respublika.lt

Nuodėmingiems vairuotojams grįžta balai

(0)
Publikuota: 2014 balandžio 17 15:39:30, Jaunius Pocius, „Respublikos“ žurnalistas
×
nuotr. 1 nuotr.
Nuodėmingiems vairuotojams grįžta balai. Eimanto Chachlovo nuotr.

Seime įregistruotas Administracinių teisės pažeidimų kodekso pakeitimų įstatymo projektas, kuriuo vairuotojų, pažeidusių Kelių eismo taisykles (KET), pražangos vėl bus vertinamos balais. Jeigu parlamentarai pritars projektui, nauja sistema galios nuo 2015 metų sausio 1 dienos.

Vidaus reikalų ministerijos parengtame Administracinių teisės pažeidimų kodekso papildymo projekte siūloma, kad surinkus atitinkamą balų sumą vairuotojui būtų skiriama papildoma administracinė nuobauda - teisės vairuoti transporto priemonę atėmimas.

Balai: už ką ir kiek

Vertinant KET pažeidimus, numatoma vairuotojams skirti du, tris keturis ir penkis balus.

Štai dviem balais įvertinamas neįregistruotų transporto priemonių vairavimas. Tiek pat balų galima užsidirbti, jeigu automobilio stiklai bus pernelyg tamsūs, jeigu transporto priemonė neapdrausta privalomuoju civilinės atsakomybės draudimu arba neturi valstybinio numerio ženklų. Dviem balais vairuotojas gali būti nubaustas už stovėjimą draudžiamoje vietoje ir už greičio viršijimą nuo 10 iki 20 km/val.

Trys baudos balai skiriami už važiavimą uždengtais, kitaip užmaskuotais ar svetimais valstybinio numerio ženklais, viršijus greitį nuo 20 iki 30 km/val., nesilaikant kelio ženklų ar ženklinimo, apsisukant pėsčiųjų perėjose, tuneliuose, ant tiltų, pažeidus žmonių vežimo taisykles. Lygiai taip pat vertinama, jeigu tamsoje vairuotojas laiku neperjungia tolimųjų šviesų, važiuodamas naudojasi mobiliojo ryšio priemonėmis be laisvų rankų įrangos, taip pat jeigu automobilyje veikia antiradaras.

Keturis balus vairuotojas gali susigriebti viršijęs leistiną greitį nuo 30 iki 40 km/val., važiuodamas degant draudžiamam šviesoforo signalui, nesustodamas prieš pėsčiųjų perėją. Taip pat keturiais balais bus įvertintas tas, kuris perduos transporto priemonę vairuoti neblaiviam ar apsvaigusiam nuo narkotinių medžiagų asmeniui.

Maksimalus pažeidimo įvertinimas - penki balai - skiriamas 0,2-0,4 promilės girtumo asmeniui, vairuojančiam 3,5 t maksimalios leistinos masės arba 9 sėdimas vietas turinčią transporto priemonę. Už leistino greičio viršijimą nuo 40 iki 50 km/val. taip pat gresia penki balai. Tokia pat nuobauda lauktų 2 metų vairavimo stažo neturinčių vairuotojų, kuriems nustatytas lengvas 0,2-0,4 promilės girtumas.

Projekte numatyta, kad asmuo, per metus padaręs du ar daugiau pažeidimų ir surinkęs dešimt ar daugiau balų, be pagrindinės administracinės nuobaudos - baudos, gaus ir papildomą. Jis neteks teisės vairuoti transporto priemonę nuo 9 mėnesių iki 1 metų. Tokiam pačiam laikui atsisveikinti su vairuotojo pažymėjimu gali neturintis dvejų metų vairavimo stažo asmuo, surinkęs 6 balus.

Paskirtų balų galiojimas baigtųsi suėjus netams nuo jų skyrimo dienos arba už juos paskyrus papildomą administracinę nuobaudą - teisės vairuoti transporto priemones atėmimą.

Įžvelgia senų klaidų

Buvęs Kauno kelių policijos vadas Gediminas Žemaitis neabejoja: kiekviena naujovė yra sveikintina. Tik, jo nuomone, balų sistema turėtų būti gerai apgalvota, ji galėtų būti net ne dešimtbalė, o, pavyzdžiui, dvidešimtbalė.

G.Žemaitis prisiminė anksčiau galiojusią balų sistemą ir paaiškino, kodėl jos buvo atsisakyta: „Todėl, kad mes pradėjome atiminėti teises geriems vairuotojams už kažkokius šūdniekius, už netyčinius pažeidimus“.

Jo nuomone, balų sistema turėtų tramdyti piktybinius KET pažeidėjus, kurie kelia pavojų kitiems eismo dalyviams. Dabar, būgštauja buvęs Kauno kelių policijos vadovas, gali vėl tekti atiminėti pažymėjimus ir iš netyčia nusižengusių asmenų.

Kadangi, buvusio pareigūno nuomone, daugiausia avarijų įvyksta dėl viršijamo greičio, už tokį prasižengimą skiriamus balus jis pateisina be išlygų. Tačiau jam kelia abejonių balais įvertinti pažeidimai, kai vairuojama, pavyzdžiui, be privalomo civilinės atsakomybės draudimo arba kai jie skiriami už apsisukimą ant tiltų, viadukų, tuneliuose. „Niekas juk ant tiltų nesisuka“, - svarsto G.Žemaitis ir priduria, kad balų sistema turėtų būti įvesta gerai išanalizavus avarijų priežastis: „Balai reikalingi eismo saugumui, o ne tam, kad nubaustum neapsidraudusį vairuotoją. Kai mes prikišame tokių dalykų, tikslo nepasieksime“.

G.Žemaitį ypač piktina tai, kad pas mus pernelyg nuolaidžiaujama leidžiant sėsti prie vairo išgėrus. „Kada mes nustosime girdyti jaunus vaikinus? Juk dabar rimtas vairuotojas negeria. O vaikėzai pradeda nuo alaus, nuo 0,4 promilės, o baigia keliones lavoninėse. Aš griežtai už tai, kad visi vairuotų blaivūs. Tiems gydytojams, kurie sako, kad įkliūti galima išgėrus kefyro, reikia patiems gydytis. O jeigu policininkas neatskiria, ar vairuotojas gėrė kefyro ar degtinės, ar vartojo narkotikų, tai su tokiu pareigūnu reikėtų atsisveikinti. Rusijoje dešimt metų galioja nulis promilių ir jie sugebėjo sumažinti avaringumą 50 proc., o mes vis žaidžiame su promilėmis kaip maži vaikai“, - G.Žemaitis neabejoja, kad galėtume išgelbėti daug gyvybių.

Jam pritariantis  buvęs ilgametis Lietuvos kelių inspekcijos viršininkas Jonas Grinevičius „Greičiui“ teigė nesiryžtantis komentuoti naujovės, kiek gali būti efektyvi balų sistema, nes jam dirbant inspektoriai už pažeidimus talonuose išmušdavo skylutes. Tačiau sutinka, kad su piktybiškais KET pažeidėjais kova turi būti negailestinga. Saugaus eismo priežiūros veteranas sako negalintis suvokti, kaip iki šiol nesugebama išgaudyti važinėjančių neblaivių vairuotojų.

„Man išeinant į pensiją 1987-aisiais, per metus sulaikydavome 33-35 tūkst. girtų vairuotojų, o štai dabar, kiek prisimenu, rodos, 2012 metais, sulaikyta 12 tūkst. Tai reiškia, kad nedirbama ta linkme. Jeigu paskelbia, kad bus reidas, jame dalyvauja vienas du ekipažai, o mes į rajoną išleisdavome dvylika ekipažų - per naktį sulaikydavo iki 30 neblaivių vairuotojų. Pavyzdžiui, vien nuo Vilniaus iki Klaipėdos važiuodamas, kelyje sutikdavai 5-6 postus, nors tada automobilių buvo n kartų mažiau“, - teigia J.Grinevičius.

 

Parengta pagal dienraštį „Respublika“

Naujausios žinios

Patiko straipsnis? Leisk mums apie tai sužinoti. Nepamiršk pasidalinti Facebook!
L
0
F
Parašykite savo komentarą:
 
Komentuoti
Respublika.lt pasilieka teisę pašalinti nekultūringus, keiksmažodžiais pagardintus, su tema nesusijusius, kito asmens vardu pasirašytus, įstatymus pažeidžiančius, šlamštą reklamuojančius ar nusikalsti kurstančius komentarus. Jei kurstysite smurtą, rasinę, tautinę, religinę ar kitokio pobūdžio neapykantą, žvirbliu išskridę jūsų žodžiai grįždami gali virsti toną sveriančiu jaučiu - specialiosioms Lietuvos tarnyboms pareikalavus suteiksime jūsų duomenis.

Dienos klausimas

Ar reikėjo perkelti Vaikų dieną į gegužės mėn., nes birželio 1-oji turi sovietines šaknis?

balsuoti rezultatai

Apklausa

Kur šiemet atostogausite?

balsuoti rezultatai

Respublika
rekomenduoja

Labiausiai
skaitomi

Daugiausiai komentuoti

Orų prognozė

Šiandien Rytoj Poryt

0 +7 C

0 +5 C

0 +6 C

+3 +8 C

+5 +10 C

+6 +10 C

0-7 m/s

0-5 m/s

0-5 m/s