respublika.lt

Saugus vairavimas - aukšto intelekto požymis

(0)
Publikuota: 2016 gruodžio 10 07:53:01, Edita SIAVRIS
×
nuotr. 1 nuotr.
Saugus vairavimas - aukšto intelekto požymis. Irmanto Sidarevičiaus nuotr.

Lietuvos automobilių kelių direkcijos duomenimis, dažniausi eismo įvykių kaltininkai yra vairuotojai. 2015 metais eismo įvykių kaltininkais tapo 2099 vairuotojai (tai sudaro 66 proc. visų eismo dalyvių). Tarp skaudžių avarijų priežasčių - saugaus greičio, kelio ir oro sąlygų nepaisymas. Kodėl žmonės rizikuoja savo bei kitų sveikata ir gyvybe, kalbėjomės su psichologe Viktorija GRIGALIŪNIENE.

 

- Kodėl vieni žmonės vairuoja atsakingai, saugiai, o kiti nepaiso nei saugaus greičio, nei eismo kultūros?

- Vienos priežasties nėra. Pirmiausia reikėtų kalbėti apie asmenybes, kurios apskritai stokoja impulsų kontrolės, vadinasi, visur gyvenime elgiasi impulsyviai, ne tik prie automobilio vairo, bet ir darbe, namie. Kita priežastis - vadinamasis save žalojantis elgesys, kalbu apie žmones, kurie depresuoja, jų gyvenime kas nors nutikę, tokie asmenys šiuo atveju kelių eismo taisyklių nepaisymu, greičiu slopina nerimą, blogą nuotaiką. Yra žmonių, kurie labai neatsargiai važinėja gatvėse, bet puikiai suvokia, kad jie kenkia sau ir kitiems. Manau, kad tobulinamos eismo taisyklės, galų gale baudos sumažins skaičių žmonių, kurie daro nusižengimus.

- Mums elgesį sufleruoja aplinka. Kodėl kalbant apie eismo saugumą tai galioja ne visada, ne visada įvertinamos oro sąlygos, kelio būklė? O juk šiuo laiku tai ypač aktualu, kai vieną dieną sninga, kitą - lyja.

- Čia inertiško mąstymo pasekmė. Visi pastebime, jeigu būna vienos vyraujančios kelio sąlygos, žmonės užsimiršta ir nebepersiorientuoja prie naujų sąlygų. Daugelis mąsto inertiškai. Tai labai būdinga jaunimui, žemo intelekto žmonėms. Daug kas pasakytų, kad tai diskriminacija, tačiau intelektas parodo ir erdvinius suvokimo gebėjimus, orientaciją, dėmesio koncentraciją. Jeigu žmogus yra ribinio intelekto, natūralu, kad nesugebės orientuotis ir gatvėse.

- Ar asmuo gali pakeisti savo rizikingą elgesį kelyje?

- Aišku, gali. Jis turėtų rasti būdą, kaip jam kitaip susitvarkyti su nerimu, saviverte. Kai tai įvyks, pasikeis ir jo elgesys. Tačiau susiformavusioms asmenybėms pakeisti save labai sudėtinga. Vis dėlto elgesį lemia ir aplinka, kai žmogus matys, kad kitų eismo dalyvių kultūra kelyje, gatvėse yra aukšta, jis prisitaikys.

- Yra žmonių, su pasididžiavimu sakančių, jog jiems patinka greitis. Jie taip nori išreikšti lyderystę?

- Taip sakančių daugiau yra vyrų, nes vyrams patinka ekstremalūs pojūčiai, jiems reikalingas adrenalinas. Moterims nereikia tiek adrenalino, nes jos turi platesnę savirealizacijos sritį - daug bendrauja; moterys adrenalino iš kitur gauna, pavyzdžiui, susirgo vaikas, tai jau sukrėtimas. Vyrai adrenalino gauna iš ekstremalių pojūčių, jie sportuoja, deja, ir ekstremaliai vairuoja. Bet priminsiu: saugų vairavimą lemia mūsų požiūris, mentalitetas, vertybės.

Kai atsivėrė sienos, mūsų žmonės pasisėmė kitokios kultūros, ir tai yra gerai. Pati pamenu, kaip prieš daug metų išvažiavau automobiliu į konferenciją Vokietijoje, tikrai tada neturėjau didelio vairavimo stažo ir bijojau, bet man Vokietijoje, trumpai tariant, nebuvo ką veikti, nes ten aukšta eismo dalyvių kultūra, vairuotojai laikosi saugaus atstumo, vairuotojus praleidžia, niekas nepypsi. Grįžau į Lietuvą ir po 10 minučių vairavimo kolegai sakiau, kad sėsk tu prie vairo, nes nepavairuosiu. Čia vėl kita kultūra. Pakeisti kultūrą keliuose galėsime tada, kai visi to norėsime.

- Kas mus labiau veikia - baudos ar skatinimas?

- Pirmiausia turi būti švietimas, bet, žinoma, kad ir kaip būtų liūdna, lietuvius labai dažnai motyvuoja baudos, nors to neturėtų būti. Taip yra todėl, kad ir vaikai būdavo auklėjami baudomis: jeigu kažką blogai padarei, kažko negausi. Turėtų būti atvirkščiai. Reikia skatinti žmogų, kai jis kažką padaro gerai.

- O kaip dėl „bandos instinkto“, kai vienas pėsčiasis žengia per kelią esant raudonam šviesoforo signalui, tuomet paskui jį pasileidžia dar keli? Kodėl leidžiamės lengvai valdomi tų, kurie pažeidinėja kelių eismo taisykles?

- Tai vėlgi kultūros dalykas. Jūs pabandykite, pavyzdžiui, Vokietijoje pereiti kelią per raudoną šviesoforo signalą. Vokiečiai pirštais užbadys ir taip pradės šaukti, kad nežinosite, į kurią pusę eiti. Man pačiai teko patirti tokį dalyką šioje šalyje. Bandžiau pereiti siaurą gatvelę per raudoną, tai, kai perėjau, žmonės, stovintys prie perėjos, labai supyko, kalbos nesupratau, bet iš emocijų ir gestų tai buvo aišku. O Lietuvoje yra atvirkščiai: jei visi pereina per raudoną ir lieki vienas stovėti, kol užsidegs žalia, į tave tie einantys dar kreivai pažiūrės. Lygiai taip pat su vairuotojais: jei tu važiuosi pagal taisykles, negreitai, kiti gali pažiūrėti kaip į liaudies priešą. Tai štai mūsų kultūra, kad nepaisome taisyklių.

- Kodėl per raudoną šviesoforo signalą dažniau eina pėstieji, nei važiuoja automobiliai? Ar pėstieji jaučiasi privilegijuoti vairuotojų atžvilgiu, ar jie mano, jog jiems negali nieko atsitikti?

- Na, su dviratininkais dar didesnės problemos. Kartais susidaro įspūdis, kad dalis dviratininkų, matyt, mano, jog jie nėra eismo dalyviai ir gali važiuoti, kur nori ir kaip nori, be jokių atšvaitų, važiuoja važiuojamąja kelio dalimi, nors yra dviračių takai.

Toks jau dabar laikas. Visi skuba eiti, važiuoti, gyventi. Čia tiktų ir juodasis humoras - „aš suprantu, kad kapinėse baigiasi vietos, suprantu, kad reikia skubėti“, taip sakau savo pažįstamiems, draugams, kurie mėgsta skubėti, neatsargiai važiuoja. Savo klientus mokau neskubėti, įdomu tai, kad nė viena psichologinė teorija to nesako ir nė viename vadovėlyje to nerašoma. Yra klientų, kurie nuolat pas mane ateina uždusę, skuba. Taigi mokomės viską daryti lėtai, stebėti save, darbe vaikščioti lėtai, planuoti, važiuoti ramiai ir panašiai. Svarbu tai, kad žmonės viską spėja darydami lėčiau. Jei neskubėsime, apmąstysime savo veiksmus ir galimas pasekmes, būsime saugesni. Kelyje - taip pat.

Parengta bendradarbiaujant su Lietuvos automobilių kelių direkcija

Patiko straipsnis? Leisk mums apie tai sužinoti. Nepamiršk pasidalinti Facebook!
L
0
F
Parašykite savo komentarą:
 
Komentuoti
Respublika.lt pasilieka teisę pašalinti nekultūringus, keiksmažodžiais pagardintus, su tema nesusijusius, kito asmens vardu pasirašytus, įstatymus pažeidžiančius, šlamštą reklamuojančius ar nusikalsti kurstančius komentarus. Jei kurstysite smurtą, rasinę, tautinę, religinę ar kitokio pobūdžio neapykantą, žvirbliu išskridę jūsų žodžiai grįždami gali virsti toną sveriančiu jaučiu - specialiosioms Lietuvos tarnyboms pareikalavus suteiksime jūsų duomenis.

Dienos klausimas

Ar paspirtukininkams šalmai turėtų būti privalomi?

balsuoti rezultatai

Apklausa

Kokia kalba bendraujančių žmonių padaugėjo jūsų gyvenamojoje aplinkoje?

balsuoti rezultatai

Respublika
rekomenduoja

Labiausiai
skaitomi

Daugiausiai komentuoti

Orų prognozė

Šiandien Rytoj Poryt

+5 +9 C

+5 +10 C

+7 +10 C

+14 +17 C

+9 +13 C

+12 +18 C

0-7 m/s

0-8 m/s

0-5 m/s