. Jis turi išmokyti kiekvieną, gali jis ar negali. Suveda rezultatus ir sako: mokytojai nedirba, neišmoko. Drąsiai sakau, kad mokyklinės programos perkrautos, per daug reikalaujama ir iš mokinių, ir iš mokytojų. Mokyklas reitinguoja, mokytojus reitinguoja. Ir nepasitiki, ir nepasitiki“.

Mokytoja mano, kad dabartiniai mokiniai spaudžiami išmokti visko tiek daug, kad ir mokytojams sunku suprasti, kaip tai įmanoma. „Aš šitiek metų dėsčiau istoriją ir drąsiai sakau, kad vaikams tiek yra per daug. Pirmiausia turime labai gerai išmokti Lietuvos istoriją, o ne pasaulio. Patys žinome, kiek mes pasauliui rūpime. Amerikietis ir dabar nežino, kur yra Lietuva, o jei mūsų vaikai nežino Amerikos istorijos - tragedija. Sako, datų nedaug? Daug. Tik ar reikia tiek šiandien, technologijų amžiuje. Užsirašei, įsijungei kompiuterį ir pamatei. Niekaip nesuprantu, kam to mintino kalimo, kai šiais laikais jau nebekalama. Ar jūs žinote, kad pirmoje klasėje vaikai jau lygtis sprendžia? Kažkas užsako, vadovėlius parengia - ir pirmyn. Gali negali, sugebi, nesugebi. Tai ko stebėtis, kad tėvai jau pirmokams repetitorius samdo. Mūsų švietimo sistema serga visa ir niekas nedrįsta to pasakyti“.

Pasak joniškietės pedagogės, Lietuva turi savo seną akademinį mokymą, bet jo neliko. Iš mokinių reikalauja kaip iš profesorių. „Mano mokiniai pabaigę vidurinę mokyklą ir įstoję mokytis istorijos sako, kad jiems užtenka egzaminui to, ką atsinešė iš mokyklos. Tai kas čia? Absurdas. Šita mūsų sistema sparčiai tolsta nuo Meilės Lukšienės tautinės mokyklos, kurios pamatai buvo kuriami ant lietuvybės, kur matematika buvo normali, niekas algoritmų nesprendė. Tai, kokia dabar mūsų švietimo sistema, sakyčiau, yra neoliberalizmas. Jo esmė - jei daugiau žinosime apie pasaulį, nei apie savo šaknis, tada tai būsime tikri lietuviai. Čia tai yra išsigimimas“.

Aiškinasi situaciją

Švietimo, mokslo ir sporto ministras Algirdas Monkevičius sako, kad vaikus per pamoką plūdusios Žiežmarių gimnazijos mokytojos elgesys yra nederamas, savivaldybės sudaryta darbo grupė aiškinasi situaciją. Į darbo grupę pasiųstas ir ministerijos atstovas. A.Monkevičiaus manymu, šioje mokykloje yra vadybos problemų. Mokyklos vadovai esą turėjo pastebėti blogą situaciją ir laiku reaguoti.

Patiko straipsnis? Leisk mums apie tai sužinoti. Nepamiršk pasidalinti Facebook!
L
0
F
Parašykite savo komentarą:
 
Komentuoti
Respublika.lt pasilieka teisę pašalinti nekultūringus, keiksmažodžiais pagardintus, su tema nesusijusius, kito asmens vardu pasirašytus, įstatymus pažeidžiančius, šlamštą reklamuojančius ar nusikalsti kurstančius komentarus. Jei kurstysite smurtą, rasinę, tautinę, religinę ar kitokio pobūdžio neapykantą, žvirbliu išskridę jūsų žodžiai grįždami gali virsti toną sveriančiu jaučiu - specialiosioms Lietuvos tarnyboms pareikalavus suteiksime jūsų duomenis.

Dienos klausimas

Ar pritariate sprendimui įteisinti naktinius taikiklius medžioklėje?

balsuoti rezultatai

Apklausa

Ar galvojate emigruoti iš Lietuvos?

balsuoti rezultatai

Respublika
rekomenduoja

Labiausiai
skaitomi

Daugiausiai komentuoti

Orų prognozė

Šiandien Rytoj Poryt

-2 +2 C

-1 +4 C

-2 +4 C

+3 +8 C

+5 +10 C

+5 +9 C

0-3 m/s

0-3 m/s

0-5 m/s